1 UiS 13.10.2009 Utfordringer for UH-sektoren: Neddimensjonering og sammenslåing, eller nye, mer offensive grep? Elin Nesje Vestli Rektor, prof. i tysk.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Styrenes ansvar – utfordringer og utviklingstrekk
Advertisements

Når kunnskap blir handling
Sett under ett Ny struktur i høyere utdanning Forskerforbundet Steinar Stjernø.
Rammevilkårene for forskning i utdanningen Toril Johansson, ekspedisjonssjef Universitets- og høyskoleavdelingen.
Forskningsrådets policy for FoU ved høgskolene Møte med Høgskolen i Telemarks styre 19. september 2013 Spesialrådgiver Berit Hyllseth.
Revisjon av FoU-policy for høgskolene Problemstillinger – plan for arbeidet Januar 2013.
Fremmedspråk for fremtiden Dagsseminar for rådgivere Fremmedspråksenteret, Denne presentasjonen er eit utdrag frå.
Presentasjon av problemstillinger til utvalgsmøte Geir Arnulf Sak Et velfungerende forskningssystem.
Nye strukturer i UH-sektoren: Samarbeid, arbeidsfordeling og konsentrasjon Nye strukturer i UH-sektoren: Samarbeid, arbeidsfordeling og konsentrasjon.
Kunnskapsløftet i videregående opplæring Statssekretær Lisbet Rugtvedt Elevorganisasjonens nasjonale seminar 19. november 2005 Engebråten skole.
”Kvalitet i hver kvadratmeter” Hva er gode barnehageledere?
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Humaniora og næringsutvikling Dekan Kathrine Skretting Det humanistiske fakultet NTNU.
Stjernø – Karlsen - fagskolene Dekan Kathrine Skretting, NTNU NOKUT-konferansen 2009.
Nærmere samarbeid eller fusjon mellom Høgskolen i Telemark og Universitetet i Agder? Politisk samordningsgruppe
Maritim profesjonsutdanning Forslag til ny nasjonal struktur for maritim offisersutdanning Innstilling fra arbeidsgruppe nedsatt av MARUT Arbeidsgruppens.
Læreren Rollen og utdannningen St. meld. nr. 11 ( ) kunnskap gir vekst
Studietilbudet til Høgskolen i Østfold
Lærerrollen og lærerutdanning Statssekretær Jens Revold Statens råd for likestilling av funksjonshemmede Thon Hotel Opera 17.6.
Ungdomstrinn i utvikling
Page 1 Realfagsutdanning mot 2010 Hva bør et realfaglig fakultet ta hensyn til? Per O. Aamodt NIFU STEP.
Norsk høyere utdannings og forsknings framtid? En kommentar fra landsdel Sør-Vest Torunn Lauvdal, Universitetet i Agder.
HVA BETYR STJERNØUTVALGETS FORSLAG I FORHOLD TIL FUSJONSPROSESSEN MED NVH? Terje Holsen.
Strategiprosess Allmøte SAM desember 2011 DJ
Page 1 Utviklingstrekk i høyere utdanning Bjørn Stensaker.
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Fusjonsprosessen UiA/HiT Larvik 6. juni 2011 John W. Viflot Høgskolen i Telemark.
Møte i Nasjonalt Råd for Teknologisk utdanning - Høgskolen i Oslo oktober 2007 Forskerrekrutteringsbehov i Norge - Framskrivninger til 2020 basert.
Forskningsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Bakgrunn: Nye rammebetingelser Universitets- og høgskoleloven av 2005 Rådets høgskolestrategi.
Møte i Nasjonalt Råd for Teknologisk utdanning - Høgskolen i Oslo oktober 2007 Tiltaksplan for å styrke realfagene 2007/2008 Geir Anton Johansen.
Sett under ett Ny struktur i høyere utdanning Stjernøutvalgets innstilling Irene Dahl Andersen.
Arbeidslivsfag Kan arbeidslivsfaget bidra til at ungdomskoleelevene blir mer motivert??
Kampen om de kloke hodene -og jobben med å få dem ut til næringen…
Høgskolen i Oslo Tid til forskning som forhandlingstema - erfaringer fra høgskolene UHR-konferanse Trine B. Haugen.
