Etter kvalitetsreformen: har vi tid til å forske?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
895 studenter på Universitet i Oslo deltok undervisningsåret 2009/2010 på emner hvor forelesningene på tatt opp og lagt på nettet (Podcastet) Alle disse.
Advertisements

Verveaksjon mars starter verveaksjonen i morgenrushet på Oslo S • Øke medlemstallet med 1% årlig • 8. – 24. mars ekstra innsats • Filmsnutter.
Vurdering og IKT Egenvurdering i matematikk med
Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
RAFT Prosjekt hørsel Leif Foss, NAV Lerkendal Marianne Simensen, NAV Sør-Trøndelag.
Lunner Skolefaglig rådgiver Velkommen til UNGDOMSRÅD!
Fra Ny sjanse til kvalifiseringsprogram
Resultater fra spørreundersøkelse • 90 tidligere lærebedrifter invitert til å svare på en nettbasert spørreundersøkelse • Inviterte bedrifter hadde lærling.
ASVL Fagkonferanse Hotell Bristol Oslo 20. – 21. oktober 2010 Læringsrommet – individuell kompetanseutvikling gjennom nettstudier og støtte i lokal attføringsbedrift.
Truls Fretland - Seminar 29.november 2005 Flervalgsøvinger og tester I diskret matematikk og algoritmer høsten 2005.
Omsorg for barn og permisjon
Bakgrunn: • MN-fakultetsstyremøte om fakultetets utdanningsstrategi. • En handlingsplan ble utarbeidet med 13 delmål hvor ett var at Fakultetets.
Helseforum – 27. Januar 2004 Allan Andreassen Februar 2004.
1 Bolig for internasjonale studenter Tidligere erfaringer og situasjonen for høsten 2011 Bolig for internasjonale studenter ved NTNU.
Verveaksjon mars starter verveaksjonen i morgenrushet på Oslo S • Øke medlemstallet med 1% årlig • 8. – 24. mars ekstra innsats • Filmsnutter.
Foreldresamarbeid Kan vi gjøre det enda bedre ?
Tannpleiernes tannpine -podcasting ved Odontologisk fakultet.
Forskerskoler – nøkkelen til en bedre PhD-utdanning?
ENTREPRENØRSKAP FOR LÆRERE OG SKOLELEDERE Videreutdanning 30 studiepoeng Entreprenørskap i skolen Entreprenørskap er et utdanningsmål og en opplæringsstrategi.
Nærings-ph.d. Haugesund, august Hva er Nærings-ph.d?  En ordning der NFR gir støtte til en bedrift som har en ansatt som ønsker å ta en doktorgrad.
1 Utstillingsvindu for kvinner i lokalpolitikken Trøndelag Hva gjør partiene? Anne Jorid Gullbrekken og Inger Marie Bakken Miniseminar Oslo
Felles hovedprosjekt for IR- og IT-studenter (?) Hovedprosjekt = Bachelorprosjekt IT : 20 stp IR: 20, 15 stp.
Tilstandsrapport: Hvem er brukerne og hva trenger de? Bidrar uio.no til å oppnå UiOs strategiske mål?
Helge Sigurd Hansen, Studieavdelingen Frafallsundersøkelsen ved HF- og SV-fakultetet Presentasjon 4. februar 2010 for den ”Nasjonale arbeidsgruppen for.
Arbeid med bistand Rapportering.
Avd. direktør Joar Nybo, Kunnskapsdepartementet
1 Kommentar til statsbudsjettet: Et sykere Norge Kjetil Bjorvatn Institutt for samfunnsøkonomi NHH 10. oktober, 2006.
Budsjettdrøfting i bystyrekomite for oppvekst og utdanning 12. oktober.
Finansieringssystemet
Stipendiaters rettigheter
Oppfølging av stipendiater ved ISS.. phd- studentene ved ISS Ca 65 phd- studenter ved ISS som er tilknyttet et av våre phd-program (sosiologi eller statsvitenskap)
Internt handlingsrom (IHR) Presentasjon på USITs allmøte 23. juni 2011 Universitetsdirektør Gunn-Elin Aa. Bjørneboe.
OMRÅDE ”E” Ved Arne Pedersen Avholdt 1 møte for planlegging av Intercitymøter. Avholdt 1 møte for gjennomgang av ”Trivselen i Rotary” og klubbutvikling.
