Innføring av husleie i forsvarssektoren – hvordan har det gått ? Masterprogram i eiendomsutvikling og forvaltning/Facilities Management NTNU 2007-2010.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kvalitative studier Trond Hatling Sintef Unimed Helsetjenesteforskning
Advertisements

Hvilke regler skal gjelde for Arbeid med Bistand og andre tiltak i 2006? Odd Wålengen, ASD.
Nettleien 2013 Oppdatert Innholdsfortegnelse •NVEs inntektsrammer • Nettoppbygging • Strømprisen og nettleiens sammensetning •Hva påvirker.
FORSVARSBYGG Forsvarssektorens egen eiendomsekspert.
Nettprosjekt Kundeservice på nett •Bakgrunn –SiT hadde gamle nettsider med mye og utdatert innhold og funksjonalitet •Formål –Bidra til at.
REGIONRÅDET FOR FJELLREGIONEN FLYTTHIT - prosjektet i Fjellregionen Et regionalt samarbeid.
Prosjektet ”Aktiv Hverdag” i Narvik Kommune
Styrearbeid i Norwegian
LOs representantskap i Aust -Agder, 4
Folketrygdfondet Finanskomiteen 6. mars Program  Folketrygdfondets rolle og mandat  Aksjer og eierskap  Renter og obligasjonsmarkedet  Utfordringer.
Utfordringer ved avhending av fiskerihavner 28. September 2011 Forsvarsbygg Skifte Eiendom v/prosjektleder Frode Karlsen.
Uni Eiendom FDV – Status for produktet
Medisinsk tekniske tjenester Organisering Internhandelmodellen Stig Koteng, avd.sjef, MTA MTFL, 27. mai 2009.
BIT-programmet, EFFEKTMÅLING Statens nærings- og distriktsutviklingsfond Effektmåling i utvalgte bransjer, november 2001.
- vi vil mer SPAREBANKEN PLUSS Hvorfor velge alliansefrihet? Fordeler og ulemper ved dette valg. Adm.dir Stein Hannevik.
God virksomhetsstyring av universitet og høyskoler Styrearbeid i U&H sektoren sett ”utenfra” Siri Hatlen, styremedlem NTNU 14. november 2007.
Modeller til studier av effekter (impacts) av klimaendringer på hele økonomien CGE-modeller, –hele den formelle økonomien –i varierende grad ikke-markedseffekter.
Prosjektskisse Status så langt…. November 2011
Livssykluskostnader og virksomhetskostnader
Regnskap 2002 Noen hovedtall fra årsrapporten. Kort sammendrag ble betegnet som det vanskeligste budsjettåret etter kommunesammenslåingen Ny.
Presentasjon av forskningsprosjektet Styring mot gevinst -
En utbyggers perspektiv
Team Referanser Prosess Metoder Funn Asplan Analyse Team Referanser Prosess Metoder Funn Konkurranseutsetting i offentlig sektor Asgeir Fløtre Asplan Analyse.
Inntektssystemet Kommunenes inntekter Ansvar, målsetting og verktøy Arbeid med inntektssystemet Forbedringer for å oppnå målsettingen Vår anbefaling Samhandlingsreformen.
Tromsø, den 23. oktober 2012 Reidar Nilsen Norges Fiskarlag Bør næringa selv ta ansvaret for en effektiv fiskeriforvaltning?
Fiskeri- og havbruksnæringens betydning for Norge
Ny stortingsmelding om landbruk og mat
Ingunn Lie Mosti Kommunaldirektør Helse- og omsorgsavdelingen
1 Kommentar til statsbudsjettet: Et sykere Norge Kjetil Bjorvatn Institutt for samfunnsøkonomi NHH 10. oktober, 2006.
Kostnader i pensjonsordningene Pensjonsforum Jan Otto Risebrobakken.
Arbeidstillatelser i Norge Noen utviklingstrekk 1998 til 2004 Alf Erik Svensbraaten Avdeling for faglig strategi og koordinering, Enheten for statistikk.
© Eurokompetanse a.sISO 9000:2000 august 2001 nr. 1.
Forsvarssektorens egen eiendomsekspert
Presseinformasjon fra Distriktenes energiforening1 Kontaktinformasjon: Distriktenes energiforening, defo. Postboks 1497 Vika 0116 Oslo Daglig.
E.C. Dahls Eiendom AS ble etablert i 1986, og eier helt eller delvis et 50-talls eiendommer i Trondheim sentrum. Selskapet er en langsiktig eiendomsaktør.
Veien fra offentlig til sivil Roger Jenssen, Skifte Eiendom.
Oslo kommune Utviklings- og kompetanseetaten Konsernovergripende anskaffelsesstrategi for Oslo kommune Merete Johnson Kommunaldirektør FIU.
Forsvaret - Tverrpolitisk Utvalg
Energimerking som incitament NVE, 9. mars 2010 Tommy Rudihagen, adm. dir.
ForfatterProsjektittel Avdelingsbetegnelse for driftsenhet som kan ha to linjer 1 LOS-programmet LOS-programmet innfører FIF – Felles integrert.
1 Kommuneproposisjonen 2006 – Levanger formannskap Kommuneproposisjonen 2006 Utdrag av departementets presentasjon for fylkesmennene Noen tabeller.
Noen sentrale kjennetegn ved plan- og budsjettprosessen: Det ble jobbet lite med mål og strategier. Kortsiktighet, dårlig sammenheng mellom planer, budsjett.
Årsregnskap NMF- sør 2009 og Resultat 2009 og 2010.
Brukerundersøkelse for Etat for byggesak og private planer
Økonomisk utvikling Regnskap 2008 Kommuneprop Langtidsvirkninger omlegging IS.
Noen kommentarer til Kostrat evalueringen EVA-8 Hurdalsjøen 5-6 september 2002 Hans Torvatn, SINTEF Teknologiledelse.
Lokaldemokratisk handlingsrom Strategikonferansen 2010 Inge Johansen, rådgiver, KS Nord-Norge.
Gruppe 1 IME - FORSKDOK. Gruppe 1: Rudi Bech Turid Nastad Harald Ueland Vegard Hartmann Lin-Charlotte Mikalsen Stian Frydenlund Lereng.
Kommuneproposisjonen 2005 Høring Stortingets kommunalkomite
Sentral vs. desentral økonomifunksjon
Modellkommunene Hva er unikt?
EVU i samarbeid mellom arbeidsliv og høyere utdanning Seniorrådgiver Helge Halvorsen NHO Avdeling arbeidsliv Miniseminar NRØA.
Faste møter mellom regjeringen og KS 2010 Hva har skjedd?
KOMMENTARER TIL “Strategi til besvær i balansert målstyring. En longitudinell studie” Petter Øgland, Department of Informatics, University of Oslo NEON,
PSY (Videregående modeller i arbeids- og organisasjonspsykologi)
Velferdstjenester i offentlig eller privat regi?
Hva vet vi om Lærende Nettverk til nå? IKT-basert skoleutvikling gjennom lærende nettverk.
Årsregnskap 2012 Forslag Budsjett Budsjett for 2013 Bakgrunn for foreslått budsjett: –Foreldrekontingenten er kr ,-/ måned i 11 av årets måneder.
©All rights reserved - Metier AS- BETTER PROJECTS Fylkeskommunene som tydelig prosjekteier Hva kjennetegner god prosjekteierstyring? …og hvordan foreslås.
Årsmøte FSTL 2011 Tema Energimerking Anders Sandbakken Brannrådgiver for eiendomsforvaltning- og utvikling Klinikk for intern service.
SLIK FUNGERER FORVALTNINGS- MODELLEN Rina Brunsell Harsvik.
Kapitalforvaltning i stiftelser Stiftelsesforum 2014.
Mer vei for pengene?!... Peter Gjørup NCC Construction AS Policymøte SVV Onsdag 14. oktober 2009.
Naturskadeloven – de neste 50 år ! Utredning av ny naturskadelov Seniorrådgiver Tron R. Bøe Statens landbruksforvaltning.
Forslag Budsjett Budsjett for 2012 Bakgrunn for foreslått budsjett: –Foreldrekontingenten er kr ,-/ måned i 11 av årets måneder. Ingen endring.
Rekommunalisering eller en entreprise?
Asker - mulighetenes kommune
Forsvarets driftsutgifter Kapittel 1720 – 1795
Langtidsplan og budsjett
Utskrift av presentasjonen:

Innføring av husleie i forsvarssektoren – hvordan har det gått ? Masterprogram i eiendomsutvikling og forvaltning/Facilities Management NTNU Miniseminar om avhending av offentlig eiendom Trond Eliassen, regionsjef Forsvarsbygg Skifte Eiendom Nord

Bakgrunn for valg av tema  Forsvaret og Forsvarsbygg ble valgt som case fordi de har vært gjennom det som mange betegner som den største omstillingen i offentlig sektor noensinne, og at innføring av husleie er et sentralt element i denne omstillingen.

Effektivisering av offentlig sektor  Umoderne og lite effektiv  Behov for forandring og forbedring  Fra klient til kunde  Privat sektor og ideale markedsmodeller som forbilder (NPM)

Dobbel ubalanse  Totalt ressursbehov vs. tilgjengelige ressurser  Midler bundet til FDV vs. tilgjengelig til investering  Fram til 2002: ikke mulig å synliggjøre ressursbruken knyttet til EBA  Manglende drivere vanskeliggjør effektivisering og rasjonalisering

Utgangspunktet Fremtiden

 St.prp.nr.77 (00-01)  EBA må tilpasses nye rammebetingelser og forvaltningen må legges om. –Effektiviseres - ressurser skal flyttes fra infrastruktur til primærvirksomheten –Reduser kostnadene –Innfør husleie

Eier Bruker Forvalter

Forsvarsdepartementet ForsvaretForsvarsbygg

FD Styre FBAD FBMO FSJ FO GI Bruker FBFor Strategiske valg Taktiske valg Horisontal samhandel Definisjoner: FD: ForsvarsdepartementetFBAD: Forsvarsbygg v/ Adm.dir FSJ: ForsvarssjefenFBFor: Forsvarsbyggs forretningsområder FO: Forsvarets overkommandoFBMO: Forsvarsbygg Markedsområder/lokale ledd GI: Generalinspektørene Bestillingskompetanse Forvaltningskompetanse Ekstern leverandør Private marked Kilde: St.prp.77 ( )

Problemstilling 1.Har husleieordningen ført til besparelser ? 2.Har innføring av husleie medført (som antatt) økt incitament for å redusere EBA-massen ? 3.Hvordan få til lokale incitament for å redusere EBA-behovet ?

Metode  Teori  Intervju  Eieren  Forvalteren  Brukere  Statistikk

Teori  Rekkefølge ved innføring av husleie:  Synliggjøre kostnader  Forutsigbare rammebetingelser  Økt rolleforståelse - etablere samarbeidsformer  Godt verdibevarende vedlikehold  Bedre arealeffektivitet  Effektene av endringen kommer i faser over tid  Ikke ha for ambisiøse mål om å spare kapital og areal før modellen er etablert, rollene forstått og samarbeidsformer etablert.

Praksis  Ikke bare skulle hele forvaltningen legges om, men effektene ble forutsatt skulle komme helt fra starten  Krav om arealeffektivitet fra starten  Minimum 2 mill. kvm. ut i perioden

1. Har husleieordningen ført til besparelser?  Akkumulert besparelser i størrelsesorden 600 mill.kr i perioden  Skyldes det husleiemodellen?  Ikke mulig å se tilsvarende historisk effekt i tidligere perioder.  Store salgsinntekter tilbakeført sektoren – netto 2,6 mrd kr i perioden  Disse økonomiske verdiene var ikke sentral i noe av det materiale som lå til grunn for beslutningen om å innføre husleiemodellen, og kan derfor oppfattes som å være en ekstragevinst i tillegg til andre positive økonomiske effektene.  Mange spesifikke formålsbygg som kan være vanskelig å tilpasse til sivil bruk.

2. Har innføring av husleie medført (som antatt) økt incitament for å redusere EBA-massen?  Kraftig incitament for å redusere arealmengden.  Som informasjonskilde (som må brukes) for å vise størrelsen på porteføljen  Synliggjøre de faktiske utgiftene (sjokk) har modellen fungert som antatt.  Disiplinerende effekt.  Nyttig styringsverktøy på makronivå  Styrket og tydeligere eierrolle

3. Hvordan få til lokale incitament for å redusere EBA- behovet?  Teoretisk poeng  Styrt fra strategisk nivå  Entydig svar  Vanskelig når det spares på vegne av hele sektoren  Kun penger som virker som incitament, og da i form av pisk.  Mindre penger - mindre areal, oppgis å være det mest kraftfulle incitament  Hierarkisk struktur – selvstendig incitament  70 år uten krig vanskeliggjør mobilisering av opinionen

Konklusjon  Har vært en suksess for forsvarssektoren  Disiplinerende effekt  Stor salgsgevinst  Flyttet midler fra forvaltning til spisse enden  Sterk strategisk styring  Modellen er ikke fullkommen  Rolleforståelsen er i stor grad på plass  tildels svært divergerende oppfatning av hva de ulike aktørene kan forvente av hverandre.  Rolleaksepten hos brukerne synes å være ganske lav  kan skyldes den raske implementeringen – rask måloppnåelse  for dårlig kunnskap om bakgrunnen, forutsetningene og modellen

Husleiemodell Tall fra 2009

Spørsmål ?