Muligheter og utfordringer sett fra Nasjonalt råd for teknologisk utdanning v/10 års jubileumskonferanse Bjørn Torger Stokke.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kvalifikasjonsrammeverk v/ seniorrådgiver Tone Flood Strøm NRT 25.oktober 2007.
Advertisements

NRT-sak 18/08 Oppfølging av NOKUTs evaluering av ingeniørutdanningen.
Internasjonalisering av utdanning Stortingsmelding nr. 14 ( )
Når kunnskap blir handling
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Reaksjoner på og tilpasninger til resultatbasert finansiering av universiteter.
Informasjon fra Nasjonalt Utvalg for Teknisk Fagskoleutdanning
Nasjonalt senter for realfagsrekruttering. Senteret skal:  Styrke realfagenes stilling i samfunnet  Bidra til god rekruttering og økt kvinneandel i.
Forskningsrådets policy for FoU ved høgskolene Møte med Høgskolen i Telemarks styre 19. september 2013 Spesialrådgiver Berit Hyllseth.
Revisjon av FoU-policy for høgskolene Problemstillinger – plan for arbeidet Januar 2013.
Høgskolen i Sør-Trøndelag Evalueringen sett fra de evaluertes side.
Bakgrunn og rammer for revisjon av rammeplan for ingeniørutdanning Seniorrådgiver Ole Bernt Thorvaldsen.
Ph.d. bare til forskning? Kjersti Fløttum Romansk institutt, Fransk Tema: Forskarutdanning – utfordringar og muligheter 23. og 24. oktober 2006, Geilo.
Hva betyr forkurset for rekruttering til ingeniørutdanning?
Biblioteket som støtte for forskning og utdanning Randi E. Taxt Bibliotekmøtet på Hamar
Stjernø – Karlsen - fagskolene Dekan Kathrine Skretting, NTNU NOKUT-konferansen 2009.
Eierskap og styring i høyere utdanning
Hvorfor skårer ikke Oslo bedre på innovasjonsevne når den har så mye FoU- ressurser? Kaja Wendt Oslo som innovasjonsaktør – basert på Indikatorrapporten.
Fylkeskommunenes forvaltningsansvar
Strategiske partnerskap med institusjoner i sør – Erfaringer og utfordringer Marit Egner, Forskningsadministrativ avdeling.
Kunnskapsnasjonen Norge – en realistisk fremtid uten realfag?
Maritim profesjonsutdanning Forslag til ny nasjonal struktur for maritim offisersutdanning Innstilling fra arbeidsgruppe nedsatt av MARUT Arbeidsgruppens.
1 TRENDER forskning, utdanning og nyskaping Utkast
Kommentarer knyttet til forskningsmeldingen Kommentarer fra Henrik Jakobsen, professor, forskningsleder Avdeling for Realfag og Ingeniørutdanning Høgskolen.
Lektor 2 på Vardal ungdomsskole 5. mars Lektor 2 - ordning Fagpersoner fra industri og øvrig arbeidsliv utenfor skolen deltar aktivt i undervisningen.
Internasjonalisering Rapport fra et høgskoleperspektiv ved Jørn Wroldsen, rektor HiG.
2 Internasjonal mobilitet i norsk høyere utdanning Margrete Søvik UMB,
1 Hvor god er dagens norske ph.d. utdanning? Innlegg på Tekna Seminar ”Forskning og utdanning” Torsdag 15. oktober 2009 Prorektor forskning Kari Melby,
Utdanning & Forskning i Norge - Gullslottet som henger i luften? Betyr veivalgene for norsk utdanning & forskning egentlig så mye.
Strategiprosess Allmøte SAM desember 2011 DJ
Møte i Nasjonalt Råd for Teknologisk utdanning - Høgskolen i Oslo oktober 2007 Forskerrekrutteringsbehov i Norge - Framskrivninger til 2020 basert.
Forskningsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Bakgrunn: Nye rammebetingelser Universitets- og høgskoleloven av 2005 Rådets høgskolestrategi.
Møte i Nasjonalt Råd for Teknologisk utdanning - Høgskolen i Oslo oktober 2007 Tiltaksplan for å styrke realfagene 2007/2008 Geir Anton Johansen.
Realfag og ingeniørutdanning Visjon: Å bli regional industris første valg som kompetanse- og FoU-samarbeidspartner Helhetlig kunnskapskjede: Næring – Forskning.
Kampen om de kloke hodene -og jobben med å få dem ut til næringen…
Kunnskapsnasjonen Norge – en realistisk fremtid uten realfag?
Høgskolen i Oslo Tid til forskning som forhandlingstema - erfaringer fra høgskolene UHR-konferanse Trine B. Haugen.
Experiences with South HSF and Zambia Norsk bistand – skjult eller åpen agenda? Erfaringer med utdanningsbistand i Zambia Ane Bergersen.
Evaluering av 2- og 3-årige ingeniørutdanninger ( 30. mai 2007: Om evalueringsprosjektet Rådgiver Astrid Børsheim, NOKUT.
Regionale satsinger i EUs 7. rammeprogram Sverre Sogge Norges forskningsråd.
Regjeringens mål med fagskolesektoren Statsråd for forsknings- og høyere utdannings Tora Aasland 5. mars 2009.
European Qualifications Framework (EQF). EQF – Status 23. april 2008; EQF-anbefalingen formelt signert av presidentene i EU-parlamentet og Rådet.
Samarbeid fagskole høgskole
Muligheter og utfordringer for fagskoler Ivar Lien, Leder RFF og NUTF Rektor v/Fagskolen i Gjøvik.
Erfaringer og veien videre Studiesentre i Nordland
UFD ITU-konferansen Kristin Clemet, ITU-konferansen 2003, ”Digital dannelse. IKT i utdanning: Resultater og konsekvenser”. Oslo 16.
Høgskolen i Bodø – nær, nord og nyttig Høgskolen i Bodø - nær, nord og nyttig.
Nasjonalt Fagskoleråd Aud Larsen nestleder. Nasjonalt fagskolråd Initiert av KD Etablert april 2010 Første møte i desember 2010 Partssammensatt.
EVALUERING AV KVALITETSREFORMEN HOVEDPUNKTER Fagpolitiske foreninger Fung.generalsekretær Sigrid Lem.
Kvalitet i ingeniørutdanningen
Fornyelse mot høyere kvalitet vil kreve mer samarbeid Dekan Ole-Gunnar Søgnen Konferanse om norsk ingeniørutdanning.
NOKUT evaluering 2008 Ingeniørdidaktisk kurs Marte Bratseth Johansen Seksjon for universitetspedagogikk Program for lærerutdanning
1 Struktur og kvalitet i norsk forsker- utdanning sammenliknet med andre land. Hva er et godt doktorgradsmiljø? Rektor Torbjørn Digernes, NTNU Leder av.
PhD- utdanningen ved Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet. Halvdagsseminar 7 mars - 06 Prodekanus Anne Marit Blokhus.
1 Praksis i ingeniørutdanningen, NRT okt 2007 NITOs syn på praksis Bjørn Olsen, fagsjef Pål Espen Bondestad, leder NITO Studentene.
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Å studere etter Kvalitetsreformen Per Olaf Aamodt.
INGEVA Evaluering av ingeniørutdanninger som følger rammeplan. Presentasjon av prosjektplan. Rådgiver Astrid Børsheim, NOKUT.
VELKOMMEN til Konferanse om norsk ingeniørutdanning Klækken, 19. og 20. oktober 2006.
Samveiledning, cotutelle, utveksling eller fellesprogram: Hva vil vi egentlig med mobilitet på ph.d.- nivået? Internasjonaliseringskonferansen Anna.
NORDPLUS NABO. Hva er Nordplus Nabo Et program som skal stimulere til oppbygging av langsiktig og forpliktende nettverkssamarbeid mellom Norden og Baltikum.
Forskingsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Kommentar Dekan Kristin Barstad Høgskolen i Buskerud.
VS2010: Intensjoner og perspektiver sett fra Forskningsrådets side Kristin Danielsen Avdelingsdirektør Norges forskningsråd Oslo, 29. november 2005.
Møte i NFE-HS Tor Rynning Torp
Perspektiver på teknisk utdanning i fremtiden Innlegg NRT 7. mai 2007, Marianne Harg, president i Tekna.
Geir Anton Johansen Leder, TeknoVest Nasjonalt Råd for Teknologisk Utdanning Rådsmøte i Førde mai 2007 TeknoVest Utdanningsnettverk på Vestlandet.
1 SIU Nasjonal profileringsstrategi Oslo, Kristin Solheim, SIU.
Nordisk utdannings- og forskningssamarbeid i endring Internasjonal direktør Kari Kveseth Norges forskningsråd Om å utbygge Norden til en internasjonalt.
IMPLEMENTERING AV KVALIFIKASJONSRAMMEVERKET Det nasjonale dekanmøtet i medisin Grand Hotell 7. juni 2011 Arne Skodvin Fagområdet for universitetspedagogikk,
UHRs arbeid med forskerskoler Seminar Norges forskningsråd 1. april 2008 Ingvild Broch og Berit Hyllseth.
Forskningsbasert kunnskap i næringsutvikling
Utdanningskvalitet – Nord universitet
Utskrift av presentasjonen:

Muligheter og utfordringer sett fra Nasjonalt råd for teknologisk utdanning v/10 års jubileumskonferanse Bjørn Torger Stokke

Utfordringer Norge er et samfunn med liten andel av befolkningen med høyere utdanningsbakgrunn innenfor teknologi/realfag. => Lav selvforsyningsgrad av denne type kompetanse => Ikke tilstrekkelig sterk ”kultur” for utvikling av denne type kompetanse Manglende langsiktighet?

Andel i alderen med høyere utdannelse som har real- og ingeniørfagsutdannelse (2004). Kilde: OECD, Education at a glance 2007 [%] Liten andel realister med høyere utdanning i Norge

Andelen fast FoU personale går ned i MNT fag (kilde NIFU STEP)

OECD: ” There is a puzzle about Norway” •”Although measurement is incomplete, –R&D intensity appears weak, –patenting is moderate and –business surveys report a limited interest for innovative activity. •Yet, –the level of productivity is high in the mainland economy and –its trend growth enviable, –showing a capacity to absorb innovation spillovers –and undertake organisational and managerial changes.” •OECD Economic Survey Norway 2007

Norge EIS

Sverige EIS

Forskjeller i næringslivsstruktur 2003 Olje- og gassproduksjon defineres som primærnæring (Mark Knell, NIFU STEP)

Europe of Knowledge after 2010 NethER Opening Brian Fender Brussels: 21 st February 2007

Strategic challenges Research and Esteem  How to link discovery, innovation, creativity & improvement? High esteem (brand) Lower esteem but v. important World leading and world class research Teacher/researcher  researcher Building critical mass Role of Institutes: a European strength CERN, ESA, ESRF, ILL, EMBL, Max Plank etc ERC Emphasis on Discovery Integration and analysis; scholarship Application (innovation and creativity) Research into practice; e.g. teaching and learning Emphasis on Improvement

European Academics in a Global World

Det har så langt vært mange utredninger, men lite bevilgninger……. Handlingsplanen må iverksettes raskt!

Muligheter: Informasjons og inspirasjons-utveksling, samhandling og fagpolitisk innspill 1. Økonomi og vilkår for de teknologiske utdanningene 2.Rekruttering (studenter og lærerkrefter) 3.Kvalifikasjonsrammeverk 4.Forskning og utviklingsarbeid 5.Fora for utvikling av teknisk utdanning 6.Internasjonalisering 7.Kontakt med arbeids- og næringsliv

media/TV, astronaut, pilot, jobba på plattform, bli stylist, designe klede +++ designer, psykolog, sjef eller jobbe i et moteblad (der de har horoskop) advokat, politi, astronaut, danser el. journalist jeg vet ikke, fordi det er så mye jeg vil bli sosionom, skuespiller, sanger eller jobbe i dyre- butikk og hjelpe dyr! Camilla Schreiner, Viten & Verdi 18. okt 2006

1. Økonomi og vilkår for de teknolog. utd. 1T1. Arbeide for økte bevilgninger til høgskolene som kan øremerkes til utstyr og opprustning av lab-ene, inkludert drift. 1T2. Videreføre arbeidet med å få levelige ”tildelingsfaktorer” for studenter i teknologisk utdanning. 1T3. Arbeide for at Forskningsrådet o.a. bevilger mer penger til avansert utstyr. 1T4. Arbeide for etablering av nettverk/ samarbeid mellom institusjoner innen FoU, undervisning og markedsføring/ rekruttering

1. Økonomi og vilkår for de teknolog. utd. Status/kommentarer AU er i ferd med å undersøke den økonomiske situasjonen for norsk ingeniørutdanning etter innføringen av kvalitetsreformen NRT 2/07 HiO Skal innhente mer info om opp­trappings­planene for teknologisk utdanning i Norden. Bruke KDs strategi for styrking av realfagene i arbeidet med å nå frem med kravene. NRT 1/07 HiSF: Innspill til Stjernø utvalget, MNT Strategi Utstyrsbehovet i ingeniør- og andre teknologi­ utdanninger er stort. Lab-/praksis­undervisning medfører høye driftskostnader.

2. Rekruttering Tiltak 2T1. Holde øye med og støtte opp om forkurs og tre­semester­ordningene. 2T2. Følge opp endringene som innføres i forbindelse med Kunnskapsløftet i vgo. for å sikre at den fremtidige student­massen til de teknologiske utdanningene er kvalitativt og kvantitativt best mulig. 2T3. Stimulere den enkelte høgskole og universitet til aktivt rekrutteringsarbeid for teknisk utdanning lokalt i samarbeid med næringsliv og kommune/fylke.

2. Rekruttering (tiltak – forts.) 2T4. Realkompetansevurdering bl.a. gjennom å vurdere nye rekrutteringsgrupper og sette i gang pilotprosjekt for spesiell tilrette­legging for disse. 2T5. Sette fokus på rekruttering av lærere, gjennom samarbeid med næringslivet og bruk av bistillinger. Arbeide for bedre lønnsbetingelser for lærere i teknologiske fag.

2. Rekruttering (3) Kommentarer/status. Det skal lages ”oppskrifter” for hvordan ungdom skal velge riktig i videregående opplæring for å kunne kvalifisere seg til teknologisk utdanning. Renate har observatørstatus i NRT Følge med på det nye faget ”Teknologi og forskningslære” i videregående opplæring for å sikre kvaliteten.

2. Rekruttering (4) Kommentarer/status. Teknovest og Idéportalen settes opp som orienteringssak på rådsmøte. Teknovest: NRT 1/07 RENATE-senteret har fått midler til å oppdatere nettstedet ”Velg riktig”. Behandle henvendelse fra Nasjonalt utvalg for tekniske fagskoler om generell avkorting av ingeniørutdanning for studenter med teknisk fagskole NRT 02/06

3. Kvalifikasjonsrammeverk Tiltak: 3T1. Overvåke praktiseringen av den nye karakterskalaen 3T2. Formidle kunnskap om praktiseringen av karakterskalaen – erfaringsutveksling 3T3. Utvikle kompetansebeskrivelser (”learning outcomes”) for ingeniør- og sivilingeniørutdanningene. 3T4. Følge opp NOKUTs evaluering av ingeniørutdanningene.

3. Kvalifikasjonsrammeverk (2) 3T5. Bidra til utveksling av informasjon om undervisningsforsøk som blir satt i gang i ingeniør- og sivilingeniør­utdanningene 3T6. Vurdere hvordan den enkelte høgskole og universitet kan arbeide for kvalitetssikring og utvikling innenfor utdanningene. 3T7. Arbeide for å finne en klar definisjon på hva en norsk ingeniør og sivilingeniør er, står for og kan (jf. NYING-prosjektet i Sverige).

3. Kvalifikasjonsrammeverk (3) NRTs arbeidsutvalg er karakterpanel for ingeniør- og sivilingeniørutdanningene. Det foreligger en rapport for NRT 02/06 I arbeidet med å utvikle kvalifikasjons­ rammeverk for de teknologiske utdanningene tas det utgangspunkt i ”dublin descriptors”. Orientering om prosess på rådsmøte. NRT 02/06 og NRT 02/07

4. Forskning og utviklingsarbeid Tiltak 4T1. Legge til rette for samarbeid mellom institusjonene om forsking og utviklings­arbeid, jf. nettverksbygging (område 1). 4T2. Aktivt følge opp forsknings­ dokumentasjon innenfor teknologi

4. Forskning og utviklingsarbeid (2) 4T3. Bidra til at en større andel av fagpersonalet får forsknings­ kompetanse, jf. også NOKUT-kravene om 20 % førstekompetanse på bacelorutdanningene. 4T4. Bidra til økt fokus på studentaktiv FoU. 4T5. Bidra til økt FoU i små fagmiljøer.

4. Forskning og utviklingsarbeid (3) Nominering til nivå 2 for publiseringskanaler innenfor teknologi er i gang (NRT rådsmøte 2/06, 02/07)

5. Fora for utv. av teknisk utdanning Tiltak: 5T1. Etablere møteplasser for ansatte og studenter i teknologisk udanning, både nasjonalt og internasjonalt. 5T2. Følge opp fagskoleutdanningen. 5T3. Arrangere/initiere fagmøter. Aktuelle tema: matematikk, fjernundervisning, dataundervisning (bruk av dataverktøy).

5. Fora for utv. av teknisk utdanning 5T4. Bidra til dokumentasjon og spredning av informasjon om utviklingsprosjekter som skjer i samarbeid mellom næringsliv og utdanningsinstitusjon. 5T5. Gjennomgang av navnsetting på studie­ program/studieretning. Oversikt over studietilbudene i ingeniørutdanningen skal legges ut på NRTs hjemmesider. Oversikten skal også foreligge på engelsk. Videre: sivilingeniørutdanningen. 5T6. Oppfølging av institusjonenes innføring av praksis i ingeniørutdanningen.

5. Fora for utv. av teknisk utdanning Henvendelse fra Nasjonalt utvalg for tekniske fagskoler om generell avkorting av ingeniør­ utdanning for studenter fra teknisk fagskole. Idéportalen – orienteringssak på rådsmøte Det foreligger oversikt over studietilbudene på ingeniørutdanningen sortert etter fagområde på: Det er innhentet informasjon fra de fleste institusjonene. Ustrukturert og uoversiktlig. Dette jobbes det videre med. Praksis: Anbefalt på NRT-møte 1/06 NRT 02/07www.velgriktig.no

6. Internasjonalisering Tiltak 6T1. Utarbeide oversikt over forskjellige utvekslingsprogrammer på de ulike institusjonene og hvordan de er organisert. 6T2. Bidra til arbeidet for bedre tilrettelegging for utenlandske studenter i norske institusjoner, gjennom å oppfordre institusjonene til å starte utvikling av studietilbud på engelsk etc. 6T3. Støtte utviklingen av formalisert samarbeid med institusjoner i andre land.

6. Internasjonalisering (2) Kommentarer - status Ses i sammenheng med gjennomgang av navnsetting av studietilbudene innen teknologi. Konferanse i samarbeid med SiU våren Varierende grad av internasjonalisering blant institusjonene. Studentutveksling: flere studenter ut enn inn.

Forskerskoler – begrep med (noe) ulikt innhold? Forskerskoler Forskningsrådets utredning på oppdrag fra KD. (tilgjengelig fra UHR’s hjemmesider) Kristin Vinje, managing director, Simula Research

Nærings-PhD Forskningsrådets utredning på oppdrag fra KD. (tilgjengelig fra UHR’s hjemmesider) Lise Våland Sund, Rådgiver, divisjon for innovasjon, NFR Orientering om nærings-Ph.D

NIFU-STEP rapport 12/2007 Forskerrekrutteringsbehov Forskerrekrutteringsbehov i Norge. Fremskrivninger fram til 2020 basert på tre ulike vekstscenarier Geir Anton Johansen, Prodekan UiB, NRT/AU

NIFU-STEP rapport 6/2006 FoU i høgskolene Tolv år etter høgskolereformen – en statusrapport om FOU i statlige høgskoler apport_om_fou_i_statlige_hoegskoler Sissel Ravnsborg, Dekan HiST, Nestleder NRT; NRT/AU