Ordinær opplæring og spesialundervisning Randi Rusten

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Spesialundervisning - rettigheter og plikter
Advertisements

SARPSBORG.  Ligger mellom Sarpsborg og Fredrikstad  Ca.950 elever Skoleåret følgende programområder:  Bygg- og anleggsteknikk  Design og håndverk.
Rådgiversamling på Stiklestad
SPESIALUNDERVISNING INNENFOR VOKSENOPPLÆRINGEN
Samarbeidsseminar om tvangsekteskap
Noen utfordringer for skolene
Spesialpedagogisk hjelp til barn i førskolealder
Spesialpedagogisk rådgivnings og innovasjonsarbeid Jorun Buli Holmberg januar 2005 Spesialpedagogisk arbeid i praksisfeltet både på system og individnivå.
Tilpassa opplæring Utdanningsavdelingen v/Anne Marie Strømhaug
Kvalitetssikring av opplæring for barn og unge med synshemming
Vurdering for læring UDF/AH 3. og 4.november 2010 Else Ravn
Forslag til ny vurderingsforskrift
Møte med RKK Info -Dialog -Samarbeid De beste skolene ligger i Nordland.
Velkommen til Osloskolen og Nordstrand skole!
…og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Kursdag for foreldre , Inger M. Skar Mouland
KOMPETANSEKRAV Tilsettingskurs januar 2014
1 S PESIALPEDAGOGISK HJELP OG SPESIALUNDERVISNING – KVA INNEBER RETTEN ? Tysvær
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Tilpasset og inkluderende opplæring i barnehage – Jorun Buli Holmberg 21. september.
Hovedprinsipper i forslaget til endring av forskrift til opplæringsloven og forskrift til privatskoleloven Vurdering.
Tilpasset og inkluderende opplæring Jorun Buli Holmberg
Tilpasset opplæring og spesialundervisning
Særskilt språkopplæring for språklige minoriteter etter § 2-8
Levanger kommune Oppvekst Bunntekst 1 St.meld.nr.16 ( ) ……. og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring Stortingsmeldingen presenterer.
Tilpasset opplæring AU 1
Meld. St. 18 (2010–2011) Læring og fellesskap Tidlig innsats og gode læringsmiljøer for barn, unge og voksne med særlige behov.
Felles nasjonalt tilsyn
Regional samling med veiledning Forvaltningskompetanse
Jurist Lene Duesund Svendsen Seniorrådgiver Helene Kløcker
Dagens tema Opplæringsloven § 5-4 presiseringer
Skoleeierforum «De beste skolene ligger i Nordland»
Inntak etter individuell vurdering Skoleåret 2009/2010.
Tidlig innsats for livslang læring
Systematisk opplæring av framtidas fagarbeidere
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Individuell vurdering
Søkere med særskilte tilretteleggingsbehov
februar-søkere Utdanningsavdelingen Rådgiversamlinger 2012.
Innlegg på konferanse, Tromsø,
Sivilombudsmannen Den sakkyndige vurderingen-innholdet:
”Programfag til valg” En nyskaping innen yrkes- og utdanningsveiledning?
Forankring av arbeid med LP- modellen Opplæringslovens betsemmelser og faglige begrunnelser for lederoppgaver og –ansvar Gardermoen juni 2012 Svein.
Evaluering inntak 2012 Vedleggsskjema «Rett skjema til rett elev» Skjema A: Det var inntaksåret 2012 et ønske om å få riktige søkere til særskilt.
Særskilt inntak skoleåret 2011/2012 Målsettingen er å medvirke til en god prosess mellom grunnskole og videregående opplæring for elever med særskilte.
KPPT K Kommunal P Pedagogisk P Psykologisk T Tjeneste
IKVO Bodø Guri Bøe og Anne-Grethe Skjærseth
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling Folkestyre – kompetanse - samarbeid.
Velkommen til Osloskolen Skolestart 2014/2015
Endring i forskrift til opplæringsloven 30. september 2014
Minoritetsspråklige elevers og voksnes rettigheter etter opplæringsloven
«Tidlig innsats» Spesialundervisning.
Orienteringsmøter november 2010 Sakkyndige vurderingar – nokre viktige element ACR/nov
Tilpasset undervisning PPT – sakkyndig vurdering og veiledning
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Helse og oppvekstfag Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
Alvorlig skolefravær.
Søke videregående opplæring Søkere med fortrinnsrett etter § 6-17.
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Tilpasset og inkluderende opplæring Jorun Buli Holmberg TILPASSET OG INKLUDERENDE.
Opplæringslova.
Spesialpedagogiske utfordringar. TV sin rolle Oppleving av at elev ikkje får tilfredstillande utbytte Oppmelding, utrgreiing VedtakOrganiseringKvardagen.
TILPASSET OPPLÆRING Innledning 2.Hva er tilpasset opplæring? 3.Lov og læreplan 4.Rett til spesialundervisning 5.Pedagogiske dilemmaer.
IOP Kilder: Nordahl T., Overland T.,(2001): ”Individuelle Opplæringsplaner”. Liv S. Thesen og Elisabet Brettås , Horten PPT. Thommesen H., Normann T.,
Om å undervise, tilrettelegge veilede, kartlegge, teste, prøve og vurdere elever i en læringsaktivitet Berit Bratholm:
februar-søkere med behov for spesialundervisning Utdanningsavdelingen
Loven og prosedyrar ved søking til vidaregåande skole Orienteringsmøta hausten 2010.
1 Endringer i barnehageloven Samling for kommunene i Hordaland 13.sept 2016.
Endringar i barnehageloven og rettleiar for spesialundervisning
PEDAGOGIKK Pedagogikk Som fag omfatter alt som har med læring, utvikling, veiledning, undervisning og oppdragelse å gjøre (Pedagogisk ordbok, lars Helle.
Lov om grunnskolen og den vidaregåande opplæringa (opplæringslova)
Tilpassa opplæring/Spesialundervisning
Utskrift av presentasjonen:

Ordinær opplæring og spesialundervisning Randi Rusten Spesialundervisning – ressurser i §§ 2.14 og 3.10 Bruk av assistent - bruk av tolærersystem Seniorrådgiver Randi Rusten Tambartun kompetansesenter 03.04.2017 Ordinær opplæring og spesialundervisning Randi Rusten

Ordinær opplæring og spesialundervisning Randi Rusten Kilder Opplæringslova (Lov 17.07 1998: Lov om grunnskolen og den videregående opplæringa) Opplæringslova og forskrifter. Med forarbeid og kommentarer (red. Øystein Stette, 2009) Veileder til opplæringsloven om spesialpedagogisk hjelp og spesialundervisning (UDIR, ny utgave 2009) NOU 2009: 18 Rett til læring Egne erfaringer som veileder overfor skoler i kommuner og fylkeskommuner 03.04.2017 Ordinær opplæring og spesialundervisning Randi Rusten

Ordinær opplæring og spesialundervisning Randi Rusten 2003 - 04 Mot en ny skolereform St. melding 30 ”Kultur for læring” Godkjent i Statsråd 2. april 2004 En skole for kunnskap, mangfold og likeverd 03.04.2017 Ordinær opplæring og spesialundervisning Randi Rusten

St. melding 30 ”Kultur for læring” Likeverdig, inkluderende og tilpasset opplæring er overordnede prinsipper i skolen. Det betyr at opplæringen må være tilgjengelig for alle, og at alle skal få gode muligheter for læring, mestring og utvikling. 03.04.2017 Ordinær opplæring og spesialundervisning Randi Rusten

Likeverdig og inkluderende opplæring Retten til spesialundervisning opprettholdes Det er et mål å redusere behovet for en slik opplæring Det foreslåes en bred satsing for å sikre alle elever en bedre tilpasset opplæring 03.04.2017 Ordinær opplæring og spesialundervisning Randi Rusten

Ordinær opplæring og spesialundervisning Randi Rusten Tilpasset opplæring Knyttet til den ordinære opplæringen Et gjennomgående prinsipp i hele grunnopplæringen En viktig forutsetning for likeverdprinsippet og inkluderende opplæring Ikke et mål, men et virkemiddel for læring 03.04.2017 Ordinær opplæring og spesialundervisning Randi Rusten

