Helsefremmende og kompetansegivende kost- og livsstilsendrings kurs for personer i et attføringsløp Hva, hvordan og hvorfor?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Forkurs for minoritetsspråklige
Advertisements

ULIKE VEIER TIL FAG – OG SVENNEBREV
STUDIESPESIALISERING 2012/2013
Eksamensoppmelding for elever og privatister
Kost- og livsstilsendring
Utvekslingsår En del av din videregående opplæring.
¾ Et løft i livet Smakebiter fra lysbildene
Funksjonsvurdering - hva tilbyr en attføringsbedrift?
Resultater fra spørreundersøkelse • 90 tidligere lærebedrifter invitert til å svare på en nettbasert spørreundersøkelse • Inviterte bedrifter hadde lærling.
ASVL Fagkonferanse Hotell Bristol Oslo 20. – 21. oktober 2010 Læringsrommet – individuell kompetanseutvikling gjennom nettstudier og støtte i lokal attføringsbedrift.
Velferd i Norge: Arbeid, aktivitet og trygghet
1 RESULTATRAPPORT 30. april 2010 Kull I-III, alle avsluttede MB utdanninger.
Hopp i det! Studietilbud i utlandet
Livsstilsendring Telemark Rehabiliteringssenter
Forbedringskunnskap kan læres gjennom personlig forbedringsarbeid
Ulike veier til fag- og svennebrev Karrieresenteret i Vestfold Liv Marit Meyer Petersen Utdanningsavdelingen, fagopplæringseksjonen.
VOKSENOPPLÆRING OG REALKOMPETANSEVURDERING
Åpne RR sin nettside Presentere RR – alle team – Gruppebasert, mestring livskvalitet Team 5 – Første grp kom til Røros i Tett samarbeid med RSSO.
Fylkeskommuner September Eksamensdata • Test av eksamensdata • Manuell sjekk av filer før innlesing: -ukjente lærestedsnummer.
Attføringsbedriften ”ny horisont – nye muligheter” 1.mars
Attføringsbedriftene og Ernæring – hva har vi gjort? •5. oktober 2006 arrangerte vi et dagsseminar om ernæring sammen med GIAX hvor om lag 20 medlemsbedrifter.
Høstens NFF-konferanse 16. og 17. november 2006NFF 1 Mobil og fleksibel kommunikasjon i nettbasert utdanning Astrid de Mora og Aleksander Dye.
Prosjekt ”Mestring av hverdagen” Utvikling av aktivitetstilbud tilpasset personer med nevrologiske skader eller sykdommer.
Seksjonsleder/hygienesykepleier
MetARR Metodeutvikling – arbeidsrettet rehabilitering Jostein Stensrud Køhn Utvikling av faglig og metodisk tilnærming i arbeidsrettede rehabiliteringsløp.
VOFO, Frokostmøte 26. november 2008
Presentasjon av Studieforbundet Funkis. Studieforbund Studieforbundene i Norge bygger på en 150 år gammel tradisjon for opplysningsarbeid gjennom frivillige.
ENTREPRENØRSKAP FOR LÆRERE OG SKOLELEDERE Videreutdanning 30 studiepoeng Entreprenørskap i skolen Entreprenørskap er et utdanningsmål og en opplæringsstrategi.
Fagsjef Paal Haavorsen
Pedagogikk og veiledning for bibliotekansatte NFK / Høgskolen i Bodø Merete Hassel, Bodin vgs.
NETTVERK TV BHG MARS 2011 Inkluderende arbeidsliv – IA avtale
Gratulerer NSF Sør-Trøndelag 100 år Bårdshaug 23 mai 2013 Diabetessykepleier Anna Kristoffersen Frøya kommune.
Dette er Raskere tilbake
ARBEIDSRETTET REHABILITERING METODEUTVIKLING
”Akkurat passe” ”Akkurat passe” ”Akkurat passe” BARN 7-12 år
Avdeling for Barn og ungdom, St Olavs Hospital
FAGSKOLEN ROGALAND HELSEFAG.
Evaluering av Reisverket
RISØR VIDEREGÅENDE SKOLE 2010/2011 PROGRAMFAG TIL VALG Fag og timefordeling i programfagene Vg1Vg2Vg3 Fellesfag 30timer/uke Fellesfag 12/15 timer/uke Fellesfag.
Et sjeldent kurs for mennesker med en sjelden sykdom
Ta fag fra videregående skole
”Da klokka klang, så fort vi sprang og ingen sto igjen og hang”
Ulike veier frem til et fag-/svennebrev
Lena Fekene Liv Marit Meyer Petersen
Presentasjon av Studieforbundet Funkis. Hva er et studieforbund? Studieforbundene i Norge bygger på en 150 år gammel tradisjon for opplysningsarbeid gjennom.
Hjem-skole-samarbeid Rollemodeller Engasjement
NOKUT evaluering 2008 Ingeniørdidaktisk kurs Marte Bratseth Johansen Seksjon for universitetspedagogikk Program for lærerutdanning
Hvor kan vi søke midler? Hvordan sette opp en søknad?
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Noen ord om Fart Ca. 700 medlemmer Ca. 450 spillere fordelt på 27 lag Damelag i 2. og 3. divisjon (1. div. til 2006) Herrelag.
Monika S. Luktvasslimo 12. desember 2013
Gruppe for seponering av B-preparater
Karine Haven og Ragnhild Dale Ringen, Fysioterapeuter Mandal Kommune
Et samarbeidsprosjekt mellom: Norges Basketballforbund Norges Svømmeforbund Norges Rugbyforbund.
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
kurs i depresjonsmestring
En skole uten funksjonshemmede er en funksjonshemmet skole.
Sommerkurs i italiensk språk og kultur i Roma Sommeren 2006 Informasjonsmøte mandag 6. mars 2006.
Forkurs, TRES og Y-veien
Småbarnspedagogikk Fordypningsenhet vår 2007 Pedagogisk arbeid med barn fra null til tre år.
Hvorfor MAKKERSKAP? Hanne Gry og Katinka. Målsettingen for Makkerskap Å skape et inkluderende klasserom der færre elever skal oppleve at de faller utenfor.
Livsstilsending - uke 5 -
Kurs høsten 2015 Praktiske opplysninger om kurset: Kurset blir ledet av godkjente kursledere. Kurset går over ganger og varer i 2 ½ time. Det er.
Bedre livskvalitet gjennom læring og mestring!. Hovedpunkter Hva er et Studieforbund? Hva er Funkis? Betydningen av samarbeid Felles kurs og kompetanse.
Velkommen til Livea Livsstilskurs! Uke 1 Oppstart.
HTV-konferanse februar
Velkommen til Livea Livsstilskurs!
Velkommen til Livea Livsstilskurs!
Velkommen til Livea Livsstilskurs!
Utskrift av presentasjonen:

Helsefremmende og kompetansegivende kost- og livsstilsendrings kurs for personer i et attføringsløp Hva, hvordan og hvorfor?

Billy - november 2006

Billy - mars 2007

Oddbjørg Var uføretrygdet Sysselsetting i attføringsbedriften skulle heve livskvaliteten Begynte på kurs jan. 06 Fulgt opp i ett år, - 40 kg Jobber som stuepike, på kjøkkenet og kafeen på Rondablikk Høyfjellshotell

Livsstilsendring Endring er mulig Krever hjelp og støtte Veiledning Kunnskap Vilje Tålmodighet Utholdenhet

Libra Helse og Kostholdsorganisasjon 26 års erfaring med vektreduksjon og livsstilsendring Landsdekkende Medlem i Studieforbundet Populus folkeopplysning som igjen har VOFO som paraplyorganisasjon (voksenopplæring) Alt kursmaterialet er utarbeidet i tråd med retningslinjer fra Statens Ernæringsråd, av leger, ernæringsfysiologer og psykologer

Målsetting Hjelpe mennesker på attføring tilbake i arbeid, der en av årsakene til redusert arbeidsevne er helseproblemer i forbindelse med overvekt. Gi deltakerne økt kunnskap om ernæring, matlaging, fysisk aktivitet og en ellers sunn livsstil. Motivere til å ta kontroll over sitt eget liv og opparbeide bedre helse og kompetanse.

Helsefremmende FØR NÅ Hatt migrene en gang på 7 måneder Vonde knær og rygg Lukkemuskelen i magesekken Migrene Angst og uro Lav energi, var helt utslått Klarte ikke å følge opp barna på forskjellige aktiviteter NÅ Hatt migrene en gang på 7 måneder Har ikke vonde knær eller rygg Angsten og uroen borte Er sterkere i kroppen Har bedre kondisjon Følger opp barna på en helt annen og aktiv måte Husarbeid går som en lek Legen mektig imponert!

Realkompetanse Egenerfaring, man kjenner endringer på kroppen Økt kunnskap om mat og ernæring Praktisk matlaging Matøkonomi Endringskompetanse Mestringskompetanse Digital kompetanse Gjøre sin egen ”svakhet” til sin styrke

Formell kompetanse Alle får mulighet til å ta eksamen i Helse- og Sosialfag vg1 – helsefremmende arbeid Dette er det største programfaget innen Helse- og Sosial Bygger på ny læreplan fra 2006 Oppmelding som privatist, eksamen lokalt Alle innsendingsoppgaver (7) blir tatt opp gjennom kurset

NKI –Fjernundervisning NKI Fjernundervisning ble grunnlagt i 1959, men med røtter tilbake til 1910, og er Norges største fjernundervisningsinstitusjon, godkjent av Utdannings- og forskningsdepartementet etter Lov om voksenopplæring. De fleste av de lengre studiene er godkjent for finansiering via Lånekassen. I løpet av et år er om lag 20 000 studenter aktive ved NKI med kortere eller lengre studier og kurs. De kan velge blant ca 450 studier og kurs, og de blir betjent av ca 60 heltidsansatte og ca 250 deltidsansatte lærere. De fleste studiene tilbys både pr Internett og brev.

Kursinnhold Kostholdsveiledning, atferds- og holdningsendring, praktisk matlaging, studiering, fysisk aktivitet og individuelle arbeidsoppgaver Veiing og individuell samtale Gruppesamtale - studiering Undervisning og ukens tema Ukens målsetting Turgåing/matlaging Gruppearbeid

Tema Innføring i kostveiledning Fiber og vann Ernæringslære Matlaging, kjøkkenplan og matøkonomi Fysisk aktivitet Spisetrang, vaner og uvaner Risikosituasjoner og ”motbakker” Mestringskompetanse, selvtillit og veien videre Innsendingsoppgaver NKI

Kursinformasjon 3 kurs som går parallelt med arbeidstrening Grunnkurs, videregående, oppfølgingskurs, helse- og sosialfag vg1 – helsefremmede arbeid (Kan igangsettes i løpet av grunnkurs eller videregående. Flettes inn i kurset). 3 timer per uke à 10 uker, samt forsamtale Oppfølgingskurs er hver andre uke og etter hvert månedlig. Kursdeltakere får studieplan og fagplan Alle kursledere som skal holde kurs får opplæring

Kursavgift grunnkurs Kursvarighet 30 timer Med for og etterarbeid 60 timer Kurslederlønn 2800,- per deltaker Libras provisjon 660,- Prosj.lønn, dok, porto 2000,- Til sammen Libra 5460,-

Tilleggskostnader NKI – Helse- og Sosialfag 1800,- Utgifter til mat 300,- Kokebok 220,- 10 pk GG helseklibrød 120,- Omega 3 120,- Omron steg teller 350,- Samlet kursavgift 8370,-

Kursavgift videregående kurs og stabilisering Her faller utgiftene til kokebok, steg teller og NKI bort (fortsatt mulig å begynne på helsefremmende arbeid) Samlet pris 6000,- Kursavgiften vil evalueres ved års slutt

Når og for hvem? Oppstart høsten 2007 Personer i attføringsløp som vil ha nytte av livsstilsendring og evt. eksamen i vg1 – helsefremmende arbeid Etablere kontakt mellom de attføringsbedriftene som ønsker kurs med Libra – (liste) Attføringsbedriftene søker NAV om finansiering