1 Evalueringer av LMS Kan evalueringer av bruk av læringsstøttesystem lære oss noe i forhold til en ny anbudsprosess? NTNU som utgangspunkt.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
1 NTNUs Multimediesenter 1.Integrasjon 2.Produksjon 3.Framtidsvisjon NTNUs Multimediesenter REN Medlemsmøte Trondheim 31. August 2005.
Advertisements

Markedsføring, rekruttering og lojalitet
Hva sier de offentlige styringsdokumentene?
1 Arbeidssted, bruk av fasiliteter og - mengde 5.
Litt om alt Leiarsamling NSKR Ålesund 2. april 2006 Kristine Sevik.
Rammevilkårene for forskning i utdanningen Toril Johansson, ekspedisjonssjef Universitets- og høyskoleavdelingen.
Konsekvenser av ny teknologi Over the course of a few years a new communications technology annihilated distance and shrank the world faster and further.
IKT ressurser for e-læring NVU-konferansen 2005 Olav Skundberg HiST, AITeL
Om praktisk tilrettelegging av fjernundervisningen Eksempel fra Praktisk Pedagogisk utdanning ved UMB Nasjonalt studieveilederseminar 2007 Hans Erik Lefdal.
Det digitale læringsmiljø – for alle?
Blikk på ikt •Handler om data •Design og layout •Programvare •Handler om utstyr •Handler om nye ting og gagets •Handler om folk •Vanlige.
1 Arbeidssted, bruk av fasiliteter og - mengde 5.
Erfaringer med akkreditering av masterprogram ved HiAk Oversikt over de masterne (og en ph.d.) HiAk har fått akkreditert fra 2004 – d.d. ■Læring i komplekse.
NVU – aktører De som presenteres her er: •HiA •HiB •HiNT •HiST •UiS.
1 Hvem har plyndret Tanzania for gull, og hvor er det gjemt?
1 Hvem har plyndret Tanzania for gull, og hvor er det gjemt?
ITU-konferansen 2006www.itu.no F O R S K N I N G S- O G K O M P E T A N S E N E T T V E R K F O R I T I U T D A N N I N G LMS som pådriver for digital.
Kunnskapsløftet og sammensatte tekster
Elektroniske verktøy Diakonhjemmet nov Verktøyene Disse verktøyene blir brukt på Diakonhjemmet •E-post •PPS •NEL •Studentweb •Its learning.
Steinar Gjerde -lærer ved Fagskolen i Gjøvik
Oslo kommune Utdanningsetaten Lofsrud skole Bendicte Uv og Petter Feiring Gudbrandsen.
Oslo kommune Utdanningsetaten Stovner videregående skole BRUK AV IKT I LÆRINGSARBEIDET Hvordan fungerer IKT som pedagogisk verktøy/hjelpemiddel ved Stovner.
Ra i første rekke ? læring med IKT Presentasjon ved Berit Bratholm , Høgskolen i Vestfold.
Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) i utdanning og institusjon Nye førskolelærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning og internasjonale.
Høgskolen i Oslo Litt om LMS. Hva er et LMS? l Et internettbasert, brukeravgrenset system for elektronisk kommunikasjon, publisering av elektroniske filer.
+ Wiki i klassen Tonje Hilde Giæver og Louise Mifsud TOS IKT1.
Strategiprosess Allmøte SAM desember 2011 DJ
Elektroniske verktøy Diakonhjemmet nov 2008 (Klikk for å komme til neste side)
Elektroniske verktøy Diakonhjemmet nov Verktøyene Disse verktøyene blir brukt på Diakonhjemmet Epost PPS NEL Studentweb Its learning.
Elektroniske verktøy Diakonhjemmet august Verktøyene Disse verktøyene blir brukt på ditt studium Epost Studentweb Its learning.
Norgesuniversitetet:
24. mars 2009Stokmarkneswww.itu.no F O R S K N I N G S- O G K O M P E T A N S E N E T T V E R K F O R I T I U T D A N N I N G Lærende nettverk og nasjonale.
Utredning om digital tilstand i høyere utdanning – om forhold knyttet til bruk av IKT i undervisningssammenheng.
NKIs erfaring med Læringspartnere
