Nordnorske Suksesshistorier Kan suksess læres?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Plan for markedssatsing: <sett inn navn på markedssatsing>
Advertisements

RENT VANN. REN FREMTID.. Klyngens mål På lang sikt: Utvikling av en midtnorsk vannteknologiklynge som oppnår økt konkurransekraft og posisjon i et globalt.
Reiseliv – Først mot fremtiden Fjellturismekonferansen 2012 BENTE BJERKNES.
Ulike kundestrømmer i et marked
Tips og råd for praktisk kompetansearbeid
Styrearbeid i Norwegian
En lærende organisasjon?
Ragnhild Wiik Direktør Handelshøyskolen BI Stavanger
Ledelse i ny organisasjon Innspill til mellomlederne i Levanger kommune Oddbjørn Vassli KPMG.
Elementer i en forretningsplan
Økende behov for markedsinput i produktutviklingsprosessen
Gauldalskonferansen 2011 Skal små og mellomstore bedrifter lykkes i årene som kommer må de skoleres innen ledelse, strategisk planlegging og innovasjon.
Om å få det til!.
Stjørdal Rotary-klubb
Östfold, utmaningar och möjligheter … men resten blir på norsk Kjell Arne Græsdal Daglig leder.
Byggnæringen i omstilling Hvordan ta vare på kompetansen i omstillingstider? Jørgen Leegaard Kompetansedirektør BNL.
Lønnsom og bærekraftig vareproduksjon i framtidens Norge Innovasjon i vareproduserende industri - hvilken rolle skal forskningen spille? Eirik Normann,
– en faglig støttetjeneste for statlige og kommunale virksomheter for å innarbeide samfunnsansvar og miljøhensyn i offentlige anskaffelser Ansvarlige innkjøp.
Produksjons- og markedsstyrt innovasjon i havbruksnæringa – INs bidrag
Skape kundeverdi, tilfredshet og lojalitet
Strategiske Valg Intern Analyse Ekstern analyse VALG AV HOVEDSTRATEGI
Anvendelse av verktøyene
Den Gode Prestasjon. Den gode prestasjon Prestasjon som prosess – Individuell og kollektiv forbedring Prestasjon som resultat – Beste praksis.
Hvordan forsterke merkevaren?
Hva er hovedutfordringene for de regionale sparebankene?
© Eurokompetanse a.sISO 9000:2000 august 2001 nr. 1.
HIT Nord-Norge Nettverksbasert innovasjon Arbeidsgruppa v/prosjektleder Tove Normann
Kompetanse suksess Utleiekonferansen 11.Februar 2011 Anita Tjelta, rådgiver kompetanse og rekruttering BNL.
Høgskolen i Bodø – nær, nord og nyttig Høgskolen i Bodø - nær, nord og nyttig.
Hvorfor er kompetase viktig frem mot 2020
Omdømme Grete Wilsgaard Daglig leder og partner i Jobzone Tromsø
Oppdatert 4. juli Mineralklynge Nord - Et samarbeidsprosjekt for utvikling av mineralnæringen i nord -
1 Innovasjon og regional utvikling. - Den regionale dimensjonen i innovasjonspolitikken. Statssekretær Frank Jenssen. KNUS 2003, Oslo 29. oktober 2003.
Motivasjon i arbeidsforhold
N O R P R O F F Quality Management SAMARBEIDSPARTNER FOR
Ending og læring Kompetanse som begrep, læring og endring
Introduksjon til: ”Det fleksible situasjonsorienterte lederskapet”
På Borregaards vis Bedriftskultur og verdigrunnlag Juni 2014.
Regjeringens satsing på innovasjon og næringsutvikling i helsesektoren Møte HOD og NHD, 26. januar 2007 Hans Petter Aarseth Sosial- og helsedirektoratet.
Arbeidslivstrender Hvordan møter Hydro Polymers disse utfordringene Torsdag 4. november 2004 Leif Hellebø, Hydro Polymers AS.
Visjoner for norsk sjømatnæring – hva kan fiskerimyndighetene bidra med? FISK 2004,Tromsø, november 2004 Fiskeri- og kystminister Svein Ludvigsen.
Verdiskaping gjennom mangfold Statssekretær Oluf Ulseth (H) Oslo, 6. november 2002.
Foretak Bjørnar Sæther SGO 4601 V-07. Struktur på forelesningen Hva er foretak? Foretak i økonomisk geografi Dimensjoner ved foretak Foretak og territorier.
”The Innovation Process” by Keith Pavitt -Innovasjon i store moderne bedrifter.
Representantskapets møte 26. mai 2010 Praktisk arbeid med samfunnsansvar 1.Kontinuerlig forbedring 2.Forbedring skjer gjennom dialog KLP inviterer til.
Forretningsplan Oppbygging - Hensikt
Årets norske Leanvirksomhet Lean Forum Norge ønsker å kåre Årets norske Leanvirksomhet. Målet er å sette et fokus på virksomheter som kan være forbilder.
KJØTTCOMPAGNIET.
© 2003 KPMG AS, the Norwegian member firm of KPMG International, a Swiss non operating association. All rights reserved. NTLF Bergen Supply Chain Management.
Kor går Innovasjon Norge? Endringar Møte med Stortingsbenken
Arbeidsgiverpolitikk gir gode resultater Strategikonferansen i Akershus Spesialrådgiver Hanne Børrestuen.
Målgruppe Kjetil Aukland - BI Kristiansand. Kjetil Aukland Faglig leder BI Kristiansand PhD stipendiat Aalborg Universitet –Merkevare og Opplevelsesøkonomi.
Strategisk Næringsplan Knutepunkt Sørlandet 1. Bakgrunn Målet er å utvikle kommunene og sikre innbyggerne i regionen et så godt og effektivt tjenestetilbud.
På borregaards vis Kultur & verdier i Borregaard.
Visjon, virksomhetside og verdier
Presentasjon av forretningsplan
Skolebasert kompetanseutvikling
Årets norske Leanvirksomhet
Seniorer i finansnæringen
Asker - mulighetenes kommune
VEIKARTET FOR EN SIRKULÆR ØKONOMI
J Hva er en strategi, og hvorfor lager vi strategier? Hva betyr dette for innkjøpsstrategier? Elsebeth Holmen og Luitzen de Boer Industrial.
Skolebasert kompetanseutvikling
Verdiskapning, produktattributter og målkostnader
Presentasjon av forretningsplan
Presentasjon av forretningsplan
Strategibegrepet Strategi som plan: Et forsøk på å vise tiltak og delmål på vei mot overordnede og mer langsiktige mål. Strategi som mønster: Det mønsteret.
Camilla Hall-Henriksen
Årets norske Leanvirksomhet
Øvelse: Hvilke ord fungerer best?
Utskrift av presentasjonen:

