ER VI I TIDE? 1. Dialogkonferanse om Bussanbud Møte med Ruter 25. november 2013.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Dialogkonferanse spesialtransport 2014
Advertisements

FYLKESMANNEN I HEDMARK Oppvekst- og utdanningsavdelingen
Oslo og Omegn Bilbransjeforening Frokostmøte 19.november 2009 Prosess for endringer i leasingkontrakter – risiko restverdi/gjenkjøp - rett vs. plikt 
VANN OG AVLØP ARENDAL OG ENGSETH. Hovedanleggets kostnad blir fordelt på antall som melder seg på. Dette er lik pris for alle. For å få vann- og avløp.
EnergiForvaltning+ •Et produkt for Deg som –ønsker stabile, forutsigbare og lave elpriser –syns spotpris og fastpris er altfor risikabelt –ønsker å bruke.
Øyfergesambandet i Oslo Dialogkonferanse 7. januar 2013 Rolf Michael Odland Leder for Innovasjon & HMSK Boreal Transport Norge 1.
Kommentar på dialogmøte - Overordnede perspektiver.
Noen av sakene Norges Luftsportforbund jobber med Skolesjefsamling motorfly november 2011, Gardermoen John Eirik Laupsa.
Verkstedet som ”bank og pengeinnkrever”
Kommentarer til Vedlegg 2 Materiellbeskrivelse 1.Ruteres generelle krav til Busser Krav om at «Bussmerke skal defineres i tilbudt og er det som skal leveres.
Samarbeidsavtaler MTFL Samarbeidsavtale nr. 1 • Leverandøren gir reduksjon i kontraktprisen som vises som et beløp for hver apparat eller modalitet.
Leverandørseminar Harald Anthonsen
Stiftelsen Frischsenteret for samfunnsøkonomisk forskning Ragnar Frisch Centre for Economic Research Tjenestepensjoner og mobilitet Presentasjon.
Hvorfor valgte Rogaland naturgass som drivstoff til busser
Universell utforming. Hva er universell utforming? Rosa Park - Kvinnen som nektet å reise seg på bussen.
Dialogkonferanse bussanbud 2014
Dialogkonferanse – bussmateriellstrategi UnibussSide 1.
Norsk Scania AS Presentasjon dialogkonferanse
Dialogkonferanse Ruters bussanbud i 2014
Vest Buss Gruppen Dialogkonferanse Ruter November
Endringer i arbeidsmiljøloven
Sykefravær 2014 PSU Kort rapport 1.kartal 2014.
Kollektivtransportens finansieringsbehov: Er løsningen mer av det samme, eller finnes det mer effektive måter å finansiere kollektivtransporten på? Bård.
Per Ragnar Johansen og John Fiskvik
Julemøte i Norsk fjernvarmeforening 2013 Anleggsbidrag i fjernvarmen Fredrik Dahl-Paulsen Markedssjef Akershus Energi Varme Tilknytningsavgift.
Universitetet i Oslo Det juridiske fakultet IT-kontrakter Innledning.
Minikonkurranse AV-samling 10. november 2009 Hege Vanebo
Felles anskaffelse av LMS
Oppfølging HMS-melding Temalisten – HMS-melding Innspill fra eksterne parter.
Budsjettdrøfting i bystyrekomite for oppvekst og utdanning 12. oktober.
Leikvang Hallprosjekt
Ruter Dialogkonferanse Svenn Åge Løkken
Incitamentsbeskrivelse Busstjenester i Vestre Aker Marit Elin Leite, Ruter As.
Dialogkonferanse om Ruters bussanbud i 2014
Ruter 11.mars Kjerstin Winther-Jacobsen
Pensjonsforum 12.november 2007
Frederic Ottesen 23. september 2011
Hvordan få en økonomisk dimensjon på investeringens godhet? Svein Sandbakken Temadag 6. Mai 2010.
BEDRIFTSHELSETJENESTEN (1)
Samhandling Erfaringer fra funksjonskontrakter Torgeir Leland Byggherreseksjonen – Vegdirektoratet
Ernst Kristiansen styremedlem i FFA konserndirektør i SINTEF Kunnskapsdepartementet Hvordan mobilisere flere miljøer til å delta internasjonalt?
Dialogkonferanse Ruter 26. september Oppdragsbeskrivelse / kvalitet Positive til kvalitet som del av tildelingskriteriene Viktig å tydeliggjør hvilke.
NITTEDALSANBUDET DIALOGKONFERANSE. ” Incitament er en stimulans til å gjøre en ekstra innsats 2.
Etatsprosjekt Transport i by Kreativ prising av kollektivtransport.
Dialogkonferanse Ruters bussanbud i 2015
Dialogkonferanse om Ruters bussanbud i 2015 Et av Vestlandets største børsnoterte selskap.
Tema Rute 465 Mysen-Askim-Sarpsborg
Kommentarer på dialogmøte i Ruter 26.September 2014.
Mellomoppgjøret forutsetninger
Mulighetenes Oppland «Kontrakt, hva er viktig og hvorfor» v. Ola Selvaag.
EU Roaming regulering Nye priser gjeldende fra 1. juli 2013.
Rammeavtale avvikskjøring for Trikk og T-bane Atle Rønning, Adm direktør
Innspill til anbud Follo og Østensjø
CREE Minibrukerseminar Fleksibilitet på etterspørselssiden i kraftmarkedet Professor Nils-Henrik M. von der Fehr Oslo, 10. november 2014.
Forskningsrådets IPR-policy Prinsipper. Hovedprinsipp: Forskningsrådet skal ivareta samfunnets interesser  Prosjektene er finansiert av offentlige midler.
Dialogkonferanse Tromsø, Sjø. TFT. Konkurranseform - tidsperspektiv En god anbudsprosess: Gi tilbyderne god tid til å utarbeide tilbudet (ikke.
Innlegg dialogkonferanse Troms Driftsdirektør Petter Kure Torgersen side 1.
Kort innlegg dialogkonferanse 19. Mai 2016 Petter Kure Torgersen side 1.
BOREAL Dialogkonferanse Kolumbus 8. September 2016 Ivan Fossan.
Dialogkonferanse om systemtest av batterielektriske busser i Oslo sentrum # Ruter Hans Petter Sundberg, Teknisk Direktør, Nettbuss AS
Ny § 14-4a i arbeidsmiljøloven
Dialogkonferanse Nittedalsanbudet.
Dialogkonfernse Ruter
Vedlegg 4 – bussanlegg og ladeinfrastruktur
Dialogkonferanse om elbusser xx. februar 2017
Systemtest av elektriske busser i Oslo sentrum Presentasjon på dialogkonferanse Unibuss.
Endringer i prosedyre og kontrakt - Tildelingskriterier
Godtgjørelse Minibuss Akershus vest
Konkurransen om Buss-tjenester i Ruters vestregion 2020
Hvordan lager du en åpen kravspesifikasjon og behovsbeskrivelse når du skal lage en IKT-løsning Kapittel 2 i SSA-S, SSA-T og innovasjonspartnerskapskontrakten.
Utskrift av presentasjonen:

