Nye kontraktsformer, hvordan påvirker det vår fremtid? Asbjørn Hagen.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Trygg økonomisk styring. Bilder: VG/Na24 Krevende tider i våre naboland - Over 25 millioner mennesker i Europa er uten jobb.
Advertisements

Viktige transportutfordringer i Ringeriksregionen
Små og mellomstore byers rolle i kollektivtransporten
Grenlandsbanen E18 Tvedestrand
Bergen en sykkelby med potensiale
Revisjon av FoU-policy for høgskolene Problemstillinger – plan for arbeidet Januar 2013.
Kontraktsoppfølging mv.
Arbeidsoppgaver, markedssituasjon Anlegg Lars Aksnes Bransjemøte 4. mars 2005.
Nasjonal transportplan Øyer 5. september 2011 Jan Fredrik Lund, leder programstyret Nasjonal transportplan Hvordan påvirke det videre planarbeidet? Universell.
Entrepriser –hva skjer i Bergen? 25.april 2007 Prosjektsjef Rune Moen Regiondirektør Jorunn Nerheim.
VIANOVA NETWORKMEETING 2013, 25 YEARS WITH CIVIL&SYSTEM ENGINEERING Hvordan møter VIANOVA'ere kunden sin Hjelpe kunden til å lykkes, Skap fremtid og engasjement.
E16 Sandvika – Hønefoss Strategier og planer

