Forelesning for norsk 101 Årsstudier og GLU 5-10

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Skjønnlitteratur FANTASI og VIRKELIGHET Kpt 7, Kontekst Basisbok
Advertisements

Kapittel 9: Vikingferder, kristning og rikssamling i Norge
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Skriftspråkstimulering og barnelyrikk
Litteraturhistorie oversikt.
H. Aschehoug & Co. På eksamensdagen H. Aschehoug & Co.
Tolkning og analyse Sigrun Eckhoff rev jan 2009.
Hvorfor passer eventyr for barn?
EPISK DIKTNING inkl novelle
Eventyr som litterær sjanger
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Lars Anders Kulbrandstad Høgskolen i Hedmark
Barnelitteraturen som sjanger?
Tekstmestring, leseutvikling og skrive- og lesevansker
Kulturbærende fortellinger –
Dagens tema Opplæringsloven § 5-4 presiseringer
Om å skrive om litterære tekster
Dannelse og kunstens vesen -
Hvordan uttrykke krav Kapittel 4.4. Innledning Målet er å samles rundt ett entydig språk som ikke kan misforståes eller feiltolkes. Gjør sporbarheten.
Læreplanen Historie Vg2.
Muntlig tradisjon i Norge - eventyr, sagn og ballader
Kvalitative og kvantitative metoder
Forklaringstyper i historievitenskapen
Kapittel 6 Folkediktning
En historie om folkediktning og eventyr
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Samhandling og informasjon Kunnskaps- utvikling og refleksjon Menings- danning og over- talelse Skrive- kompetanser Handlinger og formål Kunn- skaps- lagring.
1 Teknisk regelverk Vedlikehold Felles bestemmelser Magne Nordgård, Jernbaneverket Infrastruktur teknikk, Elkraft September 2003.
Objektorientert utforming In 140 Sommerville kap. 12.
Hva kjennetegner en tekst? (Berge: Skolestilen som genre,1988)
Kollektivisme og individualisme i historiske fag
Gamle systemer In 140 Forelesning Nr 19 Sommerville kap 26.
Objektorientert utforming In 140 Forelesning Nr 11 Sommerville kap 12 – del 1.
Lesing og skriving som grunnleggende ferdigheter
Kunsten som grep Av Viktor Sjklovskij.
Elevtekster Trinnforelesning A
Objektorientert design In 140 Sommerville kap 12 – del 1.
Elevtekster LUT
Sjangerlære Husk A-bok, 8. klasse og B-bok 10. klasse.
INTRO GRAMMATIKK A1A/B
Komponenter i Saga en grunnbok pr. årstrinn en lesebok pr. årstrinn digitalbok nettside lærerveiledning digital og papir grammatikkbok 8-10.
Om eventyr, fabler, sagn, folkeviser.
Eventyr. Innholdsfortegnelse ● Hva er et eventyr ● Folkeeventyr ● Kjente folkeeventyr ● Kunsteventyr ● Kjente kunsteventyr ● Dyreeventyr ● Sjangertrekk.
Å DEFINERE FENOMENET RELIGION. KRAV TIL EN GOD DEFINISJON 1.) Den må være presis og treffe fenomenet 2.) Den må være vid og favne alt som er religion.
Forestillingen om det norske Fra slutten av 1700-talet til 1870-åra.
Fortelling. Grunntrekk Kjernen i en fortelling er handlingen. Handlingen strekker seg over et tidsrom, og underveis er det noe som forandrer seg. Fortellingene.
1 Kan det finnes gode argumenter for at Gud eksisterer?
Kapittel 9 Postmodernisme og realisme – 1980 til i dag.
Kultur i endring Norge har gått fra å være nokså homogent til å bli et mer flerkulturelt samfunn I et flerkulturelt samfunn snakker vi ofte om etniske.
Språklig variasjon LUT 2 HØST Oversikt over emnet  Språklig variasjon – hva er det?  Språk og dialekt  Språk og identitet  Språklig variasjon.
Våre 4 bruksområder for bokstavene: Identiteter: To algebraiske uttrykk kan være like; dvs at de får samme verdi hvis vi setter inn en verdi for bokstavene.
Panorama Vg1 Kapittel 4 Sjangrer Del 2: Skjønnlitteratur, episk diktning Læreplanmål: Mål for undervisningen er at elevene skal kunne -gjøre rede for mangfoldet.
NY VRI Nina og Ingvild.
Kvalitative og kvantitative metoder
Om folkediktning Eventyr, sagn og folkeviser
Forskere har gjort dette funnet inne i en meteoritt.
Presentere en teknisk rapport
Glede gjennom mestring
Kilder.
Verdier Ikke fem punkter på en lapp, men det som kjennetegner livet og hvordan det leves. Utfordres eller befestes av vår etikk. Ofte ser vi at gode verdier.
Folkediktning – eventyr, sagn, folkeviser
Folkedikting Eventyr, segner og folkeviser
Om folkedikting Eventyr, segn og folkeviser
Hva har vi gjort i oktober?
God undervisning og dybdelæring i matematikk
Revidert læreplan i engelsk
Betegnelse på felles norsk/islandsk litteratur, ca
Kapittel 4 Sjangrer Del 3: Skjønnlitteratur, lyrisk diktning
Introduksjon: Gjennomgang av kurs innhold og pensum
Gjennomgang før eksamen
Utskrift av presentasjonen:

Forelesning for norsk 101 Årsstudier og GLU 5-10 Folkediktning Forelesning for norsk 101 Årsstudier og GLU 5-10

Definisjon av begrepet ‘folkediktning’ ukjent opphav, ukjent forfatter muntlig diktning overleveres gjennom tradering sterkt formelpreget

Nasjonalromantisk eller strukturalistisk tilnærming? Nasjonalromantisk: ser folkediktningen som et uttrykk for en svunnen tid, for en ‘folkeånd’ som eksisterte tidligere og som nå er gått tapt. Strukturalistisk: betoner at folkediktningen alltid har eksistert og eksisterer fremdeles, men sjangrene endrer seg. Interesserer seg for folkediktningens strukturer og funksjoner.

Folkediktningens sjangrer 1 (en katalogisk oversikt) Eventyr Undereventyr («egentlige eventyr») Skjemteeventyr Dyreeventyr Mytiske (religionenes) fortellinger

Folkediktningens sjangrer 2 (en katalogisk oversikt) Sagn Naturmytiske sagn Opphavssagn Historiske sagn Religiøse sagn (legender) Moderne vandresagn

Folkediktningens sjangrer 3 (en katalogisk oversikt) Vitser Gåter Ordtak

Folkediktningens sjangrer 4 (en katalogisk oversikt) Middelalderballader Ridderviser Kjempeviser Religiøse viser Skjemteviser

Folkediktningens sjangrer 5 (en katalogisk oversikt) Stev Rim Regler skillingsviser Sanger til arbeid Fest- og drikkeviser Parodier over kjente sanger

Eventyrsjangrenes kjennetegn Den indo-europeiske eventyrtradisjonen (undereventyr) 1 Axel Olriks modell (et utvalg): «Hjemme – borte – hjemme»-strukturen Innledningsloven Scenisk Totallsloven Tretallsloven Tvillingloven Lov om bakvekt Motsetningsloven Lov om fortellingens enhet Hvileloven

Eventyrsjangrenes kjennetegn Den indo-europeiske eventyrtradisjonen (undereventyr) 2 Vladimir Propps modell (forkortet form) Mangelsituasjon Ønske som blir innfridd Avgjørende møter eller prøver (ofte 3) Hos kongen Nærmere og nærmere målet Bryllup (for en fyldigere gjennomgang av alle Propps 31 funksjoner: se peker på åpningsssida om folkediktning)

Eventyrsjangrenes kjennetegn Den indo-europeiske eventyrtradisjonen (undereventyr) 3 Greimas’ aktantmodell Giver Subjekt Objekt Mottaker Hjelper(e) Mottaker(e)

Eventyrsjangrenes kjennetegn Den indo-europeiske eventyrtradisjonen (undereventyr) 4 Greimas’ aktantmodell Prosjektaksene

Noen mønstre i eventyr fra andre kulturer Arabiske eventyr («Tusen og en natt») Insisterer på kjent tid, kjente steder og kjente personer Afrikanske gåteeventyr: Slutter ikke med en løsning, men med et komplisert spørsmål slik at lytterne kan begynne å diskutere mulige svaralternativer

Intertekstualitet Eksempel: «Orfeus og Euridike» ved siden av «Villemann og Magnill»

Folkediktningens funksjoner Underholdende Fantasien utvikler personligheten og bearbeider et logisk eller intellektuelt problem Dagdrøm Oppdragende og advarende Seksualsymbolikk som beskriver overgangen fra barn til voksen Forklare ukjente fenomener Uttrykke en dypere forståelse av eksistensielle menneskelige spørsmål (som for eksempel svik, behov osv.) Kulturkonserverende Opprørske