ER VI I TIDE? 1

Dialogkonferanse om Bussanbud Møte med Ruter 25. november 2013

Bakgrunn for innspill • Erfaring fra andre oppdragsgivere –Tide Buss er ikke operatør i Oslo/Akershus • Potensiell fremtidig operatør for Ruter

Mer forutsigbar kontraktsperiode • Lang kontraktsperiode (opp mot 10 år) er trolig gunstig for både operatør og oppdragsgiver –Operatør •Stabilitet med fokus på god drift •Personellvennlig –Oppdragsgiver •Lav pris •Stabilitet • Et års opsjon bør være nok –Har oppdragsgiver behov for hele 3 års opsjon ? –Helst bør opsjonsåret gjøres gjensidig og forutsigbart

Forutsigbar regulering • En regulering som er mest mulig i samsvar med faktisk kostnadsutvikling gir fordeler for begge parter over tid. •Operatør = mindre risiko •Oppdragsgiver = lavere pris over tid. • Basis for regulering bør ta utgangpunkt i kjent periode –Snitt dieselpris neste halvår er et lite forutsigbart utgangspunkt • Dagens reguleringer har innslag av «lotto» –KPI – Lønnsindeks for samferdsel inneholder langt mer enn busssjåfører • Bussindeksen gir en mer forutsigbar reguleringsmekanisme

Endringsprisene bør være utformet med tanke på å gi en forutsigbar kontrakt • Byområder med utfordringer knyttet til fremkommelighet bør ha endringspriser basert på rutetimer og vogninnsats. –Endringsprise basert på rutekilometer vil gi en mindre forutsigbar kontrakt i områder med utfordringer knyttet til fremkommelighet • Endringer i vogninnsats bør være regulert i endringsprisene gjennom egen sats. –Oppdragsgiver har ansvar for ruteomlegginger, som i praksis bestemmer vogninnsats

Balansert kontrakt = forutsigbar kontrakt • Er det nødvendig for oppdragsgiver å ha rett til å redusere kontrakten med inntil 30% i løpet av kontraktsperioden uten at det utløses forhandlinger ? • Bonus/Malus og incentivordninger • Ruteendringer