OPPFØLGING AV PROSJEKTERENDE Hoved – og totalentreprise
Veg og Transportavdelinga. Hvorfor prøve nye kontraktsformer •Kritikk fra Riksrevisjon. •Under 3 tilbydere i snitt pr kontrakt. •Store prisøkninger -
«Bedriftsutvikling tradisjonelt landbruk»
Modum Næringsråd 5. mars 2014 Rv. 35.
Utarbeidet av Hilde Waage,
VIANOVA NETWORKMEETING 2013, 25 YEARS WITH CIVIL&SYSTEM ENGINEERING Knoppskyting i Trondheim Firmakultur Roar Paulsen.
Flaskehals eller døråpner ? Trond Helleland 13/1-2009
Felles leverandør- og bransjemøte veg og bane Terje Moe Gustavsen 28. april 2010.
Oppfølging av NTP og forvaltningsreformnen 29.oktober 2009 Bjørn H. Kavli.
Jenslo/ /1 Norsk Asfaltforening - formål Foreningens formål er å virke for asfaltteknisk utvikling gjennom: 1.Å fremme undersøkelse og forskning.
Nasjonal Transportplan
Samrådsmøte for Hamarregionen, 28. mai 2013
Byggforedrag ved NTNU Prosjekteringsledelse Trond Bølviken, Veidekke Entreprenør As Nils A Mogstad, Veidekke Entreprenør As.
Prosessen så langt, 1 Alternativer i dalføret utredet
NTP: Sør-Trøndelags posisjon og viktigste saker. Samle kreftene Gjennomslag sentralt oppnås ved Klare og forståelige prioriteringer Enhetlig og samlet.
Overgangsprosjektet NY GIV
Bakgrunn og politisk behandling Budsjettforliket i 1998: ”Stortinget ber regjeringen utrede og legge frem for Stortinget en vurdering av mulige.
Bransje – og kontaktmøte Vegdirektoratet 4. mars 2005 Åpning, forholdet til bransjen Olav Søfteland.
NYTT FRA POLICY GRUPPA SAMHANDLINGSSEMINAR 15. JUNI 2010 BJØRN ERIK SELNES.
Markedssituasjonen for drift og vedlikehold, funksjonskontrakter
Vår tilnærming til å bedre samarbeidet med Statens vegvesen Trond Bølviken Direktør Forretningsutvikling 2. april 2008.
NTP 2010 – 2019 Drift, vedlikehold og trafikksikkerhet Bransjemøte 2. april 2008 Ole Christian Torpp.
Samlet ramme: 322 mrd kr Dvs 32,2 mrd 2009-kr årlig Økning på 100 mrd kr (+45%) fra NTP
Felles vegmodell i åpent format Utgangspunkt: –Standard krav til å utarbeide og levere 3D digital vegmodell eksisterer ikke i dag. Verken i Vegvesenets.
BAKGRUNN OG MÅL ARBEIDSGRUPPE SAMHANDLING (SYSTEMATISK SAMARBEID) OPPSTARTMØTE 8. JANUAR 2010 BJØRN ERIK SELNES.
Krav til leverandører Kontraktsstrategier Lars Erik Hauer Direktør Veg og Transport.
HP 2010 – 2013 (2019) HP for Statens vegvesen gjelder for perioden 2010 – 2019 med hovedfokus på 2010 – Programmet er etatens gjennomføringsplan.
Innovasjoner i Vejsektoren København 9. oktober 2013
HANDLINGSPLAN FOR UNIVERSELL UTFORMING Prosjektleder: Oddrun Helen Hagen, SWECO Samferdsels- etaten.
LANGSUNDFORBINDELSEN NÆRINGSEFFEKTER OG FINANSIERING – Alternative title slide.
September 2004.
Indikatorbasert måling og evaluering av tilgjengelighetstiltak Norsk Ergonomiforenings seminar 5. juni 2007 Seniorrådgiver Trine Hagen Utbyggingsavdelingen,
Tromsø 1.juli 2014 Regiondirektør Marit Helene Pedersen
Nasjonal transportplan Vilnius 9. april 2008.
Nasjonalt sykkelarbeid Foto: Knut Opeide.
Status pr august / 2.tertial Helse Midt-Norge Regionalt brukerutvalg 29. september 2014.
NTP og RTP - grensesnitt og samspill Alf Daniel Moen fylkesrådsleder.
Fasene i sykehusplanlegging – nå konseptfase
Ingvild Kjerkol Stortingets transport- og kommunikasjonskomité Kommunikasjon og infrastruktur - ? KLP kommunekonferansen.
Prosjekt i faget SIB 3010 Studieobjekt: Barnehage i område RIT
Faste møter mellom regjeringen og KS 2010 Hva har skjedd?
Ole Jan Tønnesen, VEGseksjonen, VEGavdeling M&R, Statens VEGvesen
Presentasjon av problemstillinger til utvalgsmøte Sekretariatet i samarbeid med utvalgsleder Norges forskningsråd.
Bransje – og kontaktmøte Vegdirektoratet 4. mars 2005 Vegen videre, innspill til diskusjon Bjørn Erik Selnes.
Vegpakke E6 Helgeland Prosess og konkurranseform Møte med Entreprenører 18. august 2014.
Mulig modell for framtidig finansiering av kollektivtrafikken Dialogmøte 29. mars 2012 Harald Horne fylkesrådmann.
Utvikling av E6 Helgeland. Utvikling og standardheving av E6 på Helgeland Omfang (mill kr) Ca kostnad Utbedring vegbredde til 8,5 m1000 Utskifting av.
Leverandørmøte – felles bransjemøte Utfordringer Vegdirektør Terje Moe Gustavsen 20. mai 2009.
Forutsigbarhet, ledig kapasitet – erfaringer med forvaltningsreformen Jon Sellæg, daglig leder Røstad Anlegg Stein Gunnes, sjeføkonom MEF.
Statens Vegvesen 20 mai 2009  Felles bransjemøte  Kapasitet og hvordan møte økt omsetningsvolum  Trond Johannesen  Adm. direktør  Maskinentreprenørenes.
Bybanen Utbygging (BU)
KVU – hva er nå dét? Samferdselsskolen
Tiltak for utvikling av ferjemarkedet på lang sikt
DET KAN VÆRE MULIG Å HA HELE STREKNINGEN FERDIG BYGD I 2023
Kortreist Stein Workshop om Samfunnsnyttig massedisponering, Bergen,
Foto: Jernbanedirektoratet
Utskrift av presentasjonen:

Nye kontraktsformer, hvordan påvirker det vår fremtid? Asbjørn Hagen

INNHOLD BAKGRUNN PROBLEMSTILLING MÅL TILTAK HVORDAN VIL DETTE PÅVIRKE OSS ERFARING

SAMFERDSEL UTGANGSPUNKT FORSLAG NTP 2014 – 2023. Betydelig økt satsning innen samferdsel

BAKGRUNN NTP VEGPROSJEKTER Ca. 50 % økning ift. inneværende periode

BAKGRUNN NTP: Jernbaneprosjekter Ca. 50 % økning ift. ift. inneværende periode

BAKGRUNN IC-triangelet NTP 2023: Ca. 50 mrd.

