Fører fremtidstenkning til forandring? Noen tanker...

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Two people, both with problems in living, who agree to work together to study those problems, with the hope that the therapist has fewer problems than.
Advertisements

Læring i organisasjoner - hva er en organisasjon
Møteplass: Ledelse Tema: Ledelse i endringstider
Simulatortrening og utfordringer med å få ut data/informasjon fra deltakere, samt bruk av video som hjelpemiddel Kjell Ivar Øvergård, Professor i Psykologi.
Mestring og forebygging av depresjon
Begrepslæring som menneskeretighetslæring
Coaching – en frigjøring av menneskelige ressurser
Universell utforming Kirsten Ribu HiO Evaluering av datasystemer Analyse av systemegenskaper Kirsten Ribu
DOMMEREN KRAV OG FORVENTNINGER I TOPPFOTBALL. Ryddig og “representativ”
Det er ikke hvordan du har det, men hvordan du tar det!?
- roller og forventinger
Mesteparten av ketsjupen er fremdeles i flasken Geir Amsjø agile42.
Hva ligger i begrepet om ansvarlig nanoteknologiutvikling? Roger Strand (Senter for vitenskapsteori, UiB)
RME Nasjonal Konferanse
Sosial kognisjon Geir Overskeid.
Visuell kommunikasjon og bruken av estetiske virkemidler
Christian Waale Hansen
FORMATIV VURDERING.
Britt-Ingjerd Nesheim Forskningsbasert undervisning - hva er det? Og trenger vi det?
1 March 2010 STRATEGISK PLAN Revidert ROTARY INTERNATIONAL “ This is a changing world. We must be prepared to change with it” Paul Harris, 1935.
Toppidrett og holdninger
Nordisk statistikerkonferanse København 13. august 2010 Jan Byfuglien
Elisabeth Gjerberg Nina Amble
Innovationskraft Innovasjonskraft er å kontinuerlig våge og orke å tenke nytt.
*BEST Coaching Strategi – Organisasjonsutvikling – Executive Search - Coaching 1.
Innføring i økonomi Hans O. Melberg.
Bruk av data i kvalitetsarbeid
Regelstyring: Noen innledende betraktninger
Damasio om rasjonelle valg og somatiske markører
ORGANISASJON OG PROSESSER Kjetil Hoff Partner Innsikt1 AS.
Effektive lederteam og dialogkompetanse
Planning and controlling a project Content: Results from Reflection for action The project settings and objectives Project Management Project Planning.
Kapittel 1.4 Modul I Kvalitetsledelse
Johan From Professor Handelshøyskolen BI
Personlighetspsykologi - PSY 2600
Senter for teknologi, innovasjon og kultur (TIK) - Universitetet i Oslo ORGANIZATIONS AND KNOWLEDGE TIK ESST Module 4 Jon Vatnaland.
”The Innovation Process” by Keith Pavitt -Innovasjon i store moderne bedrifter.
UiOa Build a Ladder to the Stars Solveig Kristensen Prodekan studier SAB
Hva er ledelse? Intro org ledelse 2009.
Nettverk: Connect to success! Anne Gretland Partner Business and Development Lead, Microsoft Norway Leder og medgrunnlegger av Oda-Nettverk.
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Vi vil «være sammen»; for barna…
Personlighetsforstyrrelser i DSM-5
Primary French Presentation 10 Colours L.I. C’est de quelle couleur?
Trond Haukedal AS Fagforbundet Kreativ Omsorg ’14 ”Motivasjon og arbeidsglede…” Hamar onsdag.
Trond Haukedal AS Norsk Forening for Rett Syndrom Fagseminar Oslo den 17 oktober 2015 «Hei.
Markedsføring – nødvendig kompetanse for bibliotekarer? Forum for økonomibibliotekarer av Arve Pettersen.
De store læringsteoriene : Psykologiske teorier: Det som skiller de store læringsteoriene er deres syn på: - Hvordan virkeligheten ser ut - Hvordan ting.
THE KAOSPILOTS WHERE CREATIVITY & INNOVATION GO TO SCHOOL HVA NÅR PROSJEKTER IKKE HANDLER OM KONTROLL OG STYRING? TOM KARP DIRECTOR / ASSOCIATE PROFESSOR.
MM A estre mbisiøs atematikkundervisning MAM Novemberkonferansen 2015.
SAMSPILLMETODEN DIALOG Informasjon til foreldre Bergen 2012.
Verdensdagen for Psykisk Helse
Digital bestillingsprosess for Armering, direkte fra modell
Selvinnsikt, lykke og selvledelse
SAMSPILLMETODEN DIALOG
Samarbeid eller isolasjon? Idealisme eller egeninteresse?
Økonomiske forutsetninger
SAMSPILLMETODEN DIALOG
CAMPAIGNING From vision to action.
Projections of the disease burden
Er han god, da vil han. Kan han så vil han
Welcome to an ALLIN (ALLEMED) workshop!
RME Nasjonal Konferanse
Fra idé til forskningsprosjekt Hilde Afdal & Odd Tore Kaufmann
12. Organisasjonsutvikling
12. Organisasjonsutvikling
Hca revisjon & rådgivning
Fra valg til læring.
How to evaluate effects of inspections on the quality of care?
- Endelig forslag til ønsketsituasjon
Utskrift av presentasjonen:

Fører fremtidstenkning til forandring? Noen tanker... Polyteknisk Forening 26. april 2006 Tom Karp Director/Associate professor KaosPilotene - Oslo Markedshøgskole Epost: tom@kaospilot.no

Fremtidstenkning - rasjonale: Økende usikkerhet og kompleksitet Organisatorisk læring - mentale modeller Langsiktighet i beslutninger Forandringsberedskap - ”early warning signals” ”First mover” fordeler Spire til nytenkning og forandring

Essensen av fremtidstenkning: “Learning from the future” past present future “Sense-making” “Shaping the future”

Methodology - Uncertainty: Level 4 uncertainty: Chaos ? High Level 3 uncertainty: A range of possible futures Level of Complexity Level 2 uncertainty: Alternate futures Level 1 uncertainty: One single view of the future Low High Low Rate of Change

Fremtidsmetoder (et utvalg): Level 1 Level 2 Level 3 Level 4 Uncertainty ? Scope Scenarios Sense-making Forecasting Scenarios Patterns/analogies Expert dialogues Trend analysis Patterns/analogies Expert dialogues Expert dialogues Sense-making + learning Scenarios Scenarios Visioning Visioning Wild Cards Wild Cards Sense-making + learning + shaping Game theory Response analysis Game theory Response analysis ”Breaking the rules” Future Search Future Search Appreciative Inquiry Appreciative Inquiry Can be further divided in process and study based methods, as well as in analytical, creative and intuitive approaches…

Fremtidstenkning og mentale modeller

Kant (1724 - 1809): All humans are autonomous individuals whose behaviour is determined by rational goals... The individual objectively observes the world, positing regulative ideas about it, and himself, and pose hypothetical imperatives that should guide behavior.

Hjernen som dynamisk prosessor: Stacey (2003): What is mind? Mind should be regarded as the endless, silent conversation one conduct with oneself (private role-playing) Individual minds form and are formed by social relations at the same time

La oss snakke om følelser.... Damasio (1994): the brain continously monitors and integrates the rhytmic activity of the heart, lungs, gut, muscles and other organs. This rhytmic activity constitute a person’s feelings and unique experiences of identity. Feelings guide choice and are the ground for subjective reality construction.

Hjernen som dynamisk prosessor: Kritikk mot kognitivismen Dynamiske prosesser: Assosiative sekvenser av mønstre i ”hele kroppen” Informasjon er ikke statistisk men en gjenskapning av fortiden med en fremtidsforventning Kognitive og emosjonelle komponenter kan ikke skilles fra hverandre Læring og kunnskapservervelse foregår i aksjonssykluser, dvs konkrete erfaringer påvirker hjernens utvikling Sosiale prosesser Kognitiv psykologi: Mentale modeller Hjernen lagrer informasjon i en statisk ”minnebank” hvor informasjon kan hentes frem Kognitive og emosjonelle aspekter kan skilles fra hverandre Hjernen fulle ”kapasitet” er gitt fra fødselen Individuelle prosesser

Kompleksitetstenkning: Past events are actively reconstructed in the living present. Each time memory is recalled, they are new creations of the past in anticipation of the future (Stacey: 2002)

Forandring - en rekke skoler Rasjonalistisk HR skolen System teori Kompleksitets tenkning Og en rekke psykologi retninger som: Adferdspsykologi Kognitiv psykologi Psykodynamisk Humanistisk psykologi Gestalt Positiv psykologi Dynamisk prosesspsykologi

Reptil hjernen: Spare energi = motstand mot forandring...

