Fornyelse i Lånekassen Nordisk Studiestøttekonferanse 2008.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
SALTEN KONTROLLUTVALGSERVICE
Advertisements

Astrid Øksenvåg Rådgiver eKoR AS
FORSVARSBYGG Forsvarssektorens egen eiendomsekspert.
Saker og dokumenter på Internett

Praktisk Ledelse Kompetanseprosjektet Et samarbeidsprogram mellom Kompetanseprosjektet og Mercuri International for utvikling av ledere. Hvorfor lederutvikling.
Styring og ledelse av anskaffelser i din virksomhet
Difi-strategien Erfaringer og resultater av strategiprosessen
Velkommen til EDB Lønn og Personal lansering
Fylkeskommuner September Eksamensdata • Test av eksamensdata • Manuell sjekk av filer før innlesing: -ukjente lærestedsnummer.
Steinkjer, Frosta, Levanger, Verdal, Stjørdal, Malvik og Trondheim, STFK, NTFK Det Digitale Trøndelag –II (DDT-II)
Christine Bergland divisjonsdirektør e-helse og IT Helsedirektoratet
Februar 2010 v/ Siv Frost Rapportering til Lånekassen.
Gruppeundervisning / Innleveringer Obligatoriske innleveringer: –Leveres til gruppeleder. Innlevering 1: Uke 10 ( ) –Markedsanalyse.
Strategiprosess Allmøte SAM desember 2011 DJ
Hvorfor prosjekt? Forelesning 3ØID30 Harald Romstad 24.oktober
EForvaltningskonferansen 2014 Hovedprosjekt Gjør det enkelt å oppfylle opplysningsplikten til NAV, SKD og SSB.
1 Budsjett-innst. S.nr ”Komiteen vil understreke viktigheten av at FLO opprett- holder nødvendig kompetanse internt i organisasjonen. Komiteen.
Human Factors i boring og brønn
1 14. februar 2006 TDT4285 Planl&drift IT-syst Forelesning nr 16: Sentralisering eller desentralisering TDT4285 Planlegging og drift av IT-systemer Våren.
Digital plandialog i 12-kommunesamarbeidet i Vestfold Prosjektleder Jon Arne Trollvik Hva er problemet? Hva er digital plandialog?
Brukerforum Vigdis Heimly, SSP, strategi Av Vigdis Heimly.
© Eurokompetanse a.sISO 9000:2000 august 2001 nr. 1.
Lånekassen Rapportering til Lånekassen Fagskoler Februar 2011 v/ Gretha Sakshaug og Siv Frost.
Dagens virksomhetsmodell: Den strategiske kjernen…
KS Folkevalgtprogram Thomas Scheen, rådgiver KS.
BEDAGENE ”Hvorfor endre 31 paragrafer og gi nye forskrifter nå?” Politisk rådgiver Roger Iversen Kommunal- og regionaldepartementet BE-dagene 2003.
Strategi for universitetets IT-virksomhet. Kontekst Strategi 2020 Mer strategisk IT: –U3 – USIT for UiO og UH, Rambøllrapporten –UiO-IT – Strategi, styring,
© Telemarksforsking telemarksforsking.no Likeverdig behandling av barnehager i forhold til offentlig tilskudd Trond Erik Lunder Seminar for Fylkesmennene.
Gruppe for sanntidstjenester - GFS Årsplan Hovedmål: Mål 1: Avvikling av gammel telefoni-infrastruktur Mål 2 Videreutvikle Sip-infrastruktur med.
Heidi Skaaret Konserndirektør, Group COO Heidi Storruste
Brukerundersøkelse for Etat for byggesak og private planer
E-Forvaltningsreformer i praksis. Hvilke gevinster får vi?
Gruppearbeid til bolk I for emnet Digital forvaltning (DRI 1001)
Felles sak/arkiv til 9-k 1 v/ kommuneelsker konsulent Lars Fremstad, LarvikIT as.
IKT-arkitektur og styringsmodeller: mellom politikk og jus Dag Wiese Schartum, AFIN.
1 Statsråd Erna Solberg, Utfordringer for kommunesektoren: Strukturreform, regionalisering og moderniseringsbehov.
Modernisering, effektivisering og forenkling i fiskeri- og kystforvaltningen Nordland Fylkes Fiskarlags årsmøte, Bodø 24. september 2004 Politisk rådgiver.
Hvorfor felles nett ? Felles nett en forutsetning for effektivt samarbeid Fra Harmoni-rapporten: ” Dagens situasjon viser at planlagte samarbeidsprosjekter.
Tittel på prosjektoppgaven: ”Etablering av ny internettpresentasjon og innføring av den web-baserte delen av et intranett ved Høgskolen i Stavanger.” Presentasjon.
Modernisering, effektivisering og forenkling i fiskeri- kystforvaltningen Nor-Fishing 10. august 2004 Fiskeri- og kystminister Svein Ludvigsen.
Gruppeundervisning / Innleveringer Obligatoriske innleveringer: –Leveres til gruppeleder. Innlevering 1: Uke 10 ( ) –Markedsanalyse.
ByggSøk – fra papirmølle til tastetrykk
Hvitvasking Kostnader/merarbeid /flere meldinger Sikkerhetssjef Ole Jørgen Eiterå SpareBank1 Gruppen AS 14.September 2005.
Hvordan ta måling i bruk? Målinger og fakta som virkemidler Gudrun H. Grindaker Kommunebarometerkonferansen juni 2015.
Prinsipper for arbeid i lærergruppene Levanger 20. – 21. april 2006 Torunn Tinnesand lp-modellen læringsmiljø og pedagogisk analyse.
1 Anskaffelse av rammeavtaler IKT konsulenttjenester Skøyen, “Livsviktig IKT”
Fylkesmannen i Telemark Samling: Godt samarbeid med dilemma omstilling Målgruppe: øverste ledelse og tillitsvalgte.
Verktøykasse for IKT- planlegging i kommunene
Velkommen til seminar og førjulsfrokost!
RIS-metoden for prosessforbedring
Hva har vi sett? Hvilke råd har vi gitt? Hjelper rådene?
Liten virksomhet – stor gevinst
Arbeidsgrupper ISA – June 2016
Regjeringens digitaliseringsprogram Hvorfor, hva og hvordan
Oppg. 1: Redusere tidsbruk for våre felles brukere
Direktoratet for forvaltning og IKT
DRI Regjeringens digitaliseringsprogram Hvorfor, hva og hvordan
utfordringer i en ny region
Digital post Ottar Sverre Bakken
Utskrift av presentasjonen:

Fornyelse i Lånekassen Nordisk Studiestøttekonferanse 2008

Visjon • Lånekassen skal bli oppfattet som den mest moderne offentlige etat i Norge!

Fornyelsen i Lånekassen • Gjennom –Egenfinansiering – 42 % av kostnadene (312 mill over fire år) –Nytt IKT-system –Prosjekter • skal Lånekassen oppnå: –Høykvalitetsalternativet gjennom strategien kjernelånekassen

Aktiviteter Organisering og kultur Analyse Verdi diskusjon Verdi diskusjon 2004 Quick wins IKT-oppstart Ny organisering Kompetanse og lederutvikling Motivasjon IKT- forhandlinger Andre prosjekter IKT-utvikling og innføring

Status i dag – gjennomførte tiltak • Ny utbetalingsordning –Reduserte kostnader og nye kommunikasjonskanaler • Datafangst –Nye innrapporteringer av eksamensdata –Produksjonssetting av løsning for opptaksdata –Ny organisering for å behandle innrapporteringer fra lærestedene • Kundeservice og kundeinformasjon –Opprettelse av et kundesenter –Utkontraktering av kundeservice i toppsesonger –Flere selvbetjeningsløsninger på Dine sider –E-henvendelser • Skanning –Ekstern leverandør av Skanning av alle papirer • Utjevning av sesongvariasjoner –Justerte arbeidsprosesser for å utjevne arbeidsbelastningen • Overføring av oppgaver til SI –Innkreving av misligholdte lån er overført til SI • Utkontraktering av print og konvoluttering –Skattedirektoratet

Hva er modernisering? Kultur Struktur Tilbakemeldinger

Når strukturen endrer seg…

Gammel og ny struktur Prosess Støtte Prosess Kundekontorer

Hva endrer seg… • Åpenhet • Ledelse • Kommunikasjon på tvers • Kultur

Saksbehandling Kundedialog Datafangst, samarbeid med 3.parter Resultat Regelverk Automatisering Forvaltning Redusert behandlingstid Bedre service Frigjør ressurser til komplekse saker

Utvikling i gjennomsnittlig behandlingstid

Effektivisering av driften

Verdiskapning –Økt selvbetjening –Saksbehandlingstiden er halvert (per i dag 9 dager) –Redusert bemanning med 20 % –Redusert driftsutgiftene med 10% på to år