Høgskolen i Oslo Profesjonsutdanningenes utvikling i UH-sektoren UHR-seminar Sissel Østberg Rektor HiO.
UFD Kompetanse for utvikling Strategi for kompetanseutvikling i grunn- opplæringen St.meld 30 ( ): 2-3 mrd. - Aktørene: skoleeier/KS,
HiAk - RFF Intensjonsavtalen mellom RFF og HiAk har materialisert flere handlinger. Det skal arbeides med flere prosjekter innenfor: PPU – planlegge oppstart.
Statsbudsjettet 2010 Avdelingsdirektør Joar Nybo 19. oktober 2009.
Anne Line Wold NPHs nettverkskonferanse 2009
Kvalitetsutviklingsplanen Oppsummering
Bakgrunn, mandat, oppgaver Oppstartsmøte Universitetsdirektør Tor A, Aagedal Råd for samarbeid med arbeidslivet.
Hvordan løse rekrutteringsproblemene i sektoren? Og hvordan få studentene til å bli?
Samarbeid, arbeidsdeling og konsentrasjon (SAK) Sverre Rustad OU-kurs Forskerforbundet
Fornyelse mot høyere kvalitet vil kreve mer samarbeid Dekan Ole-Gunnar Søgnen Konferanse om norsk ingeniørutdanning.
Synliggjøring og kvalitetssikring av UH-bibliotekene i ny mål-struktur og ved budsjett-rapportering til departementet Stabsdirektør Hans Martin Fagerli,
Fakultet for humaniora og utdanningsvitenskap. (HiVe)
Kvalitetsreformen -svaret på dagens utfordringer i høyere utdanning? Av Sonni Olsen Rektor, Høgskolen i Finnmark.
Hva nå? Tanker om HiTs fremtid Styreseminar 25. september 2014 Kristian Bogen Rektor Høgskolen i Telemark.
Fremmedspråk for fremtiden Dagsseminar for rådgivere Fremmedspråksenteret, Denne presentasjonen er eit utdrag frå.
Regjeringens satsing på utdanning, forskning og næringsutvikling Innlegg på Universitetskonferansen for Innlandet, Statssekretær Per Botolf Maurseth 20.
Handlingsromutvalget Hvorfor opprettet Virkelighetsforståelse og offentlig debatt Hvorfor er 23 milliarder oppfattet som utilstrekkelig?
Kompetanse for kvalitet Videreutdanning mill kr 37 nye tilbud høsten 2010, samlet 91 videreutdanningstilbud med omfang 30 studiepoeng Fire nye.
En politikk for Kunnskaps-Norge Statssekretær Åge R. Rosnes LOs utdanningskonferanse 2. november 2005 Sørmarka.
Høgskolen i Oslo Arbeidsseminar Utdanningsforbundet: Digitale læremidler og læringssyn Behov for nasjonalt trykk og bevisste handlinger i barnehage og.
Lærerutdanning Spesialisering, arbeidsdeling og samarbeid Frode Hauge.
Nasjonale utfordringer i lærerutdanningen Per Botolf Maurseth Utdanningsforbundets konferanse om lærerutdanning 29. Januar 2007.
Møte i NFE-HS Tor Rynning Torp
Arbeidslivsfag -utprøving av nytt praktisk fag på ungdomsskolen.
Studiespesialisering Vg1 og Vg2 Fag – og timefordeling Krav til fagsammensetning.
Studiespesialisering Vg1 og Vg2 Fag – og timefordeling Krav til fagsammensetning.
1 SIU Nasjonal profileringsstrategi Oslo, Kristin Solheim, SIU.
Norge i omstilling – karriereveiledning for individ og samfunn RAPPORT FRA KARRIEREVEILEDNINGSUTVALGET AVGITT TIL KUNNSKAPSDEPARTEMENTET 25. APRIL 2016.
EVU på UiO Etter- og videreutdanning av lærere som ‘case’ Utdanningskomiteen 25. januar 2016 Eli Ottesen.
Meld. St. 20 (2012–2013) På rett vei Kvalitet og mangfold i fellesskolen.
Hva er de viktigste utfordringene for en rektor? Rektor Sigmund Grønmo UHRs rektorskole 24. september 2007.
VS2010: Intensjoner og perspektiver sett fra Forskningsrådets side
Til diskusjon Med utgangspunkt i spørsmålene i KDs invitasjon til innspill og arbeidsgruppens første tanker og innspill til disse spørsmålene: Hvilke temaer/budskap.
- der du vokser som menneske
Utdanningskvalitet – Nord universitet
Studiespesialisering
Utskrift av presentasjonen:

1 UiS Utfordringer for UH-sektoren: Neddimensjonering og sammenslåing, eller nye, mer offensive grep? Elin Nesje Vestli Rektor, prof. i tysk litteratur Høgskolen i Østfold

2 Disposisjon 1)Hva skjer i skolen? 2)Hva skjer i UH-sektoren? 3)Neddimensjonering 4)Sammenslåing – eller kanskje heller SAK? 5)Nye og mer offensive grep 6)„Småfag“ i humaniora 7)Hvor ligger ansvaret for å snu utviklinga?

3 1. Hva skjer i skolen? •En generell nedgang i antall elever som velger fremmedspråk •Redusert tilbud på mange skoler, noe som betyr at ikke alle elever som ønsker språk får et tilbud om dette. Disse er dermed langt på vei utelukka fra senere språkstudier. •Fra tilvalgsfag via et kort håp om obligatorisk 2. fremmedspråk til dagens situasjon hvor fremmedspråk konkurrerer med fordypning norsk/engelsk/samisk •Ekstrapoeng for programfag fremmedspråk ved opptak til høyere utdanning til studieåret 2011/12. Men elever som velger programområde realfag vil lettere ende opp med en kombinasjon som gir bedre uttelling enn fremmedspråk. •St. melding 44: forslag om det nye arbeidslivsfaget som et alternativ til fremmedspråk, norsk/samisk og engelsk fordypning. Men „Departementet vil understreke at det er et mål at flest mulig skal velge 2. fremmedspråk.“ (St. meld. Nr. 44, Utdanningslinja, s. 26) •Hvor mye bedre har situasjonen i skolen egentlig blitt for fremmedspråk ?

4 2. Hva skjer i UH-sektoren? •Fag som sliter med rekruttering og rammebetingelser i skoleverket har sjelden gode vekstvilkår i UH-sektoren. •Rekrutteringssvikten har allerede ført til nedbygging i UH-sektoren. Uten klare utdanningspolitiske signaler som gir håp om en positiv utvikling innen nærmeste framtid, fryktes ytterligere nedbygging. •Varierende signaler om språkfag i skolen og om betydningen av fremmedspråk (tysk og fransk) vanskeliggjør rekruttering til lærerutdanning/lektorprogram og rekruttering til språkfag som ulike former for støttefag. •Utdanningsløpets ’næringskjede’ (skole - høyere utdanning - samfunnet) er inne i en negativ sirkel. Hvordan kan vi best samarbeide for at denne brytes?

5 2. Hva skjer i UH-sektoren (2)? •Budsjettstyring. Ut fra dagens resultatbaserte budsjettmodell er „små og utsatte fag“, som f.eks. tysk og fransk, sjelden god butikk for institusjonene. •Ønsker om stordriftsfordeler betyr at risikoen for at særlig påbygningsemner ikke settes i gang pga. få søkere til stede. •Periodisering brukes som tiltak, noe som igjen kan føre til rekrutteringsproblemer som følge av usikkerhet om studietilbudet settes i gang. •Lav risikolyst mht å sette i gang nye emner og nye studietilbud, noe som igjen kan føre til forvitring. •De statlige styringssignalene om at språkfag er prioritert er svake i forhold til realfag.

6 3. Neddimensjonering •Rekrutteringssvikten har allerede ført til nedbygging i UH-sektoren. Uten klare utdanningspolitiske signaler som gir håp om en positiv utvikling innen nærmeste framtid, fryktes en ytterligere nedbygging. •Kompetanse forsvinner. •Redusert FoU-innsats. •Rekruttering uteblir. •Personalpolitiske konsekvenser.

7 3. Neddimensjonering (2) •Utdanningstilbud –legges ned –periodiseres –ny studieutvikling uteblir •Fagmiljøer –Ledige stillinger forblir ubesatt •skjevdimensjonering –Slitasje på personalet –Omskolering –Oppsigelser •Kompetanse forsvinner

8 4. Sammenslåing – eller kanskje heller SAK? •Ingen eksempler på direkte sammenslåinger av parallelle fagmiljøer ved to eller flere institusjoner. •Fra faginstitutter til storinstitutter. Stordriftsfordeler, tverrfaglig/tverrspråklig samarbeid, mulighet til å utvikle nye emner og nye inngangsporter til språkfagene. Men har vi vært flinke nok til å utnytte mulighetene? •Nasjonale samarbeidsprosjekter: PROFFT. •KDs SAK: samarbeid, arbeidsdeling, konsentrasjon: en mulighet også for språkfagene/tysk og fransk? Kan SAK være et nytt og offensivt grep?

