Anker Grøvdal Fjord1 MRF

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Søknad om tildeling av vederlagsfrie kvoter
Advertisements

Vesentlige kapasitetsendringer i basisperioden 15. august 2011 George Nicholas Nelson.
Kapittel 7 Vekst og modellfunksjoner Bård Knudsen.
Nytt fra IF Innhold • Justeringer på • Messer • Aftenposten-bilag • Studentum • Studiestart • Folkehøgskolekatalogen.
Erfaringer på «godt og vondt» fra Harstad kommune Kurs lll/htv Tromsø 7. februar 2013.
Litt mer om PRIMTALL.
Markedsinfo fra Bergen kommune – vann- og avløpsetaten
Om Alcoa Lista Start 1971 Elkem/Alcoa - 100% Alcoa i 2010
Slipp oss til - ungdom inn i landbruket - Presentasjon for (din kommune/temamøte)
Hva er Fretex ?.
Norsk Gallup Institutt AS Gallup InterTrack Januar 2000 Skrevet av: Tore Wæthing, Norsk Gallup Institutt AS INTER TRACK  Internett informasjon 
KM Antall daglige lyttere Kilde: TNS Gallup PPM Det er aldri målt så mange daglige lyttere på radio som i 2011 etter overgangen til PPM-målingen.
Prosjekt Skadestatistikk - Bakgrunn Møte i referansegruppen 17. september 2004.
Hvorfor valgte Rogaland naturgass som drivstoff til busser
Leieprisstatistikk for Oslo Markedsleie og gjengsleie for hybler og leiligheter i Oslo 3. kvartal 2009 Leieprisstatistikk for Oslo Utarbeidet av.
Kretsløpsbasert avfallssystem i Oslo
Oslo, Desember 19, 2000 PILOTSKIP - NY HURTIGRUTE Miljøoptimalisert Design av Hurtigruter TFDS / DNV / NFR.
Energikrav i teori og praksis
Morten Fossum, Trondheim Energi Fjernvarme AS
Hundre år siden skipet sank 14./15. april 2012
Miljø handlingsplan troverdig – målbar – enkel.
Treningslære fredag Jim-Cato Johnsen 11IDA 2006/2007
Norwegian Ministry of Transport and Communications Rammebetingelser for bruk av gass i transportsektoren Anne Brendemoen.
Barentshavklassen Miljøvennlige - Spesialtilpassede - KV Barentshav
Mosjøen byen ”midt i Norge”, er sentrum i
1 Nils Olsson Inst. for bygg, anlegg og transport, NTNU SINTEF Teknologi og Samfunn Ingrid Spjelkavik SINTEF Teknologi og Samfunn Oslo 25. Oktober 2007.
Resultat/status tariffoppgjøret 2012 Resultat/status tariffoppgjøret 2012 Oslo Kommune Spekter Staten Virke.
1: Gjengs leie Gjengs leie for hybler og leiligheter i Oslo første kvartal 2007.
Leieprisstatistikk for Oslo Markedsleie og gjengsleie for hybler og leiligheter i Oslo 4. kvartal 2009 Leieprisstatistikk for Oslo Utarbeidet av.
Kvalitetssikring av analyser til forskningsbruk
Sponsorer og klubbklær
Miljøutfordringer løst i andre land ? VRI Rogaland Sola 20. januar 2012.
Kartlegging av byggavfall i Nord - Norge. 2 NESO som bransjeaktør -Jack Johnsen, kompetanseleder i NESO -NESO Bransjeorganisasjon for NordNorske byggentreprenører.
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2012 Det norske skadeforsikrings- markedet og dets bevegelser.
Naturgasseminar Seminar om bruk av naturgass i transportsektoren i regi av Sør-Trøndelag fylkeskommune Innlegg fra adm direktør Arne J. Nymo,
Gassbusser i Trondheim Aktuelle tall Team Trafikk AS Bakgrunnen for gassbussene i Trondheim Samarbeidspartnerne Den første gassbussen i Norge.
1) Saksbehandling knyttet til kvalifikasjonene til bemanning på Transocean Leader 25/ I elektronisk post fra Norsk Sjøoffisersforbund/DSO til Petroleumstilsynet.
Gassfylket Møre og Romsdal
Støtte fra NOx-fondet til LNG-prosjekter Geir Høibye, Daglig leder Næringslivets NOx-fond Ålesund, LNG i fiskeflåten 13. oktober 2011.
Hvordan få en økonomisk dimensjon på investeringens godhet? Svein Sandbakken Temadag 6. Mai 2010.
Biogasskonferanse Ørland Asbjørn Johnsen
Klima og kvoter Hva er god miljøpolitikk? Nei til EU 10. Mars 2007 Lars Haltbrekken.
Gigantbestilling 222 nye fly –
De 100 mest brukte ordene i bøker i klasse..
REMA Distribusjon Norge AS Distribunal Narvik Hjalmar Larssen Daglig Leder .
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Oktober 2010
Energimerking som incitament NVE, 9. mars 2010 Tommy Rudihagen, adm. dir.
1 Informasjon om energiutnyttelse av avfall NRFs arbeidsgruppe for energiutnyttelse, Februar 2002.
Undersøkelse om undervisningsmateriell for psykisk helse
Utdrag fra presentasjon E16 Sandvika - Skaret
Gudrun B. Rollefsen, adm. dir
Leieprisstatistikk for Oslo Markedsleie og Gjengsleie for hybler og leiligheter i Oslo 2. kvartal 2009 Leieprisstatistikk for Oslo Utarbeidet av.
Leieprisstatistikk for Oslo Markedsleie og Gjengsleie for hybler og leiligheter i Oslo 1. kvartal 2009 Leieprisstatistikk for Oslo Utarbeidet av.
PROSJEKT: UADRESSERT REKLAME Omnibus: 23. august – 30 august 2006
NOKUT evaluering 2008 Ingeniørdidaktisk kurs Marte Bratseth Johansen Seksjon for universitetspedagogikk Program for lærerutdanning
100 lure ord å lære.
100 høyfrekvente ord Trykk F5 for å starte, deretter klikker du på ønsket hastighet 2 sekunder 1 sekund Blink Randi Orten og Thomas Melby, Stenbråten skole.
SINTEF-undersøkelsen om salting og trafikksikkerhet
Barne- og familiedepartementet Presselunsj Statlige skjønnsmidler til kommunene og likebehandling av kommunale og private barnehager Roland Fürst.
Akvakultur og ny teknologi Florø 24 og
Lokale forhandlinger 2010 Utdanningsforbundet Bergen.
Og.
CASE Case Anne Nielsen. F A.N. arbeider som kantinebestyrer (alene) i en bedrift med sesongarbeid, dvs. de fleste ansatte arbeider fra desember.
Alstahaug kommune Statsbudsjettet Økonomi Skatt, rammetilskudd 2009; kr ,- Skatt, rammetilskudd 2009; kr ,- Skatt, rammetilskudd.
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Uføretrygdreformen og dens konsekvenser for bostøtten
Forslag til årets VA-tiltak ENØK HOLEN RA
Espen Starheim Momentum Selvkost AS
Samlinger november 2014 Før inntaket 2015/16 Søknadsfrist 1.februar Meldingsskjema 1.mars Spesialundervisning.
Rammebetingelser for bruk av gass i transportsektoren
Utskrift av presentasjonen:

Anker Grøvdal Fjord1 MRF Naturgass i ferjedrift – med spesiell vekt på erfaringer med bygging og drift av verdens første gassdrevne passasjerferje ”Glutra” Anker Grøvdal Fjord1 MRF

Verden første gassdrevne ferje Stortinget besluttet i 1996 å bygge to typer av gassdrevne ferjer – en skulle gå på LNG (Liquefied Natural Gas) og en på CNG (Compressed Natural Gas) Bakgrunnen for dette vedtaket var at en ville oppnå erfaringer fra mer omfattende bruk, i transportsektoren generelt og i ferjesektoren spesielt, av de store gassressursene som finnes i Nordsjøen. Et annet mål var å redusere forurensningen fra transportsektoren MRF ble av Vegdirektoratet utvalgt til å bygge den første LNG-ferjen. CNG-prosjektet ble senere stoppet.

Gassferjer På det tidspunkt Stortinget gjorde sin beslutning, var det ikke etablert regler og forskrifter for hvordan gassdrevne ferjer skulle bygges og drives. En større prosjektgruppe med representanter fra Det norske Veritas (DnV), Sjøfartsdirektoratet, Vegdirektoratet, ferjeselskapene og ulike forskningsinstitusjoner gjorde et omfattende utredningsarbeid og kom med forslag til hvordan slike ferjer skulle bygges og drives. MRF skrev kontrakt med Langsten Verft om bygging av gassferja ”Glutra” i januar 1999. Kontraktsprisen var 130 mill kroner. Ferjen ble levert til MRF i januar 2000. Ferjen frakter 86 PBE og er sertifisert for 300 passasjerer. Ferjekonseptet var i utgangspunktet basert på et standard SKS-konsept.

Gassferjer Gassferjekonseptet Av sikkerhetshensyn måtte motorene plasseres over hoveddekket. Ferja har fire gassmotorer som hver produseres 676 kw ved 1500 omdreininger pr min. Gassmotorene, gjennom frekvensomformere, driver to elektromotorer plassert i hver ende av ferja. Disse elektromotorene driver hver sin dobbelpropeller thrustere. Ved normale driftsforhold er det kun nødvendig å bruke to gassmotorer. To vakumisolerte gasstanker i rustfritt stål er plassert i stålcontainere i ferjas bunn. Hver gasstank kan ta 30m3 LNG som rekker til 6-7 dagers normal drift. Gassen blir levert med tankbil fra Tjeldbergodden i flytende form gjennom nedkjøling til minus 163 grader C.

Gassferjer Gassferjekonseptet Ferja er like sikker som enhver annen dieseldrevet ferje/dieselelektrisk ferje. Gassensorer er plassert i containerne, ved ledningsnettet, i motorrommet etc. Alarmen går ved 20% av mulig antennbar gasskonsentrasjon og ved 60% mulig antennbar gasskonsentrasjon skjer det en automatisk nedstenging av gasstilførselen.

M/f ”Glutra”

Snitt av gassferja

Driftserfaringer Gassferja har nå vært i drift 6 år og våre driftserfaringer kan oppsummeres slik: Ferja har vært i drift i mer enn 35 000 driftstimer, og har bare været ute av drift på grunn av tekniske problemer i timer – redundant 4-motorsanlegg Vanlige vedlikeholdskostnader noe høyere (ca 20%) enn en tilsvarende dieseldrevet ferje – høyere vedlikeholdskostnader på gassmotorene og gass-sytemene Bemanningens størrelse er på samme nivå som en tilsvarende dieseldrevet ferje, men vi hadde et omfattende opplæringsprogram før ferja ble satt i drift.

Driftserfaringer Det er et svært lavt støynivå både om bord i ferja og i ferjas omgivelser. Gassprisen er knyttet opp mot tilsvarende dieselpris (dieselekvivalent gasspris) Men, drivstoffkostnadene ligger ca 25 – 35% over tilsvarende kostnader pr km/driftstime for vanlige dieseldrevene ferjer av samme størrelse

Andre erfaringer Investeringskostnadene var som nevnt på 130 mill kroner. Dette er minst 30 – 40% høyere enn for en tilsvarende konvensjonell ferje. Det vil være en utfordring å redusere investeringskostnadene. Nyere regelverk vil redusere investeringskostnadene – jamfør gassferjene til Rogaland og Hordaland. 10% forskjell i investeringskostnader sammenlignet med dieseldrevet ferje kan være innenfor rekkevidde.

Andre erfaringer Miljøeffekter Basert på teoretiske vurderinger ventet vi en reduksjon i NOx på 90% i forhold til en moderne dieselelektrisk ferje. Faktiske målinger viset en reduksjon på ca 80%. Dette tilsvarer en reduksjon i NOx-utslipp på ca 32 tonn i løpet av et år. Vi ventet en reduksjon i CO2 på ca 20%. Faktiske målinger indikerer en reduksjon på 25-30% sammenlignet med en dieselelektrisk ferje. Dette tilsvarer en reduksjon på på 800 tonn CO2 pr år. Utskifting av for eksempel 20 konvensjonelle ferjer til gassdrift vil redusere utslippene av NOx med 640 tonn og CO2 med 16.000 tonn

Gassferjene i Rogaland og Hordaland Etter forutgående prekvalifisering, vant Fjord1 Nordvestlandske høsten 2004 en tilbudskonkurranse om drift av 2 gassferjer i Rogaland (Mortavika - Arsvågen) og 3 gassferjer i Hordaland (Hallhjem – Sandviksvåg) Det opprinnelige tilbudet var basert på bygging av tre 200 PBE-ferjer og to 145 PBE-ferjer, men på grunn av endringa av redningsmiddelsforskriftene ble det besluttet å bygge fem identiske 200 PBE-ferjer. Kontrakt for bygging av ferjene ble skrevet med Aker Brattvåg ved årsskiftet 2004/2004. Skrogene blir bygget ved Aker Tulcea i Romania og ferjene blir utrustet ved Aker Brattvåg og Aker Søviknes i Brattvåg. Ferjene skal settes i drift fra 01.01.07

Gassferjene i Rogaland og Hordaland Ferjene er designet for stor fart – 17 og 21 knop Både gasstankene og gassmotorene (generatorene) er plassert nede i skroget på ferjene På hver av 21 knops ferjene er det installert 12 000 kw , mens det på hver 17 knops ferjene er det installert 5 700 kw – til sammen er det installert 47,4 MW på ferjene.