Noen av sakene Norges Luftsportforbund jobber med Skolesjefsamling motorfly november 2011, Gardermoen John Eirik Laupsa.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ny ordlyd på rapportene i avdelingen og nye rutiner for registrering av skyteaktiviteter For nye brukere: Du må først være registrert med en e-postadresse.
Advertisements

Agenda ( ?) Generelt om konsernstrukturer Nyttig å vite
KONGSVINGER KOMMUNE Ledelse barnehage.
Luftromsproblematikken i Norge
Sunndal Kjemiske Fagforening Medlemsmøte torsdag den
Arbeidsplassvurdering på oppdrag fra NAV
Fagseminar NLF CAMO HVA NÅ?. Hva er CAMO •CAMO: Contiinuing Airworthiness Management Organisasjon •Organisasjon som tar for seg å administrere.
NESOs Formannskole klasse / 2014
CV Curriculum Vitae.
Fallskjermseksjonen F/NLFs fagseminar 2003, # 1 Overgangs- bestemmelser ny Håndbok mars 2003 Rica Hotell Gardermoen.
Rammeplan for Aktivitetsskolen (AKS)
OSLO ATCC VELKOMMEN OSLO-ASAP-TD-800, App 6.8.
Fagseminar 2011.
Kretsledermøte 20. mai 2011 Program Kretsledermøtet 2011 Klokken 1600 – 1800: •Åpning og innledning •Regnskap 2010 – budsjett 2011 •Styrets arbeid siden.
Fra BSL til Part-M Hvem gjelder den for: EASA Luftfartøy, Luftfartøy som har luftdyktigheten styrt av EASA regelverket. Dette gjelder ca. 655 luftfartøyer.
Optimaliseringsprosjektet Samhandlingsmøtet.
Endring leasingkontrakt status pr. nov. 10
Forstandere i trossamfunn
Innovative offentlige anskaffelser
Oppdateringsseminar 5. – 6. februar 2011 Det europeiske initiativet til å unngå luftromskrenkelser Airspace Infringement (AI) Roger Holm.
Samhandlingsreformen – status og utfordringer Grenlandstinget 20. januar 2012.
Motorflyseksjonen i NLF
Forhåndsvarsling av all eksport til EU n EUs nye sikkerhetsregler i ”Customs Code” – vedtatt i april 2005 (forordning 648/2005) n Prinsipp om å etablere.
Anbefalt modell for administrasjonsenheten i nye Harstad kommune
Status i Norge pr Generelt • Vi sendte ut det nordiske regelforslaget til alle klubbene • Gode tilbakemeldinger fra områdeklubbene.
NATUR, KOMPETANSE OG EN STADIG SØKEN. Ungdomsprosjektet.
Barns språkutvikling og språkarbeid i barnehagene
Barns språkutvikling og språkarbeid i barnehagene
Storkurs Utdanningsforbundet Halden 10. Nov 2011 Reidun Hansen.
TILskudd ikke-kommunale barnehager i Fauske kommune
Medlemskap og mangfold
Utført av: Jeppe Flensted HiST Vår 2009
Energi og miljø høgskolen i oslo Prosjektoppgaver og vurdering av Høgskolelektor Bente Hellum.
IA-SEMINAR NHO-LO 8. Mars 2011 Groruddalsprosjekt innen lager, logistikk og transport Samarbeid NAV, NHO (LTL) og LO (OTF) v/Hilde J. Skjærmoen, Heidi.
Muligheter og utfordringer med Operativ leder i klubb.
1 Forholdet mellom Operativ Leder og Teknisk Leder S/NLF/NAK seminar for Operative Ledere Geir Raudsandmoen.
Seilflykonferansen 2010 Storefjell Resort Hotel
