Jens Østli, Fiskeriforskning

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kvalitative studier Trond Hatling Sintef Unimed Helsetjenesteforskning
Advertisements

FISKESPRELL Gøy for barnehagen, godt for barna Del 3 Måltidet i barnehagen Norges sjømatråd Husk å sette inn ditt navn på denne foilen, introduser deg.
Personvernspørsmål ved innføringen av biometri i norske pass
Enkle regler for koking av kjøtt (1)
Eller hvor gode er de til å beskrive smaken
Rosèvin.
Bli en bedre fisker ! Av Ulf Skauli
NN/dag/mnd/år - © Fiskeriforskning - Kan kopieres/videreformidles når kilde oppgis Filetforum Tromsø Kvalitet på superkjølte torskeloins Leif.
Annechen Bahr Bugge Ikke drikk vannet… Annechen Bahr Bugge
Nytt fra IF Innhold • Justeringer på • Messer • Aftenposten-bilag • Studentum • Studiestart • Folkehøgskolekatalogen.
Fra geometriske former til abstrakt design.
Tankesmia Medieanalyse for Helse Nordmøre og Romsdal 19. Februar 2008.
Mat og drikke: De er ikke villige til å betale mer for økologisk produsert mat De er ikke interessert i vegetarmat Det er en stor andel av FrP-velgerne.
Kosthold og trening med fokus på syklister
Å opprettholde et godt immunforsvar
Råd for et sunt kosthold (1)
HVILKE KONSEKVENSER KAN FINANSUROEN FÅ FOR NORGES EKSPORT AV VILLFISK? Terje E. Martinussen Norges sjømatråd Oslo, 1.februar 2012.
Råd for et sunt kosthold (1)
Krabbe sesongen høsten 2011 Havbris jr
fra helsemyndighetene
Jens Østli Bakgrunn LOINS er akseptabel ”butikk”, mens restfilet har primær anvendelse i fryst blokk. Kan hele eller deler av restfileten ”løftes” for.
Eksamen med tilgang til Internett. Forsøk våren 2012
GRUPPEOPPGAVER - samling 3 ALLE ER IKKE MENT Å GJØRE ALLE DELOPPGAVENE, DE FORDELES.
Prosjekt:Elektronikkbransjen – Julegaver 2013 Prosjektleder: Morten Island Rapport av markedsundersøkelse.
FROKOST Frokosten er dagens viktigste måltid.
Test av skjermer på fergene Horten - Moss
Vegetarmat Case for ungdomsskolen av Hanne S. Finstad i samarbeid med lærer Trude Nordli ved Jordal Ungdomsskole.
Generelle ernæringsanbfalinger
Spørreundersøkelse Forum Jæren Måling av trivsel blant brukerne av høyhuset på Bryne Utarbeidet av Harald Stangeland MSc, Marketing Management.
44 Hector om skikk og bruk I Norge
Kjennskap til – og oppfatning av Lom juni Om undersøkelsen Undersøkelsen henvender seg mot et representativt utvalg av befolkningen i hele Norge.
© Synovate Lærernes bruk og holdninger til digitale læremidler i videregående skole og i ungdomsskolen 2011.
EFF Omdømme Havbruksnæringen © TNS Gallup – September 2006/Anett Kalleland Devold.
NN / DATO - © Fiskeriforskning - Kan kopieres/videreformidles når kilde oppgis KLIPPFISK I PORTUGAL APRIL 2007 Betydningen av produktinformasjon Hvilken.
Jan Trollvik Eksportutvalget for fisk
Skape kundeverdi, tilfredshet og lojalitet
Lærerne og prosjektet Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk Spørreundersøkelse til lærere ved noen utvalgte skoler i Oslo høsten 2005.
1 Hvitfisk – hva skjer? Kolbjørn Giskeødegård SUROFI 9. mai 2008 Kolbjørn Giskeødegård.
Post 4, sykehuset Levanger
Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
De 100 mest brukte ordene i bøker i klasse..
Kommuneundersøkelse høst 2010 for Distriktssenteret - Kompetansesenter for distriktsutvikling.
Bakgrunn Det er tredje gangen MMI har gjennomført undersøkelsen i Hamar kommune. Undersøkelsen er nå noe forkortet. I hovedsak lik tidligere års. MMI.
Undersøkelse om undervisningsmateriell for psykisk helse
UNG som skyggeredaksjon. Anne Lene Blystad. Jeg er koordinator for UNG-reporter redaksjonen i Hamar Arbeiderblad. Jeg er 22 år, nyutdannet journalist.
”Jeg reiser smart”-kampanjen 16. september – 30. oktober 2010.
Teoretiske og metodiske spørsmål innen trekk-psykologi
1 Jobb og omsorgsklemma for gamle foreldre Heidi Gautun Forskningsstiftelsen Fafo.
Brukerundersøkelse gjennomført for Bergen kommune Foresattes tilfredshet med kommunens barnehager © TNS Gallup – Politikk & samfunn Avdelingsleder.
7. Typography, Readability & Legibility Lesbarhet.
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Sett inn riktig form av adjektivene, med artikkel hvis nødvendig
Kvasarer Kvasarer sender ut mer energi pr sekund enn sola sender ut på 200 år – og de stråler med denne effekten i millioner av år! Kvasarer ble oppdaget.
Kapittel 1, oppgave i) Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
©TNS X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Kvinner og alkohol Kreftforeningen TNS Gallup.
Nye former for deltakelse Fortsatt bruker rundt tre av fire velgere stemmeretten ved stortingsvalg, men valgdeltakelsen er på et lavt nivå sammenliknet.
Orkla Matbarometer - en nordisk kostholdsundersøkelse
Kjennskap til etablering av «Innbyggerservice» og inntrykk av informasjon fra kommunen generelt Bergen omnibus Januar 2017.
Dyreslagene.
Fisk Noen som har vært på fisketur? Hvorfor? Matauk eller bare moro? Renser dere selv?
Orkla Matbarometer Danmark 2016
Fredag 22. Desember: I GÅR, I DAG OG I MORGEN….
Hva vet vi om barn og smak
Hva vet vi om barn og smak
Smak på maten!.
Kostnadsutvikling fosterhjem
Vitaminer og mineraler
Etter denne timen skal du kunne:
Utskrift av presentasjonen:

