NHO Sjøfart – Dialogmøte med Ruter

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Fjernstyrt ubemannet enhet for rengjøring av fjellbasseng 09:00 – 09:30Registrering & kaffe Ordstyrer Magnar Sekse, fagdirektør VA etaten 09:30 – 09:45.
Advertisements

Statssekretær Anita Utseth, OED. SINTEF-seminar 13. mars 2007, Oslo
Samarbeid om europapolitisk deltakelse Gunn Marit Helgesen Leder i internasjonalt fagpolitisk utvalg Oslo,
Foto: Jo Michael Roller og forventningsavklaring Innovasjonsalliansen 8. september 2010.
Saman er me sterke! S preke – O ptimistar – F olkelige - A nsvarlige Stay’er-evne, pågangsmot, tillit!!! Spreke og frimodige INGEN skal ta oss på humøret.
Finansbyråd Kristin Vinje, 4. juni 2013
Foto: Jo Michael Nasjonalt program for leverandørutvikling Pilotarbeid, NHO/KS Nasjonalt program for leverandørutvikling
Difi-strategien Erfaringer og resultater av strategiprosessen
KOMMUNER I INNKJØPSSAMARBEID
Offentlige anskaffelser og interkommunalt samarbeid
Innovative offentlige anskaffelser
Sentralisering av oppdrag – hva med SMB?
Innovative anskaffelser som drivkraft til næringsutvikling
Foto: Jo Michael Nasjonalt program for leverandørutvikling God leverandørdialog – veien til bedre anskaffelser NIMA – 7. juni 2012 – Per Harbø, NHO.
Miljø- og samfunnsansvar i offentlige anskaffelser i Vestfold
Norwegian Ministry of Transport and Communications Rammebetingelser for bruk av gass i transportsektoren Anne Brendemoen.
– en faglig støttetjeneste for statlige og kommunale virksomheter for å innarbeide samfunnsansvar og miljøhensyn i offentlige anskaffelser Policydokument.
Tilskuddsordning for støtte til innovative anskaffelser av miljøteknologi i Framtidens byer for 2013.
Foto: Jo Michael Nasjonalt program for leverandørutvikling Leverandørutvikling – kommunen som aktiv aktør - Innovative anskaffelser som drivkraft til kommuneutvikling.
1 Snøhvit og følger for oss små dverger i Hammerfest Referansegruppen Luleå 14. Februar 2008 Kåre Tormod Nilsen Pro Barents AS Nordkalotten, energin och.
En presentasjon av LMI. LMIs oppgave  LMI skal være den naturlige bransjeforeningen for både store multinasjonale selskaper og små norske grunderselskaper.
Teknologi og samfunn Felles Næringsutviklingsprosjekt i Melhus, Klæbu og Midtre Gauldal - samhandling med FoU – miljø Sverre Konrad Nilsen.
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Samordning av IKT-utviklingen i kommunesektoren
1 Erfaringer med funksjonskontraktene Adm. direktør Kyrre Olaf Johansen Møte med Statens Vegvesen 12. mai 2005.
Foto: Jo Michael Nasjonalt program for leverandørutvikling Leverandørutvikling – regional satsing i Sogn og Fjordane.
en jernbane for fremtiden
Ekspertgruppe for finansiering av universiteter og høyskoler Kort om mandatet og gruppens arbeid Torbjørn Hægeland 14. mai 2014.
Foto: Jo Michael Nasjonalt program for leverandørutvikling Innovative offentlige anskaffelser – smartere innkjøp Omsorgsbyggkonferansen 2014 – Gørill Horrigmoe.
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
ORGANISASJON OG PROSESSER Kjetil Hoff Partner Innsikt1 AS.
Dialogkonferanse om Ruters bussanbud i 2015 Et av Vestlandets største børsnoterte selskap.
På Borregaards vis Bedriftskultur og verdigrunnlag Juni 2014.