Identitet, verdier, oppgaver, rolle/stilling, kompetanse,.. Forandring: Egen agenda: Identitet, verdier, oppgaver, rolle/stilling, kompetanse,.. Organisasjonens agenda Tid

TAKK MARTIN! I Norge har vi de siste 500 år hatt en protestantisk arbeidsetikk Vi setter evne og vilje til å arbeide svært høyt Vi bruker arbeidet mye til å forme vår identitet og tildels hvem vi er Arbeidsprestasjoner belønnes med ”kjærlighet” (ikke lenger fra Gud) men fra viktige kulturbærere (som f eks ledere)

Forandring Atferdsmessig ”forflytning” Hode/hjerte/mage ”forflytning” Tid

Forandring Mestring Motivasjon Tid

Kognitive utfordringer: Anerkjennelse i form av at input, ideer, tanker, mm blir etterspurt, vurdert, tatt vare på,.. (involvering) Anerkjennelse i form av å tro godt nok om andre til å forklare hvorfor ting er og blir som de blir...(forankring) Kommunikasjon og språk: innhold og format Kampen om virkelighetsforståelsen - sannhetsperspektiver Plante ”memer” Motivasjon

Emosjonelle utfordringer Identitet: finner jeg ”noe av meg” i dette? Frykt for det nye Anerkjennelse: i form av egenverdi som mennesker (ikke som ansatte, ikke som kollegaer, ikke som ressurser,...) Drømmen om noe bedre: ønsker om en bedre fremtid, ambisjoner, drømmer,... Overlapp egen identitet vs organisasjonens identitet Motivasjon

Mestring: Mestring Motivasjon Rollemodeller Eksperimentere og org. klima for prøve/feile Atferd som gis oppmerksomhet, gjentar seg Selvtillit styrkes gjennom positiv forsterkning Mestring Motivasjon

Forandring Atferdsmessig ”forflytning” Hode/hjerte/mage ”forflytning” Tid

Hva er en organisasjon? Stephen Covey (2004): an organisation is made up of individuals who have a relationship and a shared purpose

Dynamisk prosesspsykologi: relasjons- og identitets fokus TILLIT: Egen identitet vs felles identitet? Hører jeg til eller ikke? MAKT: Konkurranse vs samarbeid Egen agenda vs felles agenda

Fører ofte ikke til ”reell” forandring “Lett”... Fører ofte ikke til ”reell” forandring Struktur Strategier, visjoner, fremtidsøvelser Systemer, rutiner, prosedyrer Tenkemåter Verdier og normer Følelser Motivasjon Kompetanse Relasjoner Identitet ”Sånn gjør vi ting her…” Vanskelig... Fører imidlertid til forandring over tid...

Forandring og vitenskaps syn Paradigme (forståelsesramme) Rasjonalistisk Konstruksjonisme Ontologi (verdensbilde) (Neo)positivisme, realisme Humanisme, relativisme Epistemologi (kunnskaps syn) Objektiv Subjektiv Sentrale spørsmål Hvordan styre forandring? (”ny” atferd, kompetanser, struktur, kultur..) Hva er forandring? (indre dialog, refleksjon, identitet, relasjoner, kommunikasjon) Formål Styre i ønsket retning Øke bevisstheten: hvorfor, hvordan Forandrings-ledelse Middel (verktøy) (for å nå mål) Tja...

Fører fremtidstenkning til forandring?

Human action is always in the present but it also is always explicity or implicity taken on the basis of expectations about the future... (Stacey: 2002)

Innhold Prosess Form Sammenheng ”Analysen” Innhold Prosess Form Sammenheng Hvordan og hvorfor ting som skjer mellom mennesker Fysisk form Sanseinntrykk Kommunikasjon

Helhetssyn: Individual I (intentional) IT (behavioural) Interior Exterior WE (cultural) ITS (social) Source: Wilber – Integral psychology: 2000 Collective

Individ Internt Eksternt Kollektivt Identitet Verdier Egenskaper Kompetanser Motivasjon Følelser Atferd Handlinger Evner Internt Eksternt Org kultur Kommunikasjon Gruppedynamikk Prosesser Scenarier Visjoner Strategier Produktutvikling Kollektivt Fritt etter: Wilber – Integral psychology: 2000

Fremtidstenkning og forandring: Paradigme: fra rasjonalisme (og design) til konstruksjonisme (emergence)? Mye fokus på kognitive aspekter (er ikke identitetsmessige, følelsesmessige og relasjonelle forhold vel så viktige...)? Fører hyppige fremtidsdialoger til for mye usikkerhet, frykt, ineffektivitet, fare for å miste fokus, identitetstap,...? For mye fokus på ”analysen”, dvs fremtidskonstruksjonen (politikk/økonomi/teknologi/demografi,..), lite fokus på fremtidsskapningen (psykologi/lederskap)? For mye fokus på vanskelig tilgjengelige metode/verktøy, for lite fokus på relasjonelle aspekter, prosessdialog, identitet,..? Er det egentlig lurt å møte ”økende kompleksitet” med mer kompleksitet (i metode, prosesser, fremtidsverktøy)?