Hvordan bidra til å bli en etisk bedrift ?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Å kunne kommunisere om seksualitet
Advertisements

Anton Punsvik, kapellan, Sortland
LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
Mye som før virket OK er i dag uakseptabelt
1 NTNUs Multimediesenter 1.Integrasjon 2.Produksjon 3.Framtidsvisjon NTNUs Multimediesenter REN Medlemsmøte Trondheim 31. August 2005.
Kari Pape Den gode assistenten
Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Hva er migrasjon og hva gjør Røde Kors Ungdom?
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
Når det har skjedd: Varsling
Trygge organisasjoner
Litt mer om PRIMTALL.
22 tips for den faglitterære forfatteren
Er standarder en betingelse for godt evalueringsarbeid? Foredrag på EVA-seminar 8 Hurdalsjøen 5-6 september 2002 Hans Torvatn, SINTEF Teknologiledelse.
Etikk i møte med mennesket
Hjemmeoppgave 1: Å høre etter NAVN: ……………………………….. DATO: ……………………….
Grafisk design Visuell kommunikasjon
Teknologi for et bedre samfunn 1 Asbjørn Følstad, SINTEF Det Digitale Trøndelag (DDT) Brukervennlig digitalisering av offentlig sektor.
Gründerfrokost Kongstanken : Innovasjon og entreprenørskap 12 observasjoner fra ny forskning Foreleser: Høyskolelektor Kjell Haukeland BI Drammen.
Hvordan utvikle og gjøre kandidater og parti kjent? - å drive kampanje.
”Jobbmulighetskoden” Broen mellom arbeidssøker og arbeidsgiver:
Barn og unges rett til deltakelse
Menighetsutvikling – hva og hvordan?
7. Fysisk arbeidsmiljø Jeg er fornøyd med den ergonomiske utformingen av arbeidsplassen min Jeg er fornøyd med inneklimaet på arbeidsplassen.
Møre og Romsdal. 2 Ligger det et bedehus eller et kristelig forsamlingshus (ikke kirke) i nærheten av der du bor? (n=502) i prosent.
Etiske modeller - hva er det?
Bedrifters samfunnsansvar Norge - sinke eller foregangsland NIF – Faggruppe for etikk og lederskap 10. november, 2003 Eli Bleie Munkelien & Ingebjørg Gravlien.
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
YRKESETISKE RETNINGSLINJER FOR SYKEPLEIERE
Kvalitetssikring av analyser til forskningsbruk
Prosjektoppgaven – krav og suksessfaktorer. Suksessfaktorer Bruk biblioteket Bruk veilederen Start skrivingen tidlig Jobb jevnt (lag gjerne tids- og handlingsplaner.
INSTITUTT FOR NATURFORVALTNING Hva kan UMB lære av saken om uredelighet i forskning?
Offentlighet.
©TNS Norsk Finansbarometer 2013 Norsk Finansbarometer 2013 Det norske pensjons- og livsforsikringsmarkedet og dets bevegelser Grafikkrapport – Livsforsikring.
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2012 Det norske skadeforsikrings- markedet og dets bevegelser.
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet.
Norsk Finansbarometer 2011 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske skadeforsikrings- markedet og dets bevegelser Grafikkrapport - total.
Norsk Finansbarometer 2011 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet og dets bevegelser Grafikkrapport - total.
Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
Kapittel 1, oppgave b) å kaste loss å seile uvær (n) kuling (m)
SINTEF Teknologi og samfunn PUS-prosjektet Jan Alexander Langlo og Linda C. Hald 1 Foreløpig oppsummering – underlag for diskusjon på PUS-forum
Malverk intern produktopplæring
Norway Rotary Distrikt 2260 Kurs Bevisstgjøring av Rotary’s ledere Utarbeidet av Lillian Johansen og Finn Kolstø, Gardermoen Rotary Club.
LOBBYVIRKSOMHET Hvordan få gjennomslag for våre meninger og standpunkter hos politikere? Jon G. Olsen Styreleder VOFO-Akershus Daglig leder Akershus musikkråd.
*BEST Coaching Strategi – Organisasjonsutvikling – Executive Search - Coaching 1.
Dag Wiese Schartum, AFIN Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte.
Offentlighet og partsinnsyn
Godt Håp Eivind Rognsvåg
En oversikt over personopplysningsloven Dag Wiese Schartum, AFIN.
Universitetet i Tromsø
 En modig leder  Mangel på kvalifisert arbeidskraft  Noen så mitt potensial  Noen tok seg tid for å forklare  Noen ble av og til irritert på grunn.
Kjennetegn på situasjoner som egner seg til etisk refleksjon:
1 May Thorseth Professor Filosofisk institutt og daglig leder Program for anvendt etikk, NTNU
International Water Association (IWA)  Vverdensomspennende medlemsorganisasjon og globalt nettverk for virksomheter og fagfolk som arbeider med vannrelaterte.
Sett inn riktig form av adjektivene, med artikkel hvis nødvendig
Bø hotell, Anders Stang Lund Senior kommunikasjonsrådgiver
Taushetsplikt og samarbeid i mellom kommunale etater
Kapittel 1, oppgave i) Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
Befolkning og arbejdsmarked 7. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
Benny Huser HSH1 I arbeid med mennesker En introduksjon til yrkesetikk og taushetsløftet Kull 2005 høst 2005.
Representantskapets møte 26. mai 2010 Praktisk arbeid med samfunnsansvar 1.Kontinuerlig forbedring 2.Forbedring skjer gjennom dialog KLP inviterer til.
Revisjonsutvalget Temalunsj 12. februar PwC Bakgrunn EU vedtok den 16. april 2014 en ny forordning og endringer i direktivet om revisjon og revisorer.
Mandal kommune Utkast til nye etiske regler For ansatte og folkevalgte i Mandal kommune Vilhelm Lunde Holme –økonomi.
ICT 1 Etikk i SINTEF “Fra dyp krise til etisk pryd” Trondheim 3. mai 2007 Svein Nordenson, etikkombud i SINTEF.
Verktøy for å kartlegge holdninger
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
Kapittel 1 SAMSPILL.
Utskrift av presentasjonen:

Hvordan bidra til å bli en etisk bedrift ? “Fra dyp krise til etisk pryd” Tromsø 6. Mai 2010 Svein Nordenson, etikkombud i SINTEF 1 1

Hvordan bidra til å bli en etisk bedrift ? Hvorfor etikk ? SINTEF er helt avhengig av tillit hos kundene Ungdom legger stor vekt på etikk ved valg av arbeidssted rekruttering Det lønner seg økonomisk ! Først og fremst : fordi det er riktig

Etikk i SINTEF 3 Alastair Hannay : “Med etikk forstår vi de normer og regler som må etterleves for at fellesskapsverdier skal kunne realiseres. Vår visjon og vårt samfunnsansvar pålegger oss å forsvare og målbære disse normer og regler” fra “Kompasset” Alastair Hannay : “Moral dreier seg ikke om menneskelige formål og interesser, men om de hensyn mennesker tar til hverandre når de forfølger sine egne formål og interesser” 3 3

Hvordan bidra til å bli en etisk bedrift ? Noen forutsetninger : Organisatorisk forankring ledelse og ansatte Organisatorisk system og funksjon retningslinjer, kontakt, varsling - og det “hjelper” å ha begått en merkbar tabbe !! Lett å grave dypt i i hvert fall et område

Etikk i SINTEF Litt historikk : SINTEF har hatt etiske retningslinjer siden 1997 - i 1977 foreslo daværende direktør et tillegg i normal- kontrakten som sikret varslingsrett om konsekvenser av forskning i 1991/92 utredet samme person (på oppdrag fra SINTEF) forskningsetikk i SINTEF. Dette arbeidet var antakelig grunnlaget for retningslinjene fra 1997 5 5

Etikk i SINTEF Litt historikk : Retningslinjene fra 1997 er omlag samsvarende i tekst med dagens regler, men vesentlig mindre omfattende Forskningsetikken er identisk, men øvrig innhold var i 97-reglene bare introduksjoner til tema. Dvs. hint om retning, men lite mer. Introduksjonen var bare en rutinemessig tilføyelse i administrative regler 6 6