Velkommen til Medisinsk bibliotek
PCer i klasserommet – kaos eller kontroll? Erfaringssamling RFK, pedagogisk bruk av IKT, 4. mai 2010 Marita Aksnes, Randaberg vgs. Twitter: maritaa Blogg:
Digital kompetanse for alle. Forord (utdrag) Departementet definerer digital kompetanse som den kompetansen som bygger bro mellom ferdigheter som å lese,
Pedagogiske utfordringer og fremtidige utviklingstrekk
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
ECAR Study of Undergraduate Students and Information Technology, 2013 Educause Center for Analysis and Research.
Satsingen Vurdering for læring - hvordan kan UH bidra? Kvalitetssikringsnettverk etterutdanning UH Gardermoen 3. juni 2010 Hedda B. Huse, Anne Husby, Ida.
IKT i undervisningen Science camp Halmstad 12. april 2011 Torgeir Selle.
*BEST Coaching Strategi – Organisasjonsutvikling – Executive Search - Coaching 1.
NOKUT evaluering 2008 Ingeniørdidaktisk kurs Marte Bratseth Johansen Seksjon for universitetspedagogikk Program for lærerutdanning
Universitets- og høgskolebibliotekene i kunnskapssamfunnet Randi E. Taxt Bibliotekmøtet på Hamar
PEDAGOGISK DAG Kjetil Bjorvatn 26/ Plan for dagen 1.Oppsummering av uken v/meg 2.Veien videre v/instituttene 3.Lunsj når vi er klare Torben Jensen.
Refleksjoner over funn i ARK
Beskrivelse av gjennomføringsprosessen
LUB og nasjonale planer
Agenda: Kort gjennomgang av ARK, innhold og teori Gruppearbeid
Inflation og produktion 11. Makroøkonomi Teori og beskrivelse 4.udg. © Limedesign
Arbeidsmiljø- og klimaundersøkelser (ARK)
1 Universitetsbiblioteket i Trondheim Innlegg på Nordisk sommerskole for informasjonskompetanse Finland, Tusby, Gustavelund, 29. juni 2005 Anne L. Lorange,
Arbeidsmiljø- og klimaundersøkelser (ARK)
Kildesystem – dataflyt - oppvekst
Utdanningsforbundet Bergen Seksjon grunnskole Nettverk våren 2011 Den digitale lærer.
Bø hotell, Anders Stang Lund Senior kommunikasjonsrådgiver
Høgskolen i Oslo Den digitale hverdagen – fagdag for de uavhengige forlagene Valg og vurdering av digitale læringsressurser Vibeke Bjarnø, IKT-seksjonen,
Høgskolen i Oslo Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) Nye førskolelærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning 2004/2005 Eli.
Befolkning og arbejdsmarked 7. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
Studentevaluering av undervisning Gunnar Handal Seminar om kvalitetsvurdering UiO,
Basisgrupper en nær professoren-opplevelse Knut Kaasen Nordisk institutt for sjørett Det juridiske fakultet Knut Kaasen 1.
Verden der ute – slik DML ser den Erfaringer fra Educause & refleksjoner rundt NMC Horizon-rapporten.
IKT i læring - Verdensveven Samling 2 23.september.
2014 Studiebarometeret Studiebarometeret Høgskolen i Sør-Trøndelag I denne rapporten er spørsmål om tidsbruk (studieinnsats) ekskludert. Vi henviser.
1 ”NTNU - en trendleder?”. 2 The Horizon report 2010 En av trendene nå: åpne digitale læringsressurser NTNU har både fokus på og lang erfaring med bruk.
1 Berit Kjeldstad Prorektor utdanning og læringskvalitet ”From Brick to Click University” Hvor står utdanning ? Utfordringer Muligheter.
Strategi – Innspill fra IDI Kalvskinnet Ledermøte 22. mars 2017
Digital læring for publikum og bibliotekansatte
Forskning på digitalisering og læring innen helsefag
Utskrift av presentasjonen:

1 Evalueringer av LMS Kan evalueringer av bruk av læringsstøttesystem lære oss noe i forhold til en ny anbudsprosess? NTNU som utgangspunkt.

