Naturvernskolen: Tema på foredrag: Medietrening Tid: 1 time For mer info om foredraget kontakt: Martin Ødegaard mo@naturvernforbundet Andre relevante foredrag.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hva er en sak - hvordan komme på?
Advertisements

Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
Rett på sak.
Veien mot arbeidslivet Jobbsøking
Normer, verdier og holdninger
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
KVAM: Hjortejegerne må ha blingset alvorlig da de la an og felte den ett år gamle kukalven, langt oppe i skogen ved Haukås i Kvam. Der ble kalven , med.
Sommervikar i Blend.
Media håndtering og kommunikasjon
Medie- og informasjonskunnskap Bydel Vestre Aker 24. oktober 2007.
MEDIEARBEID I IOGT Innspill til seminar om lokale tiltak Lørdag 6. oktober Oslo.
Skoleavis Journalistikk i skolen
Hvordan utvikle og gjøre kandidater og parti kjent? - å drive kampanje.
Markedsføring og pressearbeid
TIPS OG RÅD TIL MUNTLIGE FRAMFØRINGER
Tips til ekstern kommunikasjon. Hvem er journalisten?
Veiledning av elever / lærlinger
Nettvett.
Naturvernforbundetskolen: Kyst Tema på foredrag: Kystsatsingen Tid: ca 20 min For mer info om foredraget kontakt: Lene på
Å skrive for Internett Ingunn Selvik 5. Mars 2007.
Å skrive en sakpreget tekst
Hva er nyheter? Nyhetsmedienes samfunnsoppgave Noe har hendt, noe nytt
Tolkning og analyse Sigrun Eckhoff rev jan 2009.
Hurra for Barns rettigheter! De blir 23 år i år
Naturvernforbundetskolen: Hvordan drive et lokallag Tema på foredraget: Lokallag; medlemmer, sak, økonomi og administrativt Tid: ca 30 min For mer info.
Mediehåndtering Kurs for ungdommens bystyre 21. januar 2011.
Kunsten å skrive pressemeldinger og pressenotat
Informasjon og mediekontakt Bardufoss Flyklubb 2004.
Informasjonsarbeid i NFF Introduksjon til EZ publish Ved informasjonsleder Harald Nyquist IT-ansvarlig Kaare Øystein Trædal og avdelingsleder Oslo, Henrietta.
Målrettet mediearbeid - Hvordan selge dine saker til pressen
Kommunikasjon Ordet stammer fra det latinske ordet communicare som betyr å gjøre felles/ gjøre sammen Nettsider = enveiskommunikasjon Sosiale medier =
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
God kommunikasjon på nettet
Avdeling for sosionomutdanning
Studentliv - Kurs i PR og markedsføring - Modul 7
Markedsføring og pressearbeid Modul 5 Avslutning 1 Studentliv - Kurs i Markedsføring og pressearbeid- Modul 5.
Naturvernskolen: Hersketeknikk
Naturvernskolen: Tema på foredrag: Legg strategi for å vinne en miljøsak Tid: 30 minutter For mer info om foredraget kontakt: Andre relevante foredrag.
Naturvernskolen: Energieffektive og oljefrie kommuner Tema på foredrag: Hvordan jobbe med energi- og klimasaker lokalt Tid: ca. 20 min For mer info om.
Hva er kommunikasjon?.
Kirkens Nødhjelps fasteaksjon 2013
Lokale medier Denne presentasjonen handler om lokal synlighet.
Kommunikasjonsarbeid - bakgrunn og fakta. Eksempel på samarbeid lokal og sentralt.
1 Erfaringer med mediene Hvordan få frem sin forskning og sitt budskap Toril Aalberg Institutt for sosiologi og statsvitenskap Presentasjon på NTNU’s forskningsformidlingskonferanse.
UNG som skyggeredaksjon. Anne Lene Blystad. Jeg er koordinator for UNG-reporter redaksjonen i Hamar Arbeiderblad. Jeg er 22 år, nyutdannet journalist.
Synlige i media.
VI SKRIVER PRESSEMELDINGER informasjonssjef Erik Hansen Byrådslederens avdeling Kommunenes Hus, 17. oktober 2001 Oslo kommune Byrådet.
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
Kurs i leiing Kommunikasjon.
Krise: fare & mulighet.
Nyhetsartikkel.
Tekst i nettavis MEVIT1510 Høst 2008 Ragnhild Fjellro.
Copyright © 2010 TotalConsult Diagnose: Omdømmeschizofreni. Finnes det kur?
KOMMUNIKASJON MED SPILLERE OG MEDIA. PÅ BANEN…OG UTENFOR BANEN AKTØRER Spillere, lagledelse, publikum, media DOMMEREN Ærlig, blid, tydelig, seg selv,
Presseskrivet. presseskrivet Til hvem Når sende Innhold Oppfølging.
Øvingsopplegg Singapore forkurs 2005 Gründerskolen 22. April 2006.
Mellom skremsler og beroligelse Kommunikasjon med publikum om fugleinfluensa Gunhild Wøien Kommunikasjonsdirektør Folkehelseinstituttet
Politisk påvirkning.
MEDIENE LAR SEG PÅVIRKE !
Medietrening Slik får vi suksess. Mediearbeid for deg som tillitsvalgt ●Bruk av media for å få gjennomslag ●Hvordan håndtere de dårlige sakene ●Hvordan.
Media og marknadsføring. Målet med kommunikasjon: Skape samhøyrsle Spreie informasjon Påverke Verktøykassa © Noregs Ungdomslag Media og marknadsføring.
Læringsarena - kommunikasjon VRI og RFF. Tradisjonell forskningskommunikasjon.
Verktøy for å kartlegge holdninger
Informasjonssikkerhet i hverdagen
Informasjonssikkerhet i hverdagen
Makt & myter Velkommen En god start kan være å få alle til å reise seg opp, og være med på en enkel lek eller bevegelsessang.
MEDIA.
Kommunikasjonsformer
Kurs 9.3 s.384 Å analysere tekst Novelle
Basis Lesing Panorama Vg1 Læreplanmål:
Utskrift av presentasjonen:

Naturvernskolen: Tema på foredrag: Medietrening Tid: 1 time For mer info om foredraget kontakt: Martin Ødegaard mo@naturvernforbundet Andre relevante foredrag på www.naturvernforbundet.no/skolen: Andre relevante nettsider:

Medietrening

Sentrale spørsmål Innledning / nyhetskriterier Hvordan tenker lokaljournalister? Hva skal til for å få en sak i media? Hvordan bygger man mediesaker? Strategi

Opprinnelig: VISAK Vesentlighet Nyhetskriterier Opprinnelig: VISAK Vesentlighet Identifikasjon Sensasjon Aktualitet Konflikt Her legger man ofte til en siste K, som står for Kjendis. Den er sjelden brukt i miljøsaker, men desto oftere i aviser som begynner på V eller D. Man kan også bygge en ukebladsuksess på det ene kriteriet. Som lært i omtrent første forelesning på journaliststudiet.

Hva får en journalist til å ta saken? Eksklusivt Alene om saken. Dette har aldri vært skrevet om før. Ny utvikling i kjent sak. Dette i motsetning til pressemelding som vi kommer videre tilbake til. Spesielt gjelder dette i rikspresse. Men også på steder med konkurrerende aviser er det et poeng å ha en sak eller utspill som man vet konkurrenten ikke har. Ikke tenk bare på nyhetssak – tenk også utspill. Ikke nødvendigvis leserinnlegg, men bidra med noe nytt i en eksisterende sak. Innimellom spør journalister om man er eneste medium som har saken – andre ganger tar de det litt for gitt. Si gjerne fra om at dette er noe du har gått til konkurrenten med, eller bruk det som en ”trussel” om at du går videre med saken dersom du ikke får napp der du prøver.

Hva får en journalist til å ta saken? 2. Flest mulig av nyhetskriteriene 3. Lett å forstå – lett å fortelle til leseren Kjendiser som sier noe viktig om noe som angår mange og samtidig angriper andre kjendiser suser rett inn på førstesida. Spesielt på slutten av dagen eller utspillssaker er råd nummer 3 greie å få inn. Også i sommerferier og andre tidspunkt hvor det er vanskelig å finne stoff kan være greie å selge inn saker.