Konkurranseutsetting og innovative innkjøp – hvis flere oppgaver skal løses bedre Byrådsleder Stian Berger Røsland.
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling Nettverk natur og kulturbasert nyskaping i Nord-Trøndelag? Turid Haugen, KS.
Sammen om å gjøre norske bedrifter verdensledende i utvikling og bruk av miljøteknologi 19. januar 2015.
VED Inger Lise Høvik Trond-Erik Eriksen Ola Selvaag Elisabeth Lande
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
1 Alarmer til demente personer Pilotprosjekt Nasjonalt program for leverandørutvikling Dialogkonferanse 11 jan 2011 Bergen Spes rådgiver Per Waardal USHT.
Fylkesmannen i Nordland I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I.
Hvordan helseforetakene kan bidra til å følge opp regjeringens satsing på innovasjon og næringsutvikling i helsesektoren Helse- og omsorgsdepartementet.
Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø
Europapolitisk samarbeid informasjon til nye politikere høsten 2015.
Ove Guttormsen| NHO Anskaffelseskonferanse | Oslo 11.mai 2016 – EN LANDSFORENING I NHO Innovative offentlige anskaffelsers betydning for omstillingsarbeidet.
Foto: Jo Michael Offentlige anskaffelser som virkemiddel for bærekraftige bygg Økt innovasjonseffekt av offentlige anskaffelser – Smartere innkjøp.
Oslo kommune Byrådsavdeling for byutvikling Plankontoret for Groruddalen Metodeutvikling i Groruddalssatsingen Nasjonal konferanse om områdeløft Hotell.
Nye nettsider Elvur Thorsteinsdottir Dialogmøte.
Kenneth Ruud Prorektor forskning og utvikling UiT 2020: Drivkraft i nord Foto: Geir Gotaas.
1 Innovative offentlige anskaffelser og leverandørdialog Dialogkonferanse AtB, 30. nov 2015.
LFH Markedsgruppe Kommune 9. desember Møte med Bærum kommune Enhetsleder Heidi Rygg (tidliger NAV anskaffelser) samt Lene Sævig og Lise Høyland.
Foto: Jo Michael Nasjonalt program for leverandørutvikling Innovative offentlige anskaffelser Dialogkonferanse Sør-Trøndelag fylkeskommune, ,
En kort presentasjon Presentasjon på Medlemsmøte 1.
Europapolitisk samarbeid Orientering på miniseminar 20. januar 2012, Gunn Marit Helgesen Leder av internasjonalt fagpolitisk utvalg i Østlandssamarbeidet.
Standpunkt; Den ideelle anskaffelsesprosessen - dialog og samhandling.
Drammen 30. september 2016 Bjørg Th. Landmark Velferdsteknologiens plass i helsetjenesten Hvilke refleksjoner gjør du deg i forhold til ordet velferdsteknologi?
Innkjøp Nytt regelverk og revidering av TFK s anskaffelsesreglement.
Digitalisering handler om mer enn teknologi.
HiSF og pedagogisk entreprenørskap
BOREAL Dialogkonferanse Kolumbus 8. September 2016 Ivan Fossan.
Dialog Elektronisk medisineringsstøtte - fra apotek til mage
Leverandørkonferanse – anskaffelse av tilbringertjeneste for Los
Hva er NRI? NRI er eid av kommunene Aurskog-Høland, Enebakk, Fet, Nittedal, Rælingen og Sørum Sørum kommune er vertskommune for NRI Finansieres ved et.
SAMSPILL  SUKSESS.
Smart Sarpsborg Smart City Sarpsborg Digitalisering Innovasjonsprogram.
Metodeutvikling i Groruddalssatsingen
utfordringer i en ny region
Tiltak for utvikling av ferjemarkedet på lang sikt
Å veve sammen et samfunn: sosialøkologi i nærmiljøet
Nasjonalt transportplan (NTP) Revisjon Hilde Bye
Utskrift av presentasjonen:

NHO Sjøfart – Dialogmøte med Ruter Assisterende direktør Klaus Værnø

Hvem er våre medlemmer 30 rederier 420 skip 5.000 sjøfolk

Hva er våre viktigste arbeidsområder NHO Sjøfarts mål er å sikre at næringen til enhver tid har tilgang på kompetent arbeidskraft. ARBEIDSGIVERPOLITIKK NHO Sjøfarts mål er å oppnå rammebetingelser og utviklingsmuligheter for medlemsrederiene som styrker deres konkurranseevne og lønnsomhet. NÆRINGSPOLITIKK NHO Sjøfarts mål er at innenriks sjøtransport skal fremstå som et sikkert transportalternativ med et godt arbeidsmiljø for de ansatte i næringen HELSE - MILJØ - SIKKERHET YTRE MILJØ NHO Sjøfarts mål er at innenriks sjøtransport skal være og oppfattes som natur- og miljøbevisst NHO Sjøfarts mål er å heve medlemsrederienes kompetanse på de områder foreningen er engasjert innenfor KOMPETANSE NHO Sjøfarts mål er å bidra til utredning av teknologiske og organisasjonsmessige problemstillinger av interesse for næringen FORSKNING OG UTVIKLING

Hvor kan vi samhandle smartere? Figur: Grov skisse over en anskaffelsesprosess Hovedbudskap: Involvere bedriftene tidligere + bruke planleggingsfasen bedre Om utfordringer Erfaring viser imidlertid at manglende kunnskap og kompetanse om regelverk, metodikk og måter å organisere offentlige innkjøp ofte er en utfordring når det gjelder innovasjon i offentlige anskaffelser. Samtidig kan kompetansen om de rammevilkår som gjelder for offentlig sektor i enkelte tilfeller være mangelfull i næringslivet. Muligheten for dialog (markedsundersøkelse) mellom innkjøper og leverandør i planleggingsfasen blir i alt for liten grad utnyttet som et ”mulighetsrom” for samspill når det gjelder å identifisere nye alternative produkter og løsninger. Det er for få dialogaktiviteter mellom innkjøpere i rollen som ”krevende kunder” og fremtidsrettede leverandører, utviklings- og FoU aktører I tillegg kan kunnskapen om anskaffelsesmodeller som åpner for innovative løsninger bli vesentlig bedre. Slike modeller vil kunne øke innovasjonspotensialet i anskaffelsesprosesser bl.a. ved å redusere risiko og øke tryggheten rundt regelverk. Tradisjonelle anskaffelses-/gjennomføringsmodeller blir for ofte foretrukket, på bekostning av modeller som i større grad åpner for nye løsninger /innovasjon Om regelverket Regelverket om offentlige anskaffelser er knyttet til gjennomføringsfasen, og setter få begrensninger på anskaffelsenes planleggingsfase. Regelverket hindrer ikke forhåndskontakt mellom innkjøper og aktuelle leverandører før den formelle innkjøpsprosessen blir igangsatt, så lenge hensynet til likebehandling er ivaretatt. Dvs at kontakten ikke skjer på en slik måte at enkelte leverandører får en urimelig fordel i den etterfølgende konkurransen. Grov skisse på en anskaffelsesprosess

Veien til smartere innkjøp Leverandørutvikling er et samspill mellom det offentlige og leverandører, hvor det offentlige tilrettelegger anskaffelses prosesser som utfordrer og utvikler leverandørmarkedet. På den måten kan leverandørene bedre dekke oppdragsgivers fremtidige behov, og dermed sikre en bedre utnyttelse av samfunnets ressurser. Hva er leverandørutvikling Når leverandører har god kunnskap til det offentliges behov, er de bedre i stand til å tilby innovative løsninger. Leverandørutvikling er ulike aktiviteter som igangsettes for å gjøre leverandører klar over utviklingsbehov ifm store offentlige prosjekter. Programmet skal bidra til Økt innovasjons- og konkurranseevne for norsk næringsliv, herunder regional næringsutvikling Bedre produkter og tjenester for offentlig sektor NHO/KS initiativ NHO og KS har invitert nasjonale innovasjonsaktører og ledende offentlige innkjøpere /utbyggere til å finansiere og delta i et nasjonalt leverandørutviklingsprogram med fokus. på bl.a. bærekraftige løsninger. Tidligere felles initiativ Et lignende initiativ ble tatt av NHO og KS i 2007, men satt på vent ift. arbeidet med innovasjonsmeldingen. Det ble også da henvist til at FAD burde ta hovedansvaret – denne gangen tar vi selv ansvaret, men med god støtte fra partnerskapet her.

