Medietrening Arbeiderpartiet Gardermoen 4.november

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Skjønnlitterær fortelling
Advertisements

Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
Fra ord til liv Mars 2011.
Informasjonssjef Christian Fossen
22 tips for den faglitterære forfatteren
Veien mot arbeidslivet Jobbsøking
Hjemmeoppgave 1: Å høre etter NAVN: ……………………………….. DATO: ……………………….
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Hvordan intervjue en forsker?
Grav i all hast Siri Gedde-Dahl.
Her kan du lese om: Hvor finner du de ledige jobbene?
Media håndtering og kommunikasjon
Våre presentasjoner Jón Steinar Guðmundsson Institutt for petroleumsteknologi og anvendt geofysikk NTNU Februar 2009.
Naturvernskolen: Tema på foredrag: Medietrening Tid: 1 time For mer info om foredraget kontakt: Martin Ødegaard Andre relevante foredrag.
MEDIEARBEID I IOGT Innspill til seminar om lokale tiltak Lørdag 6. oktober Oslo.
Markedsføring og pressearbeid
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
TIPS OG RÅD TIL MUNTLIGE FRAMFØRINGER
Tips til ekstern kommunikasjon. Hvem er journalisten?
PRESENTASJONSTEKNIKK. FORBEREDELSER PLANLEGG UT I FRA:
MI – Motiverende intervju som hjelpemiddel ved livsstilsendring
Workshop 8. februar 2013 Nye nettsider Maria og Martin.
GROW modellen.
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Aggression Replacement Training
Se de elleville bildene. Christopher Mortensen (f. 1979) Rådgiver i Geelmuyden.Kiese Spesialkompetanse innen merkevarebygging og miljøkommunikasjon Bachelor.
Hvordan jobber en redaksjon, hva tenker en journalist?
Hvordan spre budskapet gjennom PR?
Roman- og novelleanalyse
Presentasjonsteknikk Kursledere: Ram Gupta og Gro Elin Hansen
SEMESTEROPPGAVEN Design og detaljer Referanser Temavalg
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Tale- og debatteknikk av Lars-Henrik Paarup Michelsen
Muntlig eksamen i historie Del 2 – fagsamtalen
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Om å skrive om litterære tekster
Hvordan skrive en god utredning?
Bokpresentasjon Bergen
Bokpresentasjon Oslo.
Muntlige presentasjoner
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
God kommunikasjon på nettet
PÅ SAMME LAG for å bedre læringsutbytte for alle
Kapittel 37 Hectors ønske om arbeid i Norge.
12 Reflekterende lesing.
Kirkens Nødhjelps fasteaksjon 2013
Kommunikasjonsarbeid - bakgrunn og fakta. Eksempel på samarbeid lokal og sentralt.
UNG som skyggeredaksjon. Anne Lene Blystad. Jeg er koordinator for UNG-reporter redaksjonen i Hamar Arbeiderblad. Jeg er 22 år, nyutdannet journalist.
Synlige i media.
VI SKRIVER PRESSEMELDINGER informasjonssjef Erik Hansen Byrådslederens avdeling Kommunenes Hus, 17. oktober 2001 Oslo kommune Byrådet.
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Litterære virkemidler
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
Tema: Kommunikasjon i team
Krise: fare & mulighet.
VERDISKAPING I NORSK NÆRINGSLIV 1 NESO BASSKOLE Arbeidsledelse Samling 4 klasse 19, Tromsø 20. – 23. januar 2015 Hanne Winther og Magne Beddari, VINN.
Mellom skremsler og beroligelse Kommunikasjon med publikum om fugleinfluensa Gunhild Wøien Kommunikasjonsdirektør Folkehelseinstituttet
Politisk påvirkning.
Sjangerlære Husk A-bok, 8. klasse og B-bok 10. klasse.
Seminar 1: EXFAC august Opplegget De første fire seminarene vil konsentreres om pensum. Her vil vi forsøke å nærme oss det teoretiske ved.
Å skrive tale. Å skrive en tale I den klassiske retorikken delte man opp taleskrivningsprosessen i fem faser: inventio, dispositio, eloqutio, memoria.
Muntlig kommunikasjon 2. Tre appellformer Appellform – hvordan du appellerer til mottakeren for å få fram ditt budskap og overbevise mottakeren. Greske.
| Muntlig kommunikasjon. Kompetansemål lytte til og vise åpenhet for andres argumentasjon og bruke relevante og saklige argumenter i diskusjoner bruke.
Å skrive sin mening Fempunktsmetoden.
Drama som læring Noen tips til aktiviteter. Samvittighetens røster En elev personaliserer personen som har et dilemma, et problem eller etisk utfordring.
Verktøy for å kartlegge holdninger
Historiefortelling Helt siden de første menneskene satt rundt bålet utenfor grottene sine og delte opplevelse og historier, har vi vært fascinert av konseptet.
Utskrift av presentasjonen:

Medietrening Arbeiderpartiet Gardermoen 4.november Henrik Nielsen Christine Viland Petter Halvorsen Cia Dunstrøm

Agenda 08.30-10.00 Medienes arbeidsmetoder og verktøy for kommunikasjon 10.00-11.30 Gruppearbeid tv, radio, tv: opptak, evaluering av case 10.00-13.00 Gruppearbeid tv, radio, tv: opptak, evaluering av case 13.00-13.45 Lunsj 13.45-15.15 Gruppearbeid tv, radio, tv: opptak, evaluering av case 15.15-16.45 Gruppearbeid tv, radio, tv: opptak, evaluering av case 16.45-17.00 Kaffepause 17.00-17.30 Hva er en sak – og hvordan presentere den for lokal- og regionalsaviser 17.30-1845 Gruppearbeid: Utvikle saker og presentere dem for desken 18.45-19.00 Oppsummering og avslutning

Forutsetninger for vellykket mediekontakt Fagkunnskap Medieforståelse Rolleforståelse Språk Intervjuteknikk Samt grundig forberedelse og en åpen, offensiv holdning, om mulig krydret med erfaring og talent

Hvor skal dere? «If you don’t know where you’re going – you will probably not wind up there…»

Hva er en nyhet? KVISA-kriteriene Konflikt Motsetninger, temperatur, bevegelse i storyen, dilemmaer utløsende faktor Vesentlighet Konsekvenser, overordnet betydning, historiske begivenheter. Interesse Det majoriteten er opptatt av. Sensasjon Først, størst, nytt, uventet, usannsynlig. Aktualitet Det som skjer nå. Tariffoppgjør, påske, jul, statsbudsjett

KVISA 1. KONFLIKT

KVISA 2. VESENTLIGHET Store konsekvenser for mange mennesker Historiske hendelser Hendelser som vil gi konsekvenser både på kort og lang sikt Typiske eksempler; krig, katastrofe, regjeringsskifte, global finanskrise

KVISA 3. IDENTITET Allmenn interesse, omfatter mange mennesker Knyttet til aktuelle hendelser, el. saker som har versert en stund Stor gjenkjennelsesverdi Typiske eksempler; forbrukerstoff, helsestoff (røyking og slanking), skoler og barnehage, trafikkaos på Østlandet

KVISA 4. SENSASJON Først Størst Nytt Uventet Usannsynlig Typiske eksempler; Fortellinger om vanlige mennesker med uvanlige egenskaper, medisinske gjennombrudd, overlevelseshistorier, idrettsprestasjoner

KVISA 5. AKTUALITET Det som skjer nå; Hendelser Sesonger Stoff som ikke skrives utenom sesong, eller ville blitt skrevet uten en bestemt hendelse Været, påske, jul, statsbudsjett. Typiske eksempler; ”slik blir sommerværet”, ”dette betyr statsbudsjettet for deg”, ”Hagen kan bli ditt paradis”. ”Silkeføre i Marka”,

Veien fram mot reportasje Intervju Utskrift Artikkel/Reportasje

Veien fram mot reportasje Andre kilder Redigering Faktasjekk Ny info Tips/idé Intervju Utskrift Artikkel/Reportasje Intervju Intervju Redigering Opplegg/vinkel Andre medier Opplegg/ vinkel 09.00 11.00

Nettet og den nye mediehverdagen Nyhetsdøgnet foregår 24/7 Bloggere Nettaviser Web-tv Kontinuerlige nyhetssendinger

Radio og TV nyheter og begreper Sak Varighet ca. 1:00 - 1:30. Levende lyd og bilder. Kommentar fra reporter. Studiokommentar/VB Komm Varighet ca. 20 sekunder. Tekst leses fra studio, bilder legges ut samtidig, eventuelt med reallyd. Studiokommentar + synk Varighet ca. 20+20 sekunder. Etter studiokommentar legges det ut et kort intervjustrekk med bilde og lyd. I et innslag på TV har man ikke mange sekundene i rampelyset. Tenk på at et nyhetsinnslag på Dagsrevyen maksimalt varer i halvannet minutt. På den tiden skal reporteren ha sin tilmålte tid, og det er ofte mer enn ett intervjuobjekt som medvirker. Det er viktig å være klar over når man stiller til intervju. Et godt råd – ikke ha for mye å si. Vi skal trene på dette når vi kommer til de praktiske øvelsene. Korte taletider – klare poenger

Radio og TV nyheter og begreper Melding Varighet 15-20 sekunder. Leses fra studio, som regel med Korte taletider – klare poenger bilde/illustrasjon. Head Varighet 7-12 sekunder. Setning + bilder i åpningen av sending Intro Varighet 10-20 sekunder. Tekst som leses fra studio før saken sendes I et innslag på TV har man ikke mange sekundene i rampelyset. Tenk på at et nyhetsinnslag på Dagsrevyen maksimalt varer i halvannet minutt. På den tiden skal reporteren ha sin tilmålte tid, og det er ofte mer enn ett intervjuobjekt som medvirker. Det er viktig å være klar over når man stiller til intervju. Et godt råd – ikke ha for mye å si. Vi skal trene på dette når vi kommer til de praktiske øvelsene. Korte taletider – klare poenger

Retorikk i intervju-situasjoner Din holdning i intervjusituasjonen avgjør om media opplever at du gir lite eller mye’ Medias inntrykk av om du gir lite eller mye, har betydning for din troverdighet

Den typiske reaktive kilden Gir inntrykk av å være ubekvem i intervjusituasjonen Setter grenser for journalistens spørsmål Fremhever hva de ikke vet Fremhever hva de ikke har myndighet til å si Forsterker inntrykket av at man sitter i en viktig posisjon og ikke kan dele sensitiv informasjon Nøytral og byråkartisk i ordbruken

Den typiske reaktive kilden Skaper mistenksomhet Gir journalistens følelsen av å være i nærheten av en avsløring Gir inntrykk av hemmelighold Gir journalisten blod på tann og media et mandat til å grave Gir inntrykk av kaos Fremstår kald i forhold til saken

Din logikk Taushetsplikt Hemmeligheter Størst og best Rasjonell Saklig Fakta Positiv Abstrakt

Medienes logikk Spennende Mer spennende Skeptisk Emosjonell Personlig Forenkling Kritisk Konkret

Verdien av en god historie ”President Ronald Reagan, the storyteller, instinctively realized that America was a story, not a theory. Theories rarely bring peace, since they inspire divisions based on right and wrong and invite argument that leads to conflict. Stories are shared, theories are debated” James H. Billington, Library of Congress

”She's the one who taught me about hard work ”She's the one who taught me about hard work. She's the one who put off buying a new car or a new dress for herself so that I could have a better life. She poured everything she had into me. And although she can no longer travel, I know that she's watching tonight and that tonight is her night, as well.”

Hva er et intervju? Et intervju er en mulighet til å fortelle en historie for et publikum. Et intervju er ikke en intellektuell øvelse, en debatt, undervisning eller en vennlig prat. Du og journalisten har hver deres jobb når intervjuet pågår. Journalisten skal innhente, avdekke eller skape en historie. Din jobb er å gi journalisten din historie.