Etikk i SINTEF Litt historikk : Iran-saken vekket organisasjonen Det ble utarbeidet en grundig presentasjon om hvorfor og hva i forbindelse med etikk; presentert i hele organisasjonen Etiske retningslinjer, etisk råd og etikkombud etablert 7 7

Etikk i SINTEF Litt om Iran - saken : 2002 : inngått diverse kontrakter høst 2003 : revisor gjennomgang av kontrakter etter råd fra økokrim styrevedtak : kontrakter burde ikke vært inngått kontrakter sagt opp; økokrim tilbudt revisorrapporten vår 2004 : styrebehandling vedrørende saken vår 2005 : politianmeldelse 8 8

Etikk i SINTEF Litt om bakgrunnsarbeidet/ teorien : Grundig med referanser til ulike etikkvarianter “Filosoferende”, godt grunnlag for å reflektere selv Viktig at dette presenteres i hele organisasjonen “timing” av implementering vs. bakgrunn viktig

Etikk i SINTEF Litt om innholdet : Forsøk på avklaring etikk vs. moral almennmoral vs. personlig moral etikk i filosofisk sammenheng det gode som mål vs. som utgangspunkt Aristoteles, Kant, Habermas m.fl. Læringskonsepter hjemmelaget, overfladisk, unøyaktig, tendensiøst og hverken riktig eller galt, men forhåpentlig brukbart !

Etikk i SINTEF Litt alment og litt om organisering Forskningsetikk Forretningsetikk Etikk i mellommenneskelige relasjoner 11 11

Etikk i SINTEF Kunder Forretningsetikk Fag Forskningsetikk Folk Etikk i mellommenneskelige relasjoner 12 12

Etikk i SINTEF - bygger på : visjonen : Teknologi for et bedre samfunn grunnverdiene : Mot, ærlighet, raushet og samhold prinsippene : The principle of respect for human dignity (menneskeverdprinsippet) The principle of precaution (“føre-var”-prinsippet) The principle of justice (rettferdighetsprinsippet) The principle of utility (“total-nytte”-prinsippet) “almennmoral” og internasjonale overenskomster 13 13

Etikk i SINTEF “Act in such a way that you treat humanity, whether in your own person or in the person of any other, always at the same time as an end and never simply as a means” (Kant) “An action then may be said to be conformable to the principle of utility … when the tendency it has to augment the happiness (benefit in modern language) of the community is greater than any it has to diminish it “ (Bentham) 14 14

Etikk i SINTEF De fundamentale spørsmålene : Kommer noens liv, helse eller sikkerhet i fare ? Kan miljøet bli skadelidende ? Er det lovlig ? Føles det riktig og ærlig ? Går det på bekostning av tillit og integritet ? Kan jeg forsvare dette offentlig ? Er det i strid med visjon, grunnverdier eller prinsippene ? 15

Etikk i SINTEF Personlig etikk dvs. hvordan er dette for deg ? Gruppens etikk dvs. hvordan er dette for oss ? Områdets etikk dvs. hvordan ser dette ut litt utenfra ? andre nivåer samfunnets etikk dvs. hvordan ser dette ut helt utenfra ? 16 16

Tenke selv ! ”Etikkveiviseren” Kjennskap til Etikk Handle og lære SINTEFs verdier Personlig moral 17

Etikk i SINTEF Organisering : Etiske retningslinjer (“kompasset” ) Etikk er et linjeansvar ! Etisk Råd (rådgivende for KL og styret ); består av : 3 fra KL + 3 ansatte pt. K.A.Almås (leder), Aa.Thunem, I.Lund, I.H.Geving (nestleder), G. Johansen, E. Grimstad Etikkombud; “daglig drift”, samtalepartner, varslingskanal m/taushetsplikt 18 18

Etikk i SINTEF Forretningsetikken bygger på : Her står det mye i “kompasset” ! Transparency Internationals ideer (SINTEF er medlem) http://www.transparency.no/ FNs Global Compacts prinsipper (SINTEF er medlem) http://www.unglobalcompact.org/ NHOs tanker om etikk http://www.nho.no/etikk/ “almennmoral” og internasjonale overenskomster 19 19

