Videreføring av satsing på ”Tenner for livet”:

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Informasjon om plan for SAMARBEID SKOLE – NÆRINGSLIV i Askøy kommune
Advertisements

Bjørkelangen videregående skole
IDRETTSLIG AKTIVITET BLANT ELEVER I VIDEREGÅENDE SKOLE
Prosessarbeid med collage, tekstur og formlikhet
Verdens 7 underverk.
Unge & Rus.
SIO- Folkehelse.
Handlingsplan for tilgjengelighetsprogrammet BRA – tiltak og virkemidler.
Nettprosjekt Kundeservice på nett •Bakgrunn –SiT hadde gamle nettsider med mye og utdatert innhold og funksjonalitet •Formål –Bidra til at.
Systematisk bruk av klasseregler Introduksjon av klasseregler for å fremme konsentrasjon og god arbeidsinnsats Gunn Kragseth & Henry Liamo. Utadrettet.
GÁIVUONA SUOHKAN – KÅFJORD KOMMUNE
Prosjekt Skadestatistikk - Bakgrunn Møte i referansegruppen 17. september 2004.
KOORDINATORFORUM FOR HABILITERING OG REHABILITERING
Rådgiversamling Stiklestad 25. september 2011
Bufdirkonferansen 2011 Notater Notater Notater /.
estetiske virkemidler
”Fra helsestasjon til sykehjem” Ergoterapeuter i forebyggende arbeide NETF 12. mai 2009.
Evaluering Kurs i utdanningsprogram våren 2013 Karriereenhetene i Oslo 4-5. juni 2013.
Bosetting Nina Gran.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE FOR VG1
Evaluering av J&Ds kommunikasjon mot målgruppa. Problemstilling Gruppen skal evaluere dagens kommunikasjon mellom Jenter og Data og mulige søkere i den.
KS Konsultasjoner HVORFOR NY BOSETTINGSMODELL :Vanskelig å få kommuneplasser ÅRSAK: -Regjeringen: kommunene var uvillige. Stort.meld nr 17.
Seminaret Mat og helse i Aktivitetsskolen
RHS-Seminar Alexandra
Thomas Johan Eggum & Sindre Williksen
MaHa DELT RÅDGJEVING Rådgjevarsamling I Magnus Barfot.
Samarbeidspartnere RVTS Sør Familiekontoret i Kristiansand KUP
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Regionalt kompetansesenter odontologi M-N Presentasjon Fylkesutvalget
Hva kan Vestfold selv gjøre for å vinne kampen om arbeidskraften? Sverre Høifødt Vestfold fylkeskommune.
Fylkesnettverk for karriereveiledning i Nord-Trøndelag Namsos, april 2013.
Kompetanseutvikling om universell utforming regionalt og lokalt i fylker og kommuner Plan for statlig samarbeid om utarbeidelse av program for arbeidet.
Habiliteringstilbud for ungdom med nedsatt funksjonsevne, eller lettere psykisk utviklingshemming Meråker Sanitetsforenings Kurbad AS.
Identifisering og håndtering av saker
Regionalplan for folkehelse 2013 – 2017 Inghild Vanglo Leder politisk styringsgruppe Rogaland fylkeskommune.
FYSISK AKTIVITET FOR PERSONER MED DEMENS
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
Informasjon om Skoleprogrammet VIP Denne presentasjon kan vises på:  Foreldremøter  Skolens hjemmeside  Epost til foreldre  På ”classfronter” eller.
VIP Introduksjon til nye kontaktlærere. Undersøkelser viser at Unge ønsker mer kunnskap om psykisk helse og at opplæringen skal foregå på skolen. Elever.
Gjennomføring i videregående opplæring – kort om status og utfordringer i Hamar kommune Paal Morken Andersen Avdelingssjef videregående opplæring Hedmark.
Undersøkelse om undervisningsmateriell for psykisk helse
Forebygge sammen i Namdalen Overskrift Arial 28 Sett inn tekst og dato her.
NFA nytt april 2006 Hei på dere! Da er vi i det nye styret i gang for fullt. Vi har nå gjennomført 2 styremøter etter at flere av de mest erfarne medlemmene.
NOKUT evaluering 2008 Ingeniørdidaktisk kurs Marte Bratseth Johansen Seksjon for universitetspedagogikk Program for lærerutdanning
Velkommen til Osloskolen Skolestart 2014/2015
Myndiggjorte medarbeidere – mer aktiv omsorg
Hvilke familietilbud trenger de yngste
- Jenter i fokus Et Samhandlings Prosjekt Fysioterapeut Helsesøster
Skap et godt idrettsmiljø. Innhold i modulen Innledning – Hensikt og mål med modulen – Miljø- og personfaktorer For utøverne – Metoder for et utøvermøte.
FOKUS PÅ TRAUMER Forståelse og behandling av PTSD og komplekse traumer.
Brukerinformasjon på Internett Hovedoppgave for Erlend Grut Hilstad, 2HKI.
Bjørnar og Kjerstin.  Jobbet med helsesøstersaken i 15 år!  Hatt ulike innspill - stykkprisfinansiering  Ulike kartlegginger - hvor mange minutter.
Bakgrunn Inspirasjon etter hospitering Første gruppe i 2006
Prosjektet «Puss fra første tann»
Ungdomstrinnsmeldinga Motivasjon-mestring-muligheter.
HELHETLIG OPPLÆRINGSLØP- bedre gjennomføring i videregående skole
NASJONALT SENTER FOR MAT, HELSE OG FYSISK AKTIVITET.
”Selvhjelp og Vilje” – veien til mer helse av Irene Sørensen Konferansen i Lyngen
FORELDREMØTE NYE 8. TRINN ÅSTVEIT SKOLE 23. April 2013
Forebygge sammen i Namdalen Overskrift Arial 28 Sett inn tekst og dato her.
SMIL – styrket mestring i livet
Folkehelse i kommunene. Kommunene er pålagt å drive med helsefremmende arbeid Følger opp myndighetenes mål og arbeid for folkehelse gjennom tjenester.
Forsknings- og kreftsykepleier Turid Almvik Kreftsykepleier Janne Sundfær 5.oktober 2015 St. Olavs Hospital Avdeling for blodsykdommer
Inntakskvalitetsundersøkelsen Høsten 2008 Presentasjon SKU
FOLK2 Hva har vi oppnådd? Hvordan har vi gjort det? Hvordan skal vi arbeide videre?
Fylkesmannens rolle for ungdommen i OT sin målgruppe
Velkommen til strategimøte
Statlige arbeidsplasser til Trøndelag
23. November 2017 Skolen fyller 50 år !
Ung i Agder 2019.
Utskrift av presentasjonen:

Helsefremmende og forebyggende arbeid i Tannhelsetjenesten i Sør-Trøndelag. Videreføring av satsing på ”Tenner for livet”: Arbeidet skal bidra til å nå nasjonale mål for folkehelsearbeid. Arbeidet skal følge opp strategi og satsingsområdet i St.meld. nr. 16 - Ernæring. - Tobakk. - Fysisk aktivitet.

Vannprosjektet del I FNs internasjonale år for ferskvann Prosjektet initiert av Fylkestannlegen. Arbeidsgruppe : 7 tannpleiere. Oppstart: 22 mars 2004 Bakgrunn for prosjektet: Statens helsetilsyns oppfordring til fylkene om oppfølging av veilederen Tenner for livet.1999

Vannprosjektet del I Mål: Vann som tørstedrikk Målgruppe : Elever i videregående og ungdomsskoler i hele fylket - 24 kommuner

Vannprosjektet del I Tiltak Øke tilgjengeligheten til drikkevann Dele ut drikkeflasker Fjerne brusautomater Positivt budskap Helsegevinst

Vannprosjektet del I Prosessen i arbeidsgruppen Kartlegging av målgruppen Tilgjengelig til drikkevann Tilgjengelighet til vask med vann. Smaken på drikkevannet. (subjektivt svar) Brusautomater. To elever fra målgruppen ble tatt inn i arbeidsgruppen. De var fra medialinjen ved Brundalen videregående skole, og utplassert hos oss.