Jens Østli, Fiskeriforskning BRASIL OG KLIPPFISK IMPORT/EKSPORT DEMOGRAFI FOKUSGRUPPER Jens Østli, Fiskeriforskning

BRASIL: Import av klippfisk Volum (tonn) Årlig vekst Markedsandel Norge Markedsandel Portugal 2004 24.518 - 91,3 % 7,8 % 2005 27.417 12 % 87,8 % 11,1 % 2006 31.386 14 % 85,8 % 14,2 % Kilde: EFF, Brasil

Norsk eksport av klippfisk til Brasil 2005 og 2006 2005 (tonn) 2006 (tonn) Endring volum Endring gj.snittspris 2005-2006 NOK Sei 14.850 17.100 + 15 % + 4,30 Torsk 5.700 7.500 + 30 % + 4,20 Lange 1.100 1.460 + 33 % + 5,60 Brosme 1.560 1316 - 16 % Kilde: EFF

BRASIL: DEMOGRAFI OG INNTEKTER ”KLASSE” Andel i % Andel i mill. * Gj.snitt pr måned R$ ** Gj.snitt pr måned i NOK*** ultimo 2006 A1 1 % 2 7800 25000 A2 5 % 9 4650 14900 B1 9 % 17 2800 9000 B2 14 % 26 1670 5400 C 36 % 67 930 3000 D 31 % 57 425 1400 E 4 % 7 200 650 * Befolkning = 185 millioner ** Beheftet med betydelig usikkerhet *** 1R$ = NOK 3,20

Clique para editar o estilo do título mestre BACALHAU i BRASIL En kvalitativ undersøkelse november 2006

40-50 millioner konsumenter

Fokusgrupper GRUPPE DATO BY KLASSE 1 20/11 Fortaleza A/B 2 3 21/11 Natal 4 5 22/11 Recife 6 C 7 23/11 Salvador 8

Fokusgrupper Fokusgrupper er en ledet diskusjon omkring et gitt tema Metoden er egnet for å kaste lys over kvalitative forhold, forhold som ofte kan være vanskelig å måle eller kvantifisere (følelser, motiver, oppfatninger, tanker, intensjoner o.l.) Metoden verken kan eller har ambisjoner om å gi resultater som kan generaliseres til større eller mindre grupper av en befolkning.

Fokusgrupper Identifisere/kartlegge idéen/tanken/konseptet “klippfisk” Kartlegge kunnskapsnivået om ulike typer og priser Kartlegge holdninger og vaner relatert til tilberedning og bruk av klippfisk. Kartlegge vaner relatert til valg og innkjøp av klippfisk (pris, innkjøpssted, -frekvens, hva er en god klippfisk?)

