Nye læreplaner – nye utfordringer?! Fysikermøtet 2005

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Høgskolen i Oslo IKT i naturfag Skedsmo 11. mars 2010 Tonje Hilde Giæver (memex.hio.no)
Advertisements

Fremmedspråk for fremtiden Dagsseminar for rådgivere Fremmedspråksenteret, Denne presentasjonen er eit utdrag frå.
Anders Isnes Nasjonalt senter for naturfag i opplæringen
INFORMASJON OM FAGVALG TIL VG2
Samarbeidsseminar om tvangsekteskap
LU for bærekraftig utvikling- Oscarsborg
Kva konsekvensar har Kunnskapsløftet for norskfaget i lærarutdanninga ved HSF? Utgangspunkt i nye emne i Kunnskapsløftet.
INFORMASJONSTEKNOLOGI
Nordby skole NASJONALE PRØVER Informasjon til SU og FAU
FYSIKK 1 Hovedlinjene i den nye læreplanen
LÆREPLANEN Sosiologi og sosialantropologi – hovedprinsipper.
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Kunnskapsløftet og Naturfag
Naturfagsenteret Naturfag i norsk utdanning Anders Isnes Danmarksbesøk april 2005.
Velkommen til foreldremøte VG2
H. Aschehoug & Co. På eksamensdagen H. Aschehoug & Co.
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Faginformasjon om programfagene for
Teknologi og forskningslære
Programfag i studiespesialiserende utdanningsprogram
Nytt fra naturfagfronten
Hva er fysikk? Naturen er styrt av fysiske lover og prinsipper som beskriver og forutsier fenomener i naturen og universet Planetenes bevegelser Legemers.
Programfag i studiespesialiserende utdanningsprogram
Den digitale dimensjonen i læreplanen for naturfag
Den digitale dimensjonen i fagplanen for matematikk i vgs
Velkommen til foreldremøte om fagvalg
Matematikk muntlig på studieforberedende program
Praktisk eksamen Vg2 - yrkesfag
Tidligere læreplaner.
Naturvitenskapelig tenke- og arbeidsmåte
Anette Kure Bibliotekar  Hvorfor? ◦ K06 ◦ Høgskolens planverk  Hva? ◦ K06 ◦ Ulike kilder  Hvordan? ◦ Ulike kilder.
Elever som forskere i naturfag – med wiki
Vurdering og eksamen 10. trinn Oslo kommune 17. september 2007
Læreplanen Historie Vg2.
”Programfag til valg” En nyskaping innen yrkes- og utdanningsveiledning?
Nye læreplaner – føringer og konsekvenser
1 Nye læreplaner – Noen utfordringer for lærerne Utdanningsforbundet 3. mai 2005 Stein Dankert Kolstø Institutt for fysikk og teknologi Universitetet i.
Bærekraftig utvikling - forskerspiren
Kunnskapsløftet Innføring : Trinn og Vg. 1
Med forskning på timeplanen - Europaseminar oktober 2006.
Valgfag på Kastellet skole
Grunnleggende ferdigheter - ikke bare et ansvar for norsklæreren
1 Kunnskap Mangfold Likeverd Kultur for læringUFD Kultur for læring Kunnskap Mangfold Likeverd.
Studiespesialisering med formgivingsfag
Samkommunestyret – Kunnskapsløftet v/Tone Volden Rostad Kunnskapsløftet er en ny og omfattende reform av hele grunnopplæringen. Visjonen er å.
Matematikkvalg  Alle elever har hatt matematikk i vg2  enten valgte eleven fellesfaget som heter 2P, da velger eleven ingen matematikkfag i vg3  eller.
Angell og Henriksen, Fysisk institutt Prosjekt FYS 21: Empirisk-matematisk modellering i skolefysikken Carl Angell (UiO) Øystein Guttersrud (UiO) Ellen.
Valg av programfag for studiespesialiserende utdanningsprogram
Velkommen til: Debatt om ny læreplan i fysikk Norsk fysikklærerforening og Norsk fysisk selskap.
Formål med naturfaget 1 Naturfaget har vokst fram som en følge av menneskenes nysgjerrighet og behov for å finne svar på spørsmål om sin egen eksistens,
Tema: Økologi 1NXV Tre økter i våres: 9 mai: generell økologi
Læreplan K 06 Utdanningsdirektoratets læreplan s er matematikk
TIMETALL 1. ÅRSTRINN30 T/U 2. ÅRSTRINN30 T/U 3. ÅRSTRINN30 T/U TIL SAMMEN90 T/U I LØPET AV TRE SKOLEÅR MÅ DU MINST HA DELTATT I 90 UKETIMER.
Matematikkens Hva? Hvordan? Hvorfor?
Oppgave:  Regn ut = ? Gå i gruppe på 3. Forklar hva du har gjort, hvordan du har tenkt, hvorfor blir det riktig? Har dere ulike strategier?
Elev- og lærlingombudet i Nordland Regional elevrådskolering VURDERING.
KUNNSKAPSLØFTET Ny struktur/nytt innhold i realfagene Den ”nye” eleven/studenten etter kunnskapsløftet.
Informasjon om SSP, SSP-FO og ID Regler for å få generell studiekompetanse.
Informasjon om ST, ST-FO og IF Regler for å få generell studiekompetanse.
Informasjon om SSP, SSP-FO og ID Regler for å få generell studiekompetanse.
Informasjon om fagvalg for 1ST (studiespesialisering) for skoleåret
Hvordan jobbe med Dembra i faggruppene?
Norskfaget i 2013 Ellen Birgitte Johnsrud.
Revidert læreplan i engelsk
FORSKERSPIREN Skolelaboratoriet 9. mars 2007
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Kjerneelementer under arbeid
Velkommen til foreldremøte for Vg1
Valg av programfag til VG3 Amalie Skram VGS
Anders Isnes Nasjonalt senter for naturfag i opplæringen
Utskrift av presentasjonen:

Nye læreplaner – nye utfordringer?! Fysikermøtet 2005 Anders Isnes Nasjonalt senter for naturfag i opplæringen Anders Isnes

Relevante læreplaner? Anders Isnes

Nye læreplaner Generell del videreføres Broen erstattes av Læringsplakaten Gjennomgående læreplaner for hele grunnopplæringen Mindre detaljerte læreplaner Mål for elevenes læring Lokal metodefrihet Mål for grunnleggende ferdigheter integreres i alle fag på fagenes premisser Anders Isnes

Det nye læreplanverket Generell del Rammeverk for kvalitet – læringsplakaten Læreplaner for fag Anders Isnes

Sammenhengende naturfagplan fra 1. årstrinn til 11. årstrinn Kompetansemål etter 2., 4., 7., 10. og Vg1 Anders Isnes

Kompetansemål i faget Mål for elevens læring Beskriver hva eleven skal kunne mestre/gjøre etter opplæring på ulike trinn Utformet innenfor hovedområdene i faget Uttrykker det sentrale innholdet i faget Anders Isnes

Kompetansemål i fagetforts Konkrete og forståelige å forholde seg til for lærere, elever og foreldre Mål som de fleste elever skal kunne nå, men med ulik grad av måloppnåelse Formuleres slik at elever skal kunne vurderes i forhold til disse Anders Isnes

Uklare og mange mål i L97 og R94 Bli kjent med: 32 ganger Arbeide med: 17 ganger Gjøre forsøk: 13 ganger Lære om: 5 ganger Drøfte: 4 ganger Få erfaring/øve: 3 ganger Krav om læring? Anders Isnes

Antall ”mål” 1.-4. kl 5.-7. kl 8.-10. kl Vg1 L97/R94 41 48 70 38 15.2.05 Udir 17 30 24 Per 10.8.05 14+24 28 39 35 Anders Isnes

Grunnleggende ferdigheter å kunne lese å kunne uttrykke seg skriftlig å kunne regne å kunne uttrykke seg muntlig å kunne bruke digitale verktøy Anders Isnes

Naturfagplanen Grunnskolen Forskerspiren Mangfold i naturen Kropp og helse Verdensrommet Fenomener og stoffer Teknologi og design Anders Isnes

Forskerspiren Naturvitenskapen framstår på to måter i naturfagundervisningen: som et produkt som viser den kunnskapen vi har i dag, og som en prosess som dreier seg om naturvitenskapelige metoder for å bygge kunnskap. Prosessene omfatter hypotesedanning, eksperimentering, systematiske observasjoner, åpenhet, diskusjoner, kritisk vurdering, begrunnelser for konklusjoner og formidling. Forskerspiren skal ivareta disse dimensjonene i opplæringen. Anders Isnes

Forskerspiren etter 10. årstrinn planlegge og gjennomføre undersøkelser for å teste holdbarheten til egne hypoteser og velge publiseringsmåte skrive logg ved forsøk og feltarbeid og presentere rapporter ved bruk av digitale hjelpemidler forklare betydningen av å se etter sammenhenger mellom årsak og virkning, og forklare hvorfor argumentering, uenighet og publisering er viktig i naturvitenskapen demonstrere verne- og sikkerhetsutstyr og følge grunnleggende sikkerhetsrutiner i naturfagundervisningen Anders Isnes

Teknologi og design Arbeidet med teknologi og design kan beskrives som en prosess knyttet til det å planlegge og å framstille produkter. Teknologi og design er flerfaglig med tyngdepunkt i fagene Naturfag, Matematikk og Kunst og håndverk. Anders Isnes

