Nå-situasjon Medieanalyse siste fire måneder viser at NIH har 53 unike artikler i norske media (Magenta News). Saker vi er mest synlige i media på: - helsetrender,

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Jørn Engebretsen Fagleder byggesak, Re kommune
Advertisements

Bevisst kommunikasjon innad og utad
NENTs uttalelse om bruk av forsøksdyr
Rammevilkårene for forskning i utdanningen Toril Johansson, ekspedisjonssjef Universitets- og høyskoleavdelingen.
Forslag til visjon og mandat for HMS-rådet til Olje og Gass April 2009.
Tankesmia Medieanalyse for Helse Nordmøre og Romsdal 19. Februar 2008.
Revisjon av FoU-policy for høgskolene Problemstillinger – plan for arbeidet Januar 2013.
Målgruppe / Budskap Hvem skal du snakke til og hva skal du si
12. Oppsummering.
Naturvernskolen: Tema på foredrag: Medietrening Tid: 1 time For mer info om foredraget kontakt: Martin Ødegaard Andre relevante foredrag.
LANDSORGANISASJONEN I NORGE
START. Debatt for mer mangfold, mer aktivitet og bedre demokrati i Norges største parti..
Dialog mellom Jens Garbo og Jan Sivert Jøsendal. Ledelse der kjernevirksomheten realiseres • Hva er den gode utdanningsledelse? Det er hensiktsmessig.
Forutsetninger – barrierer - strategier VIRKNINGSFULLE TJENESTER - om å bygge opp og utvikle en virkningsfull tjeneste.
Strategisk plan Høringsfrist: 18. juni 2010.
Arbeidsgivers losteam Arbeid og psykisk helse
Tilstandsrapport: Hvem er brukerne og hva trenger de? Bidrar uio.no til å oppnå UiOs strategiske mål?
Mediehåndtering Kurs for ungdommens bystyre 21. januar 2011.
Evaluering av J&Ds kommunikasjon mot målgruppa. Problemstilling Gruppen skal evaluere dagens kommunikasjon mellom Jenter og Data og mulige søkere i den.
TANKESMIA AS Medieanalyse for Helse Sunnmøre 06. feb 2008.
TANKESMIA AS Medieanalyse for Helse Midt-Norge Stjørdal
Medieanalyser Helse Midt- Norge Oppsummering
TANKESMIA AS Medieanalyse for St. Olavs Hospital HF 28. Jan 2008.
Møte i Nasjonalt Råd for Teknologisk utdanning - Høgskolen i Oslo oktober 2007 Forskerrekrutteringsbehov i Norge - Framskrivninger til 2020 basert.
Forskningsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Bakgrunn: Nye rammebetingelser Universitets- og høgskoleloven av 2005 Rådets høgskolestrategi.
Strategisk plan NORSK FRIIDRETT MOT 2012 Verdigrunnlag Friidretten skal være preget av:Friidretten skal være preget av: Glede, helse, ærlighet.
Regionalplan for folkehelse 2013 – 2017 Inghild Vanglo Leder politisk styringsgruppe Rogaland fylkeskommune.
Materialer og kjemi 1 IKP sett utenfra Instituttseminar mars 2006 Ole Wærnes Forskningssjef SINTEF Materialer og kjemi Leder av Instituttrådet ved.
Nettverkskommunikasjon og utviklingsprosjekter
UiO – Forskningsadministrativ avdeling FRIDA som felles forskningsdokumentasjonssystem for universiteter og helseforetak ? - Rapportering av vit.
Mosjøen 4.mai 09 Kjell Amundsen 1 Kommunikasjon og Sosial kompetanse Dialogkonferanse Mosjøen Kjell Amundsen.
