Implementering av det ”nye” biblioteksystemet ved et fag- og forskningsbibliotek En presentasjon på FBFs OU-seminar 5.-6. mai i Trondheim Stein Høydalsvik,

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kontaktkonferansen 2011 Tor Eivind Johansen 26. mai 2011 Kristiansund.
Advertisements

Pleie- og omsorgsmeldinger i Helse Sør-Øst i 2011 Evalueringskonferanse ELIN-k Gardermoen 15. februar 2011 Kjell Arne Grøtting.
Materialenes mekaniske egenskaper
RAFT Prosjekt hørsel Leif Foss, NAV Lerkendal Marianne Simensen, NAV Sør-Trøndelag.
PhD On Track - å støtte forskningen. Prosjektet… •«Information Management for Knowledge Creation» •Nordisk samarbeidsprosjekt - ekstern finansiell støtte.
Nettprosjekt Kundeservice på nett •Bakgrunn –SiT hadde gamle nettsider med mye og utdatert innhold og funksjonalitet •Formål –Bidra til at.
BIS PP Maintenance Management System Infor EAM Enterprise Edition
Tips og råd for praktisk kompetansearbeid
Muntlig vurdering Inger Langseth Program for Lærerutdanning, NTNU.
Hva er aktivitet og deltakelse?
Christian Høyskolelektor, Handelshøyskolen BI Strategi, ledelse, innovasjon, markedsføring.
Treningsleir på Stiklestad Hotell - Forbedringsarbeid i egen bedrift
Indikatorer til nytte og besvær Test nasjonale indikatorer for uh-bibliotek Bente Saxrud, Handelshøyskolen BI.
Catherine Janson daVinci Consulting AS
Stein Erik Halck Veileder
Medisinsk tekniske tjenester Organisering Internhandelmodellen Stig Koteng, avd.sjef, MTA MTFL, 27. mai 2009.
Strategi og politikk for utvikling av det digitale fag- og forskningsbibliotek ved egen institusjon av Lars Egeland, Høgskolen i Vestfold Innledning på.
FBF seminar Trondheim 6mai 2011 Hvilken kompetanse trenger bibliotekene ved overgang til nytt system FBF seminar Trondheim 6mai 2011 Kari Normo.
Kunstner: Oddmund Mikkelsen
Innføring av nye kostnadskrevende metoder i helsetjenesten
MeSH på norsk – et spennende samarbeidsprosjekt
GSS Åre Risk Event 2013 Trond Olav Skevik og Ståle A. Nygård HiNT/GSS.
Er farlig avfallsbransjen kvalitetsbevisst nok
Usikkerhet skal integreres i prosjektstyringen
Samhandling Mye av informasjonsoverføringen i helsevesenet har hittil foregått på papir eller via telefon. Det har tidligere ikke eksistert noen nasjonale.
FUNNKe Risikovurdering informasjonssikkerhet Nettverksmøte Tromsø 10. okt Eva Henriksen, Eva Skipenes,
25 kommuner tar grep om egen utbygging Trude Andresen Fagsjef KS EffektiviseringsNettverkene.
eHelseopplæring i sykepleierutdanningen – et stebarn?
«Sammen om Kvalitet» Informasjon om kvalitet, kvalitetssystem og avvikssystem Kurs tillitsvalgte Utdanningsforbundet 23.mai 2013 Kjell Meen, kvalitetssjef.
Prosjekt 45e - WebConcret
«Forbedringsprosess(en)»
Digitalt innhold og nettbaserte tjenester Bibliotekplankonferanse Ole G. Evensen Universitetsbiblioteket i Bergen.
Harald Romstad ØSIR Velkommen til bedriftsøkonomiske fag ved Høgskolen i Hedmark (HH) avdeling for Økonomi,
The Torvald Klaveness Group
Fusjonsprosessen UiA/HiT Larvik 6. juni 2011 John W. Viflot Høgskolen i Telemark.
Status og utfordringer Presentasjon for UHR-B 25. februar 2008 NORA v/prosjektleder Jan Erik Frantsvåg.
HMS i de lokale og regionale energibedriftene Hvordan ivaretar bedriftene helse, miljø og sikkerhet? KS Bedriftenes Møteplass 2011, 17.februar.
  © Steria Hvordan bli en bedre utvikler? Johannes Brodwall, Chief scientist, Steria Cicero 23. juni, 2010.
  © Steria Å Lytte til koden Johannes Brodwall, Chief scientist, Steria Statkraft 16. april, 2010 Du kan lytte til koden.
  © Steria Å Lytte til koden Johannes Brodwall, Chief scientist, Steria Iterate 21. mai, 2010.
E-samhandling 1-2 linje i Vestfold - en ny start Kommuneoverlege Ole Henrik Augestad Sandefjord kommune ehelseseminar, Sandefjord,
Pensjonsforum 12.november 2007
” Sosiale medier – å dele og delta med ny teknologi” Høyskolelektor Cecilie Staude, Institutt for markedsføring, Handelshøyskolen BI.
MetaLib og SFX Demonstrasjon 16 oktober Program Utfordringer for bibliotek og brukere Hva er MetaLib og SFX? Live-demo Systemene i bruk Produkter.
Internt handlingsrom (IHR) USIT Hva vil vi med IHR? Øke UiOs interne økonomiske handlingsrom Bruke en større andel av de samlede ressursene.
  Den perfekte julegaven til Javakoden din Johannes Brodwall Steria.
Er farlig avfallsbransjen kvalitetsbevisst nok? Forstår vi risikoen vi har tatt? Nordisk Bedriftsutvikling AS Interesserte partnereØnske og forventninger.
# Rapporten skal kun benyttes av Universitetet i Oslo til de formål den er ment og skal ikke distribueres til andre parter uten vårt skriftlige samtykke.
Standardisering av IT-virksomheten. Bakgrunn Lokal – sentral, arbeidsgruppe under IHR IT Kartlegging høsten 2011 Diskusjonsnotat februar 2012 Høringsnotat.
Prosjektavslutning og sluttrapport
TEMADAG Tirsdag 26.august kl. 16:30 JOTUN
HeV-prosjektet Helhetlig virksomhetsstyring
Forutsetninger i forbindelse med prosjektetablering
Catherine Janson daVinci Consulting AS
Fagsamling Prosjekt barn og unge i Hedmark
Telenors satsing på fri programvare Paul Skrede - GoOpen 2009.
OrensteinR.Vaagan JBI/HiO1 Orenstein, D. I. "Being in the Library Business. An Entrepreneurship Primer for Library Administrators", Library Administration.
Nye forretningsprosesser Pensum: Olsen, kap
Digital eksamen på UiA Status.
Lederdialog 8. – 10. juni. Samlingens innhold Status: Hvor er vi? Hvor langt er vi kommet? Hva er særlig viktige utfordringer fremover? Refleksjon: Hvordan.
Nettkurset i samarbeid og medbestemmelse Dilemma: Omstillingsprosess – fra god start til dårlig gjennomføring.
Prosjektpresentasjon for [Virksomhet]
Felles biblioteksystem
Fem faser når plan- og byggesaksområdet skal fornyes..
Når virker 1:1 kommunikasjon? Miriam Gade Nicolaisen
Mottaksprosjektet UiO saksbehandling og arkiv
Program for administrativ forbedring og digitalisering
Utskrift av presentasjonen:

Implementering av det ”nye” biblioteksystemet ved et fag- og forskningsbibliotek En presentasjon på FBFs OU-seminar mai i Trondheim Stein Høydalsvik, seksjonssjef IT, formidling og utvikling, UB-Tromsø

Nytt biblioteksystem – nye utfordringer, nye muligheter, nye fallgruber og en ny hverdag? Dele noen tanker med dere om dette

Verden har forandret seg

”Verden har forandret seg, BIBSYS” betaUB 21. mars 2011, Ole Husby ”De fleste i BIBSYS-land vet hva blåskjermen er. Og vi hører at det er noen som skjelver litt i buksene med tanke på å miste dette velkjente verktøyet til fordel for noe nytt og annerledes (det som OCLC kaller WMS). Men. Kanskje burde vi skjelve mer av tanken på at endringene heller kan bli for små enn for store. For verden har forandret seg siden blåskjermen kom i  Internett har kommet og revolusjonert det meste, ikke minst “vår verden” (bibliotekenes)  Nesten alt vi kjøper er i digital form, og utviklingen vil fortsette  Internett versjon 2 (også kalt 2.0) har forandret mange av oss i retning av at vi vil delta og dele Har vi tatt dette inn over oss?”

Gamle verktøy til nye oppgaver?

Gamle verktøy til nye oppgaver?

Vårt landskap?

8 Institusjonelt arkiv Publisering Elektroniske ressurser Bibliotekkatalogen Systemlandskapet sett fra UBT

Libraries will need to plan for and build services that fit new researcher work habits, with an emphasis on the flexibility and remixing of their content and services. …. … The findings are that researchers are adopting social network technologies very fast and so far they have done so on their own: the library has effectively been bypassed. Brown, S. and Swan, A. (2007) Researchers' use of academic libraries and their services: a report commissioned by the Research Information Network and the Consortium of Research Libraries. Technical Report, -, Research Information Network

Discovery happens elsewhere

Starting an information search Only 2% of college students start their search at a library Web site. Respondents were asked to indicate, from a list of 16 electronic resources, which they typically use to begin an information search. College Students Lorcan Dempsey, Wyoming Library Association, 2007

Fleksibilitet, forandring, mangfold •Endringer?  Dagens brukere og morgendagens brukere?  Dagens ressurser og morgendagens ressurser?  Dagens tjenester og morgendagens tjenester?  Dagens kompetanse og morgendagens kompetanse? •Større mangfold når det gjelder  Brukerbehov  Ressurser  Tjenester  Kompetanse

“It is not necessary to change. Survival is not mandatory.” —W. Edwards Deming

Morgendagen er ukjent - men …

Discovery happens elsewhere Resources are abundant; attention scarce Build services around workflow Lorcan Dempsey, The University of Kansas, 2007

Dr Paul Miller, Talis, The Future of Academic Libraries – The Road ahead, Oslo

Januar 2013? – Rett rundt hjørnet! Vi har sagt til oss selv at vi skal møte det nye systemet med positiv nysgjerrighet, være aktive i prosessen fram mot januar 2013 og (forsøke å) skape interesse for endringene som kommer. Eller sagt på en annen måte: Vi har som mål å stille godt forberedt til start i 2013.

Biblioteksystemansvarlig UBT •Stillingen lyst ut  Etter valg av leverandør ( ), men før kontraktsignering ( ) •Ansvar:  Innføring og organisering av nytt biblioteksystem  Systemeier for biblioteksystemet med vekt på samspill og integrasjon med andre aktuelle systemer  Organisere arbeidet internt og eksternt  UBTs kontaktperson mot BIBSYS

Kontaktperson og kontaktpunkt •Koordinering av informasjonen til og fra BIBSYS •Biblioteksystemansvarlig er UBTs kontaktpunkt mot BIBSYS og UBTs kontaktperson for BIBSYS •Tydeligere kanal og tydeligere stemme •Svært viktig når aktivitetene står i kø og tidsfristene blir korte (når, – ikke hvis).

Hva skal skje? •OCLC utvikler det nye systemet •BIBSYS arbeider med nasjonale tilleggsfunksjoner •Hva skal vi gjøre? – Er det noe vi kan gjøre?

Om fremdriftsplanen – sett fra UBT Vår-2011: •Prosjektgruppe «Store linjer» Høst-2011: •Brukerdata og institusjonsdata •Konsekvenser for institusjonene •Vurdere behov for spesialister •Planlegge innføringen Vår/sommer-2012: •Utarbeide kursmateriell •Lære opp kursholdere •Pilottesting •Planlegge opplæringen Høst-2012: •Opplæring på institusjonene •Testing Januar-2013: Oppstart

Være der når noe skjer •Dette vil vi være med på! •Biblioteksystemansvarlig er med i prosjektgruppa ”Store linjer” •Vi kommer spesielt til å ha fokus på tjenester for elektroniske ressurser i det nye systemet •og vi deltar gjerne i pilottesting

Medvirkning og informasjon Think, engage and act! Hvis vi skal oppnå dette i egen organisasjon så forutsetter det både informasjon og medvirkning. Og dette vil helt sikkert bli en utfordring fordi informasjonskildene sitter langt fra UBT. Den største utfordringen med implementering av ERP systemer er forankring i ledelsen, som igjen må forankre dette i organisasjonen gjennom å motivere de ansatte. Vi ser litt for ofte at denne type implementeringer har fokus på det tekniske som skal leveres og ikke like mye på hvordan løsningen påvirker organisasjonen og deres arbeidsprosesser”. Siv Iren Larsen, prosjektleder med ti års erfaring med ERP implementeringer

Bare nytt grensesnitt? Største endringen siden innføringen av BIBSYS! Noen opplagte konsekvenser: •Informasjon bæres digitalt: Et moderne biblioteksystem må effektivt håndtere digital informasjon, også digitaliserte utgaver av tradisjonell informasjon •Effektiv tilrettelegging av multimedialt materiale – både for biblioteket og for brukerne •Brukeren blir mer aktiv: Forventer omgivelser der det er mulig selv å legge igjen informasjon, kommentarer, delta i diskusjoner etc. •Tjenester virker sammen: Enkle og standardiserte mekanismer for integrasjon med andre system, f eks innkjøp, økonomi og Cristin

Noen endringer av system, arbeidsoppgaver, arbeidsflyt, ansvarsområder Effektivisere anskaffelse og klargjøring av materiale •Utnytte metadata fra eksterne leverandører •Redusere behovet for lokal katalogisering •Utnytte hylleferdige bøker Generell effektivisering•Utnytte selvbetjening og automatisering •Databasen må ta imot data fra andre innholdstjenester via avtalte kommunikasjonsprotokoller og i avtalte metadataformater. Integrasjon med institusjonens administrative og andre systemer •Integrasjon med systemer for innkjøp, betaling og regnskapsføring i sammenheng med bibliotekanskaffelser og andre tjenester. Statistikk, rapportering og styringsdata for forvaltning av bibliotekets ressurser •Statistiske verktøy for analyser og forvaltning av ressurser og for rapportering av bibliotekstatistikk

Dr Paul Miller, Talis, The Future of Academic Libraries – The Road ahead, Oslo

Endringer i institusjonens systemlandskap •Fra ”å være til for brukerne” – til ”å leve av brukerne” •Fra campus-brukere – til flere-campus brukere •Fra dag-studenter – til heldøgn-studenter •Hva betyr dette for systemene og tjenestene?  eCampus-løsninger  24/7 – drift  Nye tilgangsmodeller ??

Kan noe gå feil? •Hva er risikoen i innføringsprosjektet? •Bibliotekene er (nesten) uten erfaring, etter 30 år med samme system. •Finnes det sammenlignbare erfaringer vi kan gjøre oss nytte av?

Erfaringer fra andre innføringsprosjekter? Internasjonale studier utført av Gartner * viser at bare 30 % av større IT-implementeringer innfrir sine målsettinger. De øvrige 70 % mislykkes enten med implementeringsstrategi (60 %), løsningens funksjonalitet (5%) eller begge deler (5%). Harvard Business Review ”Leading Change; Why Transformation Efforts Fail”, *) Gartner, Inc. (NYSE: IT) is the world’s leading information technology research and advisory company.

Erfaringer fra implementeringsprosjekter •Implementering av et ERP-prosjekt vil involvere og påvirke en rekke personer, og for mange vil det nye systemet medføre endring i måten å jobbe på. •Virksomheter som kun fokuserer på de tekniske sidene av et implementeringsprosjekt løper en stor risiko for å mislykkes. •Ofte vil en slik implementering innebære endring av innarbeidede arbeidsprosesser, noe som oppleves som vanskelig og unødvendig. •God endringsledelse er kritisk for å adressere de personellmessige sidene av et implementeringsprosjekt og unngå mangelfull forståelse, frustrasjon og motvilje mot prosjektet. Hallvard Selboe, Leder for systemvalg og implementering i Ernst & Young. *) ERP – Enterprise resource planning, er et system som støtter opp om et flertall av en bedrifts virksomhetsområder, som produksjon, lager, salg, innkjøp og økonomi

Sentrale årsaker til manglende måloppnåelser •Underbudsjettering av tid og kostnader •Manglende ressursavsetning •Mottaks- og utrullingsprosjektet er for dårlig planlagt •Mangelfull gjennomføringsstrategi og prosjektledelse •Utilstrekkelig funksjonsbeskrivelser og feil valg av ERP-system •Manglende forankring i toppledelsen og involvering •Motstand mot endring •Manglende kommunikasjon •For lite opplæring •Urealistiske forventninger til gevinster Hallvard Selboe, Leder for systemvalg og implementering i Ernst & Young.

Think engage act

Takk for oppmerksomheten og lykke til med resten av seminaret! Spørsmål eller kommentarer?