Vannprosjektet del I Samarbeidspartnere. Jorunn Lervik, folkehelserådgiver hos Fylkesmannen Halvar Selbekk ved Trondheim kommune avdeling bydrift Halvard Kierulf ved Trondheim kommune avdeling byteknikk Oddveig Bredesen, Fylkeskommunen avdeling regional utvikling

Vannprosjektet del I Kartleggingen viste følgende: 83 skoler fikk tilbud om å være med i prosjektet. Alle skolene unntatt en hadde vask i klasserommet. Ingen hadde vannavkjølere eller tappekraner. En skole hadde vannfontene.

Vannprosjektet del I Smaken på vannet: Meget godt 32,7%. Mindre god 11,5% Årsaken til mindre god og dårlig vannkvalitet: Vanskelig å få kaldt vann. Vannet var farget/humus eller luktet.

Vannprosjektet del I Vi skal tenke nytt og gjøre det annerledes. Vi skal ikke bruke tiden på å undervise selv. Vi overlater ansvaret for undervisning der det hører hjemme. Nemlig i skolen. Skolen og elevene skal ha et eierforhold til vannprosjektet. Målgruppen skal være med på å utforme prosjektet Fylkestannlegen sender informasjonsskriv til rektorene om Vannprosjektet.

Vannprosjektet del I Virkemidler: PowerPoint program 3 plakater Buttons Hefte med forslag til aktiviteter Webside med et diskusjonsforum Roll up

Vannprosjektet del I 22. mars 2004 videregående skoler Rektor Kroppsøvingslærere elevrådsformann med hele eller deler av elevrådet Kantinepersonell Helsesøster tannpleier.

Vannprosjektet del I 22. mars 2004 Ungdomskoler Rektor FAU-representant Kroppsøvingslærere Kantinepersonell Helsesøster tannpleier

Vannprosjektet del I Program Gjennomgåelse av PowerPoint-program. Utdeling av pakke til hver skole bestående av PowerPoint-program, et sett med 3 plakater (to sett til store skoler) og aktivitetshefte. Utdeling av buttons. Kroppsøvingslærere/elevrådet fikk ansvaret for utdeling av vannflasker. Skolene løste oppgaven på mange forskjellige og kreative måter.

Vannprosjektet del I Evaluering 83 skoler fikk tilbud om å være med i prosjektet, 53 svarte på evalueringsskjema. Var tidspunktet for prosjektet passelig? 57% mente prosjektet bør gjennomføres på høsten. 43%syntes tidspunkete var passelig. 86% ønsket gjentagelse av prosjektet.

Vannprosjektet del II Mål for prosjektet: Målgruppe: Virkemiddel:  Vann som tørstedrikk i idrettssammenheng. Målgruppe:  Barn og ungdom i idrettssammenheng  Fotball og håndball for jenter/gutter 13-16år og 16-19år. Virkemiddel: Øke tilgjengeligheten til drikkevann.

Vannprosjektet del II Samarbeidspartnere: Maj Elin Svendahl  daglig leder i NIF. Eva Schei  NIF håndball. Utviklingsleder Region Midt-Norge. 4 studenter ved HIST i Næringsmiddelteknologi. Trondheim kommune: Halvar Selbekk og Halvard Kierulf To studenter fra Merkantil Institutt - grafisk design

Vannprosjektet del II Studentene gjorde en forundersøkelse: Tilgjengeligheten til drikkevann Avstand til toaletter Hva drikker de på trening

Vannprosjektet del II Undersøkelser: Sensorisk analyse av vann: Vann fra kranen Jonsvannet Farris Olden. Renhold av flasker: Plasten i flaskene Polyethtylentherephthalat PET Plasten i korkenePolyetylen PE

Vannprosjektet del II Evaluering: Synliggjør mangel på tilgang til drikkevann. Lag forslag til løsninger Heng opp 3 plakater om vann som tørstedrikk Heng opp plakat om traume Samarbeid med NIF om www.mer.no