OSLO ATCC VELKOMMEN OSLO-ASAP-TD-800, App 6.8.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kombinatorikk for lærerstudenter
Advertisements

Veileder til kravene om pedagogisk bemanning i barnehageloven med forskrifter Kurs for ATV-B 14. oktober 2011.
Dagens ferdselskart Bardufoss flystasjon
Din kundeportal hos CargoNet
Luftromsproblematikken i Norge
TEMAKVELD BARDUFOSS FLYKLUBB.
Cold Response mars. Cold Response 2014 •10. – 19. mars •4 flyperioder daglig: •0800 – 1100Z •1300 – 1600Z •1800 – 2100Z •2300 – 0600Z •Ingen.
Erfaringer på «godt og vondt» fra Harstad kommune Kurs lll/htv Tromsø 7. februar 2013.
Hurum PPTs erfaringer med LP
Venner som hjelper andre
Du har $ 350,- Hva skal du bruke dem på? Dine valg er i dette tilfellet: Bank til 2 % rente Aksjer til 25 % rente Eller på Banners Broker.
Økt kvalitet som siktemål Forslag på veiledning til de 5 nye punktene på arbeidstid – i PBL – A området –
Noen av sakene Norges Luftsportforbund jobber med Skolesjefsamling motorfly november 2011, Gardermoen John Eirik Laupsa.
Kapittel 28 Norgeskartet
Innleiing til kurs for tillitsvalde, Loen Jarle Hessevik.
Kurs hovedtillitsvalgte 8. – 9. mars Arbeidstidsordninger i barnehagen Tittelen endres i "Topp- og Bunntekst..."s2.
Skistua 15. desember 2007 Sindre Bergan.
Fagseminar 2011.
23 Finn ligningen for det planet  som inneholder linja
Plan og rutiner for samarbeid og sammenheng mellom barnehager og skoler i Sandnes kommune.
Fallskjermseksjonen F/NLFs fagseminar 2008, # 1 SU 2007 Leder/fagsjef Knut Lien Medlem / MSJ Rolf I. Sotberg Medlem Bjørnar Frigstad Medlem Ingar Moen.
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
101 Sitt STOPP.
En idrettspark i forfall
Forelesning 4, Geo 212  Konoskopiske undersøkelser  Bestemmelse av optisk fortegn  Bestemmelse av optisk vinkel  Bestemmelse av lengdehastighet Kjell.
Eksempel AOA (Activity On Arc)
GSI - En liten innføring i grunnskoletallenes magiske verden Rune Bakkejord, nestleder Utdanningsforbundet Tromsø.
Åpent medlemsmøte i Ullensaker v/Franciska Vigstad og Steinar Thoresen, fylkesstyret i Akershus Noen spørsmål om forskjøvet arbeidstid:
ATB kurs 14. oktober Ingeniørenes Hus Ingvild Aga
UTDANNINGSFORBUNDET FINNMARK/FINNMÁRKKU OAHPPOLIHTTU s2.
Formålet med denne økta
12. april 2013 – Odd Espen Høili Tilsettinger Fredrikstad kommune.
Tilsettinger Utdanningsforbundet sin politikk Utdanningsforbundet Akershus Januar Kent Inge Waaler.
Endringer i Hovedtariffavtalen Regionale kurs 2012.
Lærerprofesjonens etiske plattform
Distribusjon i nettverk. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Her har vi en situasjon med 2 leverandører, lokalisert i node 1 og 2, med et tilbud på hhv.
Tildeling av busser for sightseeing. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Busselskapet CityTourist i London har kjøpt 6 nye toetasjers turistbusser med.
IN229 – Våren 2003 Oversikt over innhold IN229/ V03 / Dag 12 Simulering i IN229 Simulatorkode –Proseduralt (FORTRAN / C) –Objekt-orientert (C++)
Våre kunnskaper er de gode nok?
Seilflykonferansen 2010 Storefjell Resort Hotel
Seilflykonferansen 2008 Elverum, søndag 6. april Seilflyging i kontrollert luftrom.
Dette er en automatisk presentasjon
Økonomi Informasjon som grunnlag for uravstemning juni 2014 Kap 4b
Oppdateringsseminar 5. – 6. februar 2011 Nytt luftrom på Østlandet i Oslo og Farris TMA ASAP * Roger Holm * Advanced Sectorization and Automation Project.
Svar på åpning i 1 i farge Kapittel 5. Makker åpner med en majorfarge Med 4 korts trumfstøtte (eksempel med 1 hj) – 0 – 5 htp → pass – 6 – 9 htp → enkel.
Læreplanendringene i 1T/1P/2P/påbygging og de nye bøkene
Velkommen til Aschehougs matematikkurs
Midlertidige ansettelser i usikre tider
Gjennomgang av gruppeoppgaver 29. April Kvoter oppgave 1 Oppgave 1: Du ser i rapporten yhr_frav10 at en ansatt fortsatt har restferie i kvote 30.
Årsrapport fra operativ leder 2013 Det er fløyet 228:45 t ( DAY 185:45 / ACI 43:00) block totalt i året av 26 forskjellige piloter. Timeproduksjonen er.
101 Sitt STOPP.
LR-Akademi Lederbonus.
SFS Nytt pkt. 3.2 og videre prosess
Viktigst seier for Udf Beholde fleksibilitet IKKE ble økt tilstedeværelse ”Ikke ett minutt mer”…. 
Nettverk grunnskole Utdanningsforbundet Bergen November 2011.
Tidsressurspott (Byrdefull ressurs).
Sentralt tariffoppgjør KS, 2012 Nettverkskurs for arbeidsplasstillitsvalgte, 11. juni 2012.
Nettverkskurs for arbeidsplasstillitsvalgte, 11. juni 2012
Nytt fra Utdanningsforbundet Utdanningsforbundet Bergen Bergen.
Erfaringer med samhandlingsreformen
Arbeidstidsavtale SFS 2213
Undersøkelsen vår 2013 Spesialundervisning. Hvem har svart? Barneskoler 22 stk Ungdomskoler 3 stk Kombinertskoler 4 stk  Ca 32 % av skolene i Bergen…..
Praksisseminar 31.oktober Henvendelse til praksisstedet. Taushetsløfte Praksisperioden Målsetting Formelle krav - roller Forventninger Veiledning Evaluering.
Sentralt oppgjør 2012, resultat kap 4C Til ansatte med stilling i HTA kapittel 4 gis et generelt tillegg på 2,7 prosent av den enkeltes grunnlønn pr ,
Sammen om den gode utdanningsledelse Et fellesprosjekt fra KS og Utdanningsforbundet Lærernes hus, 9. februar 2011 Mimi Bjerkestrand, leder i Utdanningsforbundet.
Tidsressurspotten Skoleåret
Oslo ASAP Oslo Advanced Sectorisation and Automation Project ”Point Merge”
Brukerveiledning HentMeg. Last ned app HentMEG er tilgjengelig i App Store og Google Play.
Luftfartsloven, BSL’er og
NLF konferanse lørdag, den 9. november 2013
Utskrift av presentasjonen:

OSLO ATCC VELKOMMEN OSLO-ASAP-TD-800, App 6.8

Sektorisering ACC S7 124,775 S1 118,825 S6 120,375 S2 126,625 OSLO-ASAP-TD-800, App 6.8

Oslo TMA (01) APP W 120,450 APP E 118,475 FIN 128,900 DIR 136,400 OSLO-ASAP-TD-800, App 6.8

Oslo TMA (19) DIR 136,400 FIN 128,900 APP W 120,450 APP E 118,475 OSLO-ASAP-TD-800, App 6.8

Ruteføring 01 OSLO-ASAP-TD-800, App 6.8

STARs 01 BELGU 1L (FL120) INREX 1L (FL120) FL190 FL190 ADOPI 1L (FL110) FL100 FL110 FL100 FL110 ESEBA 1L FL110) FL120 RIPAM 1L (FL120) FL120 OSLO-ASAP-TD-800, App 6.8 LUNIP 1L (FL120)

Ruteføring 19 OSLO-ASAP-TD-800, App 6.8

STARs 19 INREX 1M (FL120) BELGU 1M (FL120) FL120 FL120 ADOPI 1M (FL110) FL110 FL100 FL110 FL100 ESEBA1M (FL110) FL190 FL190 RIPAM 1M (FL120) OSLO-ASAP-TD-800, App 6.8 LUNIP 1M (FL120)

Farris TMA TMA W 134,050 TMA E 124,350 OSLO-ASAP-TD-800, App 6.8

Point Merge System PMS Sekvenseringsleggene er sideatskilt med ca 2 nm, og vertikalt atskilte. Avstanden fra møtepunktet til ethvert punkt på sekvenseringsleggen er lik. Dermed kan range-ringene enkelt benyttes for å måle distansen og bestemme når nestemann i sekvensen skal svinges inn. OSLO-ASAP-TD-800, App 6.8

PMS I dette eksemplet er sekvensen Grått, Orange, Grønt, og Blått fly. Når distansen til forangående er passe stor, blir grått fly svingt direkte møtepunktet. Range-ringene er her 5 nm fra hverandre. OSLO-ASAP-TD-800, App 6.8

PMS Samme teknikk benyttes for å bestemme når det blå flyet gis klarering direkte møtepunktet. Slik fortsetter sekvensen så lenge det kommer fly. Etter at flyene er svingt direkte møtepunktet justeres innbyrdes avstand ved hjelp av speedkontroll. OSLO-ASAP-TD-800, App 6.8

PROBLEMSTILLINGER FARRIS (/OSLO) TMA Fallskjermhopping: Samtidig aktivitet på flere hoppfelt gir større arbeidsbelastning og reduserer kapasitet til å håndtere annen trafikk/aktivitet Luftsportsområder: Når flere områder er aktive samtidig medfører dette større belastning i forhold til informasjon til småfly og annen VFR-trafikk som skal fly gjennom aktive områder. VFR-flyging uten FPL: Kan gi økt arbeidsbelastning (kodetildeling). Ønskelig at man så langt det lar seg gjøre leverer FPL før man skal ut å fly. Med en FPL vil vi ha bedre oversikt over informasjonsbehov i forhold til om det aktuelle flyet skal følge en rute gjennom aktive luftsportsområder. OSLO-ASAP-TD-800, App 6.8

PROBLEMSTILLINGER FARRIS (/OSLO) TMA Åpning/lukking av områder: Viktig at man er nøye på kontakten med LTT i forhold til åpning av områder. Dersom man setter igang med aktivitet før avtalt tidspunkt, kan ikke LTT garantere for at det ikke finnes annen trafikk inne i områdets utstrekning. Det er også viktig å melde fra om at bruken av området er avsluttet, slik at man ikke legger unødig beslag på luft som kunne vært brukt til andre formål. Generelt er det veldig viktig at man ved bruk av avgrensede luftsportområder er nøye på å respektere yttergrenser og høydebegrensninger på disse, da LTT benytter seg av dette til adskillelsesformål i forhold til annen trafikk. Særdeles viktig å informere om tilfeller hvor aktivitet av en eller annen grunn går utenfor området og inne i kontrollert luftrom. Kan skape farlige situasjoner. I Farris TMA er det flere fallskjermklubber Oslo ATCC har avtaler med. Dette kan medføre begrensninger for annen trafikk i Farris TMA. Mer ustrukturet trafikk enn i Oslo TMA OSLO-ASAP-TD-800, App 6.8