03.04.2017.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Reisefot På Gir oversikt og sikrer deres rutiner.
Advertisements

Markedsføring, rekruttering og lojalitet
Support, nye funksjoner og tjenester fra Uni Pluss
Digital plandialog Felles løsning for 12 kommuner i Vestfold
Litt om alt Leiarsamling NSKR Ålesund 2. april 2006 Kristine Sevik.
Leif Krane, Datakvalitet AS, Tromsø
Ferdige veiledere høring fra –
Sikkerhet i bygg Løsningsretninger
ByggSøk - hva er det i dag?
Sunndalsøra Registertjenester Per Ivar Larsen Sugar
Synlighet - Bruk av web og sosiale medier
ikke lenger en visjon Bedagene 2001 Birgitte Hille Prosjektleder

1. STATENS BYGNINGSTEKNISKE ETAT BYGGEREGLER, BYGNINGSTEKNIKK, PRODUKTDOKUMENTASJON OG GODKJENNING AV FORETAK Tidsfrister - Får vi som fortjent BE-dagene.
Serviceerklæringer i Oslo kommune
Strategi og politikk for utvikling av det digitale fag- og forskningsbibliotek ved egen institusjon av Lars Egeland, Høgskolen i Vestfold Innledning på.
E-forvaltningskonferansen Randi Flesland
1 Dokumentservice Utfordringer i 2012 Økende operasjonelle kostnader Svak kontroll på informasjon Ineffektiv distribusjon av informasjon.
Grimstad kommune Planbehandling - ønsker og praksis -
Brukerforum SSP, 28. mai Status Test & godkjenningsordningen 2008 Av Magnus Alsaker.
Dag Wiese Schartum, AFIN
Arkitektbransjens erfaringer og opplevelse av prosessen
Digital plandialog Felles løsning for 12 kommuner i Vestfold Trøndelagskartdagan Jon Arne Trollvik 12kommunesamarbeidet i Vestfold.
Gode boligområder for oss alle
Ny offentlighetslov Norsk Redaktørforenings høstkonferanse 2008.
Brukerforum Vigdis Heimly, SSP, strategi Av Vigdis Heimly.
Sammenlikning av resultater på tvers av tjenester (utvalgte skalaspørsmål) Innbyggerundersøkelsen 2013 Prosjektnummer TNS /
Royal Norwegian Ministry of the Environment Frist for behandling av private forslag om regulering12 uker Rapporteringsplikt i reguleringssaker som tar.
Hvordan opplever brukeren den elektroniske søknaden.
© Bergen kommune Fra papir til tastetrykk Trygve Sæle Bergen kommune.
Malverk intern produktopplæring
Krav til digitale plandata
Lov om eiendomsregistrering Organisering i kommunen
Effektivisering av ansettelsesprosessen
Fjernstyring av PCer med NTRconnect Svein/ALEPH brukermøte 2007.
RADON BE – dagene 23. – 24. april 2003 Inger Vold Zapffe
STATENS BYGNINGSTEKNISKE ETAT BYGGEREGLER, BYGNINGSTEKNIKK, PRODUKTDOKUMENTASJON OG GODKJENNING AV FORETAK Funksjonsrettede krav er ikke krav i veiledning!
BEDAGENE ”Hvorfor endre 31 paragrafer og gi nye forskrifter nå?” Politisk rådgiver Roger Iversen Kommunal- og regionaldepartementet BE-dagene 2003.
BEdagene 2003 Hva er nytt? Hva blir nytt? Ole Molnes Kommunal- og regionaldepartementet.
STATENS BYGNINGSTEKNISKE ETAT BYGGEREGLER, BYGNINGSTEKNIKK, PRODUKTDOKUMENTASJON OG GODKJENNING AV FORETAK Tilsyn - Kommunens oppgave BEdagene 2001 Kristin.


STATENS BYGNINGSTEKNISKE ETAT BYGGEREGLER, BYGNINGSTEKNIKK, PRODUKTDOKUMENTASJON OG GODKJENNING AV FORETAK.
1. STATENS BYGNINGSTEKNISKE ETAT BYGGEREGLER, BYGNINGSTEKNIKK, PRODUKTDOKUMENTASJON OG GODKJENNING AV FORETAK Service og holdninger BEdagene 2002 Gunn.
PARLAY/OSA Referanser: Referanser Foredraget er i all hovedsak basert på to artikler. Disse kan finnes på:
”Open Source” som strategisk virkemiddel i kommunen
Uni Micro AS Uni Micro AS Etablert i 1986 Hovedkontor i Modalen kommune Avdelingskontor i Haugesund, Bergen og Oslo Over 50 ansatte.
Elektroniske dokumenter for tinglysing i fast eiendom
Hva bør brukerne få på nett – Ole P. Pedersen 26. mai 2004 Kommunale nettsider – hva bør brukerne få på nettet?...og hvorfor har utviklingen av kommunale.
FOKUS: SØK Byggesaksseminar
ESøknad - Et webbasert system for elektronisk innlevering av søknader om forskningsmidler Kort presentasjon av systemet beregnet på prosjektledere/forskere.
Helpdesk Ny kundefront Ovf - nett drift.
Forvaltningsrevisjon gjennomført 2012/13: Prosedyrer og rutiner for journalføring og tilgjengeliggjøring av dokument/saksutredning Statusrapport 2014.
Barnehageseminar i Bergen, 16. april 2008
ByggSøk – fra papirmølle til tastetrykk
DRI2001 h04 - fforelesning Arild Jansen 1 DRI 2001 Forelesning 1. september Offentlige tjenester på Internett – hva og hvordan Litt om ulike.
Innpassing/godkjenning IHR studentutveksling Leangkollen.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Innbyggerundersøkelsen 2014/15 Brukerdelen Plan- og bygningskontoret.
Forprosjekt – nytt skoleadministrativt system Vedlegg 6 – Prosessbeskrivelse Aktivitetsskolen.
Koordinerende enhet Farsund kommune. Fra kommunens helse og omsorgsplan (vedtatt 2012) Kommunen manglet en tydelig, åpen og tilgjengelig koordinerende.
25. desember 2018.
Camilla Hall-Henriksen
Utskrift av presentasjonen:

03.04.2017

ByggSøk - hjelpemiddel eller løsning BEdagene 2002 Øivind Rooth Senioringeniør STATENS BYGNINGSTEKNISKE ETAT

Effektivisere plan- og byggesaksbehandlingen i Norge Visjon Effektivisere plan- og byggesaksbehandlingen i Norge

Målgruppe og virkemiddel Målgruppe er kommunens kunder Internett skal benyttes som kommunikasjonskanal Alle skal få tilgang uavhengig av hvem de er, dersom de har tilgang til internett

Målgruppens behov Forutsigbarhet i resultat, tid og kostnader av kommunens behandling av en søknad Informasjon om sakens behandling i kommunen Mer effektiv søknadsprosess hos seg selv og hos kommunen Tilgang på informasjon og veiledning uavhengig av tid og sted

Prosjektets oppgaver all informasjon som er nødvendig for å utarbeide en komplett søknad skal være tilgjengelig på internett søknader skal kunne sendes og tillatelser mottas via internett tilby elektronisk godkjenning i enkle saker status og fremdrift på saksbehandlingen skal kunne følges via internett felles elektroniske løsninger på tvers av kommunegrensene

Hvordan kommer vi dit?

Delprosjekter eBasisinformasjon eByggesak ePlansak

Basisinformasjon Lover, forskrifter - Statens ansvar, mye tilgjengelig Kommunale retningslinjer og prosedyrer m.m. - Kommunens ansvar, lite tilgjengelig Reguleringsplaner og annen stedfestet informasjon - Kommune/Stat, noe tilgjengelig, høy pris Status på innsendte byggesaker - Kommunens ansvar, lite tilgjengelig

BE GAB Plandata MD ByggSøk’s informasjonstjener Informasjon tilpasset Lokal kartbase Lokal kartbase Lokal kartbase Lokal kartbase BE GAB Plandata MD Felles informasjon ansvar kommune ansvar stat Kommunespesifikk informasjon ansvar den enkelte kommune Informasjon tilpasset bruker Analyser behov Bruker henvendelse ByggSøk’s informasjonstjener

Erfarings- database Larvik Bergen Kvalitetshåndboken (Nøytral) Erfaringer/ tilbakemeldinger Erfarings- database Rutine 72-0550 Bergen kommune Larvik kommune Larvik Bergen Her lages det et filter der de enkelte kommunene kan legge inn eventuelle elementer som er spesielt for kommunen. Spesielle bestemmelser og egne saksrutiner etc. ”Ditt distrikt” Kvalitetshåndboken (Nøytral) ”Telefon- katalogen” Kvalitetsikringsleder Redaksjonsgruppe

Fordel med samordning Brukere finner lettere frem Kommuner kan samarbeide og dele erfaringer Mulighet for felles serverløsning Kommunens kostnader kan reduseres Integrasjon med søknadssystem

eByggesak Utvikle standarder Utvikle prototyp Avdekke og foreslå nødvendige regelendringer Etablere drift

Søknads- hotell Eiendoms- register Foretaks- register Lokale krav 03.04.2017 Eiendoms- register Foretaks- register Lokale krav Plandata Søknad på internett Kommune Søknads- hotell Bedrift system Prosjekt hotell

Standardisering Elektronisk datautveksling - XML Nødvendige opplysninger Tiltakshaver Eiendom Foretak Utforming (tegninger m.m) Plassering (situasjonsplan)

Utviklingstrinn Brukerorientering / service Kompleksitet / Gevinstpotensiale Brukerorientering / service Trinn 4: Data oversendes elektronisk og benyttes direkte i kommunale systemer Automatisk tillatelse i enkle saker Automatisk oppdatering av nasjonale registre Trinn 3: Søknad med vedlegg sendes elektronisk Statiske vedlegg Noe oppdatering av nasjonale registre Trinn 2: Søknad sendes elektronisk Vedlegg pr post Trinn 1: Kommunal informasjon på nett Program for utfylling av blanketter på Søknad pr post

ePlansak Forprosjekt skal være avsluttet 1.april 2002 Fokus på hvem som er bruker Standardisering av form og i noen grad innhold på bestemmelsene Prosess må forenkles og standardiseres

Utfordringer - isfjellet Internett Informasjon Kommunikasjon Internt i kommunen Interne systemer Intern organisering

Prosjektinformasjon http:// byggsok.be.no http://bs.be.no http://www. byggesak.com