Skoleleder & læringsleder

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Oppfølging og vurdering som grunnlag for læring
Advertisements

Forventninger og videre arbeid…...
Noen utfordringer for skolene
Kan læringsutbytte dokumenteres?
Ledere for LP 7-skoler Gardermoen Torunn Tinnesand
5. mars 2013: Hans-Olav Gammelsrud, rådgiver i Akershus fylkeskommune,
Metakognitive læringsstrategier og tren tanken
Nivå og kvalitet i utdanningen(e) i relasjon til studentgrunnlag og “krav” til gjennomstrømning Konferanse om norsk ingeniørutdanning, 23./24. oktober.
Rektoropplæring Gardemoen Hanne Jahnsen
Bruk av håndholdte spillkonsoller og kommersielle spill i skolen
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
PISA Litt om resultatene bak overskriftene - og noen fortolkninger Halden 14. februar 2008 Svein Lie ILS, Universitetet i Oslo.
Meta-analyse Frode Svartdal UiTø April 2014 © Frode Svartdal.
Teori og Praksis Hvordan kobler vi pedagogikk, fagdidaktikk og fag med erfaringer fra og virkeligheten i skolen?
Temadag Læring i prosjektpraksis Simulering som metode.
Tilpasset opplæring i en lærende skole
FORMATIV VURDERING.
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Ungdomstrinn i utvikling
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Et lite dypdykk i matematikk i TIMSS og PISA
Den gode lærer Elevrådskonferansen 2009 Petter Hagen 4. november 2009.
Førsteamanuensis Vidar Gynnild, NTNU
Prosjektsamling 4. mars 2013.
Trinn 3 Bruke vurdering for læring for å fremme elevenes skriveutvikling.
Skolebesøk februar 2008 Forskrift Retningslinjer for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune Hjelpemidler ved lokalt gitt og sentralt gitt eksamen.
Organisasjonslæring i pedagogiske institusjoner – en systemteoretisk tilnærming
Forankring av arbeid med LP- modellen Opplæringslovens betsemmelser og faglige begrunnelser for lederoppgaver og –ansvar Gardermoen juni 2012 Svein.
Nasjonale prøver.
Ulikheter og variasjoner
LP og evidens i undervisningen
Satsingen Vurdering for læring - hvordan kan UH bidra? Kvalitetssikringsnettverk etterutdanning UH Gardermoen 3. juni 2010 Hedda B. Huse, Anne Husby, Ida.
*BEST Coaching Strategi – Organisasjonsutvikling – Executive Search - Coaching 1.
Foreldrenes betydning for elevenes læringsutbytte
Kulturskolene: har de noen verdi? Nina Scott Frisch KS-Nordland -årsmøte Bodø 19. Oktober 2010.
LP-modellen fra et rektorperspektiv
OECD Reviews of Migrant Education: Norway OECD DIAGNOSIS AND POLICY RECOMMENDATIONS.
Johan From Professor Handelshøyskolen BI
Nasjonale utfordringer i lærerutdanningen Per Botolf Maurseth Utdanningsforbundets konferanse om lærerutdanning 29. Januar 2007.
Skolevandring.
Cecilie Gangsø GLU EKSAMEN I PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP.
Skriving og lesing som grunnleggende ferdighet
Skolen som lærende organisasjon NFFL
KLASSELEDELSE.
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
PEL-EKSAMEN Linn Cathrin Arnevik.
1 KUNNSKAPSLØFTET Strømstad Skoleledelsens oppgave med å videreutvikle lærernes vurderingskompetanse utfordringer i vurderingsarbeidet – videregående.
TIDE Knowledge is only as good as its intelligent application Schmoker, 2006 Kunnskap er bare så god som mottakerens evne til å bearbeide den.
IMPLEMENTERING AV KVALIFIKASJONSRAMMEVERKET Det nasjonale dekanmøtet i medisin Grand Hotell 7. juni 2011 Arne Skodvin Fagområdet for universitetspedagogikk,
MM A estre mbisiøs atematikkundervisning MAM Novemberkonferansen 2015.
Foreldrenes betydning for elevenes læring Thomas Nordahl
Vi vet godt hva som virker, og ikke virker…
Digital læring for publikum og bibliotekansatte
Effektiv undervisning
Eksempel fra Nevrologisk avdeling
Skolebasert kompetanseutvikling
Studenters læring "The greatest obstacle to discovery is not ignorance – it is the illusion of knowledge." Daniel Boorstin Elaine Munthe UiS.
Lærerutdanning for ungdomstrinnet LUT
Modul 2 – Elevens tenkning gjennom samtale
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Oppgaver som fremmer kommunikasjon B – Samarbeid
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Skolebasert kompetanseutvikling
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Emneevaluering og referansegrupper – forbedringer, supplement, alternativer Guttorm Sindre.
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Modul 3 – La deg inspirere til å inkludere
Telle i kor Telle med 4 fra 4 A – Forarbeid
Modul 4 – Synliggjøre elevenes tenkning
Utskrift av presentasjonen:

Skoleleder & læringsleder Elaine Munthe

Kunnskap (Forståelse, Innsikt; om ledelse, kvalitet, Læring – og mer!) Å lede et mangfold av lærere som leder et mangfold av elever i en kompleks og foranderlig organisasjon og samfunn. Kunnskap (Forståelse, Innsikt; om ledelse, kvalitet, Læring – og mer!) Ferdigheter (Analysekompetanse, kommunikasjonsferdigheter) Redskaper (strategi – økonomi)

Plan for dagen Skoleledelse Problemer & Muligheter Å lede for andre Faglig ledelse; å åpne undervisningens ”black box” Faglig ledelse; å lede læringsfellesskap Mulige strategier

Problemer ”Initiativitis” (Abrahamson, 2004) Tendensen til å iverksette en endeløs strøm av usammenhengende nye tiltak som ingen er i stand til å lede… Symptomer: overlessing, kaos, kynisme og utbrenthet blant ansatte Mangel på sammenheng mellom stat – fylke / kommune – skole ”The word initiativitis was often used by the leaders we spoke to as a way of expressing their frustration with the number of policy initiatives they were having to deal with… ”(PWC, 2007 – undersøkelse blant skoleledere i England). Accountability – rapportering som må til – alle man skal stå til ansvar for. Tar oppmerksomheten bort fra det som foregår i organisajonen. ELLER: Krever en annen form for ledelse. To-delt ledelse med administrativ ansvar og ledelsesansvar. Men det krever at rektorer kan lede andre.

Endrede forventninger til rollen: Å bygge strategisk retning & ethos Lede undervisning og læring Forstå og utvikle mennesker Omforme organisasjoner; profilere styrker Bygge nettverk og relasjoner utad – partnerskap Endrede forventninger i løpet av få år

Muligheter Det tas større ansvar nasjonalt og regionalt? Master i skoleledelse / skoleledermoduler Oppmerksomhet omkring ”initiativitis”? Systematisering av dialog mellom fylke / kommune og skoleleder Skoleledersamlinger og nettverk Rekruttering til skoleledelse Etterfølgelse av skoleledere Diagnostiske data: Sammenligne seg selv med seg selv over tid Sammenligne epler med epler Sammenligne resultater i forhold til gitte standarder

Stortingsmelding 11 (2008-2009) Lærerrollen Konsekvenser for skoleledere og skoleeiere Samarbeid med UH-sektor; praksisskoler, EVU og FoU

Å lede for andre Skoleledelse har større effekt på skoler og elever når det er bredt distribuert. (flere engasjeres) Skoleledere øker læring indirekte og mest effektivt gjennom deres innflytelse på ansattes motivasjon, dedikasjon og arbeidsforhold. (Leithwood et.al., 2007 – i Fullan, M. (2008). What’s worth fighting for in the principalship?)

Leadership is not about making clever decisions and doing bigger deals, least of all for personal gain. It is about energizing other people to make good decisions and do better things. In other words, it is about helping release the positive energy that exists naturally within people. Effective leadership inspires more than it empowers; it connects more than it controls; it demonstrates more than it decides. It does all this by engaging – itself above all, and consequently others. (Mintzberg, H. 2004, Managers not MBAs, San Francisco: Berrett-Koehler, s. 143)

Faglig ledelse Del 1: the black box Den eneste måten å fremme læringsresultater er å fremme undervisning.

Hva vet vi om undervisningens betydning for elevers læring? Nye, Konstantopoulus, Hedges (2004). How large are teacher effects? Educational Evaluation and Policy Analysis, 26 (3), 237-257: Lærere som skårer på 75. % ift pedagogisk fagkompetanse har elever som skårer 14% høyere i lesing og 18% høyere i matematikk sammenlignet med elever som har lærere på 25. % Dersom elevene har en lærer på 90. % vil de skåre 13% høyere i lesing og 18% høyere i matematikk sammenlignet med elever som har en lærer på 50.%. Dette er en av mange studier som peker på betydningen av læreres pedagogiske fagkompetanse og betydningen av at lærere får utvikle slik pedagogisk fagkompetanse kontinuerlig.

Læreres pedagogiske fagkompetanse Pedagogikk eller fag? Det er ikke snakk om et ”enten – eller”, men et ”både – og”. Kompetanseforskrifter vil kreve større innsats rettet mot faglig sammensetning av lærerteam og større fokus på VU for å kvalifisere lærere til undervisning. Ikke formelt kvalifisert i faget - Usikkerhet – rigiditet / mindre fleksibilitet i undervisning (Munthe, 2003)

How People Learn – Brain, Mind, Experience and School http://www. nap How People Learn – Bridging research and practice: http://www.nap.edu/openbook.php?record_id=9457

Forskning om læring Muligheter for å gå i dybden – å forstå og å utvikle nødvendige grunnleggende ferdigheter Kritikk av pensum som er ”One inch deep and one mile wide” Betydningen av variasjon og aktiv deltakelse Integrering av fakta Eksempler og ikke-eksempler; konkretisering Flere perspektiver Det er ikke farlig å gjøre feil! Det er vår oppgave å sørge for at misforståelser avdekkes! Materialer som gir mulighet for interaksjon og utforskning Hjerneforskning: fortsatt utvikling

Skolens oppgaver Emosjonell Støtte Organisering Læringsstøtte Atferdsledelse Produktivitet Undervisnings- og læringsformater/ metoder Positivt klima Lærer sensitivitet Alderstilpassing Innholdsforståelse Prosedyrer og ferdigheter Analyse & problemløsing Tilbakemeldings-kvalitet Elevengasjement

Effekter av læreres atferdsledelse på elevers engasjement og faglige prestasjoner Resultat Gj.effekt Antall personer Antall studier Prosent økning Engasje-ment +.617 784 7 23 Faglig presta-sjon +.521 553 5 20 Marzano, R.J.(2003). Classroom Management that Works, Alexandria, VA: Ass. For Supervision and Curriculum Development.

Ny forskning om ADHD Liv L. Stray, tidl. på Sørlandet kompetansesenter Doktorgradsarbeid om barn med ADHD / hyperaktivitet diagnose og motoriske ferdigheter Barna er aktive – men har vansker med motorikken Får mye negativ oppmerksomhet p.g.a. motoriske vansker; ligge på pulten, velte ting overende Møblering?

Skolens oppgaver Emosjonell Støtte Organisering Læringsstøtte Atferdsledelse Produktivitet Undervisnings- og læringsformater/ metoder Positivt klima Lærer sensitivitet Alderstilpassing Innholdsforståelse Prosedyrer og ferdigheter Analyse & problemløsing Tilbakemeldings-kvalitet Elevengasjement

Planlegge for aktivitet eller forståelse? Å tenke ut fra forståelse Å tenke aktivitetsdesign Hva vil være tilstrekkelig og avdekkende bevis på forståelse? Hva vil være interessante og engasjerende aktiviteter for dette temaet? Hvilke ”demonstrasjons-oppgaver” kan forankre emnet? Hvilke ressurser og materialer er tilgjengelige? Hvordan kan jeg skille mellom de som forstår og de som ikke forstår (selv om det kan se ut til at de forstår)? Hva skal elevene gjøre inne i klasserommet og utenfor? Oppgaver? Hvilke kriterier vil jeg benytte for å vurdere arbeidet? Hvordan skal jeg gi karakterer / vurdering? Hvilke misforståelser er sannsynlige? Hvordan kan jeg kontrollere for dette? Fungerte aktivitetene? Hvorfor – hvorfor ikke? McTighe & Wiggins, 1999, The Understanding by Design Handbook, s. 145.

Tilbakemeldingskvalitet IRE-mønsteret: Initiering – Respons – Evaluering Det mest vanlige kommunikasjonsmønsteret i undervisning (I): Lærer stiller et spørsmål (som han/hun allerede vet svaret på) – (R) : Elev svarer – (E) : Lærer sier om det er riktig/feil/bra/flott, el.l. Lærer er eksperten som avgjør hvem som deltar, når de deltar, hvor mye de skal delta, og om bidragene fra elevene er relevante/verdifulle eller ikke.

IRE-mønsteret bidrar til lærers opplevelse av kontroll mer enn elevers læring (bl.a. Cazden,1988; Barnes, 1992; Gutierrez, 1994). Nystrand m.fl. (1997): Størstedelen av lærerne i 112 åttende og niende trinn klasser benyttet IRE-mønsteret som det dominerende mønsteret i undervisningen. Negative sammenhenger med læring!

