Prosessarbeid: Bion | Kelly

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Advertisements

Lunner Skolefaglig rådgiver Velkommen til UNGDOMSRÅD!
HiT: Kl – 1500 Kulturdialog & Kulturanalyse Magid Al-Araki - HiO  Delemne 2: Barnevern og vernepleie.
Kulturanalyse: et verktøy for god kommunikasjon mellom mennesker.
Samarbeid og likevektstilstand
Praktisk info til prosjektkunder
Media håndtering og kommunikasjon
Erfaringer med studiearbeid Nord Trøndelag Anne-Lise R. Arntsen april 2004.
Skriveprosessen Fra tanke til tekst.
SOSIALISERING OG AKKULTURASJON
Pedagogikk 102 Våren 2008 Arbeidskrav og vurdering.
RLE uke 4 og 5 Livet og døden.
Lysbilder til samarbeidsmøtet
SØR: Kl – 1515 Kulturdialog & Kulturanalyse Magid Al-Araki - HiO.
2009 Kulturanalyse: et verktøy for god kommunikasjon mellom mennesker. Magid Al-Araki, 2. opplag NB!  Figurene på første side er fra boka Kulturanalyse.
HiT: Kl – 1500 Kulturdialog & Kulturanalyse Magid Al-Araki - HiO Familie, oppvekst og sosialisering Barndom og oppvekst i et flerkulturelt.
Kl – 1500 Kulturdialog & Kulturanalyse Magid Al-Araki - HiO
Om å skrive om litterære tekster
Seminar fagartikkel Pedagogikk uke 1 AU1.
10/07/2014Wenstøp: STR 2400 Kursopplegg Nydalen1 STR 2400 Strategi Kursopplegg Fred Wenstøp.
Muntlige presentasjoner
I dag: Kort repetisjon om faget webprosjekt Om gruppearbeid
Innkalling til årsmøte i NFF, avd. Akershus STED: AHUS TID: Mandag 14.mars kl
Cafédialog – elevmedvirkning
al-Araki, Magid. Kulturanalyse Et Verktøy for God Kommunikasjon Mellom Mennesker. Oslo: Cappelen akademisk forlag, Familie, oppvekst og.
Vi startet med å spørre dem: Hva er bra med kaninboys?”
Hvordan kan foreldre bruke de vangligste funksjonene i Itslearning.com
Kap. 5: Regnskap Skrive ned inntekter og utgifter.
Resonnerende tekst.
Presentasjonsteknikk Innsendingsoppgaver og prosjektarbeid
«Lese og løse oppgaver»
Cafédialog – elevmedvirkning
KAPITTEL 5 OPPGAVE C Sett inn preposisjoner eller adverb som passer 1. Å være enig i en sak. (Man tenker likt i en sak på forhånd, uten at man diskutert.
2005 VALPRAKS PRAKSISORDNINGEN En gjennomgang av:  Opplegget  Frister  Informasjonskilder.
2005 VALPRAKS PRAKSISORDNINGEN I PRAKSIS En gjennomgang av Opplegget Frister Informasjonskilder.
Ny Lerkendal stadion – En moderne fotballarena Prosjektoppgave i SIF 8002 IT grunnkurs Høsten 2000.
Magid Al-Araki Oslo and Akershus University College of Applied Sciences [HiOA] Postbox 4, St. Olavs plass NO-0130 Oslo, Norway. Tel: (+47)
Kommune/bydel vår. Effektivitet? Altfor mye tid brukes til intern administrasjon og problemh å ndtering. Hverdagen preges i stor grad av "den sjuende.
Implementering av LMS ved Avdeling for lærerutdanning Oppbygning, faglig og administrativ bruk av ClassFronter Vibeke Bjarnø Seminar for avdeling ØKS
Pedagogikk 102 Våren 2009 Arbeidskrav og vurdering.
PROSJEKT VÅREN 2014 I løpet av våren 2014 skal samtlige studenter i 3DT, 3ELE, 3DTD, 3. master ikt og 3 master indøk, 3DTM, Programmering og Multimedia.
BV: [PH:131] Kl – 1515 Kulturdialog & Kulturanalyse Magid Al-Araki - HiO Familie, oppvekst og sosialisering Barndom og oppvekst i et flerkulturelt.
MAS 1500 Vest-Europeisk historie
Øving 2 – Markedsplanen I
RAPPORT saklig og informativ
Seminar 1: EXFAC august Opplegget De første fire seminarene vil konsentreres om pensum. Her vil vi forsøke å nærme oss det teoretiske ved.
1 KOSTRA ( KOmmune-STat-Rapportering) Bedre styringsinformasjon –Relevant –Pålitelig –Sammenlignbar Samordne /effektivisere rapporteringen –Selve rapporteringsveien.
Dialogverksted [Sett inn navn på arbeidsplassen og dato]
Hovedprosjekt Fagnr: ITF stp. Vår 3.klasse
Høgskolen i Sørøst-Norge Ideer til evaluering før under etter.
Elevrådet presenterer spørsmål om læring
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
Spørsmål om læring i klasse på […] skole
Seminarundervisning EXFAC03
1 Kulturanalyse: et verktøy for god kommunikasjon mellom mennesker.
Studentevaluering SGO/HGOxxxx V/Hxx
Informasjonsmøte om VEILEDNING
Samtaletrekk B – Samarbeid
Samtaletrekk B – Samarbeid
Hvorfor utvide klasserommet? B – Samarbeid
STR 2400 Strategi Kursopplegg
Bienvenido.
Hvorfor utvide klasserommet? B – Samarbeid
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Systematisk arbeid med motivasjon
Studentevaluering SGO/HGOxxxx V/Hxx
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Matematikklæreres profesjonelle utvikling B – Samarbeid
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Utskrift av presentasjonen:

Prosessarbeid: Bion | Kelly Integrerende pedagogikk Spørsmålsmetoden Fordeling og frister Grupper og NGT Prosessarbeid: Bion | Kelly Samarbeid Joharivinduet DET og MØVK Firefeltstabell

NGT-teknikk NGT-teknikk [Nominal Group Technique] for en arbeidsgruppe Velg ordstyrer Velg sekretær Ordstyreren presenterer problemet og ber ALLE komme med idéer. Det er ingen krav til viktighet/systematikk o.l. (1-5 min tenketid) Ordstyreren sender ordet rundt. For hver runde gis KUN ett forlag per deltaker. Det er lov å si "pass". Sekretæren noterer alle forslagene på en flipover, nummerert fra 1 og oppover La rundene fortsette til ingen har flere forslag = alle har sagt pass i siste runde Forslagene skal ordnes i naturlige grupper. Bruk tallene (f. eks. forslag nr. 1, 10, 22 og 25 hører sammen) Sekretæren, eller andre frivillige, renskriver listene på nye ark. Disse skal bringes med og presenteres i plenum. Fordel arbeidet, dvs. idé/problemlistene, innad i gruppen, gjerne 2 eller 3 sammen, og sett et tidspunkt/dato når svarene skal leveres og diskuteres i samlet gruppe Ordstyreren og sekretæren sørger for at de enkelte delene blir satt naturlig sammen som en rapport/besvarelse. Kan også gjøres anonymt

Bion og Kelly http://home.hio.no/~araki/arabase/teo/bion00.html http://home.hio.no/~araki/arabase/teo/ovebion.html

Joharivinduet og Samarbeid http://home.hio.no/~araki/arabase/teo/johari.html Samarbeid: Meningsutveksling + delaktighet  tilvenning, kollegialitet og sameksistens

Spørsmålsmetoden 1) Klassen deles i grupper (4 studenter per gruppe). 2) Hvar gruppe får sitt kapittel i pensum. 3) Kapitlene deles ut i begynnelsen av semesteret. 4) Gruppen leser  kapitlet og noterer/understreker viktige momenter. 5) Sammen formulerer gruppemedlemmene spørsmål basert på momentene (fra 1 til  4 spørsmål). 6) Sidehenvisning skal skrives foran hvert spørsmål slik: [Se, side 150] 7) Gruppen skal svare på ett av spørsmålene. 8) Spørsmålene gjøres tilgjengelige for gruppemedlemmene.

DET og MØVK Tankestadier ifølge Ibn Khaldun Differensiering Eksperimentering Teoridannelse http://home.hio.no/~araki/arabase/deti/detifa001.html MØVK: Makt, Økonomi (tap/vinning), virksomhets/aktivitet og Kunnskap/viten.

K-trappa