Digitale læringsressurser i skolen

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
TVO media pedagogisk opplegg og tv-produksjon www. Tilopp.no Tink Design webdesign og 3D-animasjoner Digitalhjelp drift og oppdatering av webserver ToRaTeam.
Advertisements

Fellesfag Yrkesretting Relevans
Kunnskapsløftet – hvordan skal det bli regional virkelighet? Kunnskapsminister Øystein Djupedal Regjeringens kontaktkonferanse med fylkeskommunene 7. mars.
Muligheter for forskning og utvikling i elæring? Haugesund, 9. mars 2004 NVUs fagforum v/Hugo Nordseth.
Anders Isnes Nasjonalt senter for naturfag i opplæringen
Nettprosjekt Kundeservice på nett •Bakgrunn –SiT hadde gamle nettsider med mye og utdatert innhold og funksjonalitet •Formål –Bidra til at.
Naturfag Nasjonal digital læringsarena, Naturfag
Et digitalt læremiddel i matematikk for 8.–10. klasse.
Hva er NDLA? Initiativ fra fylkeskommunene Hensikt:
Pilotprosjektet så langt
#hvorhardudetfra - Kampanjen for journalistikken Kort om kampanjen Av Prosjektleder Arnt Sommerlund.
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
Nasjonal digital læringsarena
Kunnskapsløftet i videregående opplæring Statssekretær Lisbet Rugtvedt Elevorganisasjonens nasjonale seminar 19. november 2005 Engebråten skole.
KARRIEREPLAN SVOLVÆR BARNE- OG UNGDOMSSKOLE 2006/07
Slåtthaug videregående skole
Ndla.no - versjon 2.0Nasjonal digital læringsarenaNorwegian digital learning arena Eksempel: Hudens oppbygningHudens oppbygning Eksempel: Hudens oppbygningHudens.
1 Etterutdanningstilbud ved PLU Organisering av arbeidet •Prosjektgruppen for elev- og lærlingevurdering ved PLU •Planen ble utarbeidet av fagansvarlig/i.
Informasjon til minoritetsspråklige elever og foresatte
Gratis digitale læremidler for videregående skole
for minoritetsspråklige søkere til videregående opplæring
FEIDE Felles Elektronisk IDEntifikasjon som tilgangskontroll
Kompetansekartlegging
Kunnskapsløftet og sammensatte tekster
Og Tilgangsprosjektet og Tilgangsprosjektet Gjermund Lanestedt Prosjektleder – Tilgangsprosjektet Utdanningsdirektoratet.
Digital kompetanse i studiet og praksisopplæringen •Produksjon av sammensatte tekster inkludert digitale presentasjoner (tekst, bilde, lyd, video, animasjon)
Nyhetsstrømmer #02 RSS ( RDF Site Summary ) gjør at man kan abonnere på nyhetsstrømmer. Atom er en standardisering av RSS formatet. Kan abonnere v.h.a.
Levanger kommune - Levanger bibliotek – Driftskomiteen Folkebiblioteket anno 2008 Hva er det?
KUNNSKAPSLØFTET SØR-VARANGER KOMMUNE
Tilpasset opplæring i en lærende skole
Presentasjon av Høgskolen i Østfold
Kultur for samarbeid? Statssekretær Åge R. Rosnes FUG konferanse, Gardermoen 22. oktober 2005.
Oslo kommune Utdanningsetaten. Oslo kommune Utdanningsetaten Delprosjekt 1: Anvendelse og spredning av eksisterende digitale læringsressurser i realfag.
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Høgskolen i Sør-Trøndelag Avdeling for informatikk og e-læring IKT og undervisning Geir Ove Rosvold Avdeling for informatikk og e-læring Høgskolen i Sør-Trøndelag.