GK Hjulet

ROLLEGUIDEN Rolle Formål Fortelleren trenger en historie som: Ved formidling av historien må fortelleren: Kommunikasjonsmål: Utfordreren fremstår offensiv, utålmodig, kan oppfattes som underdog, utfordrer de store. Inspirerer til forandring for å forrykke maktstrukturen til egen favør. Beskriver hvordan vellykket endringer andre steder er blitt gjennomført, men lar lytterne forestille seg hvordan ønsket forandring kan fungere i deres situasjon. Unngå detaljer som tar oppmerksomheten fra de store linjene Å stå som regissør og eier av debatten. Å vinne gehør for budskapet hos viktige premisseleverandører. Markant mer mediedekning enn konkurrenter Helten overvinner forventninger, er handlingsorientert, kan oppfattes ordknapp og sky. Rendyrker posisjonen for å motivere gjennom eksemplets makt. Beskriver heltens fortreffelighet gjennom andres vitnesbyrd. Inkludere relevante detaljer, men forsikre seg om at lytteren har tid og interesse av historien Å fremstå som attraktiv lyttepost i debatter basert på andres initiativ. Positiv mediedekning. Monsteret er dominant, fremstår som grådig. Merkevaren taper terreng ift andre. Renvasker seg for å beholde troverdighet, og ikke miste makt. Behandler ryktene/beskyldningene og dokumentere at disse er usanne eller lite sannsynlige Unngå fristelsen til å bli nedlatende, aggressiv. Vær sikker på at dokumentasjonen er holder vann. Endre debatten ved nye nyanser Skift i valørbildet i mediedekningen. Ekspert har kunnskap andre lytter til. Deler læring og kunnskap for å forsterke sin posisjon. Fokuserer på feiltrinn og vise hvordan situasjonen ble rettet med en forklaring på hvorfor løsningen fungerte Belyse alternativer og mulig bedre løsninger Benyttet som tungen på vektskålen i sakskomplekset Viktig premisseleverandør i kritiske saker Offeret innfrir ikke forventninger, ofres for andre, kan bare reddes av andre. Appellerer for å få sympatireaksjon til favør av offeret Spiller på dramatiske konsekvenser ved utfallet. Dokumentere i detalj hva som er gjort og hvordan problemet kan løses. Ønsket sympatireaksjoner hos premisseleverandører

Grunnleggende og god kommunikasjon viser:

Det muliges kunst

Grunnleggende og god kommunikasjon viser:

Språk

Å få sagt noe De ti bud 297 ord Bush’ 9/11-tale 204 ord Fader vår 67 ord D.O.I 300 ord EU-direktiv 26 911 ord

Når journalisten ringer Ikke begynn og bable Finn ut hva som er problemstillingen og din rolle Gjør et forhåndsintervju av journalsiten Si at du må komme tilbake Henvis journalisten til rett person dersom du ikke er det Bestem deg for budskapet ditt Overhold avtaler du lager. Gjør egne notater Be om å få se reportasjen – krev å få se sitatene.

Journalistiske knep Hvordan får de deg til å snakke? Hvordan virker spørsmålene? Hva gjør journalistene egentlig? Hva slags agenda har hun?

Du skal kunne historien din Finn ut hva som er hovedbudskapet ditt Vær tøff mot deg selv. Kill your darlings! Less is more! Gjør svaret troverdig Bruk eksempler, konkrete fakta, og andres støtte Bruk et sitat-vennlig språk Bruk aktivt språk og fulle setninger Ikke glem navnet Bedriften din har et navn. Bruk det! Du vet best!

Kjenn ditt publikum Bruk eksempler som er relevante for de som ser/hører/leser Bruk journalisten som en direkte kanal til ditt publikum Aldri gå inn i en debatt eller krangel Ditt ansvar er å fortelle DIN versjon av saken Ikke fyll på med: «på den ene side», «på den andre side» Bruk et klart og enkelt språk Ingen sjargong Bruker du fakta/tall, understrek relevansen

Så utvikler du nøkkelbudskapet Velg tre, gode og tydelige poenger som får fram budskapet ditt. Ikke overless svarene dine med for mange poenger. Begrens journalistenes valg Vær sikker på at hvert av poengene er mulig å levere forståelig. Det bør være tanker som er lette å formidle – framfor velskrevet prosa Skreddersy budskapet for ditt publikum De tre hovepoengene bør flyte i hverandre Du bør kunne bevege deg lett og flytende mellom dem Husk at budskapet ikke er komplett uten tilleggsinformasjon Bruk gode sitater, eksempler, fakta, bilder, anekdoter og andres bekreftelser

Fortell historien – plant flagget Flagg er uttalelser som retter oppmerksom- heten mot budskapet ditt. Det inkluderer begynnelser som for eksempel dette: Det viktigste er… Det vi må huske på er… I bunn og grunn er det…. Hovedpoenget er… Det beste ved dette er… De tre mest spennende elementene er…

Fortell historien – bygg bro En bro er en overgangsfrase som forhindrer at intervjuet blir et avhør. Bygg en bro mellom journalistens spørsmålet og ditt svar. Før jeg glemmer det, vil jeg gjerne si…. La meg plassere dette i riktig sammenheng.. Det som er svært viktig å huske på, er … For ikke å glemme…. Det er et interessant spørsmål, det minner om…

Fortell historien – bygg bro Det jeg egentlig er her for å snakke om er… Før vi går inn i det, la meg understreke at… La meg bare legge til…. Det, det egentlig betyr er… Det er et godt poeng/spm, men jeg tror lytterne/seerne er interessert i å vite at ….. La meg svare slik, at ….. Det er jeg ingen ekspert på, men det jeg kan si, er….