Inkluderende opplæring Likeverdig opplæring innebærer at alle tar del i fellesskapet på en likeverdig måte – faglig, sosialt og kulturelt Både en prosess og et mål I en inkluderende skole differensieres den ordinære undervisningen, rettet mot alle elever og deres individuelle forskjeller i et kontekstuelt perspektiv (Marit Uthus, 2003) 03.04.2017 Ordinær opplæring og spesialundervisning Randi Rusten

Læreplanverket for ”Kunnskapsløftet” Nye læreplaner i alle fag Flere skoletimer Ny timefordeling i eksisterende fag Styrking av faget kroppsøving Større vekt på lærerens rolle (kompetanseheving) Større lokal frihet til den enkelte skole 03.04.2017 Ordinær opplæring og spesialundervisning Randi Rusten

Den ordinære opplæringen Kapittel 2 Grunnskolen § 2-1 Rett og plikt til opplæring § 2-6 Tegnspråkopplæring ”Elevar som har teiknspråk som førstespråk, har rett til grunnskoleopplæring i og på teiknspråk”. § 2-14 og § 3-10 03.04.2017 Ordinær opplæring og spesialundervisning Randi Rusten

Ordinær opplæring og spesialundervisning Randi Rusten Kapittel 5. Spesialundervisning for barn, unge og voksne ”Spesialundervisning er en mer omfattende form for tilpasset opplæring, som det er knyttet enkeltvedtak til” (Veileder til opplæringsloven om spesialpedagogisk hjelp og spesialundervisning, UDIR 2009). 03.04.2017 Ordinær opplæring og spesialundervisning Randi Rusten

Retten til spesialundervisning ”Elever som ikke har eller kan få tilfredsstillende utbytte av det ordinære opplæringstilbudet har rett til spesialundervisning.” (Opplæringslova) 03.04.2017 Ordinær opplæring og spesialundervisning Randi Rusten

Ordinær opplæring og spesialundervisning Randi Rusten ”En vurdering av om en elev har rett til spesialundervisning, skal skje på bakgrunn av den ordinære opplæringen, det vil si på hvilke måter elevens opplæring må tilrettelegges særskilt utover den ordinære opplæringen. Spesialundervisningen kan derfor kun forstås i lys av den ordinære opplæringen”. (Veileder) 03.04.2017 Ordinær opplæring og spesialundervisning Randi Rusten

Kapittel 5. Spesialundervisning for barn, unge og vaksne §5-1 Rett til spesialundervisning §5-3 Sakkyndig vurdering §5-4 Nærmare om saksbehandlinga i samband med vedtak om spesialundervisning §5-5 Individuell opplæringsplan (IOP) §5-6 Pedagogisk psykologisk tjeneste §5-7 Spesialpedagogisk hjelp i førskolealder 03.04.2017 Ordinær opplæring og spesialundervisning Randi Rusten

Innholdet i den sakkyndige vurderingen Elevens utbytte av den ordinære opplæringen Lærevansker og andre særlige forhold Realistiske opplæringsmål Hvilken opplærings som kan gi et forsvarlig opplæringstilbud 03.04.2017 Ordinær opplæring og spesialundervisning Randi Rusten

Konsekvens av retten til spesialundervisning For elev som får spesialundervisning skal det utarbeides individuell opplæringsplan (IOP) Skal vise mål og innhold i opplæringen Skal vise hvordan opplæringen drives 03.04.2017 Ordinær opplæring og spesialundervisning Randi Rusten

Ordinær opplæring og spesialundervisning Randi Rusten ”Sterkt svaksynte og blinde elevar har rett til nødvendig opplæring i punktskrift og opplæring i bruk av nødvendige tekniske hjelpemiddel. Elevane har også rett til nødvendig opplæring i å ta seg fram på skolen, til og frå skolen og i heimemiljøet. Omfanget av opplæringa i tid og innhaldet i opplæringa blir fastsett i forskrift etter §2-2 og §2-3 i denne lova. Før det blir gjort vedtak om slik opplæring, skal det liggje føre sakkunnig vurdering” 03.04.2017 Ordinær opplæring og spesialundervisning Randi Rusten