Felleskurs, driftsmidler og individuelle løp. Søknader og rapportering Odd E. Havik Solstrand
Agenda Råd om/prosedyre for utenlandsopphold sett fra PuP (Bjørn Andersen) Råd om/prosedyre for utenlandsopphold sett fra instituttene Råd om/prosedyre.
RUS OG UNGDOM Jobbet på av: Sarem,Sander,Joakim,Johannes,
Info om pilotprosjekt Arbeidslivsrelevans i studiene (PILAR)
Presentasjonens tittelwww.forskerforbundet.no 17. aug.1 Fra høgskole til universitet kunnskap gir vekst
Oppfølging av studenter ved HF: Hvor står vi og hvor går vi? Gro Bjørnerud Mo, studiedekan Studiekomiteen
STUDER SMARTERE Kurs i studiestrategi Modul 1 Bli en bedre student Lene Røsok Dahl Karriereveileder, BI Karriereservice Velkommen på kurs Presentere.
Oppgave- og rolledeling mellom instituttleder og kontorsjef Sett i en instituttleders perspektiv (Jarl Giske, BIO)
Informasjonsmøte onsdag 24. november 04 Bachelorprogrammet i utviklingsstudier.
Bachelorprogrammet i Utviklingsstudier
SCIENCE SHOPS – Innlegg på studiekvalitetsdagene 6. oktober 2014 ved Anne Bregnballe, APS.
Eksamensordninger Ordinær eksamen Ny eksamen. Ordinær eksamen 1.Vurdering underveis i studiet. Hele, eller en vesentlig del av, prøvingen skjer underveis.
Rapport fra arbeidsgruppe om Internasjonalisering og studentmobilitet
STYRKET KONTAKT MELLOM FUP OG FAKULTETENE Kort orientering vedrørende utvidet universitetspedagogisk konsultasjon Møte i studiekomiteen 8. desember.
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Fagområdet for universitetspedagogikk, UiO Pedagogisk basiskompetanse for stipendiater Line Wittek Fagområdet for universitetspedagogikk Universitetet.
Fra forskning til forretning Oslo, 13. Mai 2003 Perler for svin eller gråstein til gull Jo Klaveness Professor i farmasi Innhold: Dagens situasjon Viktige.
ILPs arbeid for å styrke forskerutdanningen Innlegg på møte i NMBUs forskningsavdeling, 10. januar 2015 Petter Næss, professor i planlegging i byregioner,
2005 VALPRAKS PRAKSISORDNINGEN I PRAKSIS En gjennomgang av Opplegget Frister Informasjonskilder.
2005 Informasjonsmøte mandag 5.12 Bachelorprogrammet i Utviklingsstudier.
2005 Informasjonsmøte torsdag Bachelorprogrammet i Utviklingsstudier.
Samlinger november 2014 Før inntaket 2015/16 Søknadsfrist 1.februar Meldingsskjema 1.mars Spesialundervisning.
ITA1110R - Sommerkurs i italiensk språk og kultur i Roma Sommeren 2015
MN-fakultetets planer for internasjonalisering 2012 Seminar
Velkommen til bachelorprogrammet i Europastudier (EU)
Samarbeid REN og Høyskolen i Bergen Prosjektnavn: Fra Montør til Ingeniør Bachelorgrad i elkraftteknikk for inntil 24 studenter. Studentene er ansatte.
Hvordan vi jobber med innovasjon ved MN Gunnar Dick.
Velkommen til basiskurs i universitetspedagogikk Undervisning og forskning er primæroppgavene til vitenskapelig ansatte i høgere utdanning.
Oppdatering om status av initiativet: Felles Master program SFE-TIK
Revisjon budsjettfordelingsmodell IMB
Budsjettfordelingmodell IMB
Tilleggslønn Særavtale om honorering for arbeid på eksternt finansierte prosjekter - faste vitenskapelig ansatte.
Førstelektorprogram ved UiT
Om førstelektorprogrammet
MN-fakultetets planer for internasjonalisering 2012
Hva er saken? Vi ser for ofte at legeattester leveres de siste dagene før innlevering av masteroppgave og ber om forlenget frist med uker eller måneder.
Informasjonsmøte for italiensk (bachelor og årsenhet)
Utskrift av presentasjonen:

Etter kvalitetsreformen: har vi tid til å forske? Gunn Elisabeth Birkelund, professor i sosiologi, Universitetet i Oslo. Seminar 29.oktober 2008, arr av Universitets- og Høgskolerådet, Ingeniørenes Hus, Oslo.

For å drøfte tiltak – må først ha en adekvat situasjonsbeskrivelse Ståsted preger situasjonsoppfatning; derfor ser verden kanskje annerledes ut fra Blindern enn fra Stortinget. To Q: Er situasjonen for Univ og Høgskolene lik? Et empirisk spørsmål. Men før dette er ordentlig dokumentert - langs flere dimensjoner - bør all statistikk om tidsbruk, antall studenter pr ansatt, etc., lages separat.   Innad på universitetene – er situasjonen lik? Vi vet svært ulike forhold. Eks. MatNat (enkelte fag: wide open bachelorprogram (men: Calculus) Eks. Jus og SV-fak: svært mange stud pr ansatt. Konkl.: gjennomsnittstall sier sannsynligvis lite om den faktiske hverdagen til den enkelte univ ansatte.

Mitt ’liv’ for tiden – som eksempel. Bachelorkurs i høst: SOS2103 Ulikhet i utdanning og arbeidsmarked. 10 stp. 48 bachelorstudenter. Hva betyr det å ha et slikt emne: Emneansvar – dvs lage pensumlister, som skal godkjennes av instituttets fagkomite, bistå med å finne litteraturen som skal trykkes opp i kompendier, lage forelesningsplan og knytte litteratur til hver forelesning, lage temaforslag til diskusjon i kollokviegrupper, kontakt med admin om emnet, nettsider, etc. Forelese 10 dobbeltimer. Løpende kontakt med studentene. Veiledning av oppgaveskriving: alle 48 skal skrive enten emneoppgave (sos2103) eller bacheloroppgave (sos3103 - gir ekstra studiepoeng). Lage eksamensoppgave.

Mitt ’liv’ for tiden – som eksempel, ….forts emneansvar for bacheloremne: Godkjenning emneoppgavene (bestått/ikke-bestått). Karaktersetting på bacheloroppgavene, samt vurdere studentenes muntlige presentasjon (kun bacheloroppgavene). Karaktersensur - eksamensoppgaver (alle 48 studentene) Lage kontinuasjonseksamensoppgave. Sensur disse. Karakterbegrunnelser (skriftlige). Hva er nytt etter kval reformen: mer tid pr student (tidligere: bare forelesninger), mye mer tid administrasjon, mye mer tid eksamensarbeid

Master: Jeg har ikke masterundervisning i høst. Skulle ellers hatt, men pga verv (se senere) har halvert undervisn plikt. Veiledning masterstudenter (60 stp masteroppgave): Hovedveileder for 4 kandidater i 2008, Bi-veileder for 2 kandidater. Dessuten biveileder i høst for en masterstudent fra Kina. Utenlandske studenter tar ofte mye tid, men også veldig hyggelig.   Eksamen master: Deltakelse i 6 interne masterkomiteer (sensur). Hva er nytt: mer press mht tidsbruk/gjennomføring på normert tid – press både på masterstudenter og vitenskapelig personale (og admin).

Ph.d. Hovedveileder for 3 ph.d. kandidater: Anne Lene Bakken Ulseth (ISF) (fedig), Sigtona Halrynjo (AFI), Kenneth Aarskog Wiik (SSB) Biveileder for 2: Christer Hyggen (Fafo), Katharina Herlofson (NOVA). Mao – ingen ph.d. stipendiater på eget prosjekt på univ. (hadde to stip på Educational careers prosjektet – ferdig des 2007) Årsak: ikke lykkes i forskningsrådet. Årsak til det – tja... ikke alltid godt å vite – går både på om man søker NFR og om man lykkes når man søker (faglig vurdering, andre kabaler: kjønn og geografi).  ønske: vi vet best hvem som er dyktige (utifra master) og som bør få ph.d. stip. – trenger enda flere stip (skal fordeles nedover i syst – for få på hver enhet) Hva er nytt: mer press mht tidsbruk og gjennomføring på normert tid. Press både på ph.d. studenter og vitenskapelig personal (og admin).

Forskerskole i arbeidslivsstudier, SV-fak, UiO Jeg er faglig leder for Forskerskolen i arbeidslivsstudier, SV-fakultetet, UiO. (eneste forskerskole ved fakultetet) -> Frikjøpt for halv undervisningsplikt. Vi har interne seminarer og arrangerer 2-3 ph.d. kurs hvert år. I høst: PhD-course: Event History Analysis, November 10 - 14 2008. PhD course: Welfare States and the Labour Market, December 1-4 2008 Hva er nytt: mer press mht tidsbruk/gjennomføring på normert tid – press både på ph.d. studenter og vitenskapelig personal (og admin). De som gis anledn til å delta på forskerskole er heldige. Prioritering av forskerskoler viktig, men trenger ressurser og lengre planleggingshorisont. (2005-2009. Slutt på pengene sommer 2009. Fremtid uviss).

Mitt ’liv’ for tiden – som eksempel. Dessuten i høst: Deltatt i søknad til NORFACE om forskningsprosjekt 2009-2011. Deltakere i fem land: A.K.von-Koppenfels og Matloob Piracha,UK, Don DeVoretz, Canada, Pieter Bevelander, Sverige, Aslan Zorlu, University of Amsterdam og meg. Koordinator for 2 doktorgradskomiteer (Jannicke Wiers-Jensen, disputerte 29.08.2008; Vibeke Opheim, disputas 21.11.2008) og ledet en disputas (seremonimester: Marianne Dæhlen, disputerte 25.08.2008). Medlem pensumkomite for SOS2001 Moderne sosiologisk teori. (Sammen med Fredrik Engelstad, Ragnvald Kalleberg og en studentrepresentant).  Deltakelse på interne seminar på Instituttet; ca 6 ganger pr semester. Det er mer, men dette får holde…