MATLAGING Det var betydelige forskjeller i hvor stor grad deltagerne lagde/kokte maten selv. Særlig forskjell fant vi mellom de ulike “klassene”. Kvinnene i C lagde oftest mat. Kvinnene i A og B var mer opptatt av innkjøpet. Maten ble lagd av kokka/hushjelpen Kvinnene i A og B uttalte at de laget litt eller hele måltider selv, særlig ved spesielle anledninger. Spontant(?) ble "bacalhoada“ (alt som har med tillaging av klippfisk å gjøre) pekt ut som noe de gledet seg å kjøpe og lage, på tross av at det var komplisert og ubekvemt: Nå gjaldt det å lage et virkelig velsmakende måltid!

BACALHAU I BRASIL: HOVEDTYPER/ARTER TORSK (PORTO, NORUEGA, COD): Den “ekte” klippfisken LANGE (LING) Småfallen lange kalles LINGUINHO SEI (SAITHE): kalles av og til “bacalhau illegitimo” (uekte klippfisk) BROSME (ZARBO) Finnes antagelig en lang rekke lokale arter som saltes (og tørkes?) Bagre, miraguaia/piraúana, tambaqui, pirarucucu

Assosiasjoner til bacalhau (blå=positive, svart=nøytrale, røde=negative) SMAK PRIS “Namnam”, “smakfull”, “egenartet smak”, “spesiell”, “sterk” “Veldig dyrt” ANLEDNING NÆRINGSVERDI “Påske”, “Jul”, “Nyttår”, “Høytid”, “Jubileum” “Sunn”, “nærende”, “lavt kolestrol”, “inneholder ômega 3” IMAGE OPPHAV “Spesiell”, “Sofistikert”, “chique/stilig/kul”, drøy/metter mange, “mye arbeid”, “vond lukt”. TYPER “Norge”, “Portugal”, “Lisboa” “Porto”, “Saithe” og “Ling” MANGE TILBEREDNINGSMÅTER

Assosiasjoner De mest tydelige assosiasjonene knyttet seg til smak og pris. Sistnevnte medførte at klippfisk (dessverre) er mindre tilgjengelig, på tross av at de ønsket å spise det oftere. B blir også sterkt assosiert med festlige og hyggelige sammenkomster, og dette forsterkes ved at deltagerne var sikre på at alle likte B ("todos gostam de bacalhau“). B var “bankers”! Forbruket syntes sterkt knyttet til spesielle høytideligheter. I Fortaleza og Natal var det tendenser til større spredning over året i forbruket.

Assosiasjoner Helt spontant ble prisen på “PORTO” fra omtrent samtlige deltagere klassifisert som meget høy, også hos klasse A (Observasjoner viser at prisen varierer mye avhengig av produkt, R$ 15,00 - R$120,00 pr kg (NOK 45 – 375)) Det ble også påstått at det var stor variasjon innad, eksempelvis påstod deltagerne at “PORTO” kunne kjøpes for R$ 35,00 - R$ 120,00(NOK 110-375)

Assosiasjoner “SAITHE” og “ZARBO” var de billigste alternativene med en utsalgspris på R$16 – R$20 pr kg (NOK 50-60). “SAITHE” tenderte å være dyrest og enkelte av deltagerne mente å ha sett “SAITHE” til R$ 45,00 pr kg (NOK 140). Disse variasjonene er tydeligst i forbindelse med jul og påske, da deltagerne generelt opplever at prisene stiger betydelig. Produktene med de laveste prisene syntes å bli mest brukt hos de minst bemidlede, dvs de i klasse C.

“Den er myk, den deler seg/skiver seg. Annen B er hard” Fortaleza, A/B Assosiasjoner til TORSK “Den er myk, den deler seg/skiver seg. Annen B er hard” Fortaleza, A/B “PORTO” Representerer alt det gode: Stor fisk, stor kjøttfylde, lys farge og lett å gjøre i stand/rense. Ble også trukket fram som den med best smak og tekstur (myk, saftig, skiver seg) og den som var “minst arbeidskrevende”. “PORTO” ble også oppfattet å være drøy, dvs at den mettet mange. Høy pris er viktigste motforestilling. “Porto er best, men den er svært dyr. Kun for å spises til påske. Salvador, C

