SGO 4012 – Bygeografi Tema: Governance i bypolitikken Våren 2005 Per Gunnar Røe.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Påvirkningsparadokser
Advertisements

Forventninger og videre arbeid…...
1 Nordlyskonferansen Kultur som vekstfaktor Johan Petter Barlindhaug Leder av regjeringens Distriktskommisjon.
Samarbeid om europapolitisk deltakelse Gunn Marit Helgesen Leder i internasjonalt fagpolitisk utvalg Oslo,
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
LÆREPLANEN Sosiologi og sosialantropologi – hovedprinsipper.
Makt og Global Styring Ole Jacob Sending NUPI. Globalisering –Globalisering: • Verden blir ”mindre” (tid/rom) • Spredning av ideer og problemer • Ofte.
START. Debatt for mer mangfold, mer aktivitet og bedre demokrati i Norges største parti..
Norge - verdens mest innovative nasjon Fiksjon eller virkelighet? av Dr. philos. Eli Moen.
VRI-Finnmarks forskerprosjekt: ”Framveksten av globaliserte innovasjonssystemer i råvarebaserte moderne periferier” •Generelt om VRI og forskerprosjektene.
Frivilligheten en ressurs i folkehelsearbeidet, men til hva og hvordan? • Det offentlige og frivilligheten i et mangeårig og skiftende fellesskap • Veksten.
Hva er planlegging? Hva mener vi med begrepet bærekraftig planlegging?
Introduksjon til samfunnsgeografi SGO 1001
SGO 4012 – Bygeografi Tema: Entreprenørpolitikk og markedsføring av byer Vår 2005 Per Gunnar Røe.
Regional- og innovasjonspolitikk Bjørnar Sæther SGO 4601 V07.
Styresett og demokrati i Norge
Profesjonsetiske verdier i møte med virkeligheten
Hvordan satse på e-læring og fleksibilisering av studier? Innledning til debatt Julie Feilberg, Styreleder, Norgesuniversitetet.
Naturressurser og infrastruktur: - Hva er det offentlige eierskapet verdt? Linn Herning, Rådgiver, For velferdsstaten Velferdskonferansen september.
Demokratisk fornyelse Lokale praktiske erfaringer og mulig implementering i nasjonal politikk. Tone Tellevik Dahl-bydelsutvalgsleder Morten Nordlie-kultur-
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling. Presentasjon 2008 Bakgrunn Livskraftige kommuner –Samarbeidsavtale KS og Regjeringen ved Miljøverndepartementet.
Tjenestedirektivet og velferdsstaten
En virtuell organisasjon, tuftet på et samarbeid mellom Institutt for samfunnsforskning (ISF) og Rokkansenteret/UiB, finansiert av Kultur – og kirkedepartementet,
Regional kapital i en global verden Noen innspill til lokaliseringsvalg.
1 Innovasjon og regional utvikling. - Den regionale dimensjonen i innovasjonspolitikken. Statssekretær Frank Jenssen. KNUS 2003, Oslo 29. oktober 2003.
Statlig styring og regional innovasjonspolitikk Else Ragni Yttredal.
Regional utvikling - Norge Bjørnar Sæther SGO 1001.
Introduksjon til samfunnsgeografi SGO 1001
ORGANISASJON OG PROSESSER Kjetil Hoff Partner Innsikt1 AS.
1 Statsråd Åslaug Haga Osloregionens rådsmøte 30.mai 2006 Regjeringen vil bidra til å styrke Osloregionens kvaliteter og fortrinn.
Kommunal- og regionalminister Erna Solberg ”Norsk velferd på ny måte
Virkemidler for regional FoU og innovasjon VRI – 2007 – 2017 Seminar om kultur/opplevelsesnæringer og FoU 17. april 2007 Tindved Kulturhage, Verdal.
Hvordan kan regionalt nivå bidra til verdiskaping og regional utvikling? Hva er ambisjonene for neste regionalmelding? Kommunal- og regionalminister Erna.
Regional utvikling Norge II Bjørnar Sæther SGO 1001.
Våren 2005 Per Gunnar Røe SGO 2100 – Byers geografi Tema: Byplanlegging og bypolitikk i Norge.
Hva er samfunnsgeografi og samfunnsgeografiske perspektiver?
Case 1 Makt og demokrati i Norge
Med kikkerten for det blinde øyet? Innlegg på nHS’ prosjektledersamling Hallgeir Gammelsæter.
Hvordan kan stat og kommune være brobyggere mellom offentlig sektor og innbyggerne? Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Servicekonferansen 2003.
SGO 4012 – Bygeografi Tema: Governance i bypolitikken Våren 2004 Per Gunnar Røe.
Framtidens geografier SGO 1001 Høst 2005 Per Gunnar Røe.
Regjeringens kontaktkonferanse Regjeringens kontaktkonferanse med fylkeskommunene Oslo 23.mars 2004 Organisering av forvaltningsnivå og oppgavefordeling.
Regional utvikling Norge II Bjørnar Sæther SGO 1001.
Kreativ planlegging for en kreativ region?. Evalueringen av Felles fylkesplan Startet rundt årsskiftet 2004/2005 Har fulgt planprosessen fram til høsten.
Foretak Bjørnar Sæther SGO 4601 V-07. Struktur på forelesningen Hva er foretak? Foretak i økonomisk geografi Dimensjoner ved foretak Foretak og territorier.
Sted/rom SGO 4000 – høst 2007 Per Gunnar Røe. Idéhistoriske romoppfatninger Det statiske, absolutte rom (Aristoteles) Det geometriske rom (Newton) Det.
1 Odd Godal Seniorrådgiver Norske kommuner og fylkeskommuner som internasjonale aktører – har det noen betydning.
”The Innovation Process” by Keith Pavitt -Innovasjon i store moderne bedrifter.
Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Samarbeidsdrevet innovasjon Gjennom å samarbeide med eksterne aktører kan organisasjoner få tilgang til nye ressurser: Alternative perspektiver, kompetanse,
Forholdet mellom stat og org. I Norge er det lang tradisjon for at de som blir berørt også skal bli hørt før myndighetene gjør viktige vedtak. De store.
Europapolitisk samarbeid informasjon til nye politikere høsten 2015.
Verdiskapingsforum Østfold Forventninger Aktuelle saker Aktuelle arbeidsmetoder.
Oslo kommune Byrådsavdeling for byutvikling Plankontoret for Groruddalen Metodeutvikling i Groruddalssatsingen Nasjonal konferanse om områdeløft Hotell.
Demokrati, styring og regionalitet DEMOSREG (2005 – 2014) Sluttkonferanse.
Interreg og Jørn Haabeth, Næringsrådgiver Østfold fylkeskommune 1.
Nordisk utdannings- og forskningssamarbeid i endring Internasjonal direktør Kari Kveseth Norges forskningsråd Om å utbygge Norden til en internasjonalt.
I de fleste samfunn blir godene i dag fordelt på to måter: Fordeling gjennom offentlige budsjetter, der politikeres prioriteringer og vedtak står sentralt.
Strategisk Næringsplan Knutepunkt Sørlandet 1. Bakgrunn Målet er å utvikle kommunene og sikre innbyggerne i regionen et så godt og effektivt tjenestetilbud.
Europapolitisk samarbeid Orientering på miniseminar 20. januar 2012, Gunn Marit Helgesen Leder av internasjonalt fagpolitisk utvalg i Østlandssamarbeidet.
Hva er de viktigste utfordringene for en rektor? Rektor Sigmund Grønmo UHRs rektorskole 24. september 2007.
Problemstillinger FoU-prosjektet har hatt tre hovedproblemstillinger
Ressursperiferier Bjørnar Sæther SGO 4016.
Den internasjonale arenaen
Erfaringer fra samarbeid mellom kommuner, region og FoU
Problemstillinger FoU-prosjektet har hatt tre hovedproblemstillinger
Metodeutvikling i Groruddalssatsingen
Regionalt samarbeid/ partnerskap
Utskrift av presentasjonen:

SGO 4012 – Bygeografi Tema: Governance i bypolitikken Våren 2005 Per Gunnar Røe

Governance-begrepets hovedtrekk (From og Sitter 2002) 1.Tradisjonelle styringsvirkemidler (hierarkisk kontroll, myndighetsutøvelse, planlegging og regelstyring) videreutvikles eller erstattes 2.Grensene mellom det offentlige og private blir mindre tydelige (konkurranseutsetting) 3.Styring finner sted på flere nivåer parallelt, en interaktiv prosess mellom ulike forvaltningsnivåer 4.En sentral ambisjon er å fokusere og målorientere offentlig sektor i større grad 5.Utflatning av styrings- og organisasjonsmønstre i offentlig sektor (nettverksstyring – at forhandlinger og samordning foregår horisontalt, ikke bare opp mot overordnede myndigheter) 6.Fleksibilitet og innovasjon (stimulere til innovasjon og læringsoverføring)

To typer partnerskap (Arbo 2002) 1.Partnerskap i EU: Koordinert innsats for å motvirke de sosiale og geografiske ubalansene som et stadig mer åpent marked bringer med seg •Horisontalt – regionale aktører går sammen, lager felles planer og koordinerer sin innsats •Vertikalt – partnerskap mellom region, nasjonalstat og EUs organer 2.Angloamerikansk partnerskap: Innføring av markedsløsninger •Deregulering, fristilling og konkurranseutsetting av offentlig tjenesteproduksjon og infrastrukturutbygging •Å slippe markedet og de private aktørene på tidligere offentlige enemerker

Harvey om byforskning •Er for ofte løsrevet fra større sosiale og økonomiske endringer •Søker innsikt i byutvikling og byplanlegging, som både er et produkt av og en forutsetning for sosiale endringsprosesser i kapitalismen •Byer kan ikke betraktes som aktører, men romlig situerte sosiale prosesser der et vidt spekter av aktører interagerer

Harveys tre påstander (basert på studiet av Baltimore) 1.”Public-private partnership” er sentralt i den nye entreprenørpolitikken 2.Partnerskapets aktiviteter er entreprenøriske fordi de er ”spekulative” 3.Entreprenørpolitikken fokuserer mer på stedets politiske økonomi enn på territoriets

Fire strategier for by-governance 1.Konkurranse innenfor den internasjonale arbeidsdelingen (utnyttelsen av særskilte fordeler for produksjon av varer og tjenester) 2.Bedre sin konkurransekraft i forhold til den romlige fordelingen av konsum 3.Konkurranse om viktige styrings- og kontrollfunksjoner i finansnæringen, statlige myndigheter og informasjonssektoren 4.Dra nytte av statlige myndigheters omfordelingspolitikk (som er redusert) er fortsatt viktig

Den inter-urbane konkurransens betydning for byenes utvikling •Byene trekkes mer inn i kapitalismens disiplinerende logikk •Kan føre til en repetitiv og seriell reproduksjon av visse utbyggingstyper og mønstre •Fordi kapitalen har friere lokaliseringsvalg, blir produksjonsforholdene på stedet viktige •By-governance rettes mot å tilby et godt ”klima” for næringslivet

Entreprenørpolitikk knyttes til postmodernisme •Utforming av bydeler og enklaver framfor helhetlig byplanlegging •Kortvarig og eklektisk mote og stil framfor letingen etter varige verdier •Sitering og fiksjon framfor innovasjon og funksjon •Medium framfor budskap •Image framfor substans

Keating om statens rolle •Den intervenerende staten har trukket seg tilbake til fordel for deregulering og privatisering •Overnasjonale organer (som EU) begrenser statlige subsidier og overføringer og oppfordrer til å støtte de mest kompetitive næringene •Endringene har vært størst i den økonomiske politikken (der keynesiansk politikk i mange tilfeller er forlatt) •Den offentlig delen av BNP har ikke falt vesentlig •Staten har ikke trukket seg ut av velferdspolitikken (i OECD-land)

Steders viktighet for lokal og regional utvikling •Nye tilnærminger til steder (sosiale relasjoner, normer, institusjoner og forståelser) •Stedet som faktor i produksjonene av sosial kapital •Klyngers betydning for regional utvikling (assosiativ økonomi, lærende regioner, kompetitive fordeler)

Nye typer regionalpolitikk •Mer desentralisert •Større fokus på institusjoner som skal bygge nettverk for samarbeid og partnerskap, og fremme strategisk planlegging •Mindre fokus på fysisk infrastruktur og større vektlegging av menneskelige ressurser •Større vektlegging av FoU og teknologioverføring •Mindre vekt på synoptisk planlegging og storstilt intervensjon og mer vekt på selektiv intervensjon for å rette opp ”markedsfeil”