2 It’s learning - halleluja

3 EVALUERING AV IT’S LEARNING VED NTNU RESULTATER, VURDERINGER OG ANBEFALINGER Rambøll Management Consulting

4 IT’S LEARNING BRUKES MYE, OG STADIG MER  brukere innlogget i løpet av perioden fra 25.april til 25.mai

5 BRUK AV IT'S LEARNING Hvor ofte bruker du it’s learning? (N=2333)Studenter Mer enn 3 ganger per dag12 % 1-3 ganger per dag49 % 1-3 ganger per uke31 % 1-3 ganger per mnd5 % Svært sjelden3 % Usikker/Vet ikke0 % Hvor ofte bruker du it’s learning? (N=747)Ansatte Mer enn 3 ganger per dag6 % 1-3 ganger per dag28 % 1-3 ganger per uke48 % 1-3 ganger per mnd11 % Svært sjelden5 % Usikker/ Vet ikke2 % Studenter Ansatte

6 Læringsplattformene er i stor grad kun administrative støttesystemer for undervisning og læring; det handler stort sett om å holde oversikt over ressurser i tilknytning til undervisningen, få og gi beskjeder og levere oppgaver. (Kolås m. fl. 2008) Men hva brukes it’s learning til?

7 It’s learning per i dag Funksjonalitet Innhold Enkel Kompleks Adm Fag Enveis kommunikasjon, beskjeder om endringer i undervisning.. Nedlasting av forelesningsfoiler, Samarbeid via nett ifb. med oppgaveløsning, blogger, tilrettelegging for refleksjon rundt undervisning Ukjent/ high end Demonstrasjoner, film, Storyline, digitale eksperimenter, kunstneriske/kreative aktiviteter, multimedieprosjekter,.. ? ? Timeplan Innlevering (med tilbakemelding?) Oppgaveløsning /caseløsning via nett Streaming av forelesning Hvordan it's learning brukes i dag (Rambøll)

8 Kan ett og samme LMS brukes i alle emner og appellere til alle brukere?

9 HVEM ER MEST/MINST TILFREDS? Studenter !

10 Informatikk- studentene er kritiske til it’s learning Informatikkstudentene har sannsynligvis høyere forventninger til it’s learning enn studenter på andre emner. De er trolig også mer kritiske fordi har god kjennskap til alternativ til it’s learning og gode forutsetninger til å se muligheter for forbedringer i it’s learning. (Grønland 2010)

11 It’s learning per i dag Funksjonalitet Innhold Enkel Kompleks Adm Fag Enveis kommunikasjon, beskjeder om endringer i undervisning.. Nedlasting av forelesningsfoiler, Samarbeid via nett ifb. med oppgaveløsning, blogger, tilrettelegging for refleksjon rundt undervisning Ukjent/ high end Demonstrasjoner, film, Storyline, digitale eksperimenter, kunstneriske/kreative aktiviteter, multimedieprosjekter,.. ? ? Timeplan Innlevering (med tilbakemelding?) Oppgaveløsning /caseløsning via nett Streaming av forelesning Har it's learning noe å gjøre i hjørnet øverst til høyre? (Rambøll)

12 Om aktivitet ”øverst til høyre” (faglig innhold og kompleks funksjonalitet) •IKT-støtte i undervisningen […] vil […] ikke kunne begrenses til en diskusjon om bruk av it's learning. Her vil også andre verktøy spille en rolle. Vi utelukker ikke at it's learning kan bidra til denne typen bruk, men gitt at dette i større grad er en åpen prosess, mener vi at it's learning i mindre grad kan ha en definert rolle her. (Rambøll)

