Folkehelse og breddeidrettens regionale kompetanseknutepunkt i Sør-Østerdal 8.6.2010.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Informasjon om plan for SAMARBEID SKOLE – NÆRINGSLIV i Askøy kommune
Advertisements

Markedsføring, rekruttering og lojalitet
Klubbutvikling NBBF Torunn Ytrehus 2012.
Inge Andersen Idrettens organisering og viktigste oppgaver.
Aajege Samisk språk- og kompetansesenter på Røros
”Et felles løft for breddeidretten i Stavanger”
SIO- Folkehelse.
10. oktober Fylkeskontakter 2008 Livet går opp og ned - snakk om det! 2009 I takt med deg selv. - Mestring i livets overgangsfaser 2010 Arbeid.
SLT i Sandnes Orientering om bakgrunn, formål, organisering og tiltak
Først vil jeg takke for at Arbeidstilsynet er invitert hit til å holde innlegg om hvordan vi jobber med på å sette fokus på helsefremmende arbeidsplasser.
GÁIVUONA SUOHKAN – KÅFJORD KOMMUNE
Vi har alle rett til en aktiv fritid!
HEDMARKSIDRETTENS KOMPETANSEFOND Bakgrunn.  Hedmark Idrettskrets solgte i 2010 Idrettens Hus i Ajerhagan.  Styret ønsker å tilbakeføre rentemidler av.
Vitensentre i Norge.
GFU Holmsbu 2.-3.februar 2012 HH Strategiplan HiOA - fra GFU.
Oppland Idrettskrets Harpefoss
Musikkens studieforbund Fredag 29. oktober 2010 Anja Rynning Veum, Utviklingssjef NIF.
Idrettspolitisk dokument
Pause INFORMASJON FRA ADMINISTRASJONEN Rica Hotel Hamar 17. sept 2011.
Rogaland idrettskrets. Rogaland idrettskrets: NIF representant i Rogaland Fylkets tverrfaglige og idrettspolitiske organ.
Kommunedelplan oppvekst – mot 2020
Campus Elverum Avdeling for folkehelsefag. Campus Elverum – avdeling for folkehelsefag Campus Elverum - presentasