03.04.2017
ByggSøk - hjelpemiddel eller løsning BEdagene 2002 Øivind Rooth Senioringeniør STATENS BYGNINGSTEKNISKE ETAT
Effektivisere plan- og byggesaksbehandlingen i Norge Visjon Effektivisere plan- og byggesaksbehandlingen i Norge
Målgruppe og virkemiddel Målgruppe er kommunens kunder Internett skal benyttes som kommunikasjonskanal Alle skal få tilgang uavhengig av hvem de er, dersom de har tilgang til internett
Målgruppens behov Forutsigbarhet i resultat, tid og kostnader av kommunens behandling av en søknad Informasjon om sakens behandling i kommunen Mer effektiv søknadsprosess hos seg selv og hos kommunen Tilgang på informasjon og veiledning uavhengig av tid og sted
Prosjektets oppgaver all informasjon som er nødvendig for å utarbeide en komplett søknad skal være tilgjengelig på internett søknader skal kunne sendes og tillatelser mottas via internett tilby elektronisk godkjenning i enkle saker status og fremdrift på saksbehandlingen skal kunne følges via internett felles elektroniske løsninger på tvers av kommunegrensene
Hvordan kommer vi dit?
Delprosjekter eBasisinformasjon eByggesak ePlansak
Basisinformasjon Lover, forskrifter - Statens ansvar, mye tilgjengelig Kommunale retningslinjer og prosedyrer m.m. - Kommunens ansvar, lite tilgjengelig Reguleringsplaner og annen stedfestet informasjon - Kommune/Stat, noe tilgjengelig, høy pris Status på innsendte byggesaker - Kommunens ansvar, lite tilgjengelig
BE GAB Plandata MD ByggSøk’s informasjonstjener Informasjon tilpasset Lokal kartbase Lokal kartbase Lokal kartbase Lokal kartbase BE GAB Plandata MD Felles informasjon ansvar kommune ansvar stat Kommunespesifikk informasjon ansvar den enkelte kommune Informasjon tilpasset bruker Analyser behov Bruker henvendelse ByggSøk’s informasjonstjener
Erfarings- database Larvik Bergen Kvalitetshåndboken (Nøytral) Erfaringer/ tilbakemeldinger Erfarings- database Rutine 72-0550 Bergen kommune Larvik kommune Larvik Bergen Her lages det et filter der de enkelte kommunene kan legge inn eventuelle elementer som er spesielt for kommunen. Spesielle bestemmelser og egne saksrutiner etc. ”Ditt distrikt” Kvalitetshåndboken (Nøytral) ”Telefon- katalogen” Kvalitetsikringsleder Redaksjonsgruppe
Fordel med samordning Brukere finner lettere frem Kommuner kan samarbeide og dele erfaringer Mulighet for felles serverløsning Kommunens kostnader kan reduseres Integrasjon med søknadssystem
eByggesak Utvikle standarder Utvikle prototyp Avdekke og foreslå nødvendige regelendringer Etablere drift
Søknads- hotell Eiendoms- register Foretaks- register Lokale krav 03.04.2017 Eiendoms- register Foretaks- register Lokale krav Plandata Søknad på internett Kommune Søknads- hotell Bedrift system Prosjekt hotell
Standardisering Elektronisk datautveksling - XML Nødvendige opplysninger Tiltakshaver Eiendom Foretak Utforming (tegninger m.m) Plassering (situasjonsplan)
Utviklingstrinn Brukerorientering / service Kompleksitet / Gevinstpotensiale Brukerorientering / service Trinn 4: Data oversendes elektronisk og benyttes direkte i kommunale systemer Automatisk tillatelse i enkle saker Automatisk oppdatering av nasjonale registre Trinn 3: Søknad med vedlegg sendes elektronisk Statiske vedlegg Noe oppdatering av nasjonale registre Trinn 2: Søknad sendes elektronisk Vedlegg pr post Trinn 1: Kommunal informasjon på nett Program for utfylling av blanketter på Søknad pr post
ePlansak Forprosjekt skal være avsluttet 1.april 2002 Fokus på hvem som er bruker Standardisering av form og i noen grad innhold på bestemmelsene Prosess må forenkles og standardiseres
Utfordringer - isfjellet Internett Informasjon Kommunikasjon Internt i kommunen Interne systemer Intern organisering
Prosjektinformasjon http:// byggsok.be.no http://bs.be.no http://www. byggesak.com