Forsøk i 9A - Finnes det ioner i saltløsninger?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvordan kan vi lage salt av syrer og baser?
Advertisements

Elektrolyse O H De fleste salter løser seg i vann.
10 Mobile energikilder 10A Kjemiske reaksjoner og energi
HVORFOR BLIR HÅRET ELEKTRISK?
Reduksjon og oksidasjon
Legeringer Per-Einar Rosenhave
Kap. 9 Reaksjoner i vann Løselighet Løselighetsprodukt Utfelling
FRA DE FØRSTE ELEKTROKJEMISKE CELLENE TIL DAGENS BATTERIER
BRENSELCELLA En brenselcelle har svært høy virkningsgrad
Løselighetslikevekter
Elektrisitet kap 3 Hva er elektrisk strøm?.
Forelesning nr.7 INF 1411 Oppsummeringsspørsmål Spørsmål fra forelesningene 1 til INF
Kap.11 Elektrokjemi.
Kap.10 Oksidasjon og reduksjon
Forsøk ved vitensenteret
Fysikk og teknologi - Elektrisitet
Avfall og avfallsbehandling
Radioaktiv stråling Mål for opplæringen er at du skal kunne
Elektrisitetslære Vitensenteret, Trondheim
KARBOKSYLSYRER Kjennetegnes ved at de inneholder en karboksylgruppe:
Hva er bindinger?.
NATURENS MINSTE BYGGESTEINER.
Atomer, molekyler m m.
Kap 8. Syrer og baser Definisjon av syrer og baser
Naturfag /8 Elektrokjemi.
Naturfag /8 Elektrokjemi.
Naturfag /8 Elektrisitet (og magnetisme)
LÆRING I BEDRIFT Jon Henjum HSF HYDRO FAGDIDAKTIKK HØYANGER SKULE.
Viktige grunnleggende begreper innen kjemi -Kjemiske reaksjoner – Nina Aalberg/ Ellen Andersson - Skolelaboratoriet.
Syrer, baser og salter. Syrer og baser er vanlige stoffer Syrer finner vi i mange matvarer. Baser finner vi ofte blant vaskemidler.
Karboksylsyrer Svake syrer – finnes i mat. Karboksylsyrer – sur smak og holdbarhet Sitroner, appelsiner og eddik – sur smak fra karboksylsyrer Sitroner,
Stoffenes byggesteiner og modeller
Batterier Virkemåten til Li-baserte celler. Batterier generelt: Et stoff som oksideres (negativ elektrode) Et stoff som reduseres (positiv elektrode)
Elektrokjemi for Kjemi2 ( kurs Oslo, 3. mars 2011 ) Truls Grønneberg Skolelab – kjemi, UiO.
Vann – et livsviktig stoff Vi er helt avhengig av vann Vi er helt avhengig av vann Vannmolekylet oppbygning som gjør det til det livsviktige stoffet det.
ATOMET Minste del av en ting…… Elektroner, protoner, nøytroner, skall.
Elektrokjemi i undervisningen POE Realfagkonferansen 2012.
Elektronikk - Bygg en strømforsterker - Fuktighetsdetktor av Nils Kristian Rossing Skolelaboratoriet ved NTNU.
ELEKTRISITET. Noen viktige ord: HVA ER ELEKTRISITET? Hva er elektrisk ladning?
Grunnstoffene og periodesystemet
Det periodiske system. MÅL FOR TIMEN: Det periodiske system MÅL FOR TIMEN: -Repetere hvordan atomer er bygget opp.
Atom og åtteregelen Læremål: Korleis er eit atom oppbygd?
Hva er kulde og hva er varme.
Elektrisitet.
6. Elektriske kretser Mål:
Hvordan virker en bryter?
ATOMER.
Metall og ikkje-metall
Stoffer og reaksjoner Vi bygger molekyler.
Kjemiske reaksjoner og egenskaper til stoffer
Atomer, molekyler og ioner
Kjemiske reaksjoner.
Salter, bufferløsninger og titrerkurver
Grunnstoffer og periodesystemet
Grunnstoffene og periodesystemet
Løsninger og løselighet
Utskrift av presentasjonen:

Forsøk i 9A - Finnes det ioner i saltløsninger? Forsøk i 9A 14.10.2010 ved Sørreisa Sentralskole - Finnes det ioner i ei saltløsning? Salter lar seg greit løse i vann. Vannmolekyler trenger inn i saltkrystallene slik at de mister sine egenskaper. O H Cl_ Na+

Saltløsninger leder strøm Det lot seg ikke gjøre å lede strøm gjennom rent vann. Vi løste litt salt i vannet, og da fikk vi strøm til lyspæra vår som indikator på ionebevegelse. Løsningen inneholdt ioner, og ionene bevegde seg fritt rundt i løsningen. Ionene frakter nærmest ladningene gjennom løsningen, og forklarer hvordan strøm kan indikeres i en lukket krets.

Forsøk i 9A - Finnes det ioner i saltløsninger? Elektrolyse Cl_ Cl_ Cu2+ Cu2+ Cl_ Cl_ Kobberklorid (CuCl2) ble tilsatt i vannet. Vannet løste opp saltet. Strømkilde i form av likeretter ble tilsluttet. De positive kobber-ionene gikk til den negative elektroden Kobberionene fanget opp elektroner (e-) og ble til kobberatomer De negative klor-ionene gikk til den positive elektroden Klorid-ionene gav fra seg de ekstra elektronene sine, og ble til kloratomer. To og to kloratomer gikk sammen. Det luktet klorgass _ + - - - - negativ elektrode positiv elektrode - - - - Cu2++2e-  Cu 2Cl-  Cl2+2e-

Reaksjonen i løsningen slik resultatet vårt tilsa _ + - - - - negativ elektrode positiv elektrode Cu2+ Cl_ Cu2+ Cl_ - - - - Cu2+ Cl_ Cu2+ Cl_ Cu2++2e-  Cu 2Cl-  Cl2+2e-