Digitale læremidler for videregående opplæring Gratis digitale læremidler for videregående skole Noen smakebiter Klikk på lysbildene, så kommer du rett.
Faglige råd Partssamarbeidet i fag- og yrkesopplæringen ______________________________________________________________________________.
Arbeidslivsfag Kan arbeidslivsfaget bidra til at ungdomskoleelevene blir mer motivert??
Kampen om de kloke hodene -og jobben med å få dem ut til næringen…
Relasjonskompetanse -elev og lærer i samspill
Digital kompetanse for alle. Forord (utdrag) Departementet definerer digital kompetanse som den kompetansen som bygger bro mellom ferdigheter som å lese,
UFD ITU-konferansen Kristin Clemet, ITU-konferansen 2003, ”Digital dannelse. IKT i utdanning: Resultater og konsekvenser”. Oslo 16.
Åskollen skole Drammen
Nasjonale prøver.
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
Videregående opplæring -NYE VEGER -NYE MULIGHETER NYE UTFORDRINGER.
Nils Ole Nilsen førstelektor Høgskolen i Bodø Å være digital.
Faglige råd Partssamarbeidet i fag- og yrkesopplæringen ______________________________________________________________________________.
Entreprenørskap som en del av prosjekt til fordypning
Velkommen til Osloskolen Skolestart 2014/2015
Velkommen til Godlia skole Skolestart Skolens visjon: "Et trygt sted å være og et godt sted å lære"
Valgfag på Kastellet skole
1 Kunnskap Mangfold Likeverd Kultur for læringUFD Kultur for læring Kunnskap Mangfold Likeverd.
Workshop Wiki/ Blogg Wiki. Hva er en wiki? wiki betyr fort, rask, hurtig, hastig (Hawaii) et personlig publiseringsverktøy gratis, åpent for.
Velkommen til Malvik videregående skole Sammen for Mestring, Vekst og Styrke.
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
Høgskolen i Oslo Den digitale hverdagen – fagdag for de uavhengige forlagene Valg og vurdering av digitale læringsressurser Vibeke Bjarnø, IKT-seksjonen,
-Ein tydeleg medspelar Ny i videregående opplæring Skoleåret 2014/2015.
KURS FOR INSTRUKTØRER 4.DESEMBER 2014 Bli kjent med og avklare rollen som lærebedrift i et 4-åring utdanningsløp.
Misjon Isave skal tilby en “do-it-your-self” løsning til markedsførere for å etablere automatisert dialog mot markedet.
Hvem er vi? Vi er et jentenettverk som i hovedsak holder til i Trondheim. Vi er et nettverk som er en videreføring av prosjektet «Jenter i bil og elektro».
Nasjonal digital læringsarena Norwegian digital learning arena ndla.no Jan-Helge Atterås, styremedlem og leder Arbeidsutvalget.
Polarsirkelen videregående skole. Utdanningsprogram Studieforberedende Idrettsfag Musikk, dans og drama Studiespesialisering Medier og kommunikasjon Kunst,
Gjeldende per Side 1 Ditt valg! Idrettsfag Musikk, dans og drama Studiespesialisering Bygg- og anleggsteknikk Design og håndverk Elektrofag Helse-
FYLKENES INFORMASJONSTJENESTE FOR SØKERE TIL VIDEREGÅENDE OPPLÆRING Videregående opplæring i Follo Ås ungdomsskole – 14. september 2016.
Trondheim Montessori Ungdomsskole
Fagforbundet Vest-Agder
Sammenhengen mellom IKT-bruk og. læringsutbytte (SMIL) i videregående
Rådgiver Marianne Stray Aas
KDTO LÅT Presentasjon av våre oppgaver og prioriteringer
Utskrift av presentasjonen:

Digitale læringsressurser i skolen Konferanse - Kristiansand 26.11.08 Prosjektleder NDLA Øivind Høines

om NDLA Deling i skolen NDLAs erfaringer i markedet

Ledelse Arkitektur Organisering Lærer- kompetanse Pedagogikk Teknologi Finn en feil! Ledelse Arkitektur Organisering Lærer- kompetanse Pedagogikk Teknologi Økonomi Læremidler 3

Bilde hentet fra kildenett.no 4

Bakgrunn for NDLA Soria Moria Gratisprinsippet Gratis for eleven Ansvaret overføres fylkeskommunen

Bakgrunn for NDLA Kunnskapsdepartementets krav Å øke tilgang til og bruk av digitale læremidler i videregående opplæring.   Utvikle videregående skolers og skoleeiers kompetanse som utvikler og/eller bestiller av digitale læremidler. Øke volum og mangfold av digitale læremidler rettet mot videregående opplæring.

NDLA – Visjoner Fritt tilgjengelige digitale læremidler Gratis læremidler (for brukere) En videregående opplæring som preges av samhandling og deling Elever og lærere i aktivt og deltakende læringsarbeid Fagmiljøer og nettverk fra hele landet som drivkraft i utvikling av gode digitale læremidler Et marked som leverer innhold og tjenester etter elevers og læreres behov 7

Unikt i norsk, og internasjonal sammenheng Skolenes eget prosjekt Perspektiv på deltagelse og deling Direkte innvirking på læremidler Innkjøp Produksjon Solid forankring

NDLA sitt mandat til nå: Helse- og sosialfag vg1 Norsk vg1 Naturfag vg1 9

Fylkeskommunal finansiering 10 % av rammen for læremidler i 2008 Fokus på skolestart høst 2009! Nye redaksjoner Kroppsøving, engelsk, samfunnsfag og matematikk. Miniredaksjoner for utdanningsprogrammene Teknikk- og industriell produksjon, Design og håndverk, Elektrofag og Restaurant- og matfag. 10

Aktivt publiserende elever og lærere… Innhold distribueres gjennom to åpne ”lag” Lag 1: Fagredaksjonelt kvalitetssikret innhold (kjøpt, tilpasset og/eller utviklet) Lag 2: Delingsarena som er knyttet opp til fagnettstedet dynamisk og i stadig utvikling 11

Skolens oppgave Tilby samfunnet arbeidskraft med en kompetanse som svarer til fremtidens utfordringer Dannelse 13

Brytningstid Verden endrer seg - Eksponentielt Skolen endrer seg - Like raskt? => økende gap, og tap av relevans 14

Ungdommen i dag Over halvparten av alle tenåringene som er på nettet produserer innhold, som tekst, lyd, bilde og remiksinger av ulike kulturuttrykk 35 % deler egne produksjoner med andre 22 % har egen nettside 19% har en blogg 19% gjør remiksing av åndsverk de finner på nettet 38% leser blogger jevnlig 83,5% av norske 16-19-åringar har Facebook profil 15

Deling i skolen - ikke på menyen

Solhjell 8/4 – 2008 (goOpen 2008) ”Skape en annen kultur i skolen. Skape en kultur for deltakelse” ”– skape og utvikle selv – de redskapene man skal bruke. Dette er et kulturtrekk ved kunnskapssamfunnet i seg selv. Sterkere fokus på deling i alle sammenhenger i skolen” ”Utvikle bedre digitale læremidler. Og fokus på hvordan utnytte ungdomskulturens bruk av digitale verktøy…”

Deling for elever Problemstillinger Mindreåriges personvern Mindreåriges opphavsrett Foreldres rett til innsyn Organisatoriske problemstillinger

19

Forside Innlogget 20

21

Hvorfor dele? (hvordan fremme en delingskultur i skolen) Bare to faktorer $ EGO

Deltagelse

NDLA og markedet Hva kjøper vi? Så mye som vi kan Vi får ikke tilbudt primærtekster av etablerte forfatter til norsk

Eksempel fra naturfag MÅL Lese Lese artikler læreboktekst / nyheter /fordypning Lytte til opplesning Lettlest tekst Interaktive oppgaver Oppgaver MÅL Simulert lab. Spill Øvelser Animasjoner Video E-læringssekvenser

Hvem kjøper vi fra? Alle! Forlag og mediehus Tradisjonelle ”underleverandører” Spesialiserte tilbydere ”Nye” leverandører Enkeltpersoner

Hvordan kjøper vi Åpen konkurranse Enkeltsalg – der vi ikke får tilbud i konkurranse

Krav til læremidler Faglig kvalitet Krav til form og teknologi Pris Rettigheter

Utfordring til produsenter Økt nettbruk, også i skolen Økt tilbud av frie digitale ressurser ”Fakta” og faglitteratur for unge selger ikke bra Er eksemplarmodellen truet? Hvem står i posisjon til å levere fremtidens innhold?