Kvalitetssikring av utdanning - ITK NTNU ønsker å tilby best mulig studier til sine studenter –> hvordan få det til?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Av Reidar Kvalvaag Beerenberg
Advertisements

Brukerveiledning i FS ved UiN
Elektroniske verktøy Diakonhjemmet nov 2011.
1 Arbeidssted, bruk av fasiliteter og - mengde 5.
Selger du akademiske lisenser fra Microsoft? Er du sertifisert AER? Har du den nødvendige kompetansen for å.
Eksamen og andre vurderingsformer. ”Kvalitetsreformen”
Studiekvalitet Master i flerkulturelt forebyggende arbeid med barn og unge Dosent Hilde Larsen Damsgaard, november 2013.
Inga Bostad / Viserektor Arbeid med kvalitet i undervisning og utdanning ved UiO Seminar: Evaluering av kvalitet i undervisning og utdanning, 23. april.
Elektroniske verktøy Diakonhjemmet nov Verktøyene Disse verktøyene blir brukt på Diakonhjemmet •E-post •PPS •NEL •Studentweb •Its learning.
Kvalifikasjonsrammeverket - en pedagogisk reform
Biblioteket som læringsrom. Bakgrunnsteppe for kvalitetsreformen Ønske om internasjonale standarder Voksende studentkull Skifte i pedagogisk fokus –Fra.
Oppfølging av studenter: Kontroll av registrering og betaling Det er nødvendig å føre kontroll med registrering av studenter hvert semester. Vi har rapportering.
Personalseminar Avdeling for IT Høgskolen i Østfold 18.mars 2005
Tiltaksplan for studiekvalitet: Status og videre utvikling Avdeling for IT Høgskolen i Østfold.
Kvalitetssystem ved Høgskolen i Molde
System for faglig ajourføring av fysioterapeuter Representantskapsmøtet 2006.
Elektroniske verktøy Diakonhjemmet nov Verktøyene Disse verktøyene blir brukt på Diakonhjemmet Epost PPS NEL Studentweb Its learning.
Elektroniske verktøy Diakonhjemmet august Verktøyene Disse verktøyene blir brukt på ditt studium Epost Studentweb Its learning.
Studentenes medvirkning i kvalitetssikringsarbeidet. Stine Hjerpbakk (PS) og Emilie Bjerke Melbye (StL) NOKUT-konferansen Oslo 2010.
Førsteamanuensis Vidar Gynnild, NTNU
NVHs kvalitetssystem Allmøte på NVH: Lov om universiteter og høgskoler Krav til systemet: ▪§ 1-6. Kvalitetssikring (1)Universiteter og høyskoler.
Studentevaluering av undervisningen ved NVH. Følgende aktiviteter evalueres av studentene: 2.1 og 2.2 Opptak og mottak: Gjennomføre rekrutterings- og.
Kvalitetssystemet ved NVH Introduksjon til NVHs kvalitetssystem for nye veterinærstudenter.
Kvalitetssystemet ved NVH Introduksjon til NVHs kvalitetssystem for nye studenter.
NVHs kvalitetssystem PhD NVH: 16. mars 2007.
NVHs kvalitetssystem Master NVH: Januar Lov om universiteter og høgskoler Krav til systemet: ▪§ 1-6. Kvalitetssikring (1)Universiteter og høyskoler.
NVHs kvalitetssystem PhD NVH: Januar Lov om universiteter og høgskoler Krav til systemet: ▪§ 1-6. Kvalitetssikring (1)Universiteter og høyskoler.
EiT-modul 15. november 2006 Bruk av mappeinnleveringer som underlag for prosessrapport Lene Rønningen og Hanne Charlotte Helgesen.
Møte med veiledere og kontaktpersoner Informasjon om en ukes praksis på fjerde semester av Lektorprogrammet.
NOKUT evaluering 2008 Ingeniørdidaktisk kurs Marte Bratseth Johansen Seksjon for universitetspedagogikk Program for lærerutdanning
Velkommen til informasjonsmøte for studenter på profesjonsstudiet i psykologi – 6-årig løp.
STUDER SMARTERE Kurs i studiestrategi Modul 1 Bli en bedre student Lene Røsok Dahl Karriereveileder, BI Karriereservice Velkommen på kurs Presentere.
LMU Studiebarometeret. Ny nasjonal studentundersøkelse Første nasjonale undersøkelse som måler studentenes tilfredshet med studiekvaliteten.
Instituttledermøtet Ragnhild Kobro Runde (med gode innspill fra studieplan/studieweb og ifi-studadm) UTKAST Tidsplan InterAct.
Lisa Utnem, Lektorprogrammets administrasjon Praktisk informasjon om uken.
Samarbeid REN og Høyskolen i Bergen Prosjektnavn: Fra Montør til Ingeniør Bachelorgrad i elkraftteknikk for inntil 24 studenter. Studentene er ansatte.
1 Kvalifikasjonsrammeverk og terminologi Universitetenes felles samrådsseminar om implementering av kvalifikasjonsrammeverket NTNU 16. juni 2009 Eirik.
Forberedelse til NOKUTs 2. runde med evaluering av kvalitetssystemet Møter med avdelingene
1 Arbeidssted, bruk av fasiliteter og - mengde 5.
1 ForVei April 2012 Kunnskap for en bedre verden NTNUs visjon: Kunnskap for en bedre verden Legge premisser for kunnskapsutviklingen Skape.
Velkommen. Agenda Velkommen og presentasjonsrunde Mandat LMU og SKU, ved Kari Kort gjennomgang Hva skiller utvalgene/ hvor er fellesnevnerne? Drøfting.
HØGSKOLEN I SØR-TRØNDELAG Studieprogramråd ved HiST Utdanningsutvalget Gunnar Bendheim.
Seminarundervisning STV2250 – Internasjonal miljø - og ressurspolitikk.
Ny studietilsynsforskrift fra NOKUT
NTNUs kvalitetssystem for utdanning
NOKUTs evaluering av UiOs kvalitetssystem 2013
NTNUs system for kvalitetssikring av utdanning
Relevant questions for the Reference Group
Studiedirektør Jan Atle Toska
Ny studietilsynsforskrift fra NOKUT
Studentevaluering SGO/HGOxxxx V/Hxx
Samarbeidsarenaer som virkemiddel for å fremme god læring Teknologisk forum, TNM-Porsgrunn 15. mars 2017 Randi T. Holta Visedekan for profesjonsutdanningene.
Studieprogramråd ved NTNU UU 20. november 2017
Studiebarometeret: Si hva du mener om studieprogrammet ditt!
Studiebarometeret: Si hva du mener om studieprogrammet ditt!
Pedagogisk merittering
Rolle og ansvar som SPA Prosess
Utdanningskvalitet – Studentenes rolle og bidrag
Emneevaluering og referansegrupper – forbedringer, supplement, alternativer Guttorm Sindre.
Utdanningskvalitet ved Nord universitet
Hva skal du gjøre? Du skal velge mellom 3 fordypninger i bachelorprogrammet Fordypningene er en del av bachelorprogrammet.
Utdanningskvalitet – Nord universitet
Evalueringssystemet ved MN-fakultetet
NTNUs system for kvalitetssikring av utdanning
Lik kvalitet i studieprogram som gjennomføres på flere studiesteder
Welcome Back to School Film med Lars Olsen, Dean Bachelor.
Studentevaluering SGO/HGOxxxx V/Hxx
Studiebarometeret: Si hva du mener om studieprogrammet ditt!
Studiebarometeret: Si hva du mener om studieprogrammet ditt!
Utskrift av presentasjonen:

Kvalitetssikring av utdanning - ITK NTNU ønsker å tilby best mulig studier til sine studenter –> hvordan få det til?

Kvalitetssikring • Fra Kvalitetssikring, planlagte og systematiske aktiviteter som gjøres for å oppnå at et produkt eller en tjeneste vil oppfylle kravene til kvalitethttp://snl.no/kvalitetssikring • På samme måte som industrien tilbyr produkter til sine kunder, så tilbyr NTNU emner til sine studenter • I så måte ønsker NTNU å tilby best mulig kvalitet på sine emner til studentene: – Sikre at emnets læringsmål er oppdaterte og relevante – Sikre at læringsaktivitetene i emnet bidrar til at studentene oppnår læringsutbyttet – Sikre at det er sammenheng mellom læringsmålene, læringsaktivitetene og vurderingsformene • NTNU har egne wiki-sider med mye nyttig informasjon for både studenter og ansatte: (her kan man søke seg frem til det meste) • Direkte lenke til NTNUs sider om kvalitetssikring av utdanning: English version: • Hvis ingenting blir gjort kan dere melde inn via NTNUs avvikssystem:

Referansegruppe • Hver gang et emne har blitt undervist ved NTNU skal faglærer lage en emnerapport som beskriver tilstanden til emnet, inkludert tilbakemelding fra studenter og handlingsplan med tiltak for forbedringer til neste gang • Tilbakemelding fra studenter innhentes vanligvis gjennom en referansegruppe, som skal gi faglærer en referanse på hva studentene mener om faget • Referansegruppe: – Skal bestå av et representativt utvalg av emnets studenter (kjønn, studieprogram) – Minimum tre studenter – Skal løpende ta imot innspill fra alle studentene som følger emnet – Gjennomfører tre møter i løpet av semesteret: Oppstart, midtveis og ved avslutning av emnet – Skriver referansegrupperapport som oppsummerer studentenes synspunkter og forbedringsforslag – Alle medlemmene får tilbud om de ønsker bekreftelse på at de har deltatt i referansegruppen

Tilbakekobling for undervisning Studentevaluering Instituttledelse Indre sløyfeYtre sløyfe (Typisk referansegruppe)

Delta aktivt! • NTNU ønsker å tilby best mulig studier til sine studenter –> hvordan få det til? – Gjennom at studentene engasjerer seg og gir konstruktive tilbakemeldinger! • NTNUs kvalitetssikringssystem for utdanning er ikke verdt noe uten deres input - hjørnesteinen i forbedringsarbeidet er konstruktive tilbakemeldinger fra dere studenter! • Husk at dere er del av en kjede med studenter både foran og bak dere, som sammen bidrar til kontinuerlig forbedring av NTNUs emner og studiekvalitet • Lykke til med kvalitetssikringen! 