Digitale læringsressurser i skolen Konferanse - Kristiansand 26.11.08 Prosjektleder NDLA Øivind Høines
om NDLA Deling i skolen NDLAs erfaringer i markedet
Ledelse Arkitektur Organisering Lærer- kompetanse Pedagogikk Teknologi Finn en feil! Ledelse Arkitektur Organisering Lærer- kompetanse Pedagogikk Teknologi Økonomi Læremidler 3
Bilde hentet fra kildenett.no 4
Bakgrunn for NDLA Soria Moria Gratisprinsippet Gratis for eleven Ansvaret overføres fylkeskommunen
Bakgrunn for NDLA Kunnskapsdepartementets krav Å øke tilgang til og bruk av digitale læremidler i videregående opplæring. Utvikle videregående skolers og skoleeiers kompetanse som utvikler og/eller bestiller av digitale læremidler. Øke volum og mangfold av digitale læremidler rettet mot videregående opplæring.
NDLA – Visjoner Fritt tilgjengelige digitale læremidler Gratis læremidler (for brukere) En videregående opplæring som preges av samhandling og deling Elever og lærere i aktivt og deltakende læringsarbeid Fagmiljøer og nettverk fra hele landet som drivkraft i utvikling av gode digitale læremidler Et marked som leverer innhold og tjenester etter elevers og læreres behov 7
Unikt i norsk, og internasjonal sammenheng Skolenes eget prosjekt Perspektiv på deltagelse og deling Direkte innvirking på læremidler Innkjøp Produksjon Solid forankring
NDLA sitt mandat til nå: Helse- og sosialfag vg1 Norsk vg1 Naturfag vg1 9
Fylkeskommunal finansiering 10 % av rammen for læremidler i 2008 Fokus på skolestart høst 2009! Nye redaksjoner Kroppsøving, engelsk, samfunnsfag og matematikk. Miniredaksjoner for utdanningsprogrammene Teknikk- og industriell produksjon, Design og håndverk, Elektrofag og Restaurant- og matfag. 10
Aktivt publiserende elever og lærere… Innhold distribueres gjennom to åpne ”lag” Lag 1: Fagredaksjonelt kvalitetssikret innhold (kjøpt, tilpasset og/eller utviklet) Lag 2: Delingsarena som er knyttet opp til fagnettstedet dynamisk og i stadig utvikling 11
Skolens oppgave Tilby samfunnet arbeidskraft med en kompetanse som svarer til fremtidens utfordringer Dannelse 13
Brytningstid Verden endrer seg - Eksponentielt Skolen endrer seg - Like raskt? => økende gap, og tap av relevans 14
Ungdommen i dag Over halvparten av alle tenåringene som er på nettet produserer innhold, som tekst, lyd, bilde og remiksinger av ulike kulturuttrykk 35 % deler egne produksjoner med andre 22 % har egen nettside 19% har en blogg 19% gjør remiksing av åndsverk de finner på nettet 38% leser blogger jevnlig 83,5% av norske 16-19-åringar har Facebook profil 15
Deling i skolen - ikke på menyen
Solhjell 8/4 – 2008 (goOpen 2008) ”Skape en annen kultur i skolen. Skape en kultur for deltakelse” ”– skape og utvikle selv – de redskapene man skal bruke. Dette er et kulturtrekk ved kunnskapssamfunnet i seg selv. Sterkere fokus på deling i alle sammenhenger i skolen” ”Utvikle bedre digitale læremidler. Og fokus på hvordan utnytte ungdomskulturens bruk av digitale verktøy…”
Deling for elever Problemstillinger Mindreåriges personvern Mindreåriges opphavsrett Foreldres rett til innsyn Organisatoriske problemstillinger
19
Forside Innlogget 20
21
Hvorfor dele? (hvordan fremme en delingskultur i skolen) Bare to faktorer $ EGO
Deltagelse
NDLA og markedet Hva kjøper vi? Så mye som vi kan Vi får ikke tilbudt primærtekster av etablerte forfatter til norsk
Eksempel fra naturfag MÅL Lese Lese artikler læreboktekst / nyheter /fordypning Lytte til opplesning Lettlest tekst Interaktive oppgaver Oppgaver MÅL Simulert lab. Spill Øvelser Animasjoner Video E-læringssekvenser
Hvem kjøper vi fra? Alle! Forlag og mediehus Tradisjonelle ”underleverandører” Spesialiserte tilbydere ”Nye” leverandører Enkeltpersoner
Hvordan kjøper vi Åpen konkurranse Enkeltsalg – der vi ikke får tilbud i konkurranse
Krav til læremidler Faglig kvalitet Krav til form og teknologi Pris Rettigheter
Utfordring til produsenter Økt nettbruk, også i skolen Økt tilbud av frie digitale ressurser ”Fakta” og faglitteratur for unge selger ikke bra Er eksemplarmodellen truet? Hvem står i posisjon til å levere fremtidens innhold?