Spillteori som verktøy

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
Advertisements

PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
En innføring i spillet: Lag En Setning
NASDAQ: Møt-konkurransen klausul?
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
VERDIGHETSPRINSIPPER
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
Shapiro og Varian (1998): Network effects (se
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Øystein Foros Tirsdag MIE 401- Konkurranseanalyse
En innføring i spillet: Dobbeltkrig – Grønn
Markeder med asymmetrisk informasjon
Økende behov for markedsinput i produktutviklingsprosessen
Del 4 Kontraktsrett Tre hovedproblemstillinger
NESOs Formannsskole Ledelse - Forhandling Samling 4. klasse 18, Tromsø Januar 2014 Hanne Winther og Magne Beddari, VINN.
Rovprisingsforbudet anvendt på transport (ferge) av Sjeføkonom Lars Sørgard Konkurransetilsynet i Norge Konkurranserett i shipping Det 22. nordiske sjørettsseminar.
Hjemmeside til Konkurransestrategi (2003), Fagbokforlaget
Monopolistisk konkurranse og oligopol
Prosjekt 013E ”Leiebørsen” / Thomas Kulvik: Prosjekt 013E Leiebørsen.
Lojalitetsrabatter: Retningslinjer og Telenor mobilbonus
– en faglig støttetjeneste for statlige og kommunale virksomheter for å innarbeide samfunnsansvar og miljøhensyn i offentlige anskaffelser Policydokument.
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
Corporate Finance Dividende. Dividendebeslutninger • Aksjeselskaper betaler vanligvis ut en del av det årlige overskuddet til sine aksjonærer. • Generalforsamlingen.
8 Mål og strategier Påstandene:
Game Theory and Competitive Strategy
Av Per T. Eikeland Fleksibilitet og handlingsrom – konflikten mellom ytre og indre effektivitet av Per T. Eikeland
Strategiske Valg Intern Analyse Ekstern analyse VALG AV HOVEDSTRATEGI
© SørgardKonkurransestrategi1 Sekvensielle trekk: Norwegians etableringsstrategi Lars Sørgard Kilde: Hjemmeside til Konkurransestrategi (2003), Fagbokforlaget.
Kilde: Hjemmeside til Konkurransestrategi (2003), Fagbokforlaget
Rett og galt Kapittel 8 – Horisonter 8.
Region øst. Region sør Region vest Region midt.
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
Definere og velge hovedmål og delmål
Økonomi og psykologi: Beslutningsteori og systematiske feil
Del 4 Kontraktsrett Tre hovedproblemstillinger
Forhandlingsteknikk Hva vet forskere om forhandlinger?
VERDISKAPING I NORSK NÆRINGSLIV 1 NESO BASSKOLE Arbeidsledelse Samling 4 klasse 19, Tromsø 20. – 23. januar 2015 Hanne Winther og Magne Beddari, VINN.
Øvingsopplegg Singapore forkurs 2005 Gründerskolen 22. April 2006.
Spillteori Forelesning nr. 6.
Del 3 Erstatningsrett Hovedtema: Analyser av virkninger av grunnvilkår Drøftelser av ønskeligheten av forskjellige grunnvilkår Drøftelser av mulige begrunnelser.
Usikkerheter og sannsynligheter Petter Mostad
Samtale rundt bruken av MI til barn ved hjelp av noen kasus
Problemløsning.
BØK310 Bedriftsøkonomi 2a Rasmus Rasmussen 1 BØK310 Bedriftsøkonomi 2a Kapittel 11 Prosjektvett.
M&L2 Kap. 8 Distribusjonsstrategier Oslo, januar 2010.
Økonomiske systemer En markedsøkonomi er en økonomi der bedriftene bestemmer hva de vil produsere, produksjonen selges til forbrukerne, og forbrukerne.
M&L2 Kap. 3 Konkurrent- analyse Oslo, sept Hvem er konkurrenter? Mange bedriftsledere vet ikke hvem deres konkurrenter er Forskjellige bransjer.
Markedsføring.
DELING AV MARKEDET MED KONKURRENTER
Introduksjonsforelesning Økonomisk aktivitet og økonomisk politikk
Kilde: Hjemmeside til Konkurransestrategi (2003), Fagbokforlaget
Kapittel 8 Litt spillteori
NASDAQ: Møt-konkurransen klausul?
Casino Tjene Penger Tips og Råd. Bare Flaks? Har du noen gang spurt deg selv et spørsmål, hvorfor noen spillere er mer profesjonelle enn andre? Hvordan.
Kapittel 6: Inntektsdannelsen
Hva er markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Product differentiation
Kapittel 8 Bedriftens tilbud 1.
Game Theory and Competitive Strategy
Del III: Relasjonsforhold mellom kunde og leverandør
Hva er markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Utskrift av presentasjonen:

Spillteori som verktøy Konkurransestrategi - hjemmeside Lars Sørgard Spillteori som verktøy Sørgard, 2003 Konkurransestrategi - hjemmeside

Konkurransestrategi - hjemmeside Dagens tekst Spill versus beslutninger Ulike typer spill Sekvensielle versus simultane Konflikt versus samarbeide Engangsspill versus gjentatte spill Privat informasjon? Faste regler i spillet? Terminologi Et eksempel på et spill – se slides ’strategiske trekk’ Utviklingen av high-definition TV USA versus Japan Sørgard, 2003 Konkurransestrategi - hjemmeside

Spill versus beslutninger Beslutningsteori: Jeg opptrer ’fornuftig’ Ingen respons fra andre å ta hensyn til Kun en spiller eller veldig mange Spillteori: Det gjør også alle andre Gjensidig avhengighet Men kan være spill selv med mange aktører Gjensidig binding Velger kun en underleverandør blant mange Privat informasjon Låntaker; faren for mislighold høyst personlig Spill snarere regelen enn unntaket Sørgard, 2003 Konkurransestrategi - hjemmeside

Sekvensielle versus simultane spill Sekvensielt: sjakk, etablering, … Simultant: lukkede auksjoner, forside avis, .. Ofte noe midt i mellom Fou; vet litt hva den andre gjør Sekvensielt eller simultant? Hvis usikker, anta simultant spill Hvis de handler sekvensielt, men de ikke kjenner motpartens handling før egen handling er det de facto et simultant spill Poenget er at i sekvensielle spill vil en part vite motpartens trekk før en selv handler Sørgard, 2003 Konkurransestrategi - hjemmeside

Sekvensielle versus simultane spill fortsettelse Tenkemåten veldig forskjellig Sekvensielle spill Hva blir responsen? Baklengs induksjon? Simultane spill Hva gjør rivalen nå? Begrepet Nash-likevekt Ikke alltid fordel å handle først Cournot: Velger høyt kvantum først, og tvinger rivalen til å tilby et lite kvantum Bertrand: Velger høy pris først, men rivalen tjener mest; rivalen kan oppnå både høyere pris og større salg Sørgard, 2003 Konkurransestrategi - hjemmeside

Konflikt versus samarbeide Historisk vært fokusert på nullsumspill Det den ene vinner, er lik tapet for rivalen Typisk for sport, men ikke for næringsliv? I næringslivet er ikke total gevinst gitt Samarbeide for å øke kaken Konkurranse for å få en større andel av kaken Eksempel: Tele versus media Media innhold og tele adgang til kunden Tele og media er komplementær Bra innhold skaper teletrafikk Brede bånd skaper interesse for innhold Sørgard, 2003 Konkurransestrategi - hjemmeside

Konflikt versus samarbeide fortsettelse Tele og media kan øke kaken gjennom samarbeide Men innen hvert segment er det konkurranse Kan og tenkes at to bedrifter både konkurrerer og samarbeider Eksempel: NRK og TV2 Konkurranse om TV-seerne gjennom programvalg Samarbeide om sportsarrangement for å unngå budkrig og dermed senke kostnadene Co-opetition: konkurranse og samarbeide Sørgard, 2003 Konkurransestrategi - hjemmeside

Engangs- versus gjentatt spill Engangsspill Selger noe til en turist Ingen neste periode Leder det til skruppel-løs adferd, eller ….? Gjentatt spill Bygge rykte 1. Snill, rettferdig, imøtekommende, .. Collusion Hvordan signalisere at en vil straffe avvik hardt? 2. Tøff, nådeløs, … Rovadferd (predation) Er det verdt å brenne penger for å oppnå rykte? Sørgard, 2003 Konkurransestrategi - hjemmeside

Konkurransestrategi - hjemmeside Privat informasjon? Alle vet alt er svært sjelden tilfellet Sjakk ett eksempel der alle vet alt Bedrifter har privat informasjon Egne kostnader Produktutvikling Er det egentlig for mye hemmelighold? Bør fortelle at en har et nytt produkt? Men rivalen vet at informasjonen som lekker ut er selektiv Hvordan skape troverdighet? Sende signaler – lav pris signal om lav kostnad? Seleksjonsmekanisme – tvinge den informerte til å velge ved meny av to-delte tariffer Sørgard, 2003 Konkurransestrategi - hjemmeside

Konkurransestrategi - hjemmeside Faste regler i spillet? Hvem bestemmer spillereglene? Kan i visse tilfeller ha mulighet før en møtes i markedet Eksempel: ved etableringsspill velger den etablerte Kapasitet Avtale med kunder Nedstrøms integrasjon Kan i andre tilfeller også endre spillets regler Eksempel: bringe inn nye spillere En som er i ferd med å bli kjøpt opp kan betale en annen for å by (White Knight) Sørgard, 2003 Konkurransestrategi - hjemmeside

Faste regler i spillet fortsettelse Reitan-gruppen har endret spillets regler Lite hylleplass gir konkurranse om å bli valgt ut Fremtvinger Bertrand-lignende konkurranse Hakon-gruppen har støttet alternativ leverandør Aktiv støtte til Synnøve Finden Presser den dominerende aktør, Tine Men kan være risikabelt: helikopter i Nordsjøen Oljeselskapene ga støtte til alternativt selskap Konkurrent til Helikopterservice Men det ble så kjøpt opp av Helikopterservice Sørgard, 2003 Konkurransestrategi - hjemmeside

Konkurransestrategi - hjemmeside MEN: MAKTA RÅR ….. Hvem er kreativ på Internett? Telenor som aksessleverandør? Innholdsprodusenter, som aviser med mer? Uten tvil: innholdsprodusenten ’Rolling Stones fortjener inntekten, ikke Valle Hovin’ Men innholdsprodusenter er det mange av Konkurranse om oppmerksomhet Innhold til lav pris eller pris lik null Telenor tar inntekt på surfing på Internett Spillet vinnes ikke av den kreative, men den som har makt og evne til å utmanøvrere de andre spillerne Sørgard, 2003 Konkurransestrategi - hjemmeside

TERMINOLOGI: Strategi En spesifikasjon av handling i enhver tenkelig situasjon Hvis engangsspill: Handling = Strategi Hvis gjentatt spill, kan vi ikke observere strategi Den er en godt skjult hemmelighet Det å ikke ha en strategi er og en strategi En mulig strategi er følgende: Sett kartellpris i dag hvis alle gjorde det i forrige periode Hvis ikke, sett pris lik grensekostnad Sørgard, 2003 Konkurransestrategi - hjemmeside

Konkurransestrategi - hjemmeside Payoff (=gevinst) Gevinst for en spiller i et utfall av spillet Utfall er kombinasjon av ulike spilleres handlinger Hvis to spillere og to valg hver, er det fire mulige utfall Rangering av payoff er ofte nok Trenger ikke alltid de absolutte tallene (jfr. senere) Payoff skal i prinsippet fange opp alt Hvis en spiller er altruistisk, skal det avspeiles i payoff Hvis usikkerhet, forventet payoff Sørgard, 2003 Konkurransestrategi - hjemmeside

Konkurransestrategi - hjemmeside Rasjonalitet Vi antar rasjonell adferd Full kjennskap til vår egen nytte (veldefinert) Kan regne ut hvilken handling som best tjener våre interesser Det betyr IKKE at spillerne er Kun egoistiske Kun tenker myopisk Andre har samme verdisett Jfr. Saddam Hussein Irrasjonelt med krig, synes vi Eller rasjonelt ut fra hans definisjon av egne preferanser? Når spillerne møtes ofte – blir ’rasjonelle’? Kan det være rasjonelt å utgi seg for å være irrasjonell? Sørgard, 2003 Konkurransestrategi - hjemmeside

Konkurransestrategi - hjemmeside Spillets regler Liste opp spillerne Trekkrekkefølge Strategiene for hver spiller Payoff for hver spiller i hvert utfall Rasjonelle spillere, gitt deres egne preferanser Sørgard, 2003 Konkurransestrategi - hjemmeside

Konkurransestrategi - hjemmeside Hva blir så løsningen? Ulike begreper for å definere stabil situasjon eller det vi karakteriserer for likevekt 1. Likevekt med dominerende strategier Dominerende strategi dersom en egen handling er ens beste valg uansett hva de andre spillerne gjør 2. Nash-likevekt Ingen vil angre når de ser hva motparten har gjort 3. Delspillperfekt likevekt Nash-likevekt for hele spillet, og Nash-likevekt for ethvert delspill Bayesiansk likevekt og perfekt Bayesiansk likevekt Likevektsbegreper i spill med privat informasjon Sørgard, 2003 Konkurransestrategi - hjemmeside