Mer tid til elevene 12.Mai 2011 Marianne Aasen leder av KUF-komiteen på Stortinget.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kunnskapsløftet – hvordan skal det bli regional virkelighet? Kunnskapsminister Øystein Djupedal Regjeringens kontaktkonferanse med fylkeskommunene 7. mars.
Advertisements

Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Forventninger og videre arbeid…...
Noen utfordringer for skolene
Kvantitativ undersøkelse • Har skolen utviklet seg det siste året? • Hva forklarer en eventuell utvikling? • Forskjeller mellom skoler og kompetansemiljø.
Motivasjon og begeistring. Foreldre er viktige i skolen
Rektoropplæring Gardemoen Hanne Jahnsen
PEDAGOGISK UTVIKLINGSPLAN 2008 /2009
Velkommen DET ER MITT VALG Et utviklingsprogram for arbeid
Kunnskapsløftet i videregående opplæring Statssekretær Lisbet Rugtvedt Elevorganisasjonens nasjonale seminar 19. november 2005 Engebråten skole.
Årsmøte 2010 Autismeforeningen i Norge Akershus fylkeslag.
…og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring
Verdier – for hvem og til hva? Av prorektor Inga Bostad.
Vi forandrer Norge! Motivasjon - Mestring - Muligheter Ungdomstrinnet Melding til Stortinget nr. 22 ( ) KD ah.
Rolighetsmoen barnehage
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
1.
Regionkursene jan-feb 2010 Tidsbrukutvalget. Tidsbrukutvalget. Mandat Hensikten med utvalgets arbeid er å foreslå tiltak som vil gi bedre utnyttelse av.
Arbeidstid for undervisningspersonalet i skolen KURS ATV-VGO , Rica Grand, Tromsø Kurs ATV-VGO 30-aug 2011, Tromsø.
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
GNIST og Ungdomstrinns-satsingen VFL-samling Susanne Lavik
Ungdomstrinn i utvikling
MØTE FOR SKOLELEDERE TEMA: REKTOR OG SKOLELEDELSENS ROLLE I PEDAGOGISK UTVIKLINGSARBEID – MED UTGANGSPUNKT I VURDERING FOR LÆRING.
Elevenes læringsmiljø og skolens brede mandat
Framtidens behov Hordaland fylkeskommune, NHO, LO 26. oktober 2011.
Læringsmiljø Bunntekst.
Kunnskapsløftet - forskningen Organisering: prosjekter og programstyre Resultater: det store bildet Veien videre: er økt variasjon et problem?
UFD Kompetanse for utvikling Strategi for kompetanseutvikling i grunn- opplæringen St.meld 30 ( ): 2-3 mrd. - Aktørene: skoleeier/KS,
Lærerne og prosjektet Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk Spørreundersøkelse til lærere ved noen utvalgte skoler i Oslo høsten 2005.
Prosjektsamling 5. mars Fra julebrevet: – det hjelper ikke å redusere klassestørrelsen dersom lærerne fortsetter med den samme undervisningen. Nordlandsforskning.
Kvalitetsutviklingsplanen Oppsummering
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
KUNNSKAPSLØFTET UNNEBERG SKOLE
Kunnskapsløftet Innføring : Trinn og Vg. 1
STRATEGIPLAN LILLEHAMMER-SKOLENE
Kampen skole Vår visjon:
Skolens verdisyn Elevsyn Lærings- syn Foreldre-samarbeid
Motivasjon = Begeistring Tillitsvalgte foreldre er viktige i skolen!
Kan ikke alle bare være venner da?
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Temamøte Skole 2. februar 2009 Velkommen !. Skolen og grenda.
Velkommen til et nytt skoleår!
FORMÅLET MED SKOLEN Opplæringen skal, i samarbeid og forståelse med hjemmet, åpne dører mot verden og framtiden og gi elevene historisk og kulturell innsikt.
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
DEMONSTRASJONSSKOLER OG -BEDRIFTER fellessamling i Kristiansand Åge R. Rosnes, november 2005.
Nasjonalt råd for lærerutdanning Frafall fra videregående skole Hva gjør Drammen kommune? Tore Isaksen Utdanningsdirektør Drammen 22. sept
KS skoleeiernes organisasjon og politisk aktør Innlegg v direktør Eva Lian Skoleeiermøte i Troms 25.januar 2010.
En politikk for Kunnskaps-Norge Statssekretær Åge R. Rosnes LOs utdanningskonferanse 2. november 2005 Sørmarka.
Kjære forelder/ foresatt
Relasjonsbasert klasseledelse Haugalandet
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
Kjære foreldre! Foreldreinvolvering og et godt samarbeide mellom hjem og skole fører til: ”Bedre læringsutbytte, bedre selvregulering, bedre trivsel, færre.
Elev- og lærlingombudet i Nordland Regional elevrådskolering VURDERING.
Om presentasjonen Presentasjonen er bygget opp på følgende måte: Lysbilde 2-4: Om Kultur for læring. Vi mener det er vesentlig å ta med dette for å si.
Lover, forskrifter, stortingsmeldinger, handlingsplaner, strategier Barnehageloven – rett til barnehageplass fra Rammeplan for barnehagen.
Barnehagepolitisk offensiv MÅL Fra sentralstyrets vedtak: «Utvikle og gjennomføre en barnehagepolitisk offensiv for å sikre og videreutvikle kvaliteten.
Meld. St. 20 (2012–2013) På rett vei Kvalitet og mangfold i fellesskolen.
Foreldremøte (”Foreldreskolen”) 24. august, 2015 Velkommen til Kristianslyst skole.
Etter at du har satt inn bilde må du høyreklikke på bildet og trykke «send bakerst» REGIONAL PLAN FOR KUNNSKAPSSAMFUNNET.
Utdanningslinja Minister for forskning og høyere utdanning, Tora Aasland Kommunalkonferansen 2009.
Kommunestyremøte - skolestruktur
KS 10 råd 10 RÅD FOR ET VELFUNGERENDE OG EFFEKTIVT PLANSYSTEM
Fra visjoner og verdier til praksis i klasserommet
Læringsmiljøprosjektet Hva har vi lært og hva har vi oppnådd?
Dr. Avis Glaze Utdannelse for demokrati;
– verdier og prinsipper for grunnopplæringen
Fra utenforskap til ny sjanse – Samordnet innsats for voksnes læring
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Møte med seksjonssjefene 10. januar 2017
Strategisk kart 2018–2021 Bruker Kvalitets-utvikling Kompetanse-
Utskrift av presentasjonen:

Mer tid til elevene 12.Mai 2011 Marianne Aasen leder av KUF-komiteen på Stortinget

2029

8 5 %

Kunnskapsnasjonen Norge •Lik rett til utdanning og svært høyt utdanningsnivå •Mange elever lærer mye •Høy trivsel og relativt lite mobbing •Bra relasjoner mellom elever og lærere •Gode engelsk- og demokratikunnskaper •Høy kvalitet i estetiske fag •Mindre forskjeller mellom skolene •Høyt ressursnivå

.. og at pilene nå peker oppover!

Utfordringer •Svake grunnleggende ferdigheter (1 av 5 går ut av grunnskolen med så svake leseferdigheter at de vil få problemer i arbeidslivet) •Alarmerende høyt frafall (1/3 slutter før de er ferdige) •Mangelfull sosial utjevning

Regjeringen skal bidra! •Reformpause – slik at vi sammen kan gjennomføre Kunnskapsløftet •Forutsigbar og sammenhengende politikk, herunder videreutvikling av helhetlig skoledag •Fullt fokus på de viktigste prioriteringene (bla. grunnleggende ferdigheter og frafall) •Flere og bedre lærere – kompetanseløft, ressursnorm og ny lærerutdanning •Ro og stabilitet – skape rom for utviklingsarbeid •Tillit til skolen – mindre papirarbeid og mer tid til læring

Forventninger – i alle ledd

Skoleledelse •Handler om å skape et miljø for læring og utvikling •Vær oppdatert på aktuell forskning – ikke tro •Ansett de rette folka – som vil være lærere og som bidrar til å utvikle arbeidsplassen •Sørg for at lærerne får kompetanseheving •Vis entusiasme overfor ansatte, elever og foreldre •Bruk kartlegginger til systematisk forbedringsarbeid •Ta elever og foreldre på alvor – involver og inkluder! •Vær tydelig – ja til forventninger, nei til underyting •Kjenn skolens muligheter og utfordringer – ressurser og begrensinger – formuler realistiske mål

Hvor er vi?

”Noregs beste skule”

• Videreutvikle kvalitet og kapasitet for den nye rektorutdanningen •Utvikle program for lederskolering i utdanningssektoren i samarbeid med KS •Utvikle nytt tilbud om etterutdanning i klasseledelse •Redusere antall statlige handlingsplaner •Utrede mulige forenklinger i regelverket •Gjennomgå kravene til dokumentasjon og informasjonsinnhenting fra skolene •Følge lærernes og skoleledernes tidsbruk gjennom flere undersøkelser Tidsbrukutvalget

Skoleeierrollen •Stortinget kan vedta reformer og budsjetter, men skoleeierne må sørge for selve gjennomføringen. •Selv om en del kommunestyrer er flinke, bruker noen for lite tid på å diskutere kvalitet og innhold •Skolestruktur er viktig, men hva elevene lærer seg er viktigst •Det er avgjørende at resultater følges opp systematisk og over tid – hvis ikke blir ikke skolen bedre. •”Hands on, folkens!”

Ungdomsskolemeldinga •3000 innspill fra elever, lærere og foreldre – og AUF •Mer valgfrihet - nytt valgfag •Fleksibilitet og timetallsfrihet •Elevmedbestemmelse og elevvurdering •Kamp mot ”matteangst” •Arbeidslivsfag i alle kommuner •Fag på høyere nivå •Kroppsøving

Ikke glem oppdraget! Elevane og lærlingane skal utvikle kunnskap, dugleik og holdningar for å kunne meistre liva sine og for å kunne delta i arbeid og fellesskap i samfunnet. Dei skal få utfalde skaparglede, engasjement og utforskartrong. Elevane og lærlingane skal lære å tenkje kritisk og handle etisk og miljøbevisst. Dei skal ha medansvar og rett til medverknad. Opplæringslova § 1-1

Marianne.MittAp.no