BAKGRUNN NTP: Økt satsing på Drift og Vedlikehold. Gjennomsnitt pr. år i NTP- perioden: Veg: 10,5 mrd Jernbane: 7,6 mrd

BAKGRUNN Oppsummert fra NTP: Betydelig økt satsning innen samferdsel. Inneværende NTP-periode: 322 mrd SAMFERDSELS- BUDSJETTET 2013: 32 mrd kr.

PROBLEMSTILLING VI STÅR OVERFOR STORE UTFORDRINGER Følgende spørsmål kan stilles: Organiserer vi prosjektene på en riktig måte? Er kontraktsformen hensiktsmessig? Har entreprenørbransjen tilstrekkelige ressurser? Har byggherren nødvendige ressurser? Har rådgiver nødvendige ressurser?

PROBLEMSTILLING Vi registrerer: HVA FØRER OSS TIL DISKUSJONEN OM ENDRING I PROSJEKTGJENNOMFØRING OG KONTRAKTSFORM? Vi registrerer: Treg offentlig planprosess Manglende finansiering fører til oppstykket og langvarig utbygging av prosjektet. For lav gjennomføringshastighet.

MÅL Mer sammenhengende utbygging i hvert enkelt prosjekt. Større prosjekter. Effektivisere. Gjennomføring på kortere tid.

TILTAK Forenkle planprosessen. Statlig regulering? Finansiering: Sikre tilstrekkelig bevilgninger for å gjennomføre lengre strekninger på kortere tid. Så langt mulig unngå oppstykking. Endre kontraktsformen Styrke kapasitet med bruk av utenlandske aktører

Dreining mot større totalentrepriser TILTAK Fra Nasjonal Transportplan Sitat: For å bidra til bedre kapasitet skal transportetatene arbeide for kontraktsstrategier som samling av tiltak, samlet planlegging, utbygging av lengre strekninger samt økt bruk av totalentrepriseer. RESULTAT: Dreining mot større totalentrepriser

HVORDAN SIKRE GJENNOMFØRING? Samferdselsministeren mener at: Nye kontraktsformer er nødvendig for å utnytte norsk anleggskapasitet. Dette er like viktig som å hente inn utenlandske ressurser.

GJENNOMFØRING Men ingen tvil om at regjeringen ønsker utenlandske entreprenører velkommen for å øke kapasiteten.

DAGENS KONTRAKTSFORMER Byggherrestyrt enhetspriskontrakt. Byggherren har ansvaret for å utarbeide konkurransegrunnlag, prosjektering, kontrahering og teknisk/økonomisk oppfølging. Driftskontrakter. Vegholder har ansvaret for å utarbeide kontraktsgrunnlag. Entreprenøren utfører drifts-vedlikehold i en tidsbegrenset periode. Totalentreprise Byggherren utarbeider tilbudsgrunnlag og følger opp anlegget. Entreprenøren har min. ansvaret for prosjektering og gjennomføring. OPS Offentlig – privat samarbeid. OPS-selskapet finansierer, prosjekterer, utfører anlegget. I tillegg drift og vedlikehold av anlegget i 25 år. Det offentlige har ansvaret for konkurransegrunnlag og oppfølging

DAGENS KONTRAKTSFORMER Status mhp. kontraktsmodeller innen samferdsel. Byggherrestyrt enhetspriskontrakt er rådende i markedet. Egne driftskontrakter innen Drift og Vedlikehold. Liten andel totalentrepriser. OPS-prosjektene på E39 og E18 besluttet i 2002 som prøveprosjekt. Gjennomført 2002 – 2008. Foreløpig stans i denne kontraktstypen.

HVA FORVENTES Å ENDRES? Signaler: Større kontrakter baseres på modell med totalentreprise. Også innen jernbane. Ulike varianter. Fra fastpris til målpris Drift og vedlikehold kan inngå som en del av totalentreprisen. Eksempel Helgelandspakka. OPS-kontrakter aktuelt hvis vi får regjeringsskifte. Dette er en type totalentreprise som også omfatter D&V og finansiering av anlegget.

HELGELANDSPAKKA NTP: 4,3 mrd. Totalentreprisemodell der entreprenøren også er ansvarlig for en drift og vedlikeholdsfase etter ferdig anlegg. Stort nok vegnett for DV-kontrakt? NTP: 4,3 mrd. Oppstart i 2014-2017. Også enkle reguleringsplaner

HVA FORVENTES Å ENDRES? Event. regjeringsskifte til høsten vil ha betydning for kontraktsformen som velges.