Etikk i SINTEF SINTEF deltar i FNs Global Compact - dette innebærer : 1. Make the Global Compact and its principles an integral part of business strategy, day-to-day operations, and organizational culture 2. Incorporate the Global Compact and its principles in the decision.making processes of the highest-level governace body (i.e. Board) 3. Contribute to broad development objectives through partnerships 4. Integrate in its annual report(or in a similar document, such as a sustainability report) a description of the ways in which it implements the principles and supports broader development objectives (also known as the Communication on Progress) 5. Advance the Global Compact and the case for responsible business practices through advocacy and active outreach to peers, partners, clients, consumers and the public at large 20 20

Etikk i SINTEF Global Compacts principles : 21 Human Rights principle 1 : Businesses should support and respect the protection of internationally proclaimed human rights principle 2 : Make sure that they are not complicit in human rights abuses Labour principle 3 : Businesses should uphold the freedom of association and the effective recognition of the right to collective bargaining principle 4 : The elimination of all forms of forced and compulsory labour principle 5 : The effective abolition of child labour principle 6 : The elimination of discrimination in respect of employment and occupation 21 21

Etikk i SINTEF Global Compact principles (continued) 22 Environment principle 7 : Businesses should support a precautionary approach to environmental challenges principle 8 : Undertake initiatives to promote greater environmental responsibility principle 9 : Encourage the development and diffusion of environmentally friendly technologies. Anti-Corruption principle 10: Businesses should work against corruption in all its forms, including extortion and bribery. 22 22

Etikk i SINTEF Forskningsetikken bygger på : 23 Forskningsetiske komiteer : http://www.etikkom.no/ European Group on Ethics in Science and new technology (EGE) : http://ec.europa.eu/european_group_ethics/index_en.htm Vancouverkonvensjonen og andre liknende konvensjoner noen nyttige lenker : Nasjonalt etikknettverk : http://www.etikk.no Etikkportalen : http://www.ntnu.no/etikkportalen Ethics in EU-research: http://ec.europa.eu/research/science-society/index.cfm?fuseaction=public.topic&id=36 Checklist for proposals : http://ec.europa.eu/research/science-society/index.cfm?fuseaction=public.topic&id=370 European references on ethics and science : http://ec.europa.eu/research/science-society/index.cfm?fuseaction=public.topic&id=354&lang=1 Global ethics observatory : www.unesco.org/shs/ethics/geobs 23 23

Etikk i SINTEF 24 24

Etikk og redelighet i forskning Forfatterskap : vesentlig bidrag til ide og design datainnsamling analyse og fortolkning skrive artikkelen eller revidere mhp intellektuelt innhold godkjenne og “stå for” endelig versjon Skal ha bidrag til alle tre punkter ! ! 25 25

Etikk og redelighet i forskning Forslag til forskningsed : Jeg vil utøve min virksomhet som forsker redelig og sannferdig. Jeg skal bruke mine vitenskapelige kunnskaper og ferdigheter til beste for menneskeheten og for en bærekraftig utvikling. Jeg skal vise respekt for dyr og natur. Jeg skal handle i overensstemmelse med forskningsetikken, og jeg skal ikke tillate at hensyn bygget på ideologi, religion, etnisitet, fordommer eller materielle fordeler overskygger mitt etiske ansvar som forsker. 26 26

Etikk i SINTEF Etikk - i omgang med andre mennesker - er først og fremst basert på åpenhet og respekt Leder og medarbeider er i utgangspunktet likeverdige bortsett fra lederens beslutningsrett og -plikt SINTEFs grunnverdier bør være tydelige i omgangsformen, særlig er dette viktig for ledere Åpen bedriftskultur, åpen kommunikasjon 27 27 27 27

Etikk i SINTEF Hva er en åpen bedriftskultur ? - alle vet hva og hvorfor - alle kan spørre når de lurer på noe - problemer og usikkerhet blir ikke liggende - kommunikasjon er en sentral del av hverdagen - alle utførende enheter oppfører seg som team - snakker til hverandre, ikke om hverandre “ Det er ikke genialitet, heller ikke berømmelse eller kjærlighet som gjenspeiler menneskesjelens storhet. Det er vennlighet” Henri Dominique Lacordaire 28 28

