Fornyelse i Lånekassen Nordisk Studiestøttekonferanse 2008
Visjon • Lånekassen skal bli oppfattet som den mest moderne offentlige etat i Norge!
Fornyelsen i Lånekassen • Gjennom –Egenfinansiering – 42 % av kostnadene (312 mill over fire år) –Nytt IKT-system –Prosjekter • skal Lånekassen oppnå: –Høykvalitetsalternativet gjennom strategien kjernelånekassen
Aktiviteter Organisering og kultur Analyse Verdi diskusjon Verdi diskusjon 2004 Quick wins IKT-oppstart Ny organisering Kompetanse og lederutvikling Motivasjon IKT- forhandlinger Andre prosjekter IKT-utvikling og innføring
Status i dag – gjennomførte tiltak • Ny utbetalingsordning –Reduserte kostnader og nye kommunikasjonskanaler • Datafangst –Nye innrapporteringer av eksamensdata –Produksjonssetting av løsning for opptaksdata –Ny organisering for å behandle innrapporteringer fra lærestedene • Kundeservice og kundeinformasjon –Opprettelse av et kundesenter –Utkontraktering av kundeservice i toppsesonger –Flere selvbetjeningsløsninger på Dine sider –E-henvendelser • Skanning –Ekstern leverandør av Skanning av alle papirer • Utjevning av sesongvariasjoner –Justerte arbeidsprosesser for å utjevne arbeidsbelastningen • Overføring av oppgaver til SI –Innkreving av misligholdte lån er overført til SI • Utkontraktering av print og konvoluttering –Skattedirektoratet
Hva er modernisering? Kultur Struktur Tilbakemeldinger
Når strukturen endrer seg…
Gammel og ny struktur Prosess Støtte Prosess Kundekontorer
Hva endrer seg… • Åpenhet • Ledelse • Kommunikasjon på tvers • Kultur
Saksbehandling Kundedialog Datafangst, samarbeid med 3.parter Resultat Regelverk Automatisering Forvaltning Redusert behandlingstid Bedre service Frigjør ressurser til komplekse saker
Utvikling i gjennomsnittlig behandlingstid
Effektivisering av driften
Verdiskapning –Økt selvbetjening –Saksbehandlingstiden er halvert (per i dag 9 dager) –Redusert bemanning med 20 % –Redusert driftsutgiftene med 10% på to år