Nordnorske Suksesshistorier - Kan suksess læres?

Nordnorske Suksesshistorier Innhold Bakteppe Strategier for suksess Suksessbedrifter i Nord-Norge Hva kan vi lære av disse bedriftene ? Nord-Norge som grobunn for suksessbedrifter ?

Nordnorske Suksesshistorier De siste arenabilagene Verdiskaping (høy kunnskap – høy verdiskaping) Innovasjon (80 % nær kunden/leverandøren) Markedsorientering (slipp kunden inn i bedriften) Design (skape merverdi / konkurransekraft) Strategier for suksess

Nord-Norske suksesshistorier Arenabilaget gir innsikt i hvordan 6 nordnorske bedrifter har lykkes med vekst, lønnsomhet og økt sysselsetting. ...i tillegg er eierne tilfredse I Nord-Norge er det 921 bedrifter med vekst på mer enn 40 prosent de siste to årene Kriterier for valg av bedrifter: Godt etablert Lønnsom Ha en sterk posisjon i sine primære markeder Ha internasjonal orientering eller fokus. være lokalisert, eid og bemannet i Nord-Norge. Har erfart sterk vekst Kommentar: Hvis bedriftens utvikling samsvarer med de forventningene som eksisterer internt i bedriften, kan vi ofte kalle det en suksess slik gründeren ser det. Sett fra utsiden måles suksess ofte i forhold til flere andre faktorer. Til punkt 2: Det var 940 bedrifter med mer en 40% vekst i omseting mellom 2002 og 2003 i landsdelen. De finnes i alle fylker og alle bransjer.

Våre suksessbedrifter:

Hva er suksess? Suksess kan måles fra to sider: Innenfra (eier/gründer) og utenfra (verdiskaping). Sett fra utsiden måles suksess ut fra: vekst, økonomiske resultater, bidrag til eierne og samfunnet Suksess for eier eller gründer måles i om bedriften innfrir egner definerte forventninger Vekst er avhengig av at bedriften behersker konkurransesituasjonen i bransjen.

Konkurransestrategier Bedrifter velger ofte strategier der hensikten er å redusere konkurransen. En direkte følge blir for lite fokus på innovasjon, høy pris for kundene eller dårligere kvalitet på produkter og tjenester. Suksessbedriftene har ofte det motsatte: innovative strategier (oppfatter fort endringer i omgivelsene og leder an i utviklingen)

Ressursbaserte strategier Ressurser: Mennesker, kunnskap, teknologi og (kapital) Egenskaper ved ressursene: Sjeldne Viktige Ikke imiterbare Mobilisert Appropriert De store utfordringene ligger i å integrere nye bedrifter og utnytte de mulighetene og synergier som ofte motiverer oppkjøp. De bedriftene som vokser organisk er avhengig av å utvikle kunnskap og ressurser internt, og må ofte gjennom prosesser som tar lengre tid. Organisk vekst er krevende både fordi det krever finansielle muskler, og fordi det krever at kunnskapsbase og organisasjon utvikles slik at man klarer å tilfredsstille nye markeder og kundegrupper.