Forskrift til opplæringslova ”Elevar med rett til punktskriftsopplæring med meir etter opplæringslova § 2-14 har rett til inntil 1525 timar i tillegg til den ordinære timeramma i fag- og timefordelinga”. § 1-2 b) ”Elevar med rett til punktskriftsopplæring med meir etter opplæringslova § 3-10 har rett til inntil 456 timer i tillegg til den ordinære timeramma i fag- og timefordelinga”. 03.04.2017 Ordinær opplæring og spesialundervisning Randi Rusten

Ordinær opplæring og spesialundervisning Randi Rusten ”Normalopplæring” ”Opplæring i punktskrift, mobilitet osv. vil vere ”normalopplæringa” for desse elevane elevar som ikkje får tilfredsstillande utbytte av denne ”normalopplæringa” vil i tillegg kunne ha rett til spesialundervisning etter kap 5 i lova.” (Merknader fra Ot prp nr 44 (1999 – 2000) til §§2-14 og 3-10, i Opplæringslova og forskrifter. (red. Øystein Stette, 2009) 03.04.2017 Ordinær opplæring og spesialundervisning Randi Rusten

Ordinær opplæring og spesialundervisning Randi Rusten Formål Formålet med den nye rettigheten i §2.14 og § 3.10 er å sette elevene bedre i stand til å kunne følge den ordinære undervisningen. Rettigheten er et viktig bidrag til at eleven som bruker punktskrift skal få en tilpasset opplæring. 03.04.2017 Ordinær opplæring og spesialundervisning Randi Rusten

Rettigheten representerer en utvidelse av opplæringstilbudet Innholdet i opplæringen kommer som et tillegg til den ordinære læreplanen 03.04.2017 Ordinær opplæring og spesialundervisning Randi Rusten

Den praktiske konsekvensen §2.14 og §3.10 handler om retten til et utvidet opplæringstilbud Eleven kan få flere timer på timeplanen sin enn klassekameratene på samme trinn Den utvidede undervisningen skal utføres av en utdannet (helst spesialutdannet) pedagog 03.04.2017 Ordinær opplæring og spesialundervisning Randi Rusten

Ordinær opplæring og spesialundervisning Randi Rusten Sakkyndig vurdering Utvidet timetall taes ut etter sakkyndig vurdering: ”Før det blir gjort vedtak om slik opplæring, skal det liggje føre sakkunnig vurdering” PPT er sakkyndig instans 03.04.2017 Ordinær opplæring og spesialundervisning Randi Rusten

Konsekvenser av rettigheten Et foreslått økt timetall på inntil 1525 t i løpet av grunnskoletiden og 456 t for videregående opplæring Utarbeidet forslag til innhold i de ekstra timene. (Egen læreplan) Forslag om å skrive metodiske veiledninger Rettigheten utløser behov for utdanning og etterutdanning 03.04.2017 Ordinær opplæring og spesialundervisning Randi Rusten

Konsekvenser av rettigheten ”Departementet viser til at det er eit kommunalt og fylkeskommunalt ansvar å sørgje for at innhaldet i opplæringa blir realisert, og kommunar og fylkeskommunar må derfor knyte til seg tiltrekkeleg med personale som har synspedagogisk og spesialpedagogisk kompetanse”. (Merknader fra Ot prp nr 44 (1999 – 2000) til §§2-14 og 3-10, i Opplæringslova og forskrifter. (red. Øystein Stette, 2009) 03.04.2017 Ordinær opplæring og spesialundervisning Randi Rusten

Konsekvenser av rettigheten ”Vidare må det leggjast til rette for at lærarkreftene er stabile” (Merknader fra Ot prp nr 44) 03.04.2017 Ordinær opplæring og spesialundervisning Randi Rusten

Konsekvenser av rettigheten Foreldrenes behov for opplæring 03.04.2017 Ordinær opplæring og spesialundervisning Randi Rusten