Etikk i SINTEF Gyldne regler : “Gjør mot andre det du vil andre skal gjøre mot deg” (Jesus) “Det du ikke vil at andre skal gjøre mot deg, skal du heller ikke gjøre mot andre; det du finner ønskverdig/attråverdig skal du også unne andre” (Confucius) 29 29 29 29

Etikk i SINTEF Hva er god kommunikasjon ? Gi tydelig beskjed om hva og hvorfor Fortell om hva du tenker Lytt eller avtal tid for å lytte Anta at det en annen sier er “sant” sett fra vedkommendes ståsted Gjenta Å kommunisere handler også om å ivareta fortrolighet “Handlingene dine taler så høyt at jeg ikke kan høre hva du sier “ kinesisk ordspråk 30 30

Etikk i ledelse Det finnes enkle løsninger på de vanskelige sakene ……... 31 31 31 31

Etikk i SINTEF Aktuelle diskusjonstema : Interessekonflikt mellom kunder; hvordan forholder vi oss til det ? Den enkelte forsker har ubetinget reservasjonsrett basert på religiøs eller etisk overbevisning.Er det reelt ? Fornuftig ? Kan vi leve med det ? og hva med FS ! Hva betyr visjon og grunnverdier spesifikt for din enhet? Hvordan viser vi – konkret – grunnverdier ? Bedrifters samfunnsansvar (CSR) - er vi fornøyd med å ikke bidra til brudd på internasjonale konvensjoner ? 32 32 32 32

Etikk i SINTEF Hva har vi lært ? : Kjøreregler for behandling av varsling Rutineendringer Justeringer av retningslinjer Hvordan formidles behandling i et etisk råd ??? Kontrollspørsmål ! 33 33 33 33

Etikk i SINTEF Noen kjøreregler ved varsling : 34 - og 6. Dersom varslingen gjelder faktisk lovbrudd, må dette anmeldes, og anonymitet kan ikke garanteres 34 34 34 34

Etikk i SINTEF Hva har vi lært av Iran-saken ? Utvetydig og etterrettelig informasjon helt avgjørende Ydmykhet, men ikke servilitet Litt om praktisk håndtering av saker … og litt til

Etikk i SINTEF Litt mer om Iran-saken Grundig gjennomgått i Etisk råd Etisk råd har avgitt uttalelse til styret Etisk råd vil på bakgrunn av saken foreslå mindre endringer i retningslinjer og vedtekter for Rådet

Kjøreregler for Etisk råd: Etisk råd samlet seg i denne omgang om følgende ”kjøreregler” : Etisk råd skal ta konkret stilling i de saker som legges frem Etisk råd bør beskrive det prinsipielle i saker som reises. Generaliserte konkrete saker som kan gi verdifull erfaring bør tas videre. Ved behov engasjeres tredje part for å gi uavhengig vurdering Den som er berørt av varsling bør gjøres kjent med kritikken og gis mulighet til å forsvare seg. Dette må varsler gjøres kjent med Etikkombudet bør komme til enighet med varsler om viderehåndtering av saken. Etisk råd legger til grunn at det er konsernets styre som til sist vil fastlegge retningslinjer for Rådets virksomhet, og ber om Konsernledelsens synspunkter på de foreslåtte” kjøreregler”.

Etikk i SINTEF Den problematiske varslingsloven ! “Full” beskyttelse av varsleren - men hva med de(n) det varsles om ? Den problematiske “mobbeparagrafen” “All” definisjonsmyndighet til “mobbe”-offeret - men hva med “mobberen” ? 38 38 38 38

Etikk i nedgangstider “Når krybben er tom bites hestene” Hold høy etisk standard også i vanskelige tider Still deg selv oftere spørsmålet om hvorfor du gjør noe Hvor går grensen for “alle forhold tatt i betraktning” ? - og har vi i det hele tatt rom for å fire på krav 39 39