Læreplan i fremmedspråk. Generelle trekk ved det digitale i læreplanen  Personvern  Opphavsrett  Kildekritikk.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Integrering og evaluering av autentisk tale i spanskundervisning ved NTNU Læring rett i lomma 2010.
Advertisements

NOFA 2011 Tonje Hilde Giæver Bård Ketil Engen Leikny Øgrim
Den digitale dimensjonen i Samfunnsfag i grunnskolen Nå kommer vi og tar deg!
UTDANNING FOR BÆREKRAFTIG UTVIKLING
Samling 3, HiØ 27. og 28. jan Fagspesifikk del Etterutdanningskurs for lærere Tysk på barnetrinnet.
Kreativ bruk av digitale verktøy: resepsjon, produksjon - og kanskje også interaksjon? Karin Dahlberg Pettersen.
Velkommen til kurs i Noch Einmal 1 – 3
Skulebiblioteket – Staden for å lære meir ?
Grunnleggende ferdigheter innen helse- og sosialfag
Kva konsekvensar har Kunnskapsløftet for norskfaget i lærarutdanninga ved HSF? Utgangspunkt i nye emne i Kunnskapsløftet.
Hva er Smart™.
• Innledning • Del 1 Faglig og digidaktisk status i fremmedspråk • Del 2 Ny Undervisnings og vurderingspraksis • Konklusjon.
Lek og læring.
Leselos Ordforråd/metakognisjon
Den digitale dimensjonen i læreplanen for norsk
Kunnskapsløftet og sammensatte tekster
Den digitale dimensjonen i læreplanen for naturfag
Digital kompetanse i studiet og praksisopplæringen •Produksjon av sammensatte tekster inkludert digitale presentasjoner (tekst, bilde, lyd, video, animasjon)
Den digitale dimensjonen i fagplanen for matematikk i vgs
Digital ferdigheter i alle fag
Språk og læring Digital kompetanse. 1.Mot elevers grunnleggende ferdigheter - hvordan studentene skal forholde seg til det 2.Studentenes perspektiv, deres.
IKT og læring 1 for TOS Fagvalgspresentasjon januar 2013 Tonje Hilde Giæver/ Louise Mifsud.
IKT i GLU-utdanningen: Hva kan vi forvente at studentene kan? Louise Mifsud Seksjon for Digital kompetanse.
IKT i GLU-utdanningen: Hva kan vi forvente at studentene kan?
IKT i GLU-utdanningen: Hva kan vi forvente at studentene kan? Louise Mifsud Seksjon for Digital kompetanse.
KUNNSKAPSLØFTET SØR-VARANGER KOMMUNE
Populærkulturelle tekster som inngang til læring i norskfaget
Ikke-faglige aktiviteter i klasserommet
Bokpresentasjon Oslo.
Hvordan kan vi bruke det?
En helhetlig tilnærming til lærerutdanning
Den digitale skole - Et prosjekt fra utdanningsdirektoratet.
Samfunnsfaget Hva digitale verktøy tilfører faget Digitale verktøy innen samfunnsfaget er glimrende til å anskueliggjøre, illustrere og aktualisere fenomener.
Kunnskapsløftet Den digitale dimensjonen i læreplanen for norskfaget.
Tysktilbudet ved HVO Fra et tradisjonelt grunnfag innen humanoria
Læreplanrevisjonen og nye FOKUS Samfunnsfag. Revisjon av læreplanen i samfunnsfag Formål: Tydeliggjøring av grunnleggende ferdigheter Forslag sendt til.
IKT Lesing og skriving med Web 2.0 WEB 2.0 BLOGG WIKI KILDEKRITIKK ETIKK LOVVERK LISENSIERING GOOGLE VERKTØY Modul 4.
1 Nye læreplaner – Noen utfordringer for lærerne Utdanningsforbundet 3. mai 2005 Stein Dankert Kolstø Institutt for fysikk og teknologi Universitetet i.
Digital kompetanse for alle. Forord (utdrag) Departementet definerer digital kompetanse som den kompetansen som bygger bro mellom ferdigheter som å lese,
JORDE SKOLE -Pilotskole, barneskole og IKT.
Samling 1, HiØ 20. og 21. sept Fagspesifikk del 1, Etterutdanningskurs for lærere Tysk på barnetrinnet.
Høgskolen i Oslo Den flerkulturelle skolen: Internettsøk – oppøve bevissthet rundt ulike søkeord Introduksjon til nettsøk og kildekritikk for KRL-studentene.
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
Oppgave 44 Preposisjoner og uttrykk.
1.Blir Gud æret gjennom det? 1Kor 10:31 2.Kommer jeg til å skamme meg over å gjøre dette når Herren kommer tilbake? 1Joh 2:28 3.Er det ”av verden”?Joh.
Nils Ole Nilsen førstelektor Høgskolen i Bodø Å være digital.
Samkommunestyret – Kunnskapsløftet v/Tone Volden Rostad Kunnskapsløftet er en ny og omfattende reform av hele grunnopplæringen. Visjonen er å.
Verktøy for kreativ og språklig produksjon NKUL etterutdanning Halden september 2009 Karin Dahlberg Pettersen Berit Hope Blå
Digitalt prosjektrom og samarbeidsteknologi Muligheter for meningsskaping og relevans i et «kombinert klasserom» Jorunn Thortveit og Hans Erik Bugge IGIS.
ForVei Konferansen MEG Informasjon om.
Opphavsrett, personvern og kildekritikk
Digital kompetanse Innledning. FYLL UT Hovedpunkter i min forståelse av dette tema! (Hva kan jeg?) Hva vil jeg bidra med i tema- behandlingen? Læreplan.
Norsk som andrespråk LUB
Norsk som andrespråk Kontrastiv grammatikk LUB
Godt språk gjør lesing lettere. Bli kjent med bokstavene. Å lese og forstå det vi leser. Å skrive seg til lesing. Leksearbeid.
Arbeidslivsfag -utprøving av nytt praktisk fag på ungdomsskolen.
TERMIN: 2011-HØST ORD EMNEKODE: UG1PEL15110 KANDIDAT NR DATO: 13/12-11 PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP EKSAMEN.
Hvordan få frem den sjeldne stemmen i utdanningssystemet? Et pågående prosjekt ved Siri Grønhaug og Ingrid Wiig Senter for sjeldne diagnoser.
Tilpasset opplæring i et flerspråklig klasserom 29.april 2009 Nettverk Ski v/ Vibeke Larsen Kjesbu, rådgiver NAFO.
Det digitale skolebiblioteket om å utvikle digitale bibliotektjenester til elever og lærere i grunnskolen.
Tysk, fransk, spansk, fordypning i engelsk
Skrivekurs Innhold: Analyse av oppgavetekst Begrepsavklaring
PEDAGOGIKK Pedagogikk Som fag omfatter alt som har med læring, utvikling, veiledning, undervisning og oppdragelse å gjøre (Pedagogisk ordbok, lars Helle.
Studieverkstedet v/ Grethe Moen Johansen
Ny vri Kany, Lene og Mona.
Kurs for lærere i fremmedspråk Florø 2008 Rita Gjørven ILS UiO
Hvorfor utvide klasserommet? B – Samarbeid
La elevene løse oppdraget B – Samarbeid
Hvorfor utvide klasserommet? B – Samarbeid
IKT i 2. fremmedspråk i forhold til læringsteori og L06
Utskrift av presentasjonen:

Læreplan i fremmedspråk

Generelle trekk ved det digitale i læreplanen  Personvern  Opphavsrett  Kildekritikk

Fagspesifikke trekk ved det digitale i læreplanen for fremmedspråk  Anvendelse av språk i autentiske kommunikasjonssituasjoner  Møte med autentisk språk  Utvide læringsarenaen

den skolefaglige dimensjonen (blant annet tysk) Den sosiale dimensjonen Den digitale dimensjonen Hensyn som en stakkars FPPU student må ta i forhold til sitt undervisningsopplegg

Substansielt ved det digitale i fremmedspråk Ved å bruke nettet i undervisningen kommer man nærmere den autentiske språksituasjonen og i beste fall klarer man kanskje å skape en interaktiv digital tysk verden, som er vanskelig å skape i et tomt og hverdagslig klasserom.

Verb i forbindelse med grunnleggende digitale ferdigheter i fremmedspråk  Utvide  Møte  Anvende

Forekomst av ord som assossieres med digital kompetanse i læreplaner fra 1997 og 2006 OrdAntall i L97Antall i Kunnskaps- løftet Digital05 ikt015

Konklusjonen  Læreplanen gir greie retningslinjer for bruk av digitale læringsmidler.  Det finnes både generelle og fagspesifikke forhold som er nevnt.  Jeg som lærer føler meg både inspirert og forpliktet av det.