Problemer 1.Tendensen til funksjonell reduksjonisme og økonomisk determinisme 2.Tendensen til å projisere den globale byregionsmodellen på ethvert sted i verden, og dermed fortolke enhver territoriell manifestasjon som en respons på global restrukturering 3.Hvis komparative fordeler har måttet vike plass for kompetitive fordeler, så blir utviklingen et null-sum spill

Imrie og Raco: Er governance noe nytt? 1.Har offentlige myndigheter gått fra å være premissleverandør til tilrettelegger? 2.Har det ført til endrede demokratiske prosesser? 3.Har det gitt et endret politisk innhold?

Evaluering basert på to case •Etterkrigstidens Sheffield og Cardiff var preget av svake strukturer for lokaldemokratiske prosesser –I Cardiff hadde lokalpolitikken lenge hatt et entreprenørpolitisk preg og et retorisk fokus på ”movers and shakers” –I Sheffield dominerte ett parti, noe som førte til velgerapati og politisk-byråkratisk elitisme •Det er dessuten vanskelig å utvikle en generisk modell for governance (den er en hybrid av mulige former for nettverk, prosesser for politikkutvikling og implementering)

Byen som kollektiv ressurs (Healey) •Er opptatt av meningsdannelse som kan bidra til utformingen av byen som en imaginær og kollektiv ressurs •Denne kollektive prosessens potensiale til å bygge opp en governance-kapasitet omkring en felles debatt om multiple stedskvaliteter og – erfaringer (bylivet erfares ofte som fragmentert og konfliktfylt) •Dette skulle innebære et hverdagslivs- perspektiv, sammen med et økonomisk og et miljømessig perspektiv

Byforståelser og dagligliv •Hverdagslivets by (tid-rom rytmer og relasjoner, der også identiteter konstrueres) •Byens kulturelle identitet (bysymboler og stedsfølelse) •Byen som container for økonomisk utnyttbare goder (entreprenørpolitikk)

Lefebvres tredeling av den sosiale romligheten 1.Rommets praktikk 2.Rommets representasjoner 3.Representasjonenes rom

Byen i et governance-perspektiv •Byers eksistens og handlingspotensiale ligger i måten de forstås og bringes til liv på •Det dreier seg også om hvordan disse forståelsene mobiliseres til å skape politikk, offentlige tiltak og prosjekter •Sosialt konstruerte forestillinger om byen kan igjen ha avgjørende betydning for bypolitikk, - planlegging og –prosjekter •Det er i dag en ”mismatch” mellom tradisjonell byplanlegging (hierarkisk byrom) og den mer flytende, flerkjernede og mangefasetterte byen

Strategisk governance handler om mer enn å lese byen •Utvikling av en sosial infrastruktur for å bygge mer engasjement blant innbyggere og bedrifter •Dette kan generere sosiale relasjoner og politisk kraft til å handle for den ”forestilte” og mangfoldige byen •Det ligger her et potensiale til å generere både kunnskapsressurser og integrerende (identitets)ressurser •For å unngå at noen forestillinger vinner fram, skal man beholde de multiple lesningene (planleggingsmyndighetene kan ha en viktig rolle) •For å få til dette er det nødvendig å få fram en kollektiv aktør, som er interessert i å representere byen, og en institusjonell dynamikk (som både driver det fram og intervenerer i prosessen)

Den institusjonelle infrastrukturen for strategisk governance •Strategisk planlegging er da ikke skapelsen av byens fysiske form, men mobilisering av dens imaginære form (forestillinger om byen) •Strategisk handling kommer fra den institusjonelle infrastrukturen som preger byen •Det innebærer å knytte forbindelser mellom atskilte og ofte konflikterende deler av denne institusjonelle infrastrukturen •Kraften kommer ikke til syne på reklameplakatene, men i måten nye debatter og ideer endrer diskurser og praksiser, og mobiliserer handling omkring nye prosjekter •Strategisk governance kan redusere usikkerhet og konflikt, og bidra å utfordre andre typer governance (som er mer entreprenørpolitisk)