Kvalitetsbegrepet, grunnleggende kvalitetsteori

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Om evalueringen av eksportprogrammet aldri støtte til lønnsom virksomhet? Prinsipper versus pragmatikk ”I utgangspunktet kan det virke paradoksalt at det.
Advertisements

Samling 2. Kompetanseprogram for handels- og servicenæringen i omstillingskommuner.
LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
Teknologi i klasserommet
RAFT Prosjekt hørsel Leif Foss, NAV Lerkendal Marianne Simensen, NAV Sør-Trøndelag.
En innføring i spillet: Lag En Setning
Er standarder en betingelse for godt evalueringsarbeid? Foredrag på EVA-seminar 8 Hurdalsjøen 5-6 september 2002 Hans Torvatn, SINTEF Teknologiledelse.
Marketing Mix Kjetil Aukland - BI Kristiansand
Alfhild - leder Østlandet
ISO 9000:2000 Prosessorientering v/Per L. Berge Excellence Norway
Kvalitetssystemet ISO 9001:2000
Målinger generelt •I et moderne samfunn brukes målinger i mange ulike sammenhenger •Eksempler: –Sammenligne priser, lønninger –Høyde: størrelse på klær.
Hanne Harlem Kommuneadvokat Oslo kommune
KOMMUNER I INNKJØPSSAMARBEID
Leselos Ordforråd/metakognisjon
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Serviceerklæringer i Oslo kommune
Om å få det til!.
”Det koster å være kul!” ”Knapphetens tyrrani!
Vårt Lokalsamfunn En oppdagelsesferd på samspill mellom mennesker,
NABin fagmøte 2005 Hvordan velge riktig bindemiddel? Oslo 11. oktober 2005.
– en faglig støttetjeneste for statlige og kommunale virksomheter for å innarbeide samfunnsansvar og miljøhensyn i offentlige anskaffelser Policydokument.
Medlemsmøte Paneldebatt – frittstående verksteder  I hvilken grad opplever de frittstående verkstedene at det er enkelt/lett å få tilgang til.
Ideutvikling - Problemdefinisjonen. Hva gjør de erfarne problemløserne? •Samler og analyserer informasjon og data •Snakker med mennesker som kjenner problemet.
Å lykkes eller være lykkelig?
Er farlig avfallsbransjen kvalitetsbevisst nok
Gruppeundervisning / Innleveringer Obligatoriske innleveringer: –Leveres til gruppeleder. Innlevering 1: Uke 10 ( ) –Markedsanalyse.
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Hva hører du når du lytter? Hvem blir du når du svarer?
8 Mål og strategier Påstandene:
Emner i faget Kvalitetsbegrepet Planlegging for kvalitet
Jakten på kvaliteten.
– en faglig støttetjeneste for statlige og kommunale virksomheter for å innarbeide samfunnsansvar og miljøhensyn i offentlige anskaffelser Ansvarlige innkjøp.
Skape kundeverdi, tilfredshet og lojalitet
3 Jeg og mitt.
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Tjenestedirektivet og velferdsstaten
Kp 4 Målformulering Godt formulerte mål skal:
Lære om hvordan forbruksmønsteret har endret seg opp gjennom historien
12 Reflekterende lesing.
Institutt for forebyggende miljøvern  STØ Miljø og Design 4. forelesning Ecodesign-manual: hvordan bruke denne? Strategier for optimering av avhending.
Mål i prosjekter.
Er farlig avfallsbransjen kvalitetsbevisst nok? Forstår vi risikoen vi har tatt? Nordisk Bedriftsutvikling AS Interesserte partnereØnske og forventninger.
Om å jobbe aktivt med sitt lederskap
DND Quo Vadis? Landsmøtet 2014 Alfhild - leder Østlandet.
Seminar Dagkirurgi i Norge 7 februar 2014: Finansieringsordninger som fremmer utvikling av dagkirurgi Tor Iversen.
TANKENS MAKT DET UMULIGE - MULIG KFL/04
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
ELEVENS RETT TIL ET GODT PSYKOSOSIALT MILJØ OPPLÆRINGSLOVEN §9A.
Prosjektledelse In 140 Forelesning Nr 18 a Sommerville kap
Fra forskning til forretning Oslo, 13. Mai 2003 Perler for svin eller gråstein til gull Jo Klaveness Professor i farmasi Innhold: Dagens situasjon Viktige.
Hva skjer med klienten i brukerens tidsalder? Ingerid Aamodt
HIS august 2003: Telefonen ringer på kontoret til en på vår prioriterte kontaktliste Jaa Er det forsker NN? Ja God dag mitt navn er Ola Barkved, jeg arbeider.
Fire modeller som kan brukes når dere skal vurdere hva
2005 PRODUKTIFISERING OG PRISSETTING AV HUMSAM-KUNNSKAP OPPSUMMERING: Verdien av ditt produkt PRODUKTIFISERING Definisjon Hvorfor produkt? Hvorfor ikke.
2004 Produktifisering og prissetting av HUMSAM-kunnskap PRODUKTIFISERING Definisjon Hvorfor produkt? Hvorfor ikke bare timer Fordeler for kunden Fordeler.
Gruppeundervisning / Innleveringer Obligatoriske innleveringer: –Leveres til gruppeleder. Innlevering 1: Uke 10 ( ) –Markedsanalyse.
Kapittel 2 oppgave i Kjenner disse personene ansvarsfølelse?
Lørdag 6. desember :00 – 11:45Forelesning (i) 11:45 – 12:00Evaluering 12:00 – 12:30pause 12:30 – 13:30Forelesning (ii) 13:30 – 14:00Bråk og uro.
Kunnsign TBH Forretningsplanen For å holde orden i sysakene - Forretningsplanen hjelper til med å strukturere, videreutvikle og planlegge din nye.
Bonus systemer/ prestasjonsbasert lønn. Litt om meg selv  Siviløkonom  48 år  Siste 10 år ledet mellomstore handelsselskaper ► Erfaring med ulike bonussystemer,
Kapittel 1 – Hva er samfunnsøkonomi?. I kapittel 1 skal du blant annet lære: Hva samfunnsøkonomi er Om forskjellen mellom mikroøkonomi og makroøkonomi.
Kvalitets- og miljøpolitikk, Elcom Signatur daglig leder:
Arnhild Dordi Gjønnes, advokat, NHO
Verdiskapning, produktattributter og målkostnader
Presentasjon av forretningsplan
Del III: Relasjonsforhold mellom kunde og leverandør
Hva er markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Presentasjon av forretningsplan
Hvorfor markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Utskrift av presentasjonen:

Kvalitetsbegrepet, grunnleggende kvalitetsteori Programkvalitet og prosessforbedring

Innhold Hvordan defineres kvalitet? Hvem avgjør hva som er kvalitet? Hvem har ansvaret for at det blir kvalitet? Er kvalitet lønnsomt? Hvordan går vi frem for å sikre kvalitet? Vi snakker om dette generelt, senere vil vi relatere det generelle til systemutvikling

Hvordan defineres kvalitet? Zen and the art of motorcycle maintenance: Kvalitet kan ikke defineres, men du kjenner det igjen når du ser det

Hva er din definisjon av kvalitet? Som kunde? Som produsent?

Hvordan defineres kvalitet? Feilfritt? Det jeg vil ha og har bruk for? Luksus? ?

En formell definisjon av kvalitet ISO9000:2000 Kvalitet – i hvilken grad en samling av iboende egenskaper oppfyller krav Krav: behov eller forventninger som er: angitt vanligvis underforstått eller obligatoriske Krav kan fremsettes av forskjellige interesseparter

Å merke seg om kvalitetsdefinisjon: stemmer godt med den intuitive oppfatningen kvalitet er subjektivt og tidsavhengig kvalitetskravene er ikke alltid uttalt andre enn kunden kan ha krav Hva er konsekvensene for oss som leverandører?

Dekkes dette av definisjonen? Leveres til rett tid Akseptable kostnader Rimelig i bruk Miljøvennlig I samsvar med lover og standarder Moro å lage Leverandøren er solid og til å stole på Annet?

Kvalitet – som skjønnhet – er avhengig av øyet som ser

Kunden har alltid rett?

Fremtidens kvalitetsdefinisjon? «Et produkt har god kvalitet når det med: minimum av totale levetidskostnader bidrar maksimalt til helse og lykke for alle mennesker involvert i dets fremstilling, distribusjon, bruk, vedlikehold, destruering og gjenvinning forutsatt minimalt forbruk av energi og andre ressurser og med generelt sett akseptable konsekvenser for samfunnet og miljøet.» Ref: Asbjørn Aune

Et betimelig spørsmål I forbindelse med ISO 9000-standarden er det brukt utrolig mange timer og mye energi på å definere kvalitet mest mulig presis Og definisjonen er revidert flere ganger Hvorfor er dette så viktig? Hvorfor ikke bare si at kvalitet: er som skjønnhet, avhengig av øyet som ser umulig å definere, men du kjenner det igjen når du ser det?

Kvalitetsstandarden må være 0-feil!

Hva betyr dette? Målet er 0-feil og 0-mangler selv om vi aldri kan nå det i praksis! Hva synes du om et slikt mål? Hva er alternativet?