Seilflykonferansen 2008 Elverum, søndag 6. april Seilflyging i kontrollert luftrom.
FRA MÅLSTYRING TIL PROFESJONELT ANSVAR
Oppdateringsseminar 5. – 6. februar 2011 Nytt luftrom på Østlandet i Oslo og Farris TMA ASAP * Roger Holm * Advanced Sectorization and Automation Project.
Veivalg mot 2018 Marked Teknisk Kundens retning.
EHP5 Erfaringer fra UiO. Litt om UiOs SAP-miljø Ressurser –IT-siden 2 årsverk på basis-siden 2 årsverk utvikling 3 årsverk forvaltning/funksjonell drift.
Velkommen til Rotaryskolen i Distrikt 2260 Mentoring Kurset er utarbeidet og tilrettelagt av Hans Martin Larssen, Langhus Rotaryklubb Endringer i dokumentet.
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling Folkestyre – kompetanse - samarbeid.
HeV-prosjektet Helhetlig virksomhetsstyring
Hvordan forhandles det?
FOKUS PÅ TRAUMER Forståelse og behandling av PTSD og komplekse traumer.
Evaluering av Avinors organisering og tilknytningsform Møte med fagforeninger og tillitsvalgte 13. februar 2006.
Implementering av IA- avtalen Oppgavebeskrivelse
Felles sak/arkiv til 9-k 1 v/ kommuneelsker konsulent Lars Fremstad, LarvikIT as.
Ny organisasjonsperm. Organisasjonsperm 2014 Ikke store endringer fra det som ble lagt frem i Fornyes etter behov. Forventer en del endringer i.
Ny likepersonsordning
En gjennomgang av Opplegget Frister Informasjonskilder
(atg-nettverk nov-2011) –Årsmøte i Utdanningsforbundet Bergen mars Det deltar 111 delegater. –Årsmøtet er den viktigste arenaen for å være.
Samlinger november 2014 Før inntaket 2015/16 Søknadsfrist 1.februar Meldingsskjema 1.mars Spesialundervisning.
Folkehelseplan (kommunedelplan) for Aurskog-Høland kommune
Praksisseminar 31.oktober Henvendelse til praksisstedet. Taushetsløfte Praksisperioden Målsetting Formelle krav - roller Forventninger Veiledning Evaluering.
Fagartikkelen Arbeidskrav for å få gå opp til muntlig eksamen våren 2009.
Eksperter i team våren 2013 Landsbynr. ? (BI 2099) Klimakvoter – fremtid eller avlat ? Kyotoavtalen av 1997 forplikter 32 industriland å ha 5% lavere utslipp.
KLP - DGE Sverre Bjønnes1 Klubb lederskapsplan (KLP) Klubbens lederskapsplan er det administrative rammeverk som anbefales for alle rotaryklubber.
Oslo ASAP Oslo Advanced Sectorisation and Automation Project ”Point Merge”
ForfatterProsjektittel FORSVARET Forsvarets logistikkorganisasjon FORSVARET Forsvarets logistikkorganisasjon Økt operativ evne.
Seminar for ledere i norsk mikroflyging Norges Luftsportforbund Generalsekretær John Eirik Laupsa.
Medlemskap, lisens og forsikring i NLF
Revisjon av sentral godkjenning våren 2017
Felles Studentsystem FS- nettverket
Luftfartsloven, BSL’er og
Opplæring Koordinatorer 1. november 18
Etablering av program for antikorrupsjon i Helse Midt-Norge
Virksomhetstilsyn av seilflyklubber
Utskrift av presentasjonen:

Noen av sakene Norges Luftsportforbund jobber med Skolesjefsamling motorfly november 2011, Gardermoen John Eirik Laupsa

Temaer •Medlemsfordel. –Avtale mellom Avinor og NLF om bruk av lufthavner utenfor åpningstid. •NLF CAMO fra oppstart til driftsfase. •Luftsportsområder i Oslo- og Farris TMA.

Avtale mellom Avinor og NLF •Bruk av lufthavner utenfor åpningstid. •Langvarig arbeid! ”Grønt lys” fra Avinor den 4. november i år. NLF ber imidlertid om en siste forhandlingsrunde for finpuss. •Det muliges kunst. –Avtalene / konseptet ivaretar IKKE alle forhold vi hadde ønsket. •Komme i gang –høste erfaring –evaluere. •Nettverk. Klubbene stiller opp for hverandre. Gjelder kun NLF-medlemmer.

•Stort poeng at fly må kunne brukes for å ta seg fra A til B. Det forutsettes at vi har en medlemsklubb som tar ansvar for hver lufthavn som skal være med i nettverket. Må ikke nødvendigvis være hjemmebase. –Eks. kan det være naturlig at Bodø FK tar ansvar for én eller flere plasser i Lofoten. •Systemet får eget område på NLFs hjemmeside. Oversikt over lufthavner samt regler og avtaleverk for selvbetjening.

Aktuelle dokumenter: •Det blir en overliggende intensjonsavtale mellom Avinor og NLF. Avtalen beskriver prinsippene og plasserer ansvar. •Mal for lokal avtale. Bør følges så langt som mulig, men det er rom for lokale tilpasninger. •Tilslutningserklæring for hver enkelt lufthavn. Legges opp til at medlemmer skal kunne selvbetjene seg til avtale.

•Internett, skriver og skanner er nødvendig. •Ingen ventetid/behandlingstid. Det er lokal klubb som skal administrere ordningen for ”sin lufthavn”. I praksis nummerere og arkivere avtalene. •Vurderer å ha et standard system for klubbenes e-post adresser. Eks: •Lufthavna v/flyplassjef skal samtidig med klubben motta signert tiltredelseserklæring

Hva kan/bør klubbene gjøre: •Når avtalen er signert: NLF tar kontakt. •Hver enkelt klubb må bestemme seg for om den vil påta seg rollen. –Viktigst for egen klubb, men vi stiller også opp for hverandre. –Ingen ”mellomløsninger”! •Forutsetter at Avinor informerer internt. •Klubbene går i forhandling med den enkelte flyplassjef. •Realistisk startskudd 1. januar 2012?

NLF CAMO Fra oppstart til driftsfase •Virksomheten er godt i gang. Mange utfordringer i oppstartsfasen, men det meste er nå på plass. –Finne smidige og kostnadseffektive løsninger fremover. •Flyene i ordningen er i kontrollert miljø. • EASA ARC er utstedt av NLF CAMO (NLF ARC) etter besiktigelse på bakgrunn av godkjent vedlikeholdsprogram.

•ARC er gyldig i 12 mnd. Administrativ behandling og det utstedes fornyelse for nye 12 mnd. (Ukontrollert miljø må gjennom ”fullt program” hvert år). •Frem til nå har det vært fokus på å holde flyene i luften. Mye reising, ofte bare for et fly. –Dette er nå tilbakelagt. •Oppfølging av flyene i en skreddersydd NLF CAMO database. –”Administrativ fase”. Del I ajour pr •Petter Wahlstrøm.

Tidsperspektivet 2011 Oppstart av NLF CAMO… Kvartal Kvartal 1-3 Administrativt arbeid 2012 Kvartal Inspeksjonsrunde nr: Ordinær drift av NLF CAMO

Hva kan vi gjøre sammen? •For mest mulig effektiv bruk av ressursene må vi tilstrebe å fordele arbeids- belastningen innen for 3-års periodene. •Virksomheten (det er oss alle) bør unngå å være ”husmenn”. –Umulig å planlegge. •Samle flyene som er i samme geografiske område på ett sted med gode arbeidsvilkår •På én og samme reise –alle fly i området. •Første ”økt” bør påbegynnes Q4 i 2012.

Luftsportsområder i Oslo- og Farris TMA. •Tatt i bruk i april i år ved oppstart av Oslo ASAP (point merge systemet –ENGM). •Evaluering med Avinor i oktober. Gode erfaringer fra ATC. NLF har noen kommentarer og ønsker. •Nye områder, høyder i områdene og bedre intern inndeling av områder søkes løst slik at det er klart til våren 2012.

•That´s all folks!