”Jeg reiser smart”-kampanjen 26. april – 12. juni 2010

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
12.Studienreise nach Finnland,
Advertisements

Undersøkelse om Skolefrukt Gjennomført for høsten 2007 med Questback Kortversjon.
Hva har vi oppnådd i psykiatrien
1 Oppstartsundersøkelse 2008 Høgskolen i Bergen 586 besvarelser (30 % svarprosent)
Hva ønsker medlemmene ifm det nye regjeringskvartalet? Undersøkelse blant jurister ansatt i departementene, mai 2014.
Litt mer om PRIMTALL.
Nye internettsider for Høgskolen i Østfold Resultat fra brukerundersøkelse.
Hjemmeoppgave 1: Å høre etter NAVN: ……………………………….. DATO: ……………………….
Teknologi for et bedre samfunn 1 Asbjørn Følstad, SINTEF Det Digitale Trøndelag (DDT) Brukervennlig digitalisering av offentlig sektor.
1 Arbeidssted, bruk av fasiliteter og - mengde 5.
©TNS Norsk Finansbarometer 2013 Norsk Finansbarometer 2013 Det norske skadeforsikringsmarkedet og dets bevegelser Grafikkrapport – Skadeforsikring.
Møre og Romsdal. 2 Ligger det et bedehus eller et kristelig forsamlingshus (ikke kirke) i nærheten av der du bor? (n=502) i prosent.
Test av skjermer på fergene Horten - Moss
NRKs Profilundersøkelse NRK Analyse. Om undersøkelsen • NRK Analyse har siden 1995 gjennomført en undersøkelse av profilen eller omdømmet til NRK.
m arkedsføringshuset HalvBirken 1 Evaluering HalvBirken 2010.
2. Planter. Del 1 (1–4). Nivå 2. Side 19–24
Utarbeidet av Synovate MMI v/ Kathrine Steen Andersen Februar 2008 Rapport for Postbanken Parforhold og økonomi 2008.
Evaluering Kurs i utdanningsprogram våren 2013 Karriereenhetene i Oslo 4-5. juni 2013.
Bruker- og medarbeiderundersøkelser 2012 – Tilnærming, hovedkonklusjoner og resultater KONGSVINGER KOMMUNE.
Presentasjon Fylkesbiblioteket i Akershus. Spørreundersøkelse blant bibliotekansatte i Akershus. 1.
Kjennskap til – og oppfatning av Lom juni Om undersøkelsen Undersøkelsen henvender seg mot et representativt utvalg av befolkningen i hele Norge.
© Synovate Lærernes bruk og holdninger til digitale læremidler i videregående skole og i ungdomsskolen 2011.
Undersøkelse om studiegjennomføring og faglig og sosial tilhørighet ved UiB Torunn Valen Mikalsen, 6. november 2009 Torunn Valen Mikalsen.
RHS Erfaringskonferanse 19. og 20.november VEILEDNINGSGRUPPENE EVALUERING.
RHS veiledning Bakgrunn: Behovsundersøkelse høst 2000 Veiledningsped 3vt utdanning- des 2001/ februar personer Opprettet grupper fra høst 2001.
Highlights fra markedsundersøkelse Utarbeidet av Inger Marie Brun,
EFF Omdømme Havbruksnæringen © TNS Gallup – September 2006/Anett Kalleland Devold.
Klepp Kvinner Elite m arkedsføringshuset 1 Rapport på merkevareundersøkelse for Klepp Kvinner Elite Januar 2008.
© Synovate Gjennomført av Synovate 21.august 2008 Catibus uke 33 Norsk Fysioterapeutforbund.
©TNS Norsk Finansbarometer 2013 Norsk Finansbarometer 2013 Det norske pensjons- og livsforsikringsmarkedet og dets bevegelser Grafikkrapport – Livsforsikring.
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2012 Det norske skadeforsikrings- markedet og dets bevegelser.
Om Norsk Finansbarometer 2014
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet.
Norsk Finansbarometer 2011 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske skadeforsikrings- markedet og dets bevegelser Grafikkrapport - total.
Norsk Finansbarometer 2011 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet og dets bevegelser Grafikkrapport - total.
Om Norsk Finansbarometer 2014
Lærerne og prosjektet Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk Spørreundersøkelse til lærere ved noen utvalgte skoler i Oslo høsten 2005.
Sykkelundersøkelsen Stavanger kommune Formålet med undersøkelsen er å kartlegge holdning, adferd (handlinger, vaner) og intensjoner i forhold til.
Timesammedag ved Risvollan legesenter(RLS) Evaluering etter 3 år. Stud.med Olav Aune Thomassen og Aage Bjertnæs Spesialist i allmennmedisin.
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Februar 2011 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
Resultater etter KBLs opplæring i husleieloven og forvaltningsloven
Bakgrunn Det er tredje gangen MMI har gjennomført undersøkelsen i Hamar kommune. Undersøkelsen er nå noe forkortet. I hovedsak lik tidligere års. MMI.
Brukerundersøkelse Klikk Helse (antall respondenter: 439) Gjennomført i perioden 17. septmeber til 29. oktober 2008 Av Innsikt v/ Marta Holstein-Beck.
Undersøkelse om undervisningsmateriell for psykisk helse
Møte med veiledere og kontaktpersoner Informasjon om en ukes praksis på fjerde semester av Lektorprogrammet.
Evaluering av ”Jeg reiser smart”-kampanjen Spørreundersøkelse blant deltakere i kampanjen 5. desember januar 2009.
Telefonintervju gjennomført for Bergen kommune Oslo, september 2009
”Jeg reiser smart”-kampanjen 16. september – 30. oktober 2010.
Bankenes sikringsfond Revisjonskontoret
Innowalk Brukerundersøkelse 2009.
Hvilke familietilbud trenger de yngste
Brukerundersøkelse for Etat for byggesak og private planer
m arkedsføringshuset UngdomsBirken ski 1 Evaluering UngdomsBirken ski 2010.
Agenda: Kort gjennomgang av ARK, innhold og teori Gruppearbeid
Brukerundersøkelse gjennomført for Bergen kommune Foresattes tilfredshet med kommunens barnehager © TNS Gallup – Politikk & samfunn Avdelingsleder.
For virksomheter som vil: -Dele -Lære -Forbedre 1 Indikatorprosjektet Indikatorene og eQuass.
m arkedsføringshuset Birkebeinerrennet 1 Evaluering StafettBirken 2010.
1 Trivsel Utvalg Trives svært godt Trives godt Trives litt Trives ikke noe særlig Trives ikke i det hele tatt Snitt Trivsel Brannfjell skole (Høst 2014)
Samlinger november 2014 Før inntaket 2015/16 Søknadsfrist 1.februar Meldingsskjema 1.mars Spesialundervisning.
Dagligbankundersøkelsen Fakta Dagligbankundersøkelsen intervju Befolkning 15 år + TNS Gallup Forfatter Bente Pettersen Roar Thorvaldsen.
Om Norsk Finansbarometer 2010
Evaluering av sesongen 2009/2010 Holeværingen langrenn For styret: Ida Rosenvinge, mai 2010.
Studiebarometeret 2014 Resultater, metodikk og anvendelse Helge Sigurd Hansen 17.mars 2015.
© Synovate Ltd. All rights reserved. The concepts and ideas submitted to you herein are the intellectual property of Synovate Ltd. They are strictly.
Kjennskap til etablering av «Innbyggerservice» og inntrykk av informasjon fra kommunen generelt Bergen omnibus Januar 2017.
Undersøkelse gjennomført for Kommunenes Sentralforbund (KS)
Ytringsfrihet for offentlig ansatte i Oslo og Akershus
Undersøkelse gjennomført for Kommunenes Sentralforbund (KS)
Utskrift av presentasjonen:

”Jeg reiser smart”-kampanjen 26. april – 12. juni 2010

Om evalueringen I perioden 26. april til 12. juni 2010 ble ”Jeg reiser smart”-kampanjen gjennomført. Totalt 2220 deltok i kampanjen. Disse ble oppfordret til å svare på noen få spørsmål i etterkant av kampanjen. 1223 av deltakerne har svart på spørsmålene. De fleste av disse har svart i tidsperioden 10. - 20. juni Denne rapporten gjengir resultatene fra spørsmålene. Spørsmålene er utformet av oppdragsgiver som er Bergen kommune. Respons har tatt på seg å sammenstille en rapport basert på disse. Avslutningsvis gir vi derfor en kort gjennomgang av hvordan man kan forbedre spørreskjemaet til neste gang, både i forhold til de eksisterende spørsmålene, og spørsmål som burde/kunne vært tatt med Evalueringen er finansiert av Statens vegvesen, og Etatsprogrammet Miljøvennlig bytransport 2

Kort om utvalget Av de 1223 som har besvart undersøkelsen oppgir 22 % at de vanligvis benytter eller benyttet bil til/fra jobb før kampanjen startet 14 % av de som har svart oppgir at de har valgt gange som miljøvennlig reisemiddel for kampanjen, mens 54 % svarer de har valgt sykkel. 33 % svarer at de har valgt kollektivt. Dette samsvarer godt med tallene for alle 2220 som har deltatt. Andelene for alle deltakerne er 14 % gange, 52 % sykkel og 33 % kollektivt Ser vi disse to spørsmålene i forhold til hverandre, finner vi at det er en klart høyere andel som har valgt sykkel blant de som tidligere har kjørt bil, sammenlignet med de som tidligere har reist miljøvennlig. 74 % av de som tidligere kjørte bil, har valgt sykkel som reisemiddel i forbindelse med kampanjen. 9 % av dem har valgt gange, og 17 % har valgt kollektivt. Tilsvarende tall for de som allerede reiste miljøvennlig før kampanjen, er 14 % gange, 48 % sykkel, og 38 % kollektivt 3

Bruk av miljøvennlig alternativ i kampanjeperioden Deltakerne har blitt anmodet om å registrere hvor mange dager man alt i alt har benyttet det valgte reisemiddelet i kampanjeperioden. I gjennomsnitt har deltakerne benyttet det valgte reisemiddelet 25 dager i løpet av kampanjeperioden. Med en normal femdagers arbeidsuke, ville der i løpet av kampanjeperioden være 32 arbeidsdager, når vi tar hensyn til helligdagene i mai. Vi ser at 6 % har benyttet det valgte reisemiddelet mer enn 35 dager, mens en like stor andel har brukt reisemiddelet mindre enn 15 dager. Halvparten av de som har svart oppgir at de har benyttet reisemiddelet mellom 25-34 dager i kampanjeperioden. Snittet brutt ned på valgt reisemiddel er henholdsvis 26 for de som har valgt gange, 24 for de som har valgt sykkel, og 25 for de som har valgt kollektivt. Deltakerne ble også bedt om å registrere hvor mange km de alt i alt har reist med det valgte reisemiddelet i løpet av kampanjeperioden. Etter at vi har tatt ut tre åpenbare feilregistreringer, finner vi at i gjennomsnitt har deltakerne reist 459 km med det valgte reisemiddelet i kampanjeperioden De som har valgt gange har i snitt gått 133 km, de som har syklet har syklet i snitt 396 km, og de som har reist kollektivt har reist i snitt 459 km 4

Motivasjon for å melde seg på kampanjen På spørsmål om hva som var viktigste grunn til å delta i kampanjen, svarer 42 % at det var for helsens skyld eller for å komme bedre i form. Det er særlig blant de som har valgt sykkel at dette er en viktig grunn (64%) Det at der er praktisk/enkelt blir også nevnt av mange (35 %). Vi merker oss at det er spesielt blant de som har valgt kollektivt, at dette er en viktig begrunnelse (56 %) Ser vi dette i forhold til det reisemiddelet en vanligvis brukte før kampanjen, finner vi at bedre helse/form er den klart viktigste årsaken til deltakelse blant de som tidligere brukte bil. 68 % av disse peker på dette som viktigste motivasjon 5

Tilfredshet med tilrettelegging På spørsmål om hvor godt man opplever at det er tilrettelagt for transportmiddelet man har valgt, svarer over halvparten at det er i hovedsak godt tilrettelagt. 11 % mener det er svært bra, mens 47 % mener det er bra tilrettelagt. 23 % oppfatter det som verken bra eller dårlig, mens 19 % svarer at det er mindre bra. Størst tilfredshet med tilretteleggingen er det blant de som har valgt gange. Her svarer 18 % svært bra og ytterligere 51 % bra. Også for de andre reisemidlene er man stort sett fornøyd med tilretteleggingen, men vi ser at høyest andel som svarer mindre bra finner vi blant de som har valgt sykkel (24 %) 6

Erfaringer med deltakelse i kampanjen Det er stor grad av positivitet knyttet til deltakelse i kampanjen. Nær 1/3 av de som har svart mener erfaringene er svært positive, mens halvparten er positive. Det betyr at 82 % har mest positive erfaringer med å delta i kampanjen. Det er omtrent ingen som har negative erfaringer med deltakelsen, og bare 18 % som oppgir at erfaringene har vært verken positive eller negative Det er i hovedsak ikke store forskjeller mellom de ulike reisemiddelgruppene på dette spørsmålet. Den eneste forskjellen av noe betydning er at andelen som svarer at de har hatt svært positive erfaringer er noe lavere blant kollektivbrukerne enn blant de som har valgt gange eller sykkel (henholdsvis 24 % mot 33 og 34 %) Ser vi det i forhold til hva de vanligvis brukte som reisemiddel før kampanjen, finner vi at de som brukte bil har hatt minst like positive erfaringer som de som også før reiste miljøvennlig 7

Fremtidig bruk av miljøvennlig reisemiddel De aller fleste oppgir at de kommer til å fortsette å reise miljøvennlig også etter kampanjen. 9 av 10 svarer at de kommer til å fortsette med dette 3-5 dager i uken. Det er omtrent like høye andeler som vil fortsette å reise miljøvennlig 3-5 dager i alle de tre reisemiddelgruppene Det er imidlertid verdt å legge merke til at andelen som vil bruke miljøvennlig alternativ 3-5 dager i uken, er lavere blant de som tidligere brukte bil. Blant disse svarer 64 % at de vil reise miljøvennlig til/fra jobb 3-5 dager i uken, mens denne andelen er 97 % blant de som allerede gjorde dette før kampanjen. 32 % av bilistene oppgir derimot at de vil reise miljøvennlig 1-2 dager i uken. Bare 2 % vil gjøre det sjeldnere 8

Anbefalinger i forhold til spørreskjema Ved neste evaluering av ”Jeg reiser smart”-kampanjen bør spørsmålene som skal besvares forbedres noe, samtidig som en bør vurdere å ta med noen flere spørsmål. Forbedringene vi vil foreslå kan oppsummeres i følgende punkter Spørreskjemaet som er brukt, kan med fordel strammes opp i forhold til presisjon. Man bør tilstrebe at spørsmålene er konkrete og direkte i samsvar med svaralternativene som settes opp. F.eks bør man spørre ”Hvor godt eller dårlig tilrettelagt synes du det er for å bruke ditt valgte transportmiddel til og fra jobb?” Svaralternativene må være balanserte. Der en bruker svaralternativer langs en tilfredshetsskala, bør det være like mange positive som negative svar. F.eks vil vi foreslå å bruke ”Svært positive, ganske positive, verken positive eller negative (evt. både og), ganske negative, og svært negative” i spørmålet om erfaringer. I svaralternativene som er brukt i undersøkelsen nå, er det som oftest to positive alternativer og et negativt. Skjemaet mangler en direkte sammenheng mellom bruk av det valgte reisemiddelet før og etter kampanjen. Vi mener man bør ha med et spørsmål om hvor ofte man brukte dette før kampanjen, og så spørre spesifikt om hvor ofte man ser for seg å benytte dette etter kampanjen. På denne måten får en målt konkret effekt. Slik det er nå spør en bare om hvor ofte en vil reise miljøvennlig etter kampanjen, uten å vite hva man har gjort før Andre spørsmål som kan være av interesse er f. eks. å spørre om en har benyttet andre reisemidler til/fra jobb i løpet av kampanjeperioden, og i tilfelle, hvilke og hvor ofte. Avslutningsvis vil vi anbefale å holde antall spørsmål på et begrenset nivå, men vi mener det vil være uproblematisk å legge til 3-4 spørsmål til uten at dette påvirker villigheten til å svare 9