Ansvar for kvalitet – noen prinsipper Ledelse/ medarbeider Alle har ansvar for eget arbeid Ledelsen har ansvar for å tilrettelegge for at kvalitet kan oppnås Kunde/leverandør Kunden har ansvar for å stille krav Leverandør har ansvar for å hjelpe kunden til å forstå hva som kan oppnås og til å se konsekvensene av kravene Hvis det går galt – produktansvar Et komplisert etisk og juridisk spørsmål

Kunden, produsenten og kvaliteten

Noen begrep Behov: Forventning: Krav: Spesifikasjon: fravær av noe håp, formodning Krav: beskrivelse av egenskaper, formell beskrivelse av behov Spesifikasjon: formell beskrivelse av krav

Hva koster kvalitet? Vi sammenligner: Kostnader for kvalitet Kostnader for ikke-kvalitet

Hva koster kvalitet og lønner det seg? Kvalitet kan bety: Fravær av feil og mangler Produktegenskaper Vi får to forskjellige regnestykker

Hva koster det å satse på kvalitet? Produktegenskaper Fravær feil og mangler Bedre kvalitet gjør det mulig for firmaet å: Øke kundens tilfredshet Øke salgbarheten av produktet Øke konkurranseevnen Øke markedsandelen Øke fortjenesten Øke prisen på produktet Redusere kundens missnøye Redusere feilrate, vrak, omarbeiding Redusere kostnader til erstatninger etc. Redusere inspeksjoner og feilkontroller Korte ned produksjonstiden Øke produksjonskapasiteten Øke leveringsdyktigheten Effekt: Hovedeffekten er på fortjeneste. Bedre kvalitet koster MER for produsenten Hovedeffekten er på kostnader Bedre kvalitet koster MINDRE for produsenten

Økonomiske betraktninger reduksjon av feil og mangler Vi investerer i bedre produksjonsprosess Vi slipper å gjøre arbeid om igjen Vi får høyere produktivitet Kundene blir mer fornøyde I de fleste tilfeller viser regnestykket at dette lønner seg Det kan allikevel være vanskelig å få gjennomslag i en bedrift for slike investeringer Det er aldri tid til å gjøre arbeidet skikkelig første gang Det er alltid tid til å gjøre det om igjen

Jobber du i A/S Feil og mangler?

Betydningen av fornøyde og misfornøyde kunder En fornøyd bilkjøper forteller det til 8 andre En misfornøyd bilkjøper forteller det til 22 andre 26 av 27 kunder som er misfornøyd reklamerer IKKE, de bare slutter å handle i firmaet bare1 av 10 som reklamerer forblir kunde

Hvem betaler for ikke-kvalitet?

Økonomiske betraktninger bedre produktegenskaper Vi investerer i kundeundersøkelser, innovasjon, nye produktlinjer Skal investeringene lønne seg må vi få tilstrekkelig økning i salget Får vi det?

Kano-modellen for kvalitet som konkurransefaktor Elsker produktet Grad av kundetilfredsstillelse Attraksjoner Tilfredsstillere Lav Høy Selvfølgeligheter Avskyr produktet Grad av oppfyllelse

Strategier for å oppnå kvalitet Reparasjonsstrategien TKL

Utviklingen i kvalitetstenkningen – illustrert ved et nærstående eksempel (meg) Dagfinn Kvalitetssikring? Ja, selvfølgelig – hun sitter der borte Urias og jeg – ansvar for kvalitetssystemet BPR KK-ledelse

Hvordan satser vi på kvalitet? Ved å forebygge Kvalitetssikring er å forebygge Det koster penger å forebygge Vi mener det (generelt) lønner seg fordi konsekvensene hvis vi ikke gjør det, vil koste oss mer Vi investerer altså i å hindre at det går galt før vi vet om det går galt Det er en av årsakene til at det er vanskelig å gjennomføre

Reparasjonsstrategien - ”det er aldri tid til å gjøre jobben skikkelig, men alltid tid til å gjøre den om igjen”!

Kvalitetsnirvana

Quality is never an accident, it is always the result of intelligent effort ! - John Ruskins

Noen spørsmål Hvorfor er kvalitet viktig for produsenten? hvorfor er kvalitet viktig for kunden? hvordan defineres kvalitet? hvorfor er det viktig å definere kvalitet? betyr høyere kvalitet mer luksus? hvem avgjør om et produkt har kvalitet? hvorfor må standarden være 0-feil? nevn tre kvalitetsbegrep for programvare hvorfor er det viktig å skille mellom disse? nevn fire ulike strategier for å oppnå kvalitet tre av dem bygger på et viktig prinsipp, hvilket? hva er totalkvalitet? hva er kvalitetsledelse? hva koster kvalitet?

- Om du glemmer alt annet - Husk: Kvalitet er å gi kunden det kunden vil ha og har behov for Kvalitet krever ”Fiber&jern”