IKT i undervisningen Science camp Halmstad 12. april 2011 Torgeir Selle.
Forskningsrådet ved Kulturhistorisk museum Presentasjon på allmøte
1 Bedriftssamarbeid som middel for økt rekruttering Et case fra Høgskolen i Vestfold 24. Okt 2008 v/Marius Imset.
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
Om du ønsker, kan du sette inn navn, tittel på foredraget, o.l. her. Erfaringer med SAP Seminar Åse Berg Studie- og forskningsseksjonen SVT-fakultetet.
Det nasjonale publiseringsutvalget og arbeidet med Open Access Vidar Røeggen Seniorrådgiver Universitets- og høgskolerådet Seminar om vitenskapelig.
Seminar om styrearbeid « Erfaringer fra styrearbeid, ulikheter Sverige - Norge, kvinnekvotering i Norge » 1.
1 1 Informasjonstiltak fra Studieavdelingen Tilbakemelding etter innspill fra studieveiledersamlingen 16. mai 2006 Studiedirektør Hilde Skeie Studieveiledersamling.
ASSS-RÅDMANNSMØTE Drammen, 7. september 06. ADMK 2006 Mange store pågående saker Forvaltningsreformen NAV-reformen Konsultasjonsordningen m.m. Oppfølging.
Idrettsrådets ansvar og rolle
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
Presentasjon av problemstillinger til utvalgsmøte Geir Arnulf Sak Måling av forskning.
Handlingsromutvalget Hvorfor opprettet Virkelighetsforståelse og offentlig debatt Hvorfor er 23 milliarder oppfattet som utilstrekkelig?
Strategi- og aktivitetsplan
1 Odd Godal Seniorrådgiver Norske kommuner og fylkeskommuner som internasjonale aktører – har det noen betydning.
Avgrensning og definisjon av formidling Resultatbasert finansiering av forskingskomponenten i UH- budsjettet En forskingskomponent – Vitenskapelig Publisering.
«Slik kan vi tenke innad for å bli gode utad»
Politisk påvirkning.
Makt og medier Mattias Øhra* 2008
av Rune Thodesen rektor Elihu Kristne Grunnskole
Samarbeidsdrevet innovasjon Gjennom å samarbeide med eksterne aktører kan organisasjoner få tilgang til nye ressurser: Alternative perspektiver, kompetanse,
Forholdet mellom stat og org. I Norge er det lang tradisjon for at de som blir berørt også skal bli hørt før myndighetene gjør viktige vedtak. De store.
Europapolitisk samarbeid informasjon til nye politikere høsten 2015.
1 SIU Nasjonal profileringsstrategi Oslo, Kristin Solheim, SIU.
Stemmer teller – ressurser avgjør Arbeid med politisk påvirkning.
Kjøp av bistand til målinger for kommunikasjonsstrategi Leverandørkonferanse 7. januar 2015.
Velkommen. Agenda Velkommen og presentasjonsrunde Mandat LMU og SKU, ved Kari Kort gjennomgang Hva skiller utvalgene/ hvor er fellesnevnerne? Drøfting.
Kommune-og fylkestingvalg høsten 2007 – hva gjør vi? generalsekretær Harald Tronvik FRIFO.
PSYKISK HELSEARBEID OG RUSOMSORG
Visjon, virksomhetside og verdier
Overordnet strategi SV-fakultetet
Ulvejakt og media.
Are Solli og Kristian Ilner
SUS 6/18 Strategiske utviklingsmål
Innovasjon og nyskaping
Barnehagepolitisk offensiv
Digihjelpen – Levanger kommune
Utskrift av presentasjonen:

Mediestrategi/masterplan Nå-situasjon Mål Forutsetning Mediedynamikk Ansvarsfordeling Kjernebudskap Aktuelle saker Masterplan

Nå-situasjon Medieanalyse siste fire måneder viser at NIH har 53 unike artikler i norske media (Magenta News). Saker vi er mest synlige i media på: - helsetrender, kvinne, kropp, ideal, treningsmetodikk/teknikk – ekspertkommentarer - toppidrettsutøvere som trener på NIH/knyttes til NIH - doping - omtaler doktorgradsavhandlinger - sporadiske forskningsprosjekter Tendensen er at de fleste sakene er initiert av media selv. Vi er i liten grad synlige på saker som bør være av viktig strategisk interesse for NIH, og vi tar i liten grad initiativ til å sette større saker på medias dagsorden.

Mål for økt medieomtale Framstå som samfunnsmessig relevante Bli tydeligere som uavhengig institusjon Oppnå økt ekspertstatus på idrettsfag Sette agenda og delta i samfunnsdebatten Synliggjøre kompetanse som skapes ved NIH Styrke en optimal posisjon i forhold til: - rekruttering - ressurser og rammevilkår - samarbeidsaktører Bevilgning fra KD ifht formidlingsindikatorer (bl.a publikasjoner,inkl. aviskronikker og medier/direkte formidling) fordrer økt medieformidling Troverdighet forutsetter synlighet og tydelighet

Forutsetning For å nå oppsatte mål, må vi være proaktive; ta initiativ, gripe sjanser og prioritere å bruke tid på en sak der medias ”mulighets- vindu” står åpent (4 timer). Det fordrer: Vilje Dristighet Hurtighet Beslutningskraft System og rutiner Strategisk grunnlag Plan TYDELIG UNIK ATTRAKTIV RELEVANT

Mediedynamikk Det neste året vil vi teste ut prosjekt/kampanje som arbeidsform for å nå ut med viktige budskap i media. Det innbefatter multikanalkommunikasjon som oppnås ved å utnytte medie- dynamikken: starte med å selge inn et tema/budskap i riksdekkende media (aviser el. TV/radio) som raskt vil bli fanget opp av alternative kanaler og lokal presse. For å få spalteplass i riksdekkende media må vi tørre å : være tabloide/spissformulerte benytte sterke virkemidler slå hardt

Ansvarsfordeling Rektor: Frontfigur og pådriver for at media skal interessere seg for NIH. Aktivt søke anledninger og relevante temaer hvor vi bør ha en stemme og kan bygge en posisjon. Sette dagsorden og påvirke samfunnsdabatten.Talsperson i saker av faglig og politisk karakter. Infosjef: Initiativtaker og pådriver, Identifisere tema og saker hvor NIH bør ha en stemme, radar i forhold til mediebildet. Utvikle og vedlikeholde medienettverk. Kanalisere henvendelser fra media til riktige talspersoner, være ballspiller og rådgiver. Seksjonsledere: Talsperson for eget fagområde, selv delta og stimulere ansatte til å starte og påvirke samfunns- og fagdebatten. Alle vitenskapelig ansatte: Ansvar for å fremme kunnskap om eget fagområde og for å delta i samfunnsdebatten innenfor sitt fagområde.

Kjernebudskap Kjerneverdier: Norges fremste eksperter på ”mennesket i bevegelse” Samfunnsoppgave å formidle kunnskap om idrettsvitenskap. Som vitenskapelig, kritisk og uavhengig institusjon ivaretar vi vår rolle på en god måte. Attraktiv utdanning med mange studie – og jobbmuligheter (”Norges beste idrettsutdanning”) Kjerneverdier: Uavhengig Helhetlig Relevant Offensiv Grensesprengende

Aktuelle saker Synliggjøre kroppsøvingsfaget Barneidrett Positive saker om fysisk aktivitet, ernæring (slik blir du…) Forfall i nordmenns generelle form De frivillige kontra treningssenter Doping i bred forstand Trenerrollen (derfor kneler Rosenborg)

Masterplan 2006/07 Sak Tiltak Tid Ansvar Synliggjøre kroppsøvingsfaget Skaffe dokumentasjon Systematisere og forenkle Utarbeide saker/vinkler, materiale Identifisere samarbeidspartnere /aktører Legge medieregi Tapetsere mediebildet med gode saker relatert til kroppsøvingsfaget. Få fram en uttalelse fra kunnskapsministeren Skolestart 20.aug 06 Infosjef, rektor, FL, seksjonsleder SKP, ansatte Barneidrett Mediekampanje Uke 7 2007 Infosjef, rektor, FL, faglig ansatte

Masterplan Initiere og tilrettelegge for én ukentlig sak ved å følge mediebildet tett. Finne fagperson (innen kl 1200) til å uttale seg i media. Respondere på en mediesak minst én gang pr uke. Mediehenvendelser skal besvares innen én time.