Bruk av støtteverktøy for medstudentvurdering

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
I.
Advertisements

Vurdering og IKT Egenvurdering i matematikk med
Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Teknologi i klasserommet
Logg inn med ditt brukernavn og passord. Glemt passord?
Studieverkstedet v/Grethe Moen Johansen
PROSJEKTET OM KOKO OG FLYPLASSEN SOLSTRÅLEN
- og noen norskblogger. Fra bloggen Dette likte jeg. Bildene. Ordspillene. Fortellinga fra din barndoms.
Mappevurdering Et redskap for dokumentasjon, vurdering og læring Kurset IKT og læring Høgskolen i Lillehammer, 3. mai 2010.
Pedagogiske krumspring med flervalgstester (multiple choice) NVU 2006 Svend Andreas Horgen Høgskolelektor Avdeling for Informatikk og e-Læring (AITeL)
IKT ressurser for e-læring NVU-konferansen 2005 Olav Skundberg HiST, AITeL
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Tema 6 VURDERING OG DOKUMENTASJON
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Dine sterke sider – slik andre ser dem
Classroom Response System (Clickers) i forelesning Teknisk Varmelære
Godt verktøy er halve jobben
Foreldresamarbeid Kan vi gjøre det enda bedre ?
Pedagogikk 102 Våren 2008 Arbeidskrav og vurdering.
Ideutvikling - Problemdefinisjonen. Hva gjør de erfarne problemløserne? •Samler og analyserer informasjon og data •Snakker med mennesker som kjenner problemet.
Den store ID-quizen Hvem er du? - Ta testen nå!.
Muntlig eksamen i historie Del 2 – fagsamtalen
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Om å skrive om litterære tekster
Eksamenstips.
ELEVMEDVIRKNING.
Hva er Fronter.
Gruppe 5!! Anne Pernille Fagerdal Ane Hilde Gilberg Brit Eva Eidsmo
AITeL erfaringer fra et alternativt LMS-system Svend Andreas Horgen Avdeling for Informatikk og e-Læring (AITeL) Høgskolen i Sør-Trøndelag Blogg:
Innlegg på arbeids- og temamøte Thon Hotel Oslo Airport ved Anders Tveit Innlegget finnes i sin helhet på:
Utbytte av læringsmål Innlegg på workshop med fagansvarlige basiskurs Handelshøyskolen BI Oslo ved Anders Tveit Innlegget finnes i sin helhet.
Individuell bevisstgjøring Dine styrker – slik andre ser dem
+ Wiki i klassen Tonje Hilde Giæver og Louise Mifsud TOS IKT1.
Pedagogisk leder Ny stilling under prorektor, enhet for faglig tilsyn og kvalitet
Avdeling for sosionomutdanning
Hverdagen for Ruth og Sissel.
RLE – UKE 45/46 MÅL trekke en rød tråd gjennom det vi har lært så langt i høst reflektere over likheter og ulikheter innenfor religioner/livssyn.
Nettbasert læringssystem Evaluering av LUVIT i bruk ved HiO
Resultater etter KBLs opplæring i husleieloven og forvaltningsloven
Onsdag 13. mars Sam Eyde vgs
Erfaringer fra HiL ulike samarbeidsprosjekter innen vurdering 3 hovedmodeller Etterutdanning Veiledning av team Undervisningsrekke.
Fronterinnleveringer på 1-7 og Hovedprinsipper Alle innleveringer 1. år skjer i innleveringsrommet – som følger kullet gjennom årene Hvorfor? For.
EiT-modul 15. november 2006 Bruk av mappeinnleveringer som underlag for prosessrapport Lene Rønningen og Hanne Charlotte Helgesen.
Møte med veiledere og kontaktpersoner Informasjon om en ukes praksis på fjerde semester av Lektorprogrammet.
RSS og Alerts JDD 21. mai Ting jeg skal si litt om RSS Alerts (TOC) Hvordan fungerer disse funksjonene? Hva kan de brukes til?
Valg og vurdering av elektroniske læremidler i matematikk A05 – våren 2007 Lærermanus Et samarbeid mellom matematikkseksjonen, praksisskolene/øvingslærerne.
Anne Stein Bankgata ungdomsskole Eksempler på vurdering i;
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Lederstil og Motivasjon.
STUDER SMARTERE Kurs i studiestrategi Modul 1 Bli en bedre student Lene Røsok Dahl Karriereveileder, BI Karriereservice Velkommen på kurs Presentere.
Workshop Wiki/ Blogg Wiki. Hva er en wiki? wiki betyr fort, rask, hurtig, hastig (Hawaii) et personlig publiseringsverktøy gratis, åpent for.
PEDAGOGISK DAG Kjetil Bjorvatn 26/ Plan for dagen 1.Oppsummering av uken v/meg 2.Veien videre v/instituttene 3.Lunsj når vi er klare Torben Jensen.
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
Og.
ENDRINGER I NASJONALE PRØVER ― Ny skala og måling av utvikling over tid Per Kristian Larsen Vurdering 2.
ENDRINGER I NASJONALE PRØVER ― Ny skala og måling av utvikling over tid Per Kristian Larsen, Vurdering 2.
Digitalt prosjektrom og samarbeidsteknologi Muligheter for meningsskaping og relevans i et «kombinert klasserom» Jorunn Thortveit og Hans Erik Bugge IGIS.
Helhet og sammenheng - UiU skoleeierkonferanse
Filbehandling og digitale mapper Forelesning for F06-Deltid 2006/2007 Utviklet av IT-seksjonen, LU.
Filbehandling og digitale mapper Forelesning for F06-Heltid 2006/2007 Utviklet av IT-seksjonen, LU.
Høgskolen i Oslo Eksempler på Fronterbruk integrert i faglige prosesser Personalmøte, tilsatte på Internasjonale studier, Avdeling LUI Vibeke.
Pedagogikk 102 Våren 2009 Arbeidskrav og vurdering.
Bydel Søndre Nordstrand - URO Fagtorg
VURDERING Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Elektroniske mapper som arbeids- og evalueringsform Anders Tveit, Institutt for samfunnsøkonomi, Handelshøyskolen BI
Vurdering for læring i Fysikk 1
Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Utskrift av presentasjonen:

Bruk av støtteverktøy for medstudentvurdering Hugo Nordseth, hugo.nordseth@hint.no Sonja Ekker, sonja.ekker@hint.no Robin Munkvold, robin.munkvold@hint.no

Innhold Prosjektet ASSESS2010 og hvorfor utprøving av medstudentvurdering? Utfordringer ved planlegging og gjennomføring av medstudentvurdering Valg av støtteverktøy Bruk og erfaringer med støtteverktøy i ITL111 Digital kompetanse for lærere (15 sp) GEO102 Naturgeografi (15 sp) Konklusjon

ASSESS2010 prosjektet = Metode for effektiv underveisvurdering i kurs med mange studenter. = Hvordan organisere kurset slik at studentene får god underveisvurdering med liten/effektiv bruk av lærerressurser = Verktøykasse: Læringsutbytte for hvert tema i kurset Prøve ut aktiviteter for å oppnå læringsutbytte

Fakta om ASSESS2010 Et samarbeidsprosjekt mellom Handelshøgskolen BI, HiNT og HiST Prosjekt med støtte fra Norgesuniversitetet Varighet fra juni 2009 til desember 2010 Involverte: 10 personer, 10 kurs med mange studenter Info via vår prosjektwiki og blogg: http://assess2010.wikispaces.com/

Utfordringer ved bruk av medstudentvurdering: Aspekt Læreren utfordringer Empiriske studier Pålitelighet mht. vurdering og karaktergivning Får alle riktig vurdering og tilbakemelding? Motstand mot karaktergivning Tilbakemeldinger i refleksjonsnotatene og studentarbeider Oppfattet ekspertise? Støtte til svake grupper? Er støtteverktøyene nyttige? Refleksjonsnotatene Tidsforbruk Endret tidsbruk? Kvalitet på studentarbeidet Er det bedre kvaliteten på studentarbeidet? Endringer i resultater over flere år Støtte fra LMS Finnes relevante verktøy? Studie av prosess og gitte tilbakemeldinger

Verktøy - læringsutbytte GEO102 – Læringsutbytte: Ha god oversikt over de globale vegetasjonsgeografiske regioner og de miljømessige forutsetningene for dem. Kunne beskrive løsmassene i Norge: hvordan de er dannet, hvor de ligger i terrenget, sammensetning og noe om hvilke egenskaper de har for utnyttelse. formulert som studiespørsmål: Hvis relativ luftfuktighet er 70% ved 10oC, vil da den relative fuktigheten bli større eller mindre ved 20oC når den absolutte luftfuktigheten er konstant? Hva er inversjon, og hvilke konsekvenser har det hatt for Bergen nå i vinter?

Verktøy - Kriterietabell Sjekkpunkt A B C D E Intro Alle krav Noen krav Kort intro Tynn intro Type spørsmål 4 typer 3 typer 2 typer En type Stimuli Ulike typer Minst en type Kun spørsmål Blooms taksonomi 3 + grunngitt 2 + grunngitt 1 + grunngitt Ikke grunngitt Totall-inntrykk Avansert ++ Meget bra ++ Bra Enkel og greit Enkel tippekup. Eksempel på kriterietabell fra flervalgstest fritt etter Fjørtoft (2009)

Verktøy - Tenkehatter Gruppediskusjoner etter Edward de Bonos hattemetode (http://www.edwarddebono.com/concept6.htm) Først presenterer den som ber om tilbakemelding sin idéskisse. Så tar gruppen en runde for hver hattefarge. Snakk etter tur, uten avbrudd, så får den som har presentert sin idé igjen ordet, så tar dere eventuelt en diskusjon på dette perspektivet. Gå så videre til neste hattefarge og neste perspektiv .