ToD etter 10. årstrinn Mål for opplæringen er at eleven skal kunne ut fra kravspesifikasjoner utvikle produkter som gjør bruk av elektronikk, evaluere designprosessen og vurdere produktenes funksjonalitet og brukervennlighet teste og beskrive egenskaper hos materialer som skal brukes i en produksjonsprosess gjøre rede for elektroniske kommunikasjonssystemer på systemnivå og drøfte samfunnsmessige utfordringer knyttet til bruk av slike Anders Isnes

Naturfagplanen Vg1 Forskerspiren Bærekraftig utvikling Ernæring og helse Stråling og radioaktivitet Energi for framtiden Bioteknologi Anders Isnes

Forskerspiren etter Vg1 Planlegge og gjennomføre undersøkelser i samarbeid med andre der en identifiserer og varierer parametre Gjennomføre enkle datasimuleringer for å illustrere naturfaglige fenomener og teste hypoteser Forklare og vurdere hva som kan gjøres for å redusere usikkerhet og feilkilder i målinger og resultater Vurdere og argumentere for gyldighet og kvalitet av egne og andres observasjonsdata Anders Isnes

Naturfag for yrkesfag 2 timers kurset som ekte delmengde av 5-timers kurset: Hvorfor??? Relevans Likeverdighet eller likhet? Generell studiekompetanse Anders Isnes

Timer til programfag Vg2: 15 timer Vg3: 15 timer Anders Isnes

Prinsipper for valg av programfag i studieforberedende utdanningsprogram elevene må velge 2 fag på minimum 10 uketimer hver innen valgt programområde Resten av timene til programfag, dvs. 10 uketimer kan velges innen hele utdanningsprogrammet Alle programfag er likestilte med hensyn til timetall: 5 t Anders Isnes

Forslag til programfag Programområder i studiespesialiserende utdanningsprogram. Programområde Realfag. Felles programfag Programområde Språkfag Programområde Samfunnsfag og økonomi Programområde Formgivingsfag Matematikk Engelsk Historie og filosofi Kunstfag Kjemi 2. Fremmedspråk Næringslivsøkonomi Teknologi og design Fysikk Latin og Gresk Samfunnsøkonomi Kunst og formkultur Biologi Kommunikasjon og kultur Markedsføring, strategi og ledelse Informasjons- teknologi Politikk og samfunn Geofag Medie- og informasjonskunnskap Teknologi og forskningslære Rettslære Anders Isnes [1]

Problemer med matematikk 5 + 5 + 5 eller 5 + 3 + 5 + 5 Resultat foreløpig: 5 + 5 + 5 både i realfaglig matematikk og i samfunnsfaglig matematikk, men 3 timers varianten er der fortsatt i Vg2 Kanskje mulig med et valgfag til på 3 timer Anders Isnes

Konsekvenser av matematikkløsningen Geofag: 3 + 5 Teknologi og forskningslære: 3 + 5 timer 3 timers valgfag i matematikk med utgangspunkt i valgfrie emner i høyeste kurs Anders Isnes

Muntlige og skriftlige ferdigheter Å kunne uttrykke seg muntlig og skriftlig i fysikk innebærer å beskrive egne observasjoner og erfaringer fra naturen, fra eksperiment og fra informasjon fra medier, Internett og andre informasjonskanaler. Å formulere spørsmål og hypoteser og å bruke fysikkfaglige begreper og uttrykksformer inngår i dette. Å argumentere for egne vurderinger, gi konstruktive tilbakemeldinger og presentere resultater er viktig i fysikkfaget. Anders Isnes

Leseferdigheter Å kunne lese i fysikkfaget dreier seg om å trekke ut, tolke og reflektere over den informasjonen som finnes i fysikkfaglige tekster, brosjyrer, aviser, bøker og på Internett. Lesing i fysikk forutsetter også lesing av bruksanvisninger, oppskrifter, tabeller, diagrammer og symboler og krevende fagspesifikke tekster. Å kunne sette seg inn i nye områder av faget ved å lese egnet litteratur er en viktig del av kompetansen. Anders Isnes

Regneferdigheter Å kunne regne i fysikk er å bruke tall og beregninger for å registrere og utarbeide resultater fra egne målinger og å lage tabeller og diagrammer med fysikkfaglig innhold. Å regne innebærer også å bruke og tolke formler og modeller av virkeligheten, og å bearbeide og tolke ulike typer data. Å kunne regne vil også si å være i stand til å bruke metoder som er kjent fra matematikkfaget. Sentralt er bruk av vektorer, parametrisering av kurver og differensial- og integralregning. Anders Isnes

IKT-ferdighet Å kunne bruke digitale verktøy til animasjoner og simuleringer kan bidra til å levendegjøre og utdype fysikkfaglig stoff. Å bruke digitale verktøy til utforskning, måling, registrering, analyse, dokumentasjon og publisering i forbindelse med forsøk er relevant i faget. Kritisk vurdering av nettbasert fysikkfaglig informasjon styrker arbeidet med faget. Digitale verktøy gir mulighet til å simulere forsøk. Anders Isnes

Struktur i fysikkfaget Fysikk A Grunnleggende fysikklover Atomet og universet Fysikk og teknologi Fysikk som vitenskap Å beskrive naturen med matematikk Forsøk i fysikken Fysikk B Grunn-leggende fysikklover Kvantefysikk og relativitetsteori Fysikk og teknologi Å beskrive naturen med matematikk Forsøk i fysikken Anders Isnes

Fysikk og teknologi Mål for opplæringen er at elevene skal kunne beskrive forskjellen mellom ledere, halvledere og isolatorer ut fra en enkel modell av energinivåene i stoffene, og forklare begrepet doping av en halvleder forklare, skissere og sammenligne oppbygning og virkemåte til en diode og en transistor, og kunne gi eksempler på bruken av dem gjøre rede for virkemåten til todimensjonale, lysfølsomme detektorer i digital fotografering eller digital video gjøre rede for hvordan moderne sensorer karakteriseres, og hvordan viktige sensoregenskaper som oppløsning, dynamisk område og linearitet setter begrensninger på målinger Anders Isnes

Fysikk som vitenskap Mål for opplæringen er at eleven skal kunne forklare at intersubjektivitet og holdninger er viktige karakteristiske trekk ved vitenskapelig metodikk, og hvordan dette skiller vitenskap fra mange ”alternative” tradisjoner og fra religion forklare hvordan blindtester og dobbelt blindtester kan brukes for å avsløre placeboeffekt drøfte hvordan ulike fysiske teorier kan eksistere ved siden av hverandre til tross for at de kan være motstridende gjøre rede for naturvitenskapelige problemfelter hvor det ikke er oppnådd konsensus, og hvorfor det er så vanskelig å bli enige i slike situasjoner Anders Isnes

Å beskrive naturen med matematikk Mål for opplæringen er at elevene skal kunne bruke parameterframstilling til å beskrive en-dimensjonal bevegelse til en partikkel, og kunne bruke derivasjon til å regne ut fart og akselerasjon når posisjonen er kjent. sette opp en matematisk modell for sammenhenger mellom fysiske størrelser funnet eksperimentelt bruke en matematisk modell som kilde for kvalitativ og kvantitativ informasjon, og vurdere gyldighetsområdet for modellen Anders Isnes

To nye programfag innen programområdet for realfag Geofag Teknologi og forskningslære Anders Isnes

Strukturen i Teknologi, naturvitenskap og forskningslære TNF A Teknologi og naturvitenskap Den unge ingeniøren Den unge naturfagforskeren Lokalt forsknings- og utviklingsarbeid TNF B Naturvitenskapelige arbeidsmetoder Forskningens betydning i samfunnet Naturvitenskaplige forskningsprosjekter Vitenskapsfilosofi og vitenskapsteori Anders Isnes

Den unge ingeniøren Mål for opplæringen er at eleven skal kunne bearbeide materialer eller bygge faste og bevegelige konstruksjoner, og gjøre fysiske målinger på disse bruke ulike former for sammenføyninger og lage enkle elektriske og elektroniske apparater bruke kontroll- og styringssystemer i sammenheng med aktuelle apparater eller konstruksjoner demontere et apparat, forstå rollen de ulike delene har, kildesortere delene som evt. miljøavfall og gjenvinnbart avfall og avlevere dem etter miljøforskriftene utnytte perspektiver for å framheve figurer, dataassistert eller gjennom tegning Anders Isnes

Naturvitenskapelige forskningsprosjekter Mål for opplæringen er at eleven skal kunne gjøre rede for problemstilling, organisering, måleutstyr, resultater, vurdering, presentasjon og finansiering knyttet til forskningsprosjekter delta i planlegging, gjennomføring og presentasjon av et større prosjekt med naturvitenskapelig problemstilling vurdere ett forskningsprosjekt i lys av andre arbeider som er publiserte innenfor det aktuelle forskningsområdet Anders Isnes

Vitenskapsfilosofi og vitenskapsteori Mål for opplæringen er at eleven skal kunne angi noen hovedtrekk i den historiske utviklingen av vitenskapelige tenkemåter og arbeidsmåter gjøre rede for hovedideene til noen sentrale vitenskapsteoretikere og vitenskapsfilosofer forklare hva som menes med modell, teori, hypotese og lov kjenne til betydninger av naturvitenskapelig forskning ut fra nytteargumenter Anders Isnes

Geofagets struktur Geofag A Jorda i forandring Naturlige trusler Geofaglig verktøykasse Geofag B Naturlige trusler Georessurser Geoforsking Geofaglig verktøykasse Anders Isnes