Hva får en journalist til å ta saken? 4. Fakta. Tall og sammenlignbare størrelser Tall er makt! For eksempel: • Rekordmange rovdyr skutt • Ti rødlistearter truet av utbygging Dersom man setter rekord i antall skutte rovdyr er det en mye større sak enn om man hadde færre enn foregående år. Når det gjelds media teller andreplasser mye mindre enn rekorder. Ha tallene klare, få de som har tallene til å sikre dem for deg og presenter dem til journalisten. Rekorder teller mer enn andreplasser. Her handler det også om å gjøre jobben enkel for journalisten. Noen liker det, andre liker det ikke. Fremdeles – vær forberedt på at

Vinkling Et helt enkelt søk i retriever-basen 11. mars, dagen da det ble vedtatt å vente med oljeutvinning i Lofoten. Seks ulike medier, og hvert fall fire ulke vinkler. En om seier i SV, en om oljebransjen, en om barentshavet, en om Arbeiderpartiet.

Dette var vinkelen vi ønsket å få gjennom

Vinkling Måte å se / fortelle saken på Hva som blir trukket fram som hovedpoeng i tittel og ingress Få journalisten til å fortelle historien fra din vinkel – din historie Vær tydelig i kommunikasjonen – velg ett hovedpoeng Hvilken vinkel journalisten velger er ofte avhengig av hvem som sitter på de beste sitatene. Journalisten kommer til å vinkle saken din. Helt garantert. Og det er slett ikke sikkert vedkommende kommer til å ta det poenget du synes er det beste. Og det er slett ikke sikkert du kjenner igjen det du fortalte til journalisten. Fra du snakker med journalisten, går det kanskje gjennom tre-fire ledd før det går i trykken. Lofoten: Saken gikk fort fra å være jubel i miljøbevegelsen til å snu seg til å si hva og hvem som hadde vunnet, og hvilke områder som ble åpnet.

Pressemelding De fleste pressemeldinger havner i papirkurven Ender ofte som notisstoff Ikke eksklusiv - skaper avstand mellom kilde og journalist Kan være greit for å gjøre andre oppmerksomme på en sak som først har vært eksklusiv. NTB – får mange hundre pressemeldinger pr dag. Det sitter gjerne en person som siler ut alle. Det sier seg selv

Pressemelding Passer best som kommentar til en hendelse. Valgresultat, statsbudsjett, ulykke o.l. Uansett: Må sendes ut raskt etter hendelsen Pressemeldinger som kommer dagen etter en hendelse har nesten aldri noen verdi, med mindre man er sikre på å bringe noe helt nytt inn i saken. De må komme ut kjapt, være poengterte og ha gode sitater. Unntak: Dersom du ønsker minst mulig oppmerksomhet og å styre informasjonen. Dette skjedde i saken mot Rieber, som Naturvernforbundet kjørte. Nesten all informasjon som kom ut i media, kom gjennom tre pressemeldinger fra selskapet. Ellers var døra lukket. De fleste vil likevel ringe selv om det har blitt sendt ut pressemelding, for å få litt andre sitater, og en litt annen sak enn den pressemeldingen ga. NB! Ikke send ut pressemelding for så å være utilgjengelig. Ikke send ut på fredag ettermiddag hvis du vet du skal på hytta uten mobildekning i helga. Gjør deg selv tilgjengelig.

Tenk langsiktig Kvalitet fremfor kvantitet. Mediestrategi Tenk langsiktig Kvalitet fremfor kvantitet. Hvis du ikke får en sak i media første gang, så ta kontakt igjen! Media belønner også ofte de som ringer ofte, ved at man innimellom får på ikke fullt så gode saker, dersom man ringer om de som er gode. Men pass på, ikke bli en ringer for den minste ting. Ikke selg alle kortene

Bygg kontakter i forskjellige medier. Gi dem gode saker! Mediestrategi Bygg kontakter i forskjellige medier. Gi dem gode saker!

Har du mange utspill? Spre dem på flere medier. Mediestrategi Har du mange utspill? Spre dem på flere medier.