Vekststrategier Organisk vekst Oppkjøp Veksten i suksessbedriftene er planlagt og måldrevet: Organisk vekst Oppkjøp Egenskaper ved suksessbedriftene i Arenabilaget: Meget sterkt markedsfokus Unik kompetanse Kontinuerlig innovasjon og produktutvikling Ambisiøse og kundefokuserte Klar vekststrategi og sterk forretningsidé De store utfordringene ligger i å integrere nye bedrifter og utnytte de mulighetene og synergier som ofte motiverer oppkjøp. De bedriftene som vokser organisk er avhengig av å utvikle kunnskap og ressurser internt, og må ofte gjennom prosesser som tar lengre tid. Organisk vekst er krevende både fordi det krever finansielle muskler, og fordi det krever at kunnskapsbase og organisasjon utvikles slik at man klarer å tilfredsstille nye markeder og kundegrupper.

Suksessfaktorer Faktorer som forklarer suksessen i bedriftene: Ledelse som drivkraft Kompetente medarbeidere Kunden som partner Evne til kontinuerlig nytenkning Kontroll på verdikjeden Internasjonal orientering De store utfordringene ligger i å integrere nye bedrifter og utnytte de mulighetene og synergier som ofte motiverer oppkjøp. De bedriftene som vokser organisk er avhengig av å utvikle kunnskap og ressurser internt, og må ofte gjennom prosesser som tar lengre tid. Organisk vekst er krevende både fordi det krever finansielle muskler, og fordi det krever at kunnskapsbase og organisasjon utvikles slik at man klarer å tilfredsstille nye markeder og kundegrupper. Kan andre bedrifter lære noe her?

Ledelse som drivkraft Intensjon og vilje til vekst er sterkt forankret hos lederne. Lederne har sterk tro på forretningsideen Vekst defineres som et vilkår for å lykkes i markedet og å oppnå lønnsomhet. Strategien er klar: En klar visjon om hvordan bedriften skal utvikle seg - koblet sammen med en "hands on ledelse" - ser ut til å være de viktigste drivkreftene bak suksessen!

Kompetente medarbeidere Det å ha de rette medarbeiderne er helt sentralt. Dyktige medarbeidere er kritisk for å utvikle bedriftens produkter og markeder og få til rask omstilling internt. Kompetanseutvikling, utvikling av lagånd og en felles forståelse av visjoner og mål står i fokus. De seks bedriftene har rekruttert lokalt, og har ikke erfart at lokalisering er en ulempe ved rekruttering av kvalifiserte medarbeidere.

Kunden som partner Markedsorientering styrer bedriftens prioritering Hvordan bedriften organiserer seg og henter impulser avgjøres av kundenes behov. Bedriftene har et ekstremt fokus på kundens behov, og bedriftens produkter og tjenester utvikles for å sikre tilfredse kunder. Kunden er kilde til inspirasjon og motivasjon, som partner i innovasjon og utvikling av produkter. Ledelsen og de ansatte har utviklet en unik forståelse for markedet.

Evne til nytenkning Bedriftene bruker markedskunnskapen i videreutvikling av produkter og tjenester. Det avsettes store ressurser for å skape resultater i form av nye produkter og løsninger. Evne til endring og nytenkning gjennomsyrer alle ledd i bedriftene. Evne til samarbeid, både internt og eksternt, styrker evnen til innovasjon og reduserer kostnadene ved innovasjon.

Kontroll på verdikjeden Kundefokus og fokus på kundetilfredshet gjør at flere av bedriftene har behov for å kontrollere hele verdikjeden selv. Kundene stiller strenge krav til kvalitet, forutsigbarhet og dokumentasjon Kontroll over hele verdikjeden bidrar til at bedriften lettere tilfredsstiller kunden. Dette skaper vekst, bedre internkontroll og ”Hands on ledelse”

Internasjonal orientering Suksessbedriftene har løftet blikket ut over det lokale markedet, enten ved å ha oppdrag internasjonalt, eller gjennom kunder med internasjonale oppdrag. De har en filosofi om at de skal være konkurransedyktige internasjonalt. Produkter, tjenester og medarbeidere utvikles ikke for et marked definert av geografiske grenser. Internasjonalt nivå fungerer som en stimulator til stadige forbedringer.

Landsdelen som grobunn for suksess ? ”Samarbeid skaper vekst” ”Bærebjelken vår er alltid kunden, kunden og atter kunden” ”Gode produkter og Hardt arbeid” ”Suksessen ligger i det å Være tilstede for kundene” Ledere som er ressursorienterte Det finnes ledere med teft, kompetanse og strategisk innsikt til å skape suksessbedrifter i landsdelen Forretningsideer Gode forretningsideer som fremmer innovasjon, både i produktet og i markedet Arbeidstakere Lokal tilgang på folk som bidrar til å skape suksessbedrifter

Hva sier ekspertisen om suksess ”Suksess er deilig” Jens Harald Jensen, Daglig leder Finnmark reiseliv ”Kompetanse avler suksess” Berit Laastad, Daglig leder Bedriftskompetanse ”Suksess er ingen sovepute” Bjørn Olsen, Professor Handelshøgskolen i Bodø ”Lokal aksept av dyktige gründere gir suksess” Tore Andreassen, Administrerende dir. i Odd Berg Gruppen ”Det er som idrettssuksess – vi trenger forbilder” Wenche Poppe, Administrerende dir. Norut Hels og Medisin