De ulike hattene (etter : http://jilltxt. net/txt/medstudentvurdering Hvit hatt – sakens fakta: Fortell hva du har oppfattet at taleren ønsker å gjøre. ”Slik jeg forstår deg planlegger du å…, og du vil finne ut…” Rød hatt – intuisjon: Hva er magefølelsen din? Har du noen intuisjoner som du ikke helt vet hvorfor du mener? Du er kanskje ikke sikker på om de er riktige? Sort hatt – djevelens advokat: Vær skeptisk. Si noe som kan bli problematisk i dette prosjektet. Hva kan gå galt? Gul hatt – optimist: Hva liker du? Hvorfor liker du det? Hva kan dette bidra med? Grønn hatt – muligheter: Hva mer kan gjøres? Hva kunne gjøres annerledes? Hva kunne dette føre til? Hvit hatt, igjen – (sakens fakta): Kjenner du til fakta eller informasjon som kan være til hjelp for personen? Kanskje du kommer på andre referanser han eller hun bør bruke? Kan du bidra med noe? Blå hatt – oppsummering: Den som presenterte prosjektet sitt oppsummerer hva hun eller han vil ta videre fra diskusjonen

Støtte i læringsplattformer SVAKT - innleveringsmapper har ikke funksjonalitet for medstudentvurdering! Teknisk oppsett for medstudentvurdering i Fronter: Standard arkivmapper med adgang og skriverettigheter til hver studentgruppe Innleveringsrapportene lagres som filer Forum brukes som verktøy til vurdering av hverandres arbeider. Lærerarbeid å opprette alle arkivmappene med tilgang til hver enkelt studentgruppe

Opplegget i ITL111 Oppgaven var at studentene skulle lære seg å utvikle flervalgstester: Lage en test for bruk i et emne egen skole (fronter eller it’s learning) begrunne valgene i et innleveringsnotat (word) medstudentvurdering av tre andre notater (forum i fronter) Refleksjonsnotat om medstudentvurdering (vanlig innleveringsmappe) Forbedre test, innlevering og refleksjonsnotat til presentasjonsmappa for flervalgstestoppgaven

Erfaringene i ITL111 To av ni grupper unnlot å gi karakter på tilbakemeldinga til sine medstudenter (lærere) Nesten alle fikk relevant og konstruktiv tilbakemelding gjennom medstudentvurderingene (dokumentasjonskrav i refleksjonsnotatet) Kriterietabellen var meget nyttig for både utviklingen av egen flervalgstest og medstudentvurderingen. Bedre kvalitet av innleveringsrapportene sammenlignet med foregående år Tenkehattene gir noen studenter trygghet i sitt vurderingsarbeid

Opplegget i GEO102 Innleveringsoppgave med 3 spørsmål og besvarelser på rundt 10 sider Grupper med 4 studenter skulle alle gi hverandre en tilbakemelding og karakter på innleveringene Verktøy: læringsutbytte, kriterietabell og en forenklet utgave av de Bonos hattemetode I tillegg skulle hver student skrive et refleksjonsnotat om prosessen medstudentvurdering: Jobbet de mer med innleveringene når flere skulle lese den? Fungerte verktøyene som hjelpemiddel? Lærte de fagstoffet bedre? Hvordan likte de prosessen med medstudentvurdering?

Erfaringer i GEO102 De aller fleste deltok, men veldig varierende kvalitet på vurderingene Refleksjonsnotatene var meget utfyllende – de hadde sterke meninger om det Tilbakemeldingene: verktøyene nyttig, men burde vært mer detaljert spennende med noe nytt nyttig å se medstudentenes innleveringer mer jobbing med fagstoffet og bedre læring Gode verktøy tidsbesparende for lærer

Konklusjoner Innleveringsverktøy i læringsplattformene må videreutvikles til å håndtere peer assessment. Bruk av vanlige mapper og forum er en midlertidig løsning. Kriterietabeller med detaljerte krav til prestasjoner på ulike karakternivå bidro til økt innsats og kvalitet på studentarbeidet Bruk av tenkehatter gir noen studenter trygghet i sitt vurderingsarbeid Studentene får en mer allsidig og bedre tilbakemelding gjennom medstudentvurdering Lærernes arbeid flyttes fra direkte tilbakemelding til planlegging og kvalitetssikring

Kontaktinformasjon Takk for oppmerksomheten! Mer om prosjektet på: Wiki: http://assess2010.wikispaces.com/ Blogg: http://assess2010.blogspot.com/