… bare nevne flg: : i dag kl … bare nevne flg: : i dag kl. 16-18 ekstraordinært stabsmøte på vårt inst om økonomiske situasjon: ”Videre er samtlige enheter ved fakultetet blitt pålagt å vurdere aktivitetsnivå, kostnader og inntektsgrunnlag. Årsaken til dette er at de foreløpige regnskapsresultater for 2008 og prognoser lagt inn i langtidsbudsjettet viser at fakultetet totalt vil operere med et underskudd i størrelsesorden på 30-35 millioner kroner for 2009 og 2010. Alle enheter er derfor av fakultetet blitt pålagt å bidra med å kutt i aktivitetsnivået, redusere utgifter og forsøke å øke inntekter. Fakultetet vektlegger at tiltak for å redusere utgifter iverksettes allerede i år, slik at effektene allerede blir synlige fra 2009. Ledergruppen ved instituttet vil på møtet presentere et skisse til bemannings- og budsjettplan for perioden 2009-2013. På møtet er det ønskelig å diskutere følgende:  1. Utlysning av faste stillinger som følge av avganger i den faste vitenskapelige staben (én person i 2009, to personer i 2010, én person i 2011 og én person i 2013). 2. Eventuelle kostnadskutt. ” Skal ikke overdramatisere dette, men snakk om å fryse stillingsutlysninger en periode. Dette er IKKE det vi trenger i en periode hvor det er behov for nyrekruttering!

Tilbake til mitt ’liv’ for tiden – som eksempel Tilbake til mitt ’liv’ for tiden – som eksempel. Forskningsstatus pr i dag: I en travel hverdag – forskning er salderingsposten.  Univ ansatte har rett til – og plikt til - å forske. Vi prøver – men kunne vært mye bedre… 1 paper er submitted før sommeren – ikke tilb meld ennå (to medforfattere) 1 paper er refusert (ASR) (i sept) (en medforfatter) – trenger ca 1 ukes arbeid før klart for ny innsending (annet tidsskrift – også høyt oppe) 2 papers under arbeid (begge med kollegaer) Begynt på en antologi (red sammen med en kollega) – skal ha 1. Samling (heldagsmøte) lørdag 01. 11 på blindern. (Like sjanser? Utdanning og arbeid blant innvandrere og deres etterkommere i Norge. En antologi redigert av Gunn Elisabeth Birkelund og Arne Mastekaasa). Pluss et par småting/skissestadiet. Påstand: vi kommer ikke i verdenstoppen på denne måten! Egen sekretær og peis på kontoret? (Nuffield college, Oxford).

Mitt ’liv’ for tiden – som eksempel, forts. Eksterne aktiviteter Jeg har relativt lite eksterne forpliktelser. Styremedlem et par steder (TØI; Inter-University, Dubrovnik; CulCom, UiO). Mye mas på kvinner. 40 % regelen. Viktig å si nei. Formidling – dere ser meg nesten aldri i media (nedprioriteres) Undersøkelse tidligere i høst (internt på UiO) om vitenskapelig ansattes tidsbruk: ikke tid (sic) til å svare……  Konkl. Hvis andre tatt for seg sin arbeidskalender, ville sett ille ut for de fleste i denne forsamlingen. Men tror illustrert et HOVEDPROBLEM for oss i akademia: Nesten ikke mulig å få til sammenhengende tid til forskning. Slitasje: Kan også opplyse at jeg var sykemeldt i 2 uker i vårsemesteret på fulltid, og i ytterligere 2 uker på deltid pga musearm-problemer.

Forslag til tiltak – sett fra mitt ståsted Ikke tull at vi trenger flere penger! Nye arbeidsoppgaver pga reformen – ikke god nok finansiering. Trenger lange penger (planleggingshorisont). Ledelsesansvar å legge forholdene til rette for forskning – men ledelsesansvar uten muligheter/midler skaper frustrasjon: Dobbelkommunikasjon/mange kryssende hensyn. Organisatoriske endringer: Konsentrere undervisningen for å få sammenhengende tid til forskning etterpå: Vurdere å innføre trimester-ordning (8 ukers undervisn pluss eksamen – i alt ca 10 uker). begynne høstsemesteret slutten av sept – jul (internasj konf). 2 semestre om våren. Rekrutteringsstillinger: svært viktig! Både ph.d. og post-doc. Særegne tiltak for kvinner? Jeg mener nei. Kvinnene kommer for fullt. Se på demografien. Kanskje vurdere egne tiltak for rekruttering innen MatNat. Hvis kvinner ikke føler seg tiltrukket av visse miljø pga mannsdominans, kan vurdere å sette inn særegne tiltak på spesifikke felt.