Makt og Global Styring Ole Jacob Sending NUPI. Globalisering –Globalisering: • Verden blir ”mindre” (tid/rom) • Spredning av ideer og problemer • Ofte.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvem skal bestemme?.
Advertisements

IKKE BLAND ROLLENE – Om militær maktanvendelse og sivil bistand
Lis Byberg Forelesning BoS3 2005
7 Demokrati.
FACULTY OF LAW, UNIVERSITY OF OSLO EØS og det politiske handlingsrom til å drive tjenesteyting med egne offentlige ansatte Sørmarka 13. januar 2011 Hans.
8 Det politiske systemet i Norge
Styring av utdanning – fra global forståelse til ”New Local Governance” Faglige og politiske utviklingsverksted for aktive skoleeiere.
LIBLAB - Liberalt Laboratorium - Et prosjekt for å fornye norsk politikk.
Introduksjon til samfunnsgeografi SGO 1001
Senter for teknologi, innovasjon og kultur (TIK) - Universitetet i Oslo Jihad vs. McWorld.
Styresett og demokrati i Norge
Ansvar i teori og praksis Fagdag, Grimstad 24. mai 2010 Dag G. Aasland.
Skandinavisk næringsliv og CSR
2. Lærerprofesjonens etiske plattform i et lederperspektiv
INNFALLSVINKLER Styringsmekanismer Skolens funksjoner
Naturressurser og infrastruktur: - Hva er det offentlige eierskapet verdt? Linn Herning, Rådgiver, For velferdsstaten Velferdskonferansen september.
Prinsipp- og handlingsprogrammet Debatt frem mot landsmøtet 2014.
Offentlig meningsdannelse og rasjonell politikk
Bygovernance Jacob Aars Storbyenes boligmarked – drivkrefter, rammebetingelser og handlingsvalg Bergen 2. desember 2005.
13 En verden uten grenser.
14 Samarbeid over grenser
The Global Challenge Utfordrende prosjektplanlegging PROSJEKT 2004 – 7. oktober.
Frivillige organisasjoner
En virtuell organisasjon, tuftet på et samarbeid mellom Institutt for samfunnsforskning (ISF) og Rokkansenteret/UiB, finansiert av Kultur – og kirkedepartementet,
Hvorfor satser Forskningsrådet på Innovasjon i offentlig sektor? Sogndal Jesper W. Simonsen, divisjonsdirektør.
Skaff oss et Åpenhetstilsyn! Hans Geelmuyden Åpenhetstinget,
Sammen mot fattigdommen
GLOBALISERING Opphavsrett: Amendor AS.
Erik Oddvar Eriksen ARENA Senter for europaforskning, UiO Er post-nasjonalt demokrati mulig?
Arve Negaard Kunnskapsutvikling i og mellom kommuner og sykehus Helse Sør-Øst – Erfaringskonferanse Lovfestet veiledningsplikt som grunnlag for kompetanseutvikling.
FN-SAMBANDET Eva Gran, Internasjonal uke i Bodø 2008.
Lærerkompetanser 6. oktober 2014 Caroline Kearney Senior prosjektleder og utdanningsanalytiker.
Introduksjon til samfunnsgeografi SGO 1001
ORGANISASJON OG PROSESSER Kjetil Hoff Partner Innsikt1 AS.
Eierstyring og lønnsomhet: Ny innsikt fra store norske selskaper Øyvind Bøhren Bernt Arne Ødegaard Institutt for finansiell økonomi Handelshøyskolen BI.
Utenlandsstudenter, sett fra NSO sitt perspektiv Ved Anders Kvernmo Langset, Leder, Norsk studentorganisasjon Utenlandsstudenter som kompetanseressurs.
Integrasjonsteori og integrasjonshistorie
Norske kommuner og fylkeskommuner som internasjonale aktører – har det noen betydning? Hvordan utnytte medlemskapet i europeiske organisasjoner? Åse Erdal,
Case 1 Makt og demokrati i Norge
Strategi- og aktivitetsplan
Tilsyn og kontroll Valgfagsforelesning JUR 5700 v/Njål Høstmælingen Senter for menneskerettigheter 7. mars 2006.
Framtidas geografi? Kristian Stokke.  Territorielt avgrensete økonomiske, kulturelle og sosiale systemer  Analyse av hvordan ikke-’lokale’ og ’lokale’
Tilsyn og kontroll Valgfagsforelesning v/Njål Høstmælingen Senter for menneskerettigheter 13. oktober 2005.
Nenibarini Zabbey (35) Fra offer til aktivist © AI/Kristin Rødland Buick.
Velferdstjenester i offentlig eller privat regi?
Hva er demokrati Litteratur: Engelstad (2005)Hva er makt. Larsen og Slåtten (2006)En bok om oppvekst Forelesning 8 mars - 07.
FN Forente Nasjoner.
Forholdet mellom stat og org. I Norge er det lang tradisjon for at de som blir berørt også skal bli hørt før myndighetene gjør viktige vedtak. De store.
TISA OG TTIP FARVEL TIL DET ORGANISERTE ARBEIDESLIVET ?
Kapittel 16. Arbeid for fred og menneskerettigheter Del 5 Internasjonale forhold Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen:
Mål for utenrikspolitikken Sikkerhetspolitiske – forsvar av eget territorium, ressurser og befolkning Økonomiske – utvikling og vedlikehold av handel og.
Kapittel 12. Det internasjonale samfunnet Del 5 Internasjonale forhold Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 5a.
Organiseringen av FN Generalforsamlingen (ofte kalt Hovedforsamlingen) er kanskje det nærmeste vi kan komme et verdensparlament FN-sekretariatet, som er.
I de fleste samfunn blir godene i dag fordelt på to måter: Fordeling gjennom offentlige budsjetter, der politikeres prioriteringer og vedtak står sentralt.
Innspel til folkehelsearbeidet Møre og Romsdal Roar Amdam Høgskulen i Volda
Utfordringer Interkommunalt samarbeid Samhandlingsreformen.
 Menneskerettigheter er rettigheter mennesker har i forhold til staten. Det er individers rettigheter og myndighetenes forpliktelser Tanke- og religionsfrihet,
FN - FRED OG SIKKERHET Kan FN skape fred?. INNHOLD Hva er FN? FNs sikkerhetsråd Hva gjør FN med krig og fred?
Klimakvotene spres! Overblikk og bakgrunn Jørgen Wettestad
Den politiske styringskjeden
Mobiliseringskonferanse Interreg
Sykehusreformen – Et hamskifte i styring av helsetjenesten
Definisjon av begrepet ”makt”
Statlig styring av kommunesektoren via rettigheter/minstestandarder/pålegg er for omfattende, (%) (n=88)
Om reguleringer Randbemerkninger til
Den internasjonale arenaen
Er svart økonomi en trussel mot velferdsstaten?
GLOBALISERING Foto: Ali Jarekji/Reuters Creative/Scanpix.
Partienes funksjoner I
Får ACER mer makt fra 2020? Torbjørg Jevnaker
Utskrift av presentasjonen:

Makt og Global Styring Ole Jacob Sending NUPI

Globalisering –Globalisering: • Verden blir ”mindre” (tid/rom) • Spredning av ideer og problemer • Ofte forstått som spredning av liberale prinsipper • Ide om at statens er rolle svekket

Global styring • Global styring (global governance): –Svar på globalisering –Autoritet til å styre ikke bare territorielt fundert –Økt aktørmangfold –Nye ideer om styring: stat=ineffektiv, ikke- stat= effektiv

Hvem styrer? • Internasjonale organisasjoner (koordinering, styring) • Private selskaper (marked, selvregulering) • Eksperter (kunnskap, regulering) • Advocacy (mobilisering på tvers av landegrenser) • Frivillige organisasjoner (tjenesteyting) • Religiøse grupper (moralsk autoritet, medlemsmasse)

Internasjonale Organisasjoner IOs kan ha makt ved å sette agendaen, definere problemer og foreslå løsninger på disse. - IMF: Ekspertise og råd om medlemslands økonomiske politikk + penger - FN: En arena og en aktør. R2P og Sikkerhetsrådet. Fredsoperasjoner - Verdensbanken: Doing Business Indikatorer, CPIA MEN: IO styrer via stater, er avhengig av stater.

Eksperter, pressgrupper (advocacy groups) Koordinering i transnasjonale nettverk tuftet på teknisk eller moralsk autoritet - Eksperter: definerer problemer og løsninger på dem (økonomer, jurister osv) - Aktivist grupper: mobiliserer media og folkevalgte (Save Darfur kampanjen, Amnesty, Landmine kampanjen)

Private aktører Best practice, konkurranse, tjenesteyting som grunnlag for makt - Moody`s, Standard and Poor’s: credit rating - Private sikkerhetsselskaper (G4S, Securitas etc) og tjenesteyting - Humanitære aktører

Religiøse aktører - Moralsk autoritet/tradisjon - Sentral for staters legitimering (statsdannelse) - Holy See - Kobling mellom global (politisk, økonomisk) og lokal (grasrot, kirke- organisert) mobilisering

Ideer om styring - Ide om sivilt samfunn som progressiv kraft - Ide om marked som standard for styring (new public management) - Rettsliggjøring som styringsmekanisme Konklusjon: endringer i hvordan det styres, nasjonalt som globalt

Konklusjon: Global styring - Autoritet til å styre hos statlige og ikke- statlige aktører - Stater som styringsobjekt (eks: ”fragile states”) - Hybrider: public-private partnerships - Overnasjonale domstoler

Konklusjon: Stat • Suverenitet (ikke-intervensjon) svekket • Mer internasjonalt samarbeid/regulering • Stat styrket • Forholdet mellom aktører internt i stater endret

Konklusjon: Representasjon og Ansvar - Av-territorialisering: Misforhold mellom de som fatter beslutninger og de som påvirkes av disse - Nasjonalstatlig: De som påvirkes av statens beslutninger kan også holde staten ansvarlig gjennom rettssystemet og demokratiske valg. - Globalt: misforhold mellom de som påvirkes av en stats beslutninger og de som kan ansvarliggjøre denne statens handlinger