HVA BETYR DETTE FOR OSS? VALG Jobbe for byggherren eller entreprenør?

HVA BETYR DETTE FOR OSS? VALGET ER IKKE «ENTEN/ ELLER», MEN «BÅDE /OG» Tverrfaglighet er avgjørende for å skape en attraktiv arbeidsplass. Delta i tidligfase-prosjekter er viktig for å skape grunnlag for å påvirke samferdselssektoren, konsepter og løsninger. Deltagelse i detaljprosjekter er viktig for å opprettholde teknisk ingeniørkompetanse.

HVA BETYR DETTE FOR OSS? Forts. Det store volumet av rådgivertjenester ligger i detaljeringsprosjektene. Deltagelse i detaljeringsfase er avgjørende for bidrag i utviklingen av programvare.

HVA BETYR DETTE FOR OSS? Kortere og mer intens planlegging og prosjekteringsfase Byggherrestyrt entreprise Foreløpig prosjektering. Høringsutgave Byggeplan og konk. grunnlag Arbeidsgrunnlag Totalentreprise Løsningsutvikling, arbeidsgrunnlag Dette vil gi oss en anstrengende arbeidssituasjon! Men totalt mindre arbeidsomfang?

HVA BETYR DETTE FOR OSS? Større prosjekter over kortere tid. Vi må takle variasjon ressursbehov. Vil nettverket klare dette? Eller må vi søke samarbeid med våre konkurrenter?

HVA BETYR DETTE FOR OSS? Avhengig av gode prosjekteringsmetoder og verktøy for å sikre: Rasjonell prosjektering KS Dokumentasjon Leveranse tilpasset entreprenørens produksjon.

HVA BETYR DETTE FOR OSS? Velger man være Byggherrens rådgiver i detaljeringsfasen, vil arbeidsområdene i en totalentreprisemodell i hovedsak være : Utarbeide plangrunnlag for totalentreprisen Utarbeidelse av grunnlag for totalentreprise Kontraktsoppfølging Men, NB!! Fremdeles vil vi ha et vesentlig andel prosjekter etter «gammel» modell. Det er de store prosjektene som primært er aktuelle for endring.

HVA BETYR DETTE FOR OSS? Større kontrakter øker interessen fra utlandet. Økt konkurranse både hos entreprenører og prosjekterende. Lavere rater? Redusert andel av markedet?

HVA BETYR DETTE FOR OSS? Bransjen må i felleskap bidra til å gjøre kontrakten levelig. RIF

HVA BETYR DETTE FOR OSS? Press på kostnadsoptimale løsninger som akkurat tilfredsstiller krav til spesifikasjoner. Vil håndbøkene bli gode nok til å sikre ønsket kvalitet? Her mangler det mye i dag. Sannsynlig store konsekvenser dersom byggherren endrer kravene under gjennomføring.

Mengdeberegning! Verktøy? Doikumentasjon? Risiko? HVA BETYR DETTE FOR OSS? Mengdeberegning! Verktøy? Doikumentasjon? Risiko?

Kompetansehevende HVA BETYR DETTE FOR OSS? Entreprenøren ønsker den prosjekterende tilstede på anlegget. Kompetansehevende

Språk i kontraktsdokumenter? Kommunikasjon med utførende? HVA BETYR DETTE FOR OSS? Store totalentrepriser åpner for utenlandske aktører: Språk i kontraktsdokumenter? Kommunikasjon med utførende?

PROSJEKTEKSEMPEL. Litt mer enn 2 år! OPS E39 Klett – Bårdshaug. Sør-Trøndelag 22 km ny E39. Byggestart vinter 2003 Åpning Juni 2005 Litt mer enn 2 år!

PROSJEKTEKSEMPEL. Rv.44. Omkjøringsveg Kleppe. Totalentreprise med målpris og incitament. 4 km riksveg + lokalveger Byggestart desember 2006 Åpning 15. desember 2007 1 år!

PROSJEKTEKSEMPEL. Byggetid ca. 2 år E6 Nordre avlastningsveg i Trondheim, Marienborgtunnelen Totalentreprise 3,5 km ny E6, hvorav 2 km i tunnel Byggestart april 2008 Åpning mai 2010 Byggetid ca. 2 år Men her fikk vi skjermet en 4 mnd prosjekteringsperiode i startfasen.