Rådgiverdager 2013 Per-Kristian Storstad Marit Størvold Damås.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Informasjon om søknad til læreplass 2010
Advertisements

Informasjon om læreplass
ULIKE VEIER TIL FAG – OG SVENNEBREV
ULIKE VEIER TIL FAG – OG SVENNEBREV
Informasjon fra Inntakskontoret Rådgiverkonferansen Klaus Eriksen Inntaksleder.
Utvekslingsår En del av din videregående opplæring.
Læring på arbeidsplassen
INNTAKSFORSKRIFTEN KAPITTEL VI
Tilpassa opplæring Utdanningsavdelingen v/Anne Marie Strømhaug
Samling Opplæringskontor 12. Desember 2012
Rådgiversamling januar 2011 Fag –og yrkesopplæring.
Søknad til videregående skole 2014/2015
Videregående opplæring Veien til fagbrev v/avdelingssjef for fag- og yrkesopplæring Turid Borud Vg1 Vg kontrakter (Lærekontrakter og opplæringskontrakter)
TELEMARK FYLKESKOMMUNE Skoletilbudet i Telemark Startkurs for rådgivere 19.sept 2012.
TELEMARK FYLKESKOMMUNE Veien frem til fag-/svennebrev eller kompetanseprøve
Bygg- og anleggsteknikk.
Ulike veier til fag- og svennebrev Karrieresenteret i Vestfold Liv Marit Meyer Petersen Utdanningsavdelingen, fagopplæringseksjonen.
Hadeland arbeidsgruppe for næringsliv og skole Hvor står vi og hvor vil vi.
OPPLÆRING I BEDRIFT- FORMIDLING AV LÆRLINGER, LÆREKANDIDATER OG PRAKSISBREVKANDIDATER status formidling 2012 Liv Marit Meyer Petersen Rådgiver/formidlingsansvarlig.
SAMLING OPPLÆRINGSKONTOR FORMIDLING LÆREKANDIDATER STATUS 7. APRIL 2010.
Melding om aktivitet og kvalitet i videregående opplæring Asbjørn Skogum.
Marirosa Seu Stokkmo og Assad Nasir
Du har gjort et godt utdanningsvalg – arbeidslivet har bruk for deg
KARRIEREVEILEDNING/ RÅDGIVERSAMLING Hilde Strømme Ole Kristian Eivindson Vest-Agder fylkeskommune.
Prosjekt til fordypning
Formidlingsfasen Søknadsfrist til læreplass/opplæringsplass 1. mars. Søkning på nettsiden I tillegg må alle sendes personlig søknad.
Fagopplæring -yrkesfag
Individuell vurdering
Lærekandidatordningen
Inntaket 2010 – 2011 – nytt og nyttig ?. Hvilke emner skal vi gjennomgå ? 1.Hva betyr endringen i vurderingsforskriften fra for inntaket til.
Rådgiversamling 9. januar 2012 Formidling til bedrift og vg3 i skole.
Endringer i regelverk.
februar-søkere Utdanningsavdelingen Rådgiversamlinger 2012.
PROSJEKT FAGOPPLÆRING Prosjektleder Kurt Henriksen Dato Mosjøen Foto: Crestock.
Rådgiversamlingen høsten 2009
ULIKE VEIER TIL FAG – OG SVENNEBREV
Program Karrieresenteret i Vesterålen Arbeidsmarkedet Nettsteder til bruk i karriereveiledninga Muligheter i ungdomsskole og vgo til helt eller delvis.
RÅDGIVERSAMLING 2013 Træleborg konferansesenter 4. desember 2013.
Evaluering inntak 2012 Vedleggsskjema «Rett skjema til rett elev» Skjema A: Det var inntaksåret 2012 et ønske om å få riktige søkere til særskilt.
Gjeldende per Side 1 Ditt valg! Idrettsfag Musikk, dans og drama Studiespesialisering Bygg- og anleggsteknikk Design og håndverk Elektrofag Helse-
Ulike veier frem til et fag-/svennebrev
Lena Fekene Liv Marit Meyer Petersen
Utvekslingsår En del av din videregående opplæring.
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling Folkestyre – kompetanse - samarbeid.
Godkjenning av fag til fag-/svenneprøve Styremøte NOOS-nettverk
Træleborg konferansesenter Velkommen! Rådgiversamling 2013.
Endring i forskrift til opplæringsloven 30. september 2014
Minoritetsspråklige elevers og voksnes rettigheter etter opplæringsloven
Hvordan lykkes med yrkesfag
Gapet mellom behov og tilbud om læreplasser
Hotell Klubben Velkommen! Rådgiversamling.
Inntak Inntakskalender 2015
v/Avdelingssjef Turid Borud.
Opplæringsordningen for videregående opplæring, -hovedmodell for hhv studiespesialiserende (studiekompetanse) og yrkesfag (fag-/svennebrev) Opplæringslova.
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Helse og oppvekstfag Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
Søke videregående opplæring Søkere med fortrinnsrett etter § 6-17.
Samlinger november 2014 Før inntaket 2015/16 Søknadsfrist 1.februar Meldingsskjema 1.mars Spesialundervisning.
Per Kristian Storstad AVGO
Info-dager 2014 Søking skoleåret Fortrinn og individuell vurdering 1.marssøkere med vedtak om spesialundervisning Bruk av overgangsskjema ved tilretteleggingsbehov.
Samarbeid mellom NAV Nord-Trøndelag og Nord-Trøndelag fylkeskommune (NTFK) om opplæring for l ærekandidater og lærlinger med behov for tilrettelegging,
Rådgiversamling OLA, OLK og Alternativt Vg3 i skole Sigurd Vabekk Hjelle Solveig Ljødal.
Ulike veier til Fag – og svennebrev Skolenes økte ansvar for Det 4 årige løpet Karrieresenteret i Vestfold 6. april 2016 Liv Marit Meyer Petersen og Liv.
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling
Inntak , fortrinn og individuell behandling
Lærekandidatordningen
ULIKE VEIER TIL FAG – OG SVENNEBREV
LÆREKANDIDAT – målsetting er kompetanseprøve
Fortrinn, individuell behandling og minoritetsspråklige
Nytt og nyttig Rådgiverkonferanse oktober 2017 Foto: Thor-Wiggo Skille.
Læreplass Torbjørn Håmsø
Utskrift av presentasjonen:

Rådgiverdager 2013 Per-Kristian Storstad Marit Størvold Damås

Fagopplæring - søking og formidling •Behov for rekruttering til yrkesfagene •Vel 60 % av søkere til vgo søker yrkesfagene •Ca. 600 kontrakter inngås årlig •Krav om fullført og bestått Vg1 og Vg2. - Viktig at skolen iverksetter tiltak ved lav måloppnåelse og høyt fravær •Karriereveier etter fag- og svennebrev •Rett til Påbygg Vg3 etter fag- og svennebrev •Arbeidslivet etterspør kompetente fagarbeidere/rekruttering til høyskole- og universitetsutdanning •Samfunnskontrakten av stor betydning for flere læreplasser •Søknad: innen 1.marswww.vigo.no

Forts. •Geografisk mobilitet som lærling •Fagopplæring som funksjon vs. Opplæringskontor (OK)

§3-67 Krav til fag- og sveinebrev •Case; Fra lærekandidat til lærling På Vg1 er det planlagt grunnkompetanse (med avvikende målsetting) og IV – ikke vurderingsgrunnlag - som dokumentasjon i alle fag, unntatt kroppsøving (bestått). På Vg2 er det vurdert med karaktervurdering i alle fag, unntatt engelsk (IV). Mangler vurdering med tallkarakter i fagene matematikk, naturfag og engelsk. Består kompetanseprøve etter 2 år som lærekandidat. Søker som lærling, godkjent kontrakt, med krav om bestått i nevnte fag. Melder seg opp som privatist, består ikke eksamener. Kan ikke søke om fritak fra krav om bestått jfr. mangler standpunktkarakter. Det kan ikke skrives ut fagbrev.

Prosjekt til fordypning •Faget PTF er av stor betydning ved formidling av læreplassøkere •PTF - Utstillingsvindu til læreplass • Læreplan PTF/Læreplan PTF/ •Rapport Fleksibilitet eller faglighet?Fleksibilitet eller faglighet?

Samarbeidsavtaler 1.Samarbeid mellom NAV og NTFK/AVGO om lærekandidatordningen og lærlinger med behov for tilrettelegging i Nord-Trøndelag. Ungdomsgruppen i alderen år. 2.Samarbeidsavtale mellom Accretio AS, som er en sammenslutning for Vekstbedriftene i Nord- Trøndelag og Nord-Trøndelag fylkeskommune. Avtalen gjelder praksis i bedrift/prosjekt til fordypning for elever i videregående skole og opplæringskontrakter for lærekandidater.

Målgrupper 1.Elever i videregående opplæring med sakkyndig vurdering fra PPT,enkelt- vedtak om rett til spesialundervisning og individuell opplæringsplan (IOP). 2.Elever som søker opplæring i bedrift som lærekandidat

Mål 1.Å gi elever i skolen praksis i bedrift / prosjekt til fordypning (PTF) tilpasset evner og forutsetninger etter anbefaling i sakkyndig vurdering 2.Å legge til rette for lærekandidatordningen i Vekst-bedrifter

Inngåtte opplæringskontrakter i NT

U-dir. midler • Frist 1.februar • tilskuddsordninger/Andre- mottakere/Bedrifter-som-tek-inn-larlingar- med-sarskilde-behov/ tilskuddsordninger/Andre- mottakere/Bedrifter-som-tek-inn-larlingar- med-sarskilde-behov/

Lærlinger og lærekandidater per fylkeskommune 2012

Eget kapittel 6A om formidling av lærlinger og lærekandidater • Det er i dag flere som søker om læreplass enn de som får det – Det kritiske punktet for fullføring er mellom Vg2 og Vg3 • Lærlinger og lærekandidater med lovfestet rett til opplæring, og som ikke har fått læreplass innen 1.september, skal få tilbud om Vg3 i skole (§6A-9)

Virkeområde og vilkår for formidling • De som formidles skal også tas inn til videregående opplæring – Det skal fastsettes hvilket utdanningsprogram og programområde søkeren tas inn til. Enkeltvedtak. • Må oppfylle vilkårene for inntak til nivået for å formidles (§6-28 eller et av de individuelle grunnlagene i § 6-35 – 6-37)

Krav til søknaden • Søkeren må opplyse om hun/han ønsker opplæring i bedrift som lærling eller lærekandidat. • Søknaden sendes til fylkeskommunen hvor søkeren er folkeregistret. • Søkere som kan dokumentere flytting sender søknaden til tilflytningsfylket • Fylkeskommunen plikter å formidle søkere med ungdomsrett til bedrifter en har inngått avtale om læreplass med

Avtale om annen organisering (§6A-7) • Tydeliggjøring av muligheter for annen organisering av opplæringa • Hjemmel for vekslingsmodeller og TAF • Presisering av bedriftens opplæringsansvar • Presisering av at det skal framgå av lærekontrakt/opplæringskontrakt dersom opplæringa skjer i annen rekkefølge enn fastsatt i fag- og timefordelingen • Tydeliggjør reglene som gjelder formidling av voksne(§6A- 10) • Tydeliggjør retten til Vg3 i skole (§6A-9)