9 5. Nye og mer offensive grep •Videreutvikling av utdanningene, både lokalt og i samarbeid: –Ny lærerutdanning –Videreutvikling av e-læring, IKT-basert språkundervisning, fjernstudier –Tverrfaglighet/tverrspråklighet/flerspråklighet: utnytte potensialet som ligger i samarbeid på tvers av språk- og faggrenser –Internasjonalisering –Studieutvikling i samarbeid med andre institusjoner, både regionalt, nasjonalt og internasjonalt, med fokus på utradisjonelle tilnærminger og kombinasjoner –FoU

10 6. „Småfag“ i humaniora •Språkfag fins både ved universiteter og høgskoler. Dette kommer ikke fram i notatet fra Nasjonalt fakultetsmøte for historisk-filosfiske fag. •Språkfagporteføljen i norsk UH-sektor, uavhengig av institusjonskategori, –er ganske homogen, –utdanner langt på vei til samme avtakere, –har lange og gode tradisjoner for tett samarbeid både innafor studier, etter- og videreutdanning, sensurvirksomhet, generell faglig utviklingsarbeid, forskning og publisering. –Diskusjonen om "hvordan sikre en rimelig nasjonal beredskap" (s. 2) bør, for språkfagenes vedkommende, føres på tvers av institusjonsgrenser. –I en tid hvor institusjonskategori ikke er statisk, må en framtidsretta utviklings- og dimensjoneringsdiskusjon ha et faglig utgangspunkt, ikke institusjonskategori.

11 7. Hvor ligger ansvaret for å snu utviklinga? •Hvem tar ansvaret for å opprettholde kompetanse og fagmiljø? Kan man forlange at den enkelte høgskole eller det enkelte universitet tar dette ansvaret? Eller må ansvaret plasseres nasjonalt? •Hva kan institusjonene gjøre? •Hva kan Kunnskapsdepartementet gjøre?

12 7. Hvor ligger ansvaret for å snu utviklinga (2)? •Hva kan institusjonene gjøre? –Stå for faglige avgjørelser og være garantist for faglig kvalitet –Men dette må balanseres mot institusjonens økonomiske rammebetingelser –Samarbeid (SAK) istf. konkurranse –Samarbeid på tvers av institusjons- og institusjonstypegrenser –Gå nye veier for faglig utvikling, både studieporgrammer og forskning, bl.a. •ny pedagogikk •samarbeid på tvers av fag- og språkgrenser •satse på å komme inn i ny lærerutdanning •utvikle nye etter- og videreutdanningstilbud tilpassa norsk skolehverdag og et moderne arbeidsliv •integrere fagene sterkere i internasjonaliseringsarbeidet •styrke forskningsinnsatsen •være mer synlige som formidlere (en positiv holdning istf. medias tradisjonelle elendighetsbeskrivelser)

13 7. Hvor ligger ansvaret for å snu utviklinga (3)? •Hva kan Kunnskapsdepartementet gjøre? –Statlige styringssignaler om at språkfag er prioritert –Nasjonale insentiver, f.eks. •I en overgangsfase vurdere støtte til forkurs/innføringskurs for å gi studenter som ikke har hatt språk i skolen mulighet til å studere språk •Fortsatt satsing på etter- og videreutdanningskurs for lærere. •Økt fokus på formell kompetanseheving og målspråkpraksis •Styrke profesjonsretta forskning på fremmedspråklæring •Gjøre det tydelig at språkfag skal ha en plass i ny lærerutdanningen –Realfagssatsinga viser at de politiske myndigheter tar nasjonalt ansvar for utsatte fagområder som innebærer viktig kompetanse for samfunnet. Vi trenger tilsvarende statlige signaler og insentiver for fremmedspråk. Behovet for tysk- og franskkunnskaper også i framtida må kommuniseres klart fra departementets side og følges opp med politisk handling.