Selv- og medelevers vurdering Fontana & Fernandes (1994); grunnskoleelever fikk opplæring og trening i vurdering og tilbakemelding over 20 uker. Læringsutbytte var 50% mer enn i kontrollgruppene. Frederiksen & White (1997): størst forbedring hos elever som hadde prestert dårligst. ”Low achievement in schools may have much less to do with a lack of ”innate” ability than with pupils’ lack of understanding of what they are meant to be learning and what counts as quality.” James, M., McCormick, R. et.al. (2007). Improving learning how to learn, London: Routledge. Se også: http://www.tlrp.org/

Å se på undervisning gjennom elevenes øyne John Hattie, University of Aukland Intervju ”Seeing through the eyes of students” 40% av det vi lærer elever kan de allerede! Undervisning er intervensjon Lærere må studere egen virksomhet Shirley Clark - Vurdering

Å utvikle en forbedringskultur Den enkelte læringsøkten Den enkelte læringsøkten Årsplaner Årsplaner LÆRERSAMARBEID

Hva samarbeider lærere om? Hvordan er kvaliteten på samarbeidet? Utfordringer? Faglige diskusjoner? Å våge å være i usikkerheten vs å konkludere med svaret Å våge å gjøre undervisning synlig http://www.skoleipraksis.no/ Hvordan må miljøet være for å våge dette? Hva er rektors rolle?

Fokus på undervisning i seg selv er ikke nok – vi må også ha måter å gå til endring i klasserommene Individuelle lærere må bli oppmerksomme på svakheter og styrker i egen undervisning og forståelse Individuelle lærere må få kjennskap til bedre måter å praktisere på Individuelle lærere må være motiverte til å gjøre forbedringer Barber & Mourshed, 2007: lærerteam som opplever høye forventninger og har felles mål samt tro på felles muligheter

Diagnostiske data kommer til hjelp her også: Hvordan gjør vi det i spesifikke fag over tid? Er det forskjeller mellom klasser på samme trinn? Hvordan er våre resultater sammenlignet med andre skoler i lignende situasjon som vår? Hva med i forhold til nasjonale mål? Hva vet vi om undervisning og læring i dette faget og for denne elevgruppen? Hvordan forholder vi oss til dette i vår undervisning? Hvordan kan vi studere undervisning og læring ved egen skole?

Å utvikle en forbedringskultur Drøft: Hva er målet for skolens undervisning og læring? Hvordan arbeider vi i dag med utvikling av læreres pedagogiske fagkunnskap for å fremme undervisning og læring? Identifisere styrker og svakheter Hva kan være mulige tiltak for å bedre undervisning og læring?

Noen råd Fra Fullan, M. (2008) What’s worth fighting for in the principalship? Velg et lite antall ambisiøse undervisningsmål (lesing, tallforståelse) Arbeid intenst med undervisningspraksis og læringsmuligheter i hvert klasserom. Etabler daglige ”vurdering for læring” metoder som alle lærere kan benytte. Forankre normen om at alle lærere har ansvar for hverandres læring og for å lære av hverandre. Utvid normen til å gjelde utenfor skolen og fra profesjonen som helhet. All virksomhet må ses i f t de første 5 punktene (møter, budsjett, kurs, kommunikasjon)

Åpenhet – samarbeid – innsyn – kriterier - læringsfellesskap Lesson Study – et eksempel på en metode Lærere samarbeider om: Å identifisere målet de vil ha for en Lesson Study Planlegge og gjennomføre en time for å utforske dette målet 3. Diskutere, reflektere, systematisere og publisere erfaringer fra arbeidet. Åpenhet – samarbeid – innsyn – kriterier - læringsfellesskap

Å studere en undervisningsøkt: (Utforske og forberede) (Implementere og observere) (Reflektere og raffinere) (Reflektere og publisere) Team møter Underv.studie (1) Underv. studie (2) Gjennomsnittlig tidsbruk= 10-15 t over 3 uker (Valgbar)

Eksempler på mål på forskjellige nivåer: Step 1 (overarching lesson study goal): “Students will become independent problem solvers.” Step 2 (content-specific goal): “How to find the area of a triangle” Step 3 (relating content-specific goal and overarching lesson study goal): “Students will independently discover how to find the area of a triangle.” Step 4 (identifying content-specific areas to focus on): “To explore how manipulatives can be used to help students independently figure out the formula for finding area of a triangle.” Fra: http://www.tc.edu/lessonstudy/

Planleggingsverktøy: http://www.tc.edu/lessonstudy/doc/Lesson_Planning_Tool.pdf

Ressurssider – Lesson Study http://www.tc.edu/lessonstudy/ http://www.rbs.org/lesson_study/readings_resources.php http://www.globaledresources.com/ Matematikkundervisning i Japan: http://www.criced.tsukuba.ac.jp/math/sympo_2006/takahashi.pdf Videofilmer (matematikk) med mer fra Japan: http://www.globaledresources.com/resources.html Norske filmer: http://www.skoleipraksis.no/

Samarbeid med UH-sektor Praksisbarnehager / Praksisskoler Veiledning av nyutdannede lærere FoU og læreres pedagogiske fagkunnskap