Assosiasjoner til TORSK “NORUEGA” “NORUEGA” ble ansett for å være velsmakende og svært lik “PORTO”. Ble vurdert som mindre kjøttfull og derfor relativt sett billigere enn “PORTO” “Ligner på Porto, men er tynnere og tørrere”. Natal, A/B

Assosiasjoner til LANGE “LING” God smak og tekstur. Ble oppfattet å være bedre enn “SAITHE” på smak, farge (lysere) og tekstur. I Natal ble det uttrykt at “LING” ofte hadde svært mye salt på seg, at den var mørk og at den var svært tynn. “For meg er “LING” bedre enn “SAITHE”, den er mer smakfull, men den er mindre kjøtt- og smakfull enn “PORTO”. Fortaleza, A/B

Assosiasjoner til SEI “SAITHE” “Mest utbredt. Den er tørr og tynn, ligner på en planke. Meget tørr”. Salvador, A/B Betraktet som den vanligste fordi prisen gjør at den er tilgjengelig for mange. “SAITHE” ble oppfattet som mindre kjøttfull og med en gråaktig farge. Mer arbeidskrevende: Vanskelig å fjerne skinnet og beina sitter veldig hardt. Udrøy sammenlignet med “PORTO”. “Til fyll (stuffing) kan man bruke “SAITHE” fordi den er billigere og etter utvanning er den veldig løs og den kan lett rives fra hverandre” Salvador, C

Assosiasjoner til BROSME “ZARBO” “Elendig produkt. Den er mørk, hard med bitter/sur smak. Man får vondt i fingrene når skinnet skal fjernes”. Fortaleza, A/B. “ZARBO” ble kun nevnt av deltagerne i Fortaleza og da i svært negative vendinger: Mørk farge, tynn fisk, mye salt, problematisk å fjerne skinnet. Ble ansett som god å lage bolinhos av og den lave prisen ble oppfattet som positiv. “Til hverdags, for å lage bolinhos e.l. er den smakfull og den har en svært fordelaktig pris” Fortaleza, A/B.

Kriterier for å velge en god “Bacalhau” Farge Pris Type/ Merke Tjukkelse Rabo Halen Konsistens/ tekstur Skinn Smak

En god B skal ha hvit eller lysegul farge, den skal være tjukk (kjøttfull), fast i fisken (skal ikke være mjuk, ikke hard og ikke klebrig): Den skal heller ikke dele seg når den blir berørt. Mange nevnte at de “testet” produktet før kjøp, dvs at de rev av små biter av fisken i butikken for å sjekke kvaliteten. Noen brukte “viftehale” (rabo de leque) som indikator på et godt produkt, men påstod samtidig at det var vanskelig å finne slik fisk pga prisen(?).

Pris sammen med “PORTO og “NORUEGA” ble oppfattet som klare indikasjoner på at dette var klippfisk av god kvalitet. For A og B var farge og tjukkelse viktige attributter. Prisen ble allikevel brukt som det desidert viktigste kriteriet for vurdering av hva som skulle kjøpes.

UTVANNING Utvanning i romtemperatur Utvanning i kjøleskap Bruker melk Litt sukker i vannet UTVANNING Varme opp flere ganger Bruker maniokmel i vannet Legge en kølbit eller biter av keramiske fliser Ha isbiter i vannet Litt salt i vannet “trekker” saltet bedre/lettere ut av fisken

OPPSUMMERT: Bacalhau er et spesielt produkt som både er ettertraktet og sofistikert, med en egenartet smak og aroma, men med en pris som gjør produktet mindre tilgjengelig. B framstår med en aura av eksklusivitet. (“Bolinhos” representerer kanskje en mer folkelig variant)

OPPSUMMERT Studien tyder på at det ligger et latent ønske om å spise bacalhau oftere, men prisen er den store bøygen (regionale forskjeller?) Konsumutviklingen for klippfisk i Brasil er antagelig avhengig av tre forhold: NOK/US$/R$ Privatøkonomisk utvikling Handelsavtale Kina-Brasil

SWOT-analyse Store muligheter for co-marketing (vin-øl) etc Styrke Muligheter Store muligheter for co-marketing (vin-øl) etc Utallige anvendelser Innføre kvalitetsmerke Smaken er umiskjennelig Sunt produkt Næringsrikt Trusler Svakheter Vanskeligere tilgjengelig enn “konkurrerende” produkter Lite synlig/sesongprodukt Noen utsalgssteder og/eller produkttyper kan assosieres med dårlig hygiene Pris Utvanning