13 STRATEGIANBEFALINGER Strategi for bruk av IKT i undervisningen ved NTNU Sentral strategiLokal strategi ”Administrativ bruk” ”Behovsoversikt” ”Støtteressurser og kompetanseutvikling” ”Faglig bruk” Rambøll

14 LMS primært for studie- og studentadministrasjon? •Skal vi da i fremtiden etterspørre LMS som er gode på administrasjon og innføre ufravikelige institusjonelle eller nasjonale standarder på området - mens den faglige bruken bestemmes av fagmiljøene selv, dvs. at de 1000 blomstene skal få blomstre i den fagnære IKT-bruken?

15 Om lag 80 % har generelt godt utbytte av digitale verktøy i læringsarbeid Om lag 80 % har generelt godt utbytte av digitale verktøy i samarbeid med andre studenter Om lag 2/3 har godt utbytte av digitale verktøy i kommunikasjon med ansatte Studentenes mening om digitale verktøy

16 Populære digitale verktøy ved NTNU Bruk av andre IKT verktøy enn it’s learning. Rambøll.

17 Disse verktøyene gir bedre muligheter for samarbeid på tvers av emner/institusjoner Bør kjernefunksjonalitet dekkes av tilbud fra ”skyen”?

18 Studentene etterspør også større åpenhet i forhold til innhold enn det de finner i it’s learning Både studenter og lærere ønsker at studenter utenfor emnet/ studenter ved andre institusjoner/ allmennheten skal får tilgang til læringsressurser i emnet. (Grønland 2010).

19 Summen av evalueringene: Ønsker vi oss… •…et system med en kjerne som er likedan for alle og at denne kjernen håndterer studie- og studentadministrasjon •…og systemet skal gi den enkelte bruker mulighet til å trekke inn og bruke et stort knippe andre verktøy •…og hvor alle verktøyene spiller sammen innenfor rammen av systemet •…og som kan invitere alle til å delta i samarbeid •… og som kan gi fri tilgang til læringsmateriell og andre ressurser?

20 Men selv verdens beste system… …vil ikke alene kunne løse alle utfordringer på IKT i læring- området…

Despite massive investments in both hardware and software…. …most faculty still teach as they were taught — that is, they stand in the front of a classroom providing lectures intended to supply the basic knowledge the students need

22 Åpenhet og samarbeid: Noen avklaringer som kan være nyttige: •Ønsker institusjonene å åpne undervisningen sin for alle? Hva med personvern? Hva med rettighetsproblematikken? Hvilke ressurser vil åpenhet kreve? •Ønsker institusjonene å brukes google docs, dropbox og facebook i utdanningen? Hvilke motforestillinger finnes?

23 Avslutningsvis: Flere ting å tenke på •Organisering av arbeidet med IKT i læring •Institusjonens strategi •Ledelse med fokus på utdanning

24 Organisering •Har institusjonene organisert arbeidet sitt med IKT i læring på best tenkelig måte? Finnes det er optimal måte å organisere arbeidet med IKT i læring på? (Nordkvelle m. fl. Kunsten å ile langsomt, Et problemnotat om organisering av pedagogisk bruk av IKT i norsk høyere utdanning. NUV. Under publisering)

25 Betydningen av å ha en strategi •Högskoleverket peker på betydningen av å forankre den pedagogiske bruken av IKT i institusjonenes overordnede strategi for undervisning og læring.

26 Betydningen av å ha en ledelse med fokus på utdanning •Dersom strategiene skal få gjennomslag og omsettes i praktisk arbeid, bør de forankres i ledelsen på alle nivå, fra sentral ledelse til de små enheter. Vi snakker her om en ledelse med fokus på utdanning. Et tydeligere pedagogisk lederskap i høyere utdanning synes å være en viktig forutsetning for suksess (Nordkvelle m. fl). Prorektor for utdanning og læringskvalitet NTNU. Berit Kjeldstad

27 Bør vi løfte sammen?

28 …for å være forberedt på fremtidens student… •