Styring og ledelse av anskaffelser i din virksomhet

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Forventninger og videre arbeid…...
Advertisements

St.meld. nr. 36 Det gode innkjøp
PLANLEGGING SOM STYRINGSVERKTØY
Hva er Smart™.
Motivasjon.
SAMARBEID I PRAKSIS Samling 4 Stabsutvikling.
E-handel.
Kaos eller suksess? Hvordan navigere store reformer Erik Oftedal direktør Analyse og strategi Arendalskonferansen 9. juni 2010.
Difi-strategien Erfaringer og resultater av strategiprosessen
Å bli rett sett Noen tanker om respekt som forutsetning for motivasjon og mestring – særlig for ungdom som strever Generalsekretær Sturla Stålsett, Kirkens.
KOMMUNER I INNKJØPSSAMARBEID
Sentralisering av oppdrag – hva med SMB?
eksempler på HMS-faktorer:
Coaching En innføring i begrep og metodikk
Strategikart 2011 med noen gjennomgående mål
Teambygging og fasilitering
Partnerskapet mellom stat og kommune i NAV-kontoret. Hvordan brukerne kan stimulere til utvikling av NAV- kontorene? Honoratte Muhanzi Kashale Samarbeidsforum.
– en faglig støttetjeneste for statlige og kommunale virksomheter for å innarbeide samfunnsansvar og miljøhensyn i offentlige anskaffelser Omdømmehensyn,
Velferdskonferansen, Folkets hus 14. September 2010
Det grenseløse oppdraget Kan et godt samarbeid bidra til å løse Oppdraget? Mette Nord, Fagforbundets arbeidsutvalg 13.mars.
Profil og omdømme Modul 5 Avslutning 1 Studentliv - Kurs i Profil og Omdømme - Modul 1.
KS Folkevalgtprogram Thomas Scheen, rådgiver KS.
Den vanskelige samtalen Rusforum i Nord-Østerdal
Konsernovergripende anskaffelsesstrategi for Oslo kommune
Mal – ambisjoner.
Bjerkebarnehagenes visjon og verdigrunnlag
Produktivitet og kvalitet i kommunale tjenester Innlegg av Kommunalminister Erna Solberg – Forum for økonomistyring
Hva er god kvalitet i eldreomsorgen? Faglig Forum for helse og sosialtjenesten, Oslo juni 2003 Politisk rådgiver Roger Iversen, KRD.
KRAFTSENTERET ASKIM HVORDAN HAR VI FORANKRET OG IMPLEMENTERT KORRUPSJONSFOREBYGGENDE ARBEID I ASKIM? Nettverkssamling mars 2014.
Skolen som lærende organisasjon – utopi eller mulighet?
Roller og synsvinkler Bente Erlien
Kampen skole Vår visjon:
Barnehagekontoret Møte for familiebarnehagene 27.oktober 2009.
LP-modellen fra et rektorperspektiv
1 HVORDAN KAN KOMMUNENE LØSE ” DET GRENSELØSE OPPDRAGET” Langesund 13/ Harald Danielsen.
Tillitsvalgtes medvirkning i budsjettarbeidet
Personalsamarbeid Psykososialt arbeidsmiljø
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
Program 08:30 Velkommen 08: :05Gjennomgang av resultater og funn Direktør Hans Christian Holte, Difi 09: :15Innbyggerundersøkelsen – Et viktig.
”What you measure is what you get” Gardermoen 31. Januar 2002
3/29/2015 Et skolebygg å være stolt av!. 2 Nøkkeltall  etablert 1. januar 2002  eier og drifter alle skolebygningene i Oslo  ca. 1,3 millioner kvm,
Modellkommunene Hva er unikt?
Riksrevisjonen – Stortingets kontrollorgan
Hvordan ta måling i bruk? Målinger og fakta som virkemidler Gudrun H. Grindaker Kommunebarometerkonferansen juni 2015.
Digital postkasse: Få med innbyggerne! Felles innbyggerrettet kommunikasjon fra offentlige avsendere Desember 2014.
Hvorfor ha en plan? Virksomhetsplan = tydelighet og fokus Tydelighet
Arve Sandvoll Prosjektveiviseren 2.0
1 Ansatt i Arendal kommune -hva betyr det?. 2 Bystyret er sjefen Flertallsvedtak i bystyret er pr.definisjon riktig  Mangelfull sakstillrettelegging.
Felles tema i mars: Selvkontroll
Mulighetenes Oppland Ledere med mot Lederutvikling i Oppland fylkeskommune Åsmund H Sandvik HR-sjef.
Sammen for bedre: LEVEKÅR INKLUDERING NÆRMILJØ PSYKISK HELSE AKTIVE ELDRE
Kvalitetskommuner Hva er unikt? Trepartssamarbeid Aktiv medarbeiderdeltagelse Fokus på kvalitet i omsorgssektoren og oppvekstsektoren.
Elverum Håndball Yngres - Visjon ”Ekte idrettsglede i et mestringsorientert læringsmiljø!”
En kvantitativ medarbeiderundersøkelse som gir deg innsikt i din organisasjons tilstand og råd om hva du bør jobbe med. HR-Innsikt.
Nøklene til handlingsrommet
Prosjektpresentasjon for [Virksomhet]
Teamsammenseting i forbedringsarbeid
økt grunnbemanning og ansvarliggjorte medarbeidere for økt nærvær
Dilemmatrening Difis opplæringsmateriell informasjonssikkerhet.
Må staten effektivisere?
Anskaffelser med fokus på Innovasjon Strategisk forankring
Samarbeid og medbestemmelse
Lærerik bruk av læringsteknologi «Skoleår»
E-handel.
Camilla Hall-Henriksen
«Alle med» Skåredalen skole
Verdier og visjon i nye Stavanger
Effektiv klimakommunikasjon – Trender og fakta 2018
Utskrift av presentasjonen:

Styring og ledelse av anskaffelser i din virksomhet Siw Anita Vik Avdeling for ledelse, opplæring og medarbeiderskap (LOM) sav@difi.no i morgen.

Skal si noe om…. Utgangspunkt: God ledelse og styring er viktig for å implementere anskaffelsesstrategi og internkontroll – lett å si, vanskelig å få til! Hva er utfordringene? Hva er suksessfaktorene? Hvordan kan ledere motivere og legge til rette for at virksomheten lykkes?

Utfordringene: Ledelse i staten: Å forvalte fellesskapets ressurser Ledelse i dag: Å skape mer velferd for mindre penger i et komplekst landskap hvor politikernes visjoner, innbyggernes (leverandørenes) forventninger og ansattes fagkompetanser skal virke sammen. New Public Management (NPM), mål – og resultatstyring, kontrakts - og markedsstyring har ført til økt krav til rapportering, dokumentasjon og kontroll - krever ressurser av alle i organisasjonen Alt blir like (strategisk) viktig!! Ledelsesforankring: Toppledelsens strategiske mål og visjoner oversettes, omfortolkes og endres underveis.

Direktoratet for forvaltning og IKT Suksesskriteriene Hva kjennetegner virksomheter som ”lever” strategiene sine? En undersøkelse fra CBS (2008) viser at det er tre sentrale parametre for hvor godt en virksomhet lykkes med strategier: Mening Forpliktelse (commitment) Handlekraft Hvorvidt man klarer dette er igjen avhengig av: Nærmeste leders rolle i arbeidet med strategien Nedbryting av strategien Oppfølging av strategien Direktoratet for forvaltning og IKT

Hvordan motivere og legge til rette for arbeidet? Verdsetting/anerkjennelse J Respekt, ros, bli sett og bekreftet Mestring J Tilrettelegging, fremdrift og god kommunikasjon Mål som inspirerer J Tydelig ledelse, skape mening, visjon Vi-følelsen J Lagånd, felles prestasjoner og stammekultur, felles forståelse Humor og glede J Grip øyeblikket i hverdagen, lag arenaer for glede Melhus & Haugen, 2006 Oslo 11/12/08 Direktoratet for forvaltning og IKT