Norske museers omdømme

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Undersøkelse om Skolefrukt Gjennomført for høsten 2007 med Questback Kortversjon.
Advertisements

Innflytterkvinners fortellinger om ”De viktige kvinnfolkan”
OM – AV –FOR MANGFOLDIGE MUSEUMSBRUKERE KUNNSKAP OM – MEDVIRKNING AV – FORMIDLING FOR MANGFOLDIGE BRUKERE 2 fokusgrupper 1 med studenter 1 med lærere (kort-kort.
Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Kommunalt omdømme – beslutningstaker Nordmøre (ORKíde) November 2010.
HVORFOR VELGER ELEVEN Å DELTA NÅ?
Endring av formidlingspraksis i samarbeid med skolen Tvangsgifte eller ekte kjærlighet? Museer som ressurs i Den kulturelle skolesekken Alta,
Den digitale hverdag Diskusjonsspørsmål
Bruk mediene - hvis ikke, vil mediene bruke deg Medieseminar Aurland 20. april Audun Tjomsland.
Grafisk design Visuell kommunikasjon
Hvordan intervjue en forsker?
Media håndtering og kommunikasjon
Befolkningsundersøkelse – energimerking av boliger Juni 2011.
HOVEDOPPGAVE HIØ Tom Dan Odd-Harald.
Naturfag Nasjonal digital læringsarena, Naturfag
Forretningsdriften – strategi og muligheter
PARALLELL MOTIVASJON VIA INSPIRASJON. ERFARINGER Merchandising er en total presentasjon av butikken og varene ut mot kunden. Dette omfatter markedsføring,
GRUPPEOPPGAVER - samling 3 ALLE ER IKKE MENT Å GJØRE ALLE DELOPPGAVENE, DE FORDELES.
Korpset sett utenifra Hvordan tar vi oss ut, og hvordan ønsker vi å ta oss ut?
Å VÆRE KIRKENS ANSIKT UTAD
7. Fysisk arbeidsmiljø Jeg er fornøyd med den ergonomiske utformingen av arbeidsplassen min Jeg er fornøyd med inneklimaet på arbeidsplassen.
Historiefaget i skolen
Oslo-folk vil, men får det ikke til! Resultater publikumsundersøkelsen Gjennomført for Nobels Fredssenter med støtte fra Norsk kulturråd Morten Micalsen.
Omdømme Lillehammer: Er noe forandret siden 2008?
Møre og Romsdal. 2 Ligger det et bedehus eller et kristelig forsamlingshus (ikke kirke) i nærheten av der du bor? (n=502) i prosent.
Test av skjermer på fergene Horten - Moss
NRKs Profilundersøkelse NRK Analyse. Om undersøkelsen • NRK Analyse har siden 1995 gjennomført en undersøkelse av profilen eller omdømmet til NRK.
Skolelederundersøkelsen 2008
18. Juni 2007 Utviklet i samarbeid med en opplevelse og en attraksjon Verdensuret.
Oslo kommune Utdanningsetaten Hva er en god elev og en god lærer? Presentasjon av miniundersøkelsen på ungdomsskoler og videregående skoler Høsten 2009.
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Vitensenteret i Trondheim
Evaluering av J&Ds kommunikasjon mot målgruppa. Problemstilling Gruppen skal evaluere dagens kommunikasjon mellom Jenter og Data og mulige søkere i den.
Undervisning om ulike trostradisjoner
Kjennskap til – og oppfatning av Lom juni Om undersøkelsen Undersøkelsen henvender seg mot et representativt utvalg av befolkningen i hele Norge.
Resultatene av Spørreundersøkelsen i Langesund Rotaryklubb.
ROTARYS OMDØMME PÅL ROSENVINGE DISTRIKTSLEDER 2310 PUBLIC RELATIONS.
Posisjonering Kapittel 10.
TANKESMIA AS Medieanalyse for Helse Sunnmøre 06. feb 2008.
Tankesmia Medieanalyse for Helse Nord-Trøndelag 23. Jan 2008.
Tilbudskonferanse 23. april 2014 Nytt båttilbud Aker brygge - Fornebu Gylve Aftret-Sandal Analysesjef Ruter.
Den systemteoretiske analysemodellen Levanger 20. – 21. april 2006
BEVEGELSESGLEDE.
Elevmedvirkning Prinsipper for opplæringen:
ROTARYS OMDØMME MØTER MEDIA
Skolelederundersøkelsen 2008 Nasjonalt senter for kunst og kultur i opplæringen.
Bakgrunn Det er tredje gangen MMI har gjennomført undersøkelsen i Hamar kommune. Undersøkelsen er nå noe forkortet. I hovedsak lik tidligere års. MMI.
Analyse av Tromsø kommunes omdømme
Foreldrenes betydning for elevenes læringsutbytte
Valgfag på Kastellet skole
Er uglen smart? Vi har forsket litt og her er svarene.
Trivselsundersøkelse - 08 Trivselsundersøkelse utført 8. desember leverte For alle utsagnene betyr score 1 at personen er totalt uenig og score.
Lederundersøkelsen 2013 Programrådgiver Martin Enstad Norges KFUK-KFUM-speidere.
Omdømmebygging Hans Antonsen.
SPØRREUNDERSØKELSE JENTER BAKGRUNN FOR UNDERSØKELSEN: ØNSKE Å INNVOLVERE FORELDRE MULIGHET FOR AT TRENERE KAN FÅ MER SYSTEMATISK TILBAKEMELDING.
Grunnleggende pedagogikk,
MUSEUM OG MOBIL INF5261 – Utvikling av Mobile Infomasjonssystemer.
Sett inn riktig form av adjektivene, med artikkel hvis nødvendig
Navn på nybygget.  Identitet  Tilhørighet  Skape en merkevare  Skape lyst til besøk Hvorfor trenger vi et navn?
Litteraturhus Nord-Trøndelag -Arrangørerfaring fra små og mellomstore bibliotek Kari Hortman, Nord-Trøndelag fylkesbibliotek.
Tidsregistrering v/HiST DATAGRUNNLAG: Evaluering av HiST; en spørreskjemaundersøkelse blant Forskerforbundets medlemmer høsten 2009 v/HiST.
Norges Turistbarometer Vintersesongen 2015 Prognose for norsk og utenlandsk ferie- og fritidstrafikk i Norge Norges Turistbarometer.
Kapittel 15 På litteraturgruppe
Kulturturisten Derfor er Bergen strategisk riktig
©TNS X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Kvinner og alkohol Kreftforeningen TNS Gallup.
Klikk for å redigere undertittelstil i malen OM – AV – FOR MANGFOLDIGE MUSUMSBRUKERE ved professor Anne-Britt Gran Oppdragsgivere: Kulturhistorisk Museum,
Oslo kommune Utdanningsetaten Brukerundersøkelse for Aktivitetsskolen 2015/ 2016 Fakta om undersøkelsen -Undersøkelsen ble holdt høsten 2015 på Bestilling.
Utvalgte resultater for SVGS
Markedsføring.
Utskrift av presentasjonen:

Norske museers omdømme og attraktivitet Nordmenns oppfatning av museum som attraksjon i feriesammenheng

Hvor ofte besøker nordmenn museer på ferie i Norge? Positivt: 28% besøker alltid og ofte museer i ferien Utfordring: 72% besøker sjelden eller aldri museer i ferien

Nordmenns assosiasjoner til norske museer faglig interessante steder litt kjedelig, lite variasjon, sånn passe aktuelt kan være både kjedelig og gøy, kommer an på museet fra teknikk til gamle gjenstander kultur og tradisjon spennende, lærerikt gamle greier, noen aktiviteter Søndager og når det regner De nye er fine, og de gamle er gammeldagse og trege, og altfor lite flinke til å markedsføre seg...

Hva forbinder nordmenn med norske museer?

Påstander om norske museer 61% er enige i at norske museer tilbyr attraktive utstillinger 60% er enige i at norske museer er spennende 45% er enige i at norske museer tilbyr aktive opplevelser

Påstander om norske museer 76% er uenige i at norske museer er trøtte og kjedelige 74% er uenige i at norske museer ikke er interessante å besøke med barn 56% er uenige i at norske museer er gammeldagse og lite kreative i presentasjonsformen

Påstander om museene Flere er enige i de positive formulering av påstander om museene 61% er enig i at norske museer tilbyr attraktive utstillinger 60% er enig i norske museer er spennende MEN, 72% besøker sjelden eller aldri museer i ferien Færre er enige i de negative formulering av påstander om museene 45% er enig i museene tilbyr aktive opplevelser 36% er enig i at museer ikke er interessante å besøke med barn 44% er enige i at norske museer er gammeldagse og lite kreative i presentasjonsformen OG, nesten halvparten av de som sjelden eller aldri besøker museer i ferien sier at dette er fordi de vet for lite om museenes tema og innhold UTFORDING Å øke publikums kunnskap om hva museene kan tilby Å variere markedsføringen ut til publikum

Konklusjoner om museenes image Positivt: Nordmenn flest har en oppfatning om norske museer bygget over flere dimensjoner- dette forenkler imagebygging videre Norske museer har et generelt positivt omdømme Mange synes at noen museer er spennende og attraktive Utfordringer: Det er stor variasjon mellom norske museer - noen oppfattes som gode og noen som dårlige Det trauste, litt gammeldagse perspektivet henger forsatt over en del museer En stor andel nordmenn (55%) er uenige i at norske museer tilbyr aktive opplevelser Hvordan gjøre om et positivt image til et faktiske besøk?

Hvorfor besøker ikke nordmenn museer på ferie i Norge? Utfordring Å synliggjøre gode produkttilbud for å nå opp i konkurransen med andre attraksjoner og aktiviteter

Hva er viktig for å velge museumsbesøk i ferien? Museene må ha interessante utstillinger og tema/tilbud, og formidle disse på en fengende måte. Disse må markeds-føres godt og mål-rettet til de som er interessert i å lære noe om de enkelte temaene museene presenterer Dette krever kunnskap om hvem målgruppene er og om hvilke infor-masjonskanaler man kan nå dem gjennom

Hovedkonklusjoner om museer som ferieattraksjon Museene har et positivt omdømme, men velges allikevel bort som ferieaktivitet av mange For å nå opp i konkurransen med andre attraksjoner og aktiviteter må museene ha et godt og fengende produkt, noen museer trenger antagelig å utvikle nye formidlingsformer og legge vekt på selve fortellingen av historiene de presenterer Alle museene har behov for å synliggjøre det tilbudet de har på en måte som treffer de rette målgruppene - publikum trenger mer informasjon om de norske museene og hvor interessante de er. De enkelte museer bør finne de målgruppene som interesserer seg for det eller de temaene de presenterer

Fakta om gjennomføring av undersøkelsen Prosjekteier: Norges Museumsforbund ved generalsekretær Tron W Nilsen og styreleder Ove-Magnus Bore Prosjektleder: Trude Arnesen, markedssjef Maihaugen Utfører av undersøkelsen: Omnibus ved MMI Analyse og vurdering: Kaizen AS