Gjør noe! Vi var på Voss for å demonstrere mot utbyggingen av Raundalselva. Sleit litt med å få medier, men da Lars kunne være med på kajakkpadling fikk vi forside + 4 sider inni lokalavisa.

Spesielt i saker som er vanskelig å billedlegge Gjør noe! Spesielt i saker som er vanskelig å billedlegge En lokal sak i Fredrikstad, hvor Naturvernforbundet sammen med lokale politikere dro ned i fjæra for å se på lokal forurensning. Miljøgifter som PFOS, PCB og bly kan utgjøre stor helse- og miljøfare, men er vanskelig å billedlegge. Drar man ned for å vise lokalitetene øker sjansen for mer plass til saken på grunn av fotomuligheter

Fakta og følelser Naturvernforbundet - ofte faktapreget Følelser selger – spesielt fjernsyn

Hvor mange har sett dette bildet Hvor mange har sett dette bildet? Ga veldig mange artikler om hvordan noen kunne vise så mye følelser for at man startet med gasskraft

Begrep som har klart å forene fakta og følelser Eventyrskoger Begrep som har klart å forene fakta og følelser Har også klart å få det inn i lovverket, men sliter litt med gjennomslag i befolkningen.

Hardangermaster En utfordring vi har i mye av det vi arbeider med, er å billedlegge det. Hvordan billedlegge noe som ikke finnes. For eksempel klimaendringer, energieffektivisering, utbygginer. Her har folkeaksjonen mot hardangermaster klart å gjøre dette på en veldig god måte.

Fergefri E39? Naturvernforbundet i Hordaland har laget illustrasjon om hvordan store bruer over fjordene i fylket vil se ut. Godt stoff for lokal- og regionalavisene.

Råd ved henvendelser Alt du sier kan bli brukt 2. Gjør klart premissene for intervjuet 3. Be om mer tid dersom du føler du bør forberede deg 1.Selv om det bare er en innledende samtale, kan alt du sier bli brukt 2. Hva er det journalisten ønsker og i hvilken sammenheng skal det brukes. Er det noen som har sagt noe, som dere skal kommentere? Er du hovedkilde eller trenger de bare en kommentar. Journalister har sjelden problem med å si sammenhengen du skal brukes i. 3. Gjør en avtale og hold den. Bruk tiden til å klargjøre hva du vil ha frem. Skriv ned de viktigste punktene og ha dem med i intervjuet.

Råd ved henvendelser 4. Om du ønsker å få lest opp uttalelsene før de trykkes, må dette avklares spesifikt 5. Vær positiv og imøtekommende Har du et positivt budskap: Vær entusiastisk 4. Test gjerne budskapet på andre om du vil forsikre deg om at det du skal si sitter 5. Også: Negativt budskap – vis medfølelse

Du er ikke forpliktet til å svare på alt Råd ved henvendelser Gjenta hovedpoengene flere ganger, hvert svar er en mulighet til å få frem budskapet Du er ikke forpliktet til å svare på alt Aldri si noe du ikke vil se på trykk, selv om du føler intervjuet er over

Råd ved henvendelser 9. Sjekk at journalisten har riktig navn og tittel osv 10. Aksepter å bli popularisert Du kan rette opp i faktafeil eller feilsiteringer 7. Unngå spekulasjoner, og henvis til andre kilder eller si at du må sjekke saken. Men kan du svare, så ikke send vedkommende videre. Man trenger heller ikke å godta premissene i journalistens spørsmål helt uten videre. Si klart fra dersom du er uenig. 8. Kamera eller båndopptakeren kan fremdeles gå. Dette er ganske sjelden, men om man skulle si noen oppsiktsvekkende eller komme med personkarakteristikker kan det hende det lages sak av det. 9. Tilby deg å sende mer fakta, bilder osv dersom du har

Ta kontakt! SAKEN vil alltid være viktigst Oppsummering Ta kontakt! SAKEN vil alltid være viktigst

Det skader ikke å tenke bilder Gjør noe! Oppsummering Det skader ikke å tenke bilder Gjør noe!

Se flere foredrag her: www.naturvernforbundet.no/skolen

Bli medlem - gjør en forskjell Send SMS NATUR til 2077