Prinsipper for utøvelse av lederrollen L O S Ledelse, organisasjon og styring i Bærum kommune Ledelse Prinsipper for utøvelse av lederrollen 14.12.11 Ledelse
Lederkultur Summen av verdier, holdninger og atferd som preger kommunens ledere i utøvelsen av sitt daglige lederskap Ledere og ledelse er en viktig forutsetning for effektiv tjenesteproduksjon og sunn bedriftskultur 07.07.2010 Ledelse
Ledelse Ledelse er Å styre tjenesteproduksjon, forvaltning og virksomhet for øvrig i en organisasjonsenhet etter fastsatte mål for virksomheten Å påta seg ansvaret for virksomhetens resultater, økonomi og personale Å oppnå resultater gjennom andre 07.07.2010 Ledelse
Lederansvar Leder har - innenfor sin organisasjonsenhet Resultatansvar (derunder fag-, drifts- og utviklingsansvar) Personalansvar og arbeidsgiveransvar Økonomiansvar Ledere innenfor samme programområde har et felles ansvar for tjenestetilbudet til brukerne Styring Utvikling Samordning Felles praksis, likebehandling Helhet Kontroll 07.07.2010 Ledelse
Lederens myndighet Leder skal ha den formelle myndighet (virkemidler og fullmakter) som er nødvendig for å ivareta det lederansvaret hun er pålagt Tjenesteleder har beslutningsmyndighet innenfor sitt tjenestested Myndigheten utøves innenfor rammen av overordnede beslutninger og felles spilleregler 07.07.2010 Ledelse
Lederstruktur Lederstrukturen har 3 (evt. 4) nivåer Rådmannen Kommunalsjefene/direktører Tjenestelederne/enhetssjefer Evt. avdelingsledere Hovedprinsipp: Alle ansatte har én direkte overordnet leder Tjenesteleder = administrativ leder, faglig leder, personalleder NB! Kommunikasjon, informasjon og saksbehandling foregår på tvers av nivåer og ledd i organisasjonen 07.07.2010 Ledelse
Krav og forventninger Leders fullmakter fastsettes ved intern delegasjon fra rådmannen Resultatkrav til leder fastsettes i resultatavtale Leder skal aktivt utnytte sine virkemidler og fullmakter, og ha evne og vilje til ledelse Leder har krav på støtte, tilbakemelding, råd og veiledning Kommunen skal gjennomføre utviklings- og opplæringstiltak for ledere Lederen selv skal utvikle seg faglig og personlig bruke personlige egenskaper bygge relasjoner utnytte handlingsrom vise beslutningskraft motivere og utfordre sørge for høy etisk standard i sin virksomhet 07.07.2010 Ledelse
Rådmannens teamorganisering 14.12.11 Ledelse
Delegering av beslutningsmyndighet Leder kan gi ansatte ansvar for å utføre oppgaver og fatte avgjørelser på sine vegne - men lederansvar kan ikke delegeres 07.07.2010 Ledelse