Nasjonal dugnad – nasjonale partnere PROGRAM-ANSVARLIGE INNOVASJONSAKTØRER NHD FAD MD (Framtidens byer) HOD KRD HDIR Innovasjon Norge Forskningsrådet DIFI STAT Statsbygg Forsvarsbygg Jernbaneverket Statens Vegvesen NAV KOMMUNE Oslo kommune Bergen kommune Stavanger kommune Programmet har en bred oppslutning hos myndigheter, næringsliv, statlige etater og virksomheter og kommunesektoren. Programmet jobber fortsatt med å trekke med flere aktører.

CASE – Lavik Oppedal Hvem er NHO Sjøfart Hvem er våre medlemmer Samferdselsdepartementet gjev Statens vegvesen i oppdrag å lysa ut ein utviklingskontrakt der transportselskapa og verftsnæringa vert inviterte til å konkurrera om den mest energi- og miljøeffektive ferja. Utviklingskontrakten vert lyst ut for riksvegsambandet Lavik-Oppedal på E39 i Sogn og Fjordane. Omsyn til drivstofforbruk og utslepp skal vektleggjast, difor vil til dømes både el-drift og biodrivstoff kunna vera aktuell i konkurransen om oppdraget. I tillegg til miljø- og klimagevinstar vil utviklingskontrakten vera eit viktig bidrag til verfts- og leverandørindustrien, seier samferdselsministeren . Oppstart av ny anbodsperiode på dette sambandet er frå 1. januar 2015. Hvem er NHO Sjøfart Hvem er våre medlemmer Hva er våre viktigste saker

Utvalgskriterier og evalueringsmodell er viktige elementer for at konkurransen om utvikling av den mest energi- og miljøeffektive ferje skal gi de ønskede resultater Juni 1934 Aug. 1935

Evaluering av energi- og miljøeffektivitet Evaluering av energi- og miljøeffektivitet. Kvantitative og kvalitative utvalgskriterier som lar seg dokumentere ... Hva skal vi velge? SOX EEDI CO2 NOX PM gCO2/(pbe*nm) kWh/(pbe*nm) gCO2/kWh EEOI Bruk av biologisk nedbrytbar smøremiddel Drivstofforbruk per transportert enhet Elektrisk dekksmaskineri Totalvirkningsgrad Biodiesel Gassdrift Vannsmurt akselhylse Brenselceller Batteridrift

Krav/ Kriterier

Transaksjonell og relasjonell forståelse av kontrakter   Transaksjonell Relasjonell Bilder av organisasjon (jf. Morgan 1988) ”Maskin” ”Herredømme” ”Organisme” ”Kultur” ”Politisk system” Bilder av ansatte ”Economic man”: Handler ut fra kalkulert egeninteresse, styrt av incentiver ”Social man”: Mennesket som deltaker i fellesskap, fortolker ut fra ulike erfaringer og ståsted Relasjon operatør og leverandør Transitiv makt (makt over andre) Intransitiv makt (makt til å oppnå noe gjennom samhandling, felles verdier og felles identitet) Syn på HMS Incentiv- og målebasert Individualisert Fokus på langsiktig samhandling, kunnskapsdeling og bygging av tillit Medvirkning i utforming og oppfølging av kontrakter Kontraktspesialister og ledelse Alle som er berørt av kontrakten Knytte til topplederkultur og driftskultur?? Her kan en spørre hva slags forståelser som gjør seg gjeldende i ferjebransjen, for eksempel når det gjelder kontrakter om drift av ferjesamband eller kontrakter om vedlikehold av fartøy. Ragnar Rosness, SINTEF

NHO Sjøfarts innspill til dialogkonferansen Klare tildelingskriterier Forutsigbart Målbare Etterprøvbare Bruke SSBs kostnadsindeks for innenriks skipsfart Leverandørene spiller inn forslag til krav/ tildelingskriterier Ruter inngår som partner i leverandørutviklingsprosjektet