Tolkning og analyse Sigrun Eckhoff rev jan 2009.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Rett på sak.
Advertisements

Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Retorikk og tekstanalyse
Bokanmeldelser..
VIRKEMIDLER.
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
Litterære virkemidler
Kontekst Basisbok Kapittel 3 Ord, bilde og lyd – sammensatte tekster
DIKT virkemidler.
Skriveprosessen Fra tanke til tekst.
Å skrive en sakpreget tekst
1 Tema Vg1, kap 2.
EPISK DIKTNING inkl novelle
DIKT Vite litt om Inger Hagerup og Halldis Moren Vesaas
RLE uke 4 og 5 Livet og døden.
Hvordan gjøre en god eksamen?
Roman- og novelleanalyse
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Om å skrive om litterære tekster
Kunsten å lese skjønnlitteratur
Del 2: Sjangre – e-post, hjemmesider og tekstmeldinger
Om å skrive om litterære tekster
Bokpresentasjon Bergen
Bokpresentasjon Oslo.
Tekst, bilde og komposisjon
Mandag 8. November Powerpoint..
Kapittel 2: Episk diktning
12 Reflekterende lesing.
Essay er en skriftlig sjanger.
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Språk og leseplan 7.trinn Innlandet skole
Litterære virkemidler
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
Nyhetsartikkel.
som eksamensbesvarelse
Fortelling Novelle Roman
Roman/Novelle Oppbygning og analyse.
LYRIKK Ordet lyrikk kommer opprinnelig fra det greske ordet lyra – ”dikt sunget til lyrespill” Utarbeidet av Sissel Vestre.
Eksempeltekst høst 2014 Når du skal svare på oppgaven:
LESEARBEID Elevene kan bruke disse kortene i selvstendig lesearbeid på skolen. Kortene er delt opp i før, under og etterarbeid. Lærer kan også bruke kortene.
Å ANALYSERE SAKPROSATEKSTER
RAPPORT saklig og informativ
Fortelling Skrivetips til stil Fortellingens tre hoveddeler
Sjangerlære Husk A-bok, 8. klasse og B-bok 10. klasse.
Kapittel 7 Analyse Å analysere sammensatte tekster bilde – film -reklame SG- design/Fotolia.
Komponenter i Saga en grunnbok pr. årstrinn en lesebok pr. årstrinn digitalbok nettside lærerveiledning digital og papir grammatikkbok 8-10.
Kapittel 7 Analyse Å analysere noveller SG- design/Fotolia.
Kapittel 9 Kulturmøter i samtidstekster Karin Beate Nøsterud/NTB scanpix.
Kapittel 7 Analyse av sakprosa SG- design/Fotolia.
Retorikk og skriving. Begrepskart litteratur skjønnlitteratur epikklyrikkdrama sakprosa.
Kapittel 7 Analyse Å analysere lyrikk SG- design/Fotolia.
Kapittel 4 Skriv! Skjønnlitterær skriving Photodisc/Rayman/Getty Images.
Lyrikk Ordet lyrikk kommer fra «lyre», som er et musikkinstrument.
Saktekster Skriving i norskfaget. Kompetansemål fra læreplanen skrive ulike typer tekster etter mønster av eksempeltekster og andre kilder gjenkjenne.
| Å argumentere å skrive argumenterende tekst. Å komme i gang Bestem tema Finn informasjon om saken. Se en film, let på Internett, les i aviser, fagbøker.
Studieteknikk Bison.
| Å argumentere Å analysere argumenterende tekst.
Novelleanalyse Oppgaver S.S. EUS 2017.
Leserinnlegg Saktekst/Sakprosa Hvordan bygger man opp et leserinnlegg?
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Å skrive noveller.
BILDEANALYSE Marie Moen Liane.
Estetiske virkemidler
Kapittel 4 Sjangrer Del 3: Skjønnlitteratur, lyrisk diktning
Kurs 9.3 s.384 Å analysere tekst Novelle
Lyrikk og poetisk språk
Sette tekster i kulturhistorisk sammenheng Langsvarsoppgave 1 Sidemål, høsten 2018 Lenke til oppgaven:
Gjøre greie for hovedsyn og argumentasjon
SG- design/Fotolia Kapittel 7 Analyse Å analysere noveller.
Utskrift av presentasjonen:

Tolkning og analyse Sigrun Eckhoff rev jan 2009

Ernest Hemingway: SITAT: Hvor god en forfatter er, har sammenheng med hvor mye han lar være å fortelle…

Når vi analyserer en tekst nærleser vi den med tanke på tematikk, virkemidler og struktur Du må ha en plan for analysen Du må vite hva du ser etter Du trenger å vite noe om språklige virkemidler, sjangre, oppbygging av teksten Analyse er en viktig del av en tolkning. Vanskelig å skille mellom hva som er analyse og tolkning

Tolkning En tolkning må være rimelig – du må kunne argumentere for din mening Personer handler ut fra en eller annen motivasjon Du må forstå ordene som er brukt HVA og HVOR mye du har lest før, påvirker forståelsen din

1 Innledning Husk å presentere novellen (diktet). Relevant bakgrunnsstoff er bra. Forfatter, står novellen i en samling? Utgivelsesår. Hva dreier saken seg om?

2 Innholdsreferat Tittel? Har den noe å si for stemningen i novellen? Skriv et kort sammendrag. Det kan være til god hjelp å tenke på NÅR, HVEM, HVA, HVORDAN, HVORFOR Hvem forteller, og hvordan blir det fortalt. Prøv å finne en helhetsforståelse av novellen. Prøv å finne en mening med teksten. Pass på så du ikke bruker opp poeng du vil bruke senere

3 HOVEDDEL Hensikten med å finne virkemidler er hva slags funksjon de har – hvordan påvirker de leseopplevelsen Komposisjon Fortelling og synsvinkel – hvem forteller? 3.person? 1.person (jeg gikk…) ? Person og miljøskildring. Hvem er hovedperson og hvorfor? Språklige virkemidler og effekten disse gir

Virkemiddel har en funksjon Et virkemiddel har en funksjon (hensikt) i en tekst. Det brukes med en hensikt. Rim er et virkemiddel som skaper en spesiell rytme og klang. Binder deler sammen Gjentakelse er et virkemiddel som fremhever noe, skaper rytme og understreker betydninger Metafor stiller to betydningsområder opp mot hverandre. En kontrast skaper helhet og sammenheng Lydmalende ord etterligner lyder, gir et bedre bilde av diktet. Sammenligning (som) informerer og gir bedre dybde i diktet Besjeling: Får leser til å se ting bedre for seg Symboler: Gir leseren assosiasjoner og får oss til å tenke

MOTIV – TEMA - BUDSKAP Motiv: Hva teksten egentlig sier Tema: Grunntanken i teksten er alltid abstrakt. Tanke, følelse etc. Temaet blir ikke navngitt av forfatteren. Eks: Krig og kjærlighet, barndom og oppvekst, fellesskap/ensomhet. Forfatteren vil si noe om dette. Eks: Et dødt tre er et motiv alle kan se. Temaet kan da være alderdom, høst, død, ensomhet, lengsel. (Forfatteren vil si noe om temaet, og bruker motiver for å få fram dette. En (moralsk) oppfordring.

Avslutning – tema og resultat av tolkningen Åpen slutt?