Erfaringer med bruk av ressursene Det slurves med den sakkyndige vurderingen Uklarheter i forholdet mellom § 2 og § 5 03.04.2017 Ordinær opplæring og spesialundervisning Randi Rusten

§ 2.14 og § 5.1 Hva er forskjellen? 03.04.2017 Ordinær opplæring og spesialundervisning Randi Rusten

Hvordan bruke ressursen? 03.04.2017 Ordinær opplæring og spesialundervisning Randi Rusten

Fra Midtlyngutvalgets innstilling Hva blir hva nå? Rett til ekstra tilrettelegging i opplæringen: Retten til spesialundervisning erstattes av en rett til ekstra tilrettelegging i opplæringen. Vedtak om ekstra tilrettelegging i opplæringen kan fattes uten sakkyndig vurdering slik det forutsettes i dagens §5-3 i opplæringsloven 03.04.2017 Ordinær opplæring og spesialundervisning Randi Rusten

Ordinær opplæring og spesialundervisning Randi Rusten Tolærersystem To lærere som arbeider sammen om klassen To lærere som bytter roller i forhold til klassen og ”vår” elev To lærere som begge kan tilrettelegge lærestoffet for ”vår ” elev To lærere som har avsatt tid til samarbeid 03.04.2017 Ordinær opplæring og spesialundervisning Randi Rusten

Refleksjon suksessfaktorer - tolærersystem Et redskap for å styrke kvaliteten på opplæringen Et redskap for inkludering Et redskap for faglig utvikling 03.04.2017 Ordinær opplæring og spesialundervisning Randi Rusten

Refleksjon suksessfaktorer To – flerlærersystem inkludert timeplanfestet til samarbeid (lærerne må ha mulighet til å kunne reflektere og komme videre, (Annbjørg Opland Magnussen)) 03.04.2017 Ordinær opplæring og spesialundervisning Randi Rusten

Ordinær opplæring og spesialundervisning Randi Rusten Bruk av assistent En assistent vil i enkelte tilfelle kunne bistå læreren i forbindelse med spesialundervisningen Ved bruk av assistent må det legges til rette for at forsvarlig planlegging, veiledning og tilsyn kan utøves (Veileder til opplæringsloven om spesialpedagogisk hjelp og spesialundervisning, UDIR 2009). 03.04.2017 Ordinær opplæring og spesialundervisning Randi Rusten

Positive erfaringer med bruk av assistent Uttalelse fra en rektor: ”Assistenten vår er limet i forhold til barn med spesielle behov”. Kan være brobygger mellom skole og SFO 03.04.2017 Ordinær opplæring og spesialundervisning Randi Rusten

Negative erfaringer med bruk av assistent For tett kontakt med eleven Servitør Stengsel mot kontakt med medelever Får for mye ansvar (”det er du som kan eleven”!) Har sjelden avsatt tid til samarbeid 03.04.2017 Ordinær opplæring og spesialundervisning Randi Rusten

Ordinær opplæring og spesialundervisning Randi Rusten En god svensk tanke ”Å ha koll på holl” 03.04.2017 Ordinær opplæring og spesialundervisning Randi Rusten

Forslag til læreplan, en konsekvens Forslag til læreplan overlevert Fra UDIR til UFD våren 2005 Usikkert om læreplanen kan godkjennes i den formen den har p.g.a krav om målformulering og evaluering (Ferdigheter skal kunne evalueres) Mulighet for at hovedpunktene i planen kan forskriftfestes Planen kan bli kalt ”Prinsipper og retningslinjer” 03.04.2017 Ordinær opplæring og spesialundervisning Randi Rusten

LÆREPLAN i kompenserende ferdigheter og teknikker for blinde og sterkt svaksynte elever i grunnskole og videregående opplæring Punktskrift, mobilitet/adl og bruk av tekniske hjelpemidler Del 1: Hovedvekt på blinde elever 03.04.2017 Ordinær opplæring og spesialundervisning Randi Rusten

Ordinær opplæring og spesialundervisning Randi Rusten Struktur Lære å lære Lære å gjøre Lære å være sammen Lære å være 03.04.2017 Ordinær opplæring og spesialundervisning Randi Rusten