Fortell historien – bygg bro La meg gi deg litt bakgrunnsinformasjon… La oss ta en nærmere kikk på akkurat det… Det, det egentlig betyr er… En annen ting man må huske på, er… Nå som du har vært inne på_____ la oss snakke om____ Som jeg sa…. Selv om_____ er viktig, la oss ikke glemme at..

Ta kontrollen Ikke vent på tillatelse til å fortelle din historie Start med en gang! Bruk et hvert spørsmål som en anledning Ikke vent på det rette spørsmålet. Bygg bro Gjør historien stadig bedre Beveg deg elegant mellom poengene Vær overbevisende Bruk detaljer og fakta for å understøtte historien Dette er DIN historie Ingen kan den bedre enn deg

Vær forsiktig med «Off the Record» «Off the Record» finnes ikke Ta for gitt at alt du sier til en journalist KAN ende opp i avisen, på radio eller tv Intervjuet kan vare fra du møter journalisten til dere skiller lag Vær forsiktig med sarkasme, ironi, vitser og spekulasjoner Hvis du trår utenfor eller sier feil, gjenta bidskapet en gang til. Denne gangen riktig.

Unngå journalistens feller Revolveren – Mange, hurtige spørsmål fyres av Felle: Prøver å besvare alt som fyres av Teknikk: Velg det spørsmålet som best gjør deg stand til å ta kontroll og levere budskapet «La meg først forsøke å sette dette i sammenheng…» Avbryteren – Lar deg ikke engang fullføre tankerekken. Avbryter deg midt i setningen Felle: Intervjuet faller inn i en avhørsmodus – spm-svar, spm-svar, spm-svar. Blir sint. Teknikk: Fortsett på svaret ditt når avbrytelsen er ferdig. Vær høflig. Begynn på nytt. «Jeg svarer gjerne på det også, men som jeg sa…. » Forslagsstilleren – Putter ordene i munnen din. Forsøker å få deg til å bekrefte. Felle: Du blir sitert feil eller svarene tatt ut av sin sammenheng Teknikk: Gjenta svaret med dine egne ord, fortell det på din måte i tråd med planen «Det er mulig jeg var uklar. La meg si det slik:….»

Unngå journalistens feller Pilkasteren – angriper deg fiendtlig, negativt språk, forsøker å sette deg i et dårlig lys Felle: Du reagerer med sinne, og mister muligheten til å levere et positivt budskap Teknikk: Behold roen, ta en pause før du svarer, ikke bry deg om angrepet, bygg bro! «Jeg tror vi sporer av litt her. La oss ta spole litt tilbake og…..» Avvæpneren – Luller deg inn i troen på at hun er din venn Felle: Du føler deg selvsikker, litt FOR rolig, blir uoppmerksom og altfor meddelsom Teknikk: Du må forvente at intervjuet kan bli kritisk når som helst. Hold deg til budskapet «Det er hyggelig at du sier det. Men det som er viktig for meg er….» Personliggjøringen – Forsøker å få deg til å svare personlig, framfor i tråd med selskapet Felle: Journalisten tar deg litt ”off guard”og nølingen, haltende svar brukes mot deg Teknikk: Bestem deg før intervjuet hvordan du skal svare på personlige spørsmål «Dette handler ikke om meg. Dette er mye viktigere….»

Unngå journalistens feller Den stille – Snakker ikke etter at du har gitt ditt svar. Håper på at du fortsetter Felle: Stillheten fører til at du sier mer enn du hadde planlagt Teknikk: Vær stille selv, eller bygg bro til et positivt budskap «Var det alt?» hi hi. Hypotesemakeren – Forsøker å få deg til å spekulere i negative hendelser og konsekvensene av det Felle: Dine spekulasjoner tas ut av sin sammenheng og plasseres i et motsetningsforhold til det du eller selskapet har sagt tidligere. Teknikk: Ikke spekuler. Bygg bro. «Jeg tror du skjønner at vi ikke kan spekulere i det nå. For oss er viktig å.….»

Når pressen kommer

Vær forbredt