Oslo og Omegn Bilbransjeforening Frokostmøte 19.november 2009 Bruktbil vil være den viktigste bilmodellen for bilforhandlere i 2009, 2010 (og i alle påfølgende.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Plan for markedssatsing: <sett inn navn på markedssatsing>
Advertisements

Skriftlig vurdering på barnetrinnet formål, bakgrunn, historikk
Høring i Stortingets finanskomité 17. oktober 2006 Norges Bilbransjeforbund ved administrerende direktør Syver Leivestad.
Oslo og Omegn Bilbransjeforening Frokostmøte 19.november 2009 Prosess for endringer i leasingkontrakter – risiko restverdi/gjenkjøp - rett vs. plikt 
Kommersialisering CO2 lagring Kommersialisering CO 2 lagring.
SALG AV EL-FORRETNINGEN Statoil selger El-forretningen til LOS AS (Agder Energi) Classification:Status:
Praktisk info til prosjektkunder
Bruktbil13 Stig Morten Nilsen
NBFs Årskonferanse 2009 Nye trusler – nye muligheter; Hva med bilbransjens evne og vilje til endring?
Dokumentasjon til telefonmøte fredag 23. april Ny nettløsning En orientering om hva vi lanserer 3. mai Dokumentasjon til telefonmøte fredag 23. april.
Markedet: •Tillegg for stasjonsvogn har nådd toppen •Farge/fargekombinasjon betyr fortsatt mye •Diesel fremdeles mindre avskrivn. enn bensin •Kilometer.
BRUKTBILKURS Gjennomføres av CarWEB. Etableres nå i samarbeid med BilNorge.no og Norges bilbransjeforbund. Kursene støttes av Finn.no og Zett.no.
OSLO OG OMEGN BILBRANSJEFORENING Side 1 Bruktbil - kun et betalingsmiddel eller eget forretningsområde med stort potensiale? Eljar Ness, adm.dir CarWEB.
1 Web og sosiale medier Kvinne på Topp 22. September 2008 Sørmarka.
CarWEB Pluss  forhandleren i fokus!  markedets beste løsning for adminsitrasjon av markedsaktiviteter  alltid i forkant av markedet  valgfrihet gjennom.
Verkstedet som ”bank og pengeinnkrever”
Norges Bilbransjeforbund ”Samhandling mellom forsikrings- og bilbransjen for samfunnsansvar” Skade- og lakk konferanse Gardermoen 22. mars 2011.
Oslo og Omegn Bilbransjeforening Medlemsmøte 16.november 2010 Velkommen til medlemsmøte i Oslo og Omegn Bilbransjeforening 16.november 2010 Næringslivets.
Forslag til ny vurderingsforskrift
Side 1 •Enhver forhandler bør ha en oppdatert oversikt over sine bruktbiler på egen hjemmeside. Noen har ikke etablert dette pr dags dato, andre er misfornøyd.
Hanne Harlem Kommuneadvokat Oslo kommune
Endring leasingkontrakt status pr. nov. 10
Møte i OOBF 2009 Forholdet mellom merkeverksteder og frittstående verksteder v/Torhild Luise Barlaup.
Innovative offentlige anskaffelser
v/adm.direktør Stig Morten Nilsen
Prosjekt 013E ”Leiebørsen” / Thomas Kulvik: Prosjekt 013E Leiebørsen.
Seminarprogram Kl Velkommen ved styreleder Åge Solem i Autobransjens Leverandørforening Kl Innledning ved John Fiskvik. Internasjonale.
Regulering av løpende pensjoner i Siemens AS
Pedagogikk 102 Våren 2008 Arbeidskrav og vurdering.
VOFO, Frokostmøte 26. november 2008
Seminar om sammenhengen mellom arbeidstakerrettigheter og handel Arbeidsdepartementet 9. februar 2010 BAMAs prosjekt i Costa Rica.
Resultater Kundesenter
Bank-Norge i endring Ola Sundt Ravnestad Konsernsjef Terra Gruppen AS
Fiskeri- og havbruksnæringens betydning for Norge
Regionkonferanse NBF Oslo og Akershus
Oslo og Omegn Bilbransjeforening 80 år!
Per Ragnar Johansen og John Fiskvik
KOMMUNEPLANENS SAMFUNNSDEL
TANKESMIA AS Medieanalyse for Helse Sunnmøre 06. feb 2008.
TANKESMIA AS Medieanalyse for Helse Midt-Norge Stjørdal
©TNS Norsk Finansbarometer 2013 Norsk Finansbarometer 2013 Det norske pensjons- og livsforsikringsmarkedet og dets bevegelser Grafikkrapport – Livsforsikring.
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet.
Norsk Finansbarometer 2011 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet og dets bevegelser Grafikkrapport - total.
NTP: Sør-Trøndelags posisjon og viktigste saker. Samle kreftene Gjennomslag sentralt oppnås ved Klare og forståelige prioriteringer Enhetlig og samlet.
Regionkonferanse NBF Oslo og Akershus 2014 Bransjegruppe Internett.
1Medlemsmøte OOBBF 26.mai 2010 Status for rekrutteringsarbeidet Status for arbeidet med rekrutteringsfilm for bilbransjen Status rekruttering til bilbransjen.
Skolebesøk februar 2008 Forskrift Retningslinjer for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune Hjelpemidler ved lokalt gitt og sentralt gitt eksamen.
Side 1 BILFORLAGET AS Best på Bil!. Side 2 Bilforlaget – 30 ÅR!! Bilforlaget AS, etablert 1975, har siden starten spesialisert seg på bilinformasjon.
OSLO OG OMEGN BILBRANSJEFORENING Side 1 BILFORLAGET AS Best på Bil!
EØS-avtalen og kommunalt handlingsrom Innlegg på Åpen landskonferanse, Nei til EU Stavanger 11. mars 2007 Av Seniorforsker Arild Aurvåg Farsund International.
”Vann på avveier – En bransjeutfordring” Status for prosjektet Hobøl-konferansen 8.oktober 2008 Adm.direktør Tor Backe - NRL.
Undersøkelse om undervisningsmateriell for psykisk helse
CarWEB BilNorge Pluss forhandleren i fokus! forhandleren i fokus! eksklusiv markedsbasis for merkeforhandlere eksklusiv markedsbasis for merkeforhandlere.
Etablert i utspring fra HIST/NTNU Markedsleder adminsitrasjonssystemer for markedsføring av bruktbiler God soliditet.
Etablert i utspring fra HIST/NTNU Markedsleder adminsitrasjonssystemer for markedsføring av bruktbiler God soliditet Klikk her for å kontakte Sentinel.
Transportvedtekt oppdateres:
# Rapporten skal kun benyttes av Universitetet i Oslo til de formål den er ment og skal ikke distribueres til andre parter uten vårt skriftlige samtykke.
ETABLERING AV LOKALT SN-FORUM/GRUPPE. Tekna – Teknisk-naturvitenskapelig forening Mål for første møte Bli enig om: Å sammen ta initiativ til lokal SN-forum.
Akvakultur og ny teknologi Florø 24 og
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
1 Oslo og Omegn Bilbransjeforening Frokostmøte 19. november 2009 Advokat Ian Anders Tobiassen
Status på oppfølgingsarbeidet i forbindelse med tilsynsrapporten og varsel om pålegg fra Arbeidstilsynet, ”Arbeid for helse” per
Revenue Management – Implementering av innovasjoner. Arena Usus Vinterkonferanse 26. januar 2015 Stine Rye Bårdsen Universitetslektor og koordinator for.
Program 08:30 Velkommen 08: :05Gjennomgang av resultater og funn Direktør Hans Christian Holte, Difi 09: :15Innbyggerundersøkelsen – Et viktig.
1 Prosjekt ”DRIFTSAVDELINGEN - ORGANISERING 2009” Møte
Evaluering av sesongen 2009/2010 Holeværingen langrenn For styret: Ida Rosenvinge, mai 2010.
Oslo og Omegn Bilbransjeforening
PSY (Videregående modeller i arbeids- og organisasjonspsykologi)
Strategi- og aktivitetsplan
Utskrift av presentasjonen:

Oslo og Omegn Bilbransjeforening Frokostmøte 19.november 2009 Bruktbil vil være den viktigste bilmodellen for bilforhandlere i 2009, 2010 (og i alle påfølgende år…)

Oslo og Omegn Bilbransjeforening Frokostmøte 19.november 2009 Bruktbil fra merkeforhandler; En svært negativ trend er snudd !

Oslo og Omegn Bilbransjeforening Frokostmøte 19.november 2009 BruktBil07 (for 2 år siden…) fastslo følgende: ”7 av 10 kunder velger å kjøpe bruktbil privat eller hos uautoriserte, selv om de egentlig ønsker å kjøpe hos merkeforhandler.” ”Privatomsetningen øker kraftig og merkeforhandlerne er bruktbiltaperen.” ”Merkeforhandlerne taper terreng også på Finn.no fordi man ikke får synliggjort fordelene ved å handle hos merkeforhandlere.” Dette fastslo TNS Gallups bruktbilundersøkelse (laget på oppdrag av Bransjeplattformen carWEB-BilNorge)

Oslo og Omegn Bilbransjeforening Frokostmøte 19.november 2009 BruktBil07 konkluderte med: Merkeforhandlerne må ha en felles strategi for å kunne løse felles utfordringer! Det holder ikke at enkeltaktører er gode ”alene” …!

Oslo og Omegn Bilbransjeforening Frokostmøte 19.november 2009 …og med bakgrunn i at norske merkeforhandlere i altfor liten grad har samarbeidet på bruktbilområdet ble derfor Bransjegruppe Internett (BI) initiert i forbindelse med BruktBil07 – for å ”ta tak” og snu trenden… Og vi kan fastslå at mye har skjedd underveis! At samhold gjør sterk!

Oslo og Omegn Bilbransjeforening Frokostmøte 19.november 2009 Gjennom denne perioden har bransjen både synliggjort fordelene – og oppnådd store prosessforbedringer ! Merverdi for kunde; ”Derfor kjøpte jeg bruktbil hos merkeforhandleren”

Oslo og Omegn Bilbransjeforening Frokostmøte 19.november 2009 Kilde: Bilbransjen Finn.no lytter nå til en samlet bransje – og det gjelder fortsatt å stå samlet !

Oslo og Omegn Bilbransjeforening Frokostmøte 19.november 2009 Og vi er i ferd med å ta ut det økte potensiale for bruktbilkjøp hos merkeforhandler 2009 Totalt MannKvinne 2008 Totalt Merke- forhandler 63 % 64 % 53 % Privat16 % 14 %18 % 23 % Bruktbil handler 8 % 10 %5 % 15 % Vet ikke13 % 12 %15 % 10 % Det er vesentlig flere som ønsker å kjøpe bruktbil hos merkeforhandler Finanskrisen gjør at kundene er ytterligere mer trygghetssøkende Kun pris som gjør at kundene velger andre salgskanaler / privat Ca 13 % av kundene har ikke bestemt seg Det gjelder fortsatt å ta ut potensialet – forbedre prosessene og synliggjøre fordelene !! Kilde: TNS Gallup

Oslo og Omegn Bilbransjeforening Frokostmøte 19.november 2009 Bruktbillagre hos merkeforhandlere Glitrende utgangspunkt, men potensiale og behov for økt bruktimport Kilde: BilNorge.no

Oslo og Omegn Bilbransjeforening Frokostmøte 19.november 2009 Bruktimporterte personbiler ,30 8,20 8,10 8,00 7,90 7,80 7,70 7,60 7,50 ? ? •Bruktimporten drives av tilgang på / mangel på biler / biltyper i det norske markedet (hvis prisen – og €-kursen – er ”riktig”) •Disse forhold påvirker naturligvis fortløpende prisen på bruktbiler i det norske markedet – og derved hele dynamikken i det norske markedet •”Den enes død – den andres brød” –> svak kronekurs = svak bruktimport – og derved bedrede rammevilkår for nasjonalt basert bruktbilomsetning ! Valutasituasjonen påvirker også i stor grad bruktimporten - € versus NOK Kilde: OFV / Norges bank

Oslo og Omegn Bilbransjeforening Frokostmøte 19.november 2009 Bilbransjen har nå brukt 10 år på å tilvenne seg full transparens (internett) på brukte biler – og vil trenge en lang modningsprosess for å ta inn over seg at det samme – med eller uten bransjens medvirkning – også vil komme på nye biIer ! Og denne gangen vil ikke bransjen gjøre de feilene man gjorde for 10 år siden ! Bransjen vil være i fullt inngrep !

Oslo og Omegn Bilbransjeforening Frokostmøte 19.november 2009 Nøkkelen til felles fremgang og oppnådde resultater har vært at en samlet bransje (gjennom BI) og Bransjeplattformen (CarWEB / BilNorge) har fremstått felles og enhetlig i arbeidet Denne strategien vil videreføres og forsterkes i tiden fremover Og arbeidet og gjennomslagskraften er ytterligere styrket ved at både NBF og forhandlerforeninger (og BIL på nye biler / relevante områder) har gitt arbeidet nødvendig mandat og aktiv støtte !

Oslo og Omegn Bilbransjeforening Frokostmøte 19.november 2009 Og bransjen holdes løpende orientert… …og ”alle” kan løpende påvirke videre fremdrift !

Oslo og Omegn Bilbransjeforening Frokostmøte 19.november 2009 Møte i Bransjegruppe Internett (BI) •Prisverktøy. •Presentasjon av differensiert CarWEB-løsning. •Bransjeplattformen som hovedentreprenør / prioriteringer. •BruktBil2010. •EuroTaxGlass (Rødboka) med egen ”gruppe” ( som ”motvekt” til BI •Tilstandsrapport – forvaltning og videre arbeid. •Kommunikasjon •”BigX” – Megling generelt •Alternativer til Finn.no. •Ny layout / utvidet prospekt på Finn.no. •Eventuelt

Oslo og Omegn Bilbransjeforening Frokostmøte 19.november 2009 Prisverktøy •Demo av siste versjon (byggetrinn1 er 95% ferdig). •Mulig feil i fht. nåsituasjon publiseringstid vs. historisk vil bli rettet. •Dybdeinfo : Få inn antall biler til salgs i denne visningen? Det jobbes med å få på plass prisdrivende utstyr. Noen innspill til vurdering er: Skinn, tilhengerfeste, (parkeringssensor?), soltak, panoramatak, xenon, fabrikkmontert navigasjon, (partikkelfilter ?), •Det vil bli mulig å velge alle eller utvalgte karosserifasonger. •Ellers svært bra. •OFV bør inviteres til samarbeid om fremtidig kodesett, spesielt i fht. enhetlige benevnelser for karosserivarianter. •Kjell Reses erfaringer etter demo for forhandlere/videre prosess. •Svært gode tilbakemeldinger fra BOS-forhandlerne. Eneste tilbakespill er at det må være mulig å velge flere karosserivarianter. •Forhandlerøkonomi/Rødboka. •Lanseringspriser for bilforhandlere, byggetrinn1/første versjon (prisforlangende, publiseringstid, antall, trend) : •CarWEB Profesjonell : Inkludert uten tillegg i prisen. Integrert med forkalkyle. •Øvrige CarWEB pakker : NOK 129,-/mnd pr bruker. •Ikke CarWEB : NOK 249,-/mnd pr. bruker. •Generelt : Volumrabatt ved samlebestilling/sentral fakturering av brukertilganger.

Oslo og Omegn Bilbransjeforening Frokostmøte 19.november 2009 BruktBil2010 •Dato : april •Sted : I kjøreavstand til Gardermoen •Regi : Bransjegruppe Internett i samarbeid med NBF. Teknisk arrangør : Bransjeplattformen CarWEB-BilNorge.no. •Dagsorden gjennomgått – og vil fastlegges i senere møte. Foreløpig dagsorden ettersendes…

Oslo og Omegn Bilbransjeforening Frokostmøte 19.november 2009 EuroTaxGlass (Rødboka) med egen bransjegruppe som motvekt til BI. •Hvordan forholde seg til Geir Kristoffersens ”aksjoner” og uttalelser i markedet? •Samarbeid med TrioLink? TrioLink har vært invitert til møte med John Fiskvik, men hadde ikke tid i denne omgang. Invitasjon til samtaler for å se på gode løsninger står fortsatt åpen. Rune Hegstad kontakter Magne Antonsen i saken. •Konsekvens dersom enkelte aktører ønsker å ta BI og/eller Plattformens rolle. Hvordan ønsker BI at dette håndteres? At noen få enkeltaktører (sannsynligvis mot bedre viten) velger bort de opparbeidede økonomiske særrettigheter og ikke minst tekniske fortrinn man på ulike områder har opparbeidet må vi nok leve med. Men det er viktig å være oppmerksom på følgende: Det en realitet at en tilnærmet samlet Plattform er grunnleggende nødvendig for å utvikle unike felles tekniske verktøy som bidrar til at den enkelte merkeforhandler eller kjede av merkeforhandlere styrker sin posisjon i forhold til andre aktører (les; ”annet bilutsalg” / privatomsetning.) Tiltak : Få ut budskapet ”hva er BI / plattformen?” til hele markedet.

Oslo og Omegn Bilbransjeforening Frokostmøte 19.november 2009 Presentasjon av differensiert CarWEB-løsning. Bransjeplattformen CarWEB-BilNorge.no Bransjegruppe Internett •Nye pakkesammensetninger ble presentert, som både økonomisk og i funksjonsrikhet passer de fleste behov og forhandlerstørrelser. •Tilstandsrapport inkludert* i alle CarWEB-pakker. •Gratis standard hjemmesidesøk m/tilstandsrapport profilering i alle CarWEB- pakker (enkelt opplegg som samtidig gir en god startpakke).

Oslo og Omegn Bilbransjeforening Frokostmøte 19.november 2009 Bransjeplattformen som hovedentreprenør - prioriteringer fremover? Fokus pr i dag ref. beslutninger i tidligere BI møter: Dynamisk prisverktøy. Frittstående hjemmesideløsning uten binding til kommersiell portal. CarWEB2: •Byggetrinn 1 : Innkjøps og markedsføringsprosessen for brukte biler på ny plattform, ny driftsmodell mm. •Øvrige byggetrinn til videre vurdering: •Oversikt/styringsverktøy på forhandler, kjede og merkenivå. Oversikt over status for biler som er i prosess (i bruktbilprosessen). Antall til forkalkyle, antall til tak etc. •Lastebil/buss etc. (generell fremdrift må avstemmes vs. ressursbruk, betalingsvillighet og potensiale) •Dynamisk bruktbilhåndtering / megling - auksjonsløsning. •Tilbud/kontrakt nybil/bruktbil vurderes fortløpende vs. behovet i markedet.

Oslo og Omegn Bilbransjeforening Frokostmøte 19.november 2009 Kommunikasjon •Kommunikasjon stopper i for stor grad opp utenfor BI? Tiltak : Omtale i Bilbransjen Markedsføring av omtalen som går i Bilbransjen i startbildet i CarWEB med link til omtalen i PDF. Generelt i markedsføring – CarWEB tar med kort infobit. Til vurdering : Info-film. •Prinsippavklaring – i hvilken grad og hvordan bør plattformen markedsføre BI og BIs arbeide i sin generelle markedsføring? •Viktig at BI’s arbeid i stor grad markedsføres (at ikke markedsføringen blir altfor kommersielt rettet) •NBF v/Thorbjørn Grønli er ”joker” for å videreføre nøytral informasjon til Bilbransjens lesere, samt evt. benytte

Oslo og Omegn Bilbransjeforening Frokostmøte 19.november 2009 Alternativer til Finn.no •Edda Media – ønsker tett samarbeid hvor videresending kontrolleres gjennom plattformen. Dette prinsippet er viktig – og akseptabelt – for BI. •Aftenposten.no / Media Norge har forespurt om tilsvarende – og får aksept på samme vilkår / prinsipp. •A-Pressen (Bilmagasinet).

Oslo og Omegn Bilbransjeforening Frokostmøte 19.november 2009 ”BigX” – megling generelt •Plattformen gir unike muligheter til å etablere et nasjonalt meglingsnett med utgangspunkt i merkeforhandlerne, og med taktisk god håndtering av øvrige deler av verdikjeden for optimal tilgang til biler av eget merke / avhending av fremmedmerker. •Videre fremdrift/aktiviteter tas i neste møte. Per Hoff fremlegger plan tuftet på tidligere planer i neste møte. •Megling må over tid inkludere auksjonsløsning.

Oslo og Omegn Bilbransjeforening Frokostmøte 19.november 2009 Tilstandsrapport Rettighetene til tilstandsrapporten er overført til NBF etter følgende modell: •Sentinel Software AS, BUS AS m.v. overdrar sine rettigheter til tilstandsrapporten til Norges Bilbransjeforbund. •BUS as og Sentinel Software AS skal fritt kunne bruke tilstandsrapporten i sin software, og vil delta i den videre utviklingen av tilstandsrapporten, samt tilpasse seg fremtidige endringer i standarden. •Andre leverandører til bilbransjen eller andre aktører som bruker tilstandsrapporten, må tilsvarende forplikte seg til fortløpende å tilpasse seg endringer i standarden når disse er vedtatt, samt betale en godtgjørelse til Norges Bilbransjeforbund for bruken. Fastlegging av prisnivået for bruk av tilstandsrapporten og anvendelsen av eventuelle nettoinntekter forhåndsdrøfter Norges Bilbransjeforbund med Bransjegruppe Internett.

Oslo og Omegn Bilbransjeforening Frokostmøte 19.november 2009 Ny prospekt layout (Utvidet Prospekt) på Finn.no •Repr. fra BI hadde workshop med Finn.no om nytt utvidet prospekt. •Et viktig resultat fra møtet er : I søkefasen synliggjøres pris eks. omreg. Pris inkl. omreg. utheves i stort. Pris eks. omreg. blir liten tekst. Utfordring : Beskrivelse / fritekst blir, som følge av større bredde, brutt opp for alle som benytter linjeskift for å tilpasse denne til den plassen som tidligere ble avsatt til dette. •Den nye løsningen lansert 11.november.

Oslo og Omegn Bilbransjeforening Frokostmøte 19.november 2009 Kontinuerlig produktutvikling i forkant av markedet !

Oslo og Omegn Bilbransjeforening Frokostmøte 19.november 2009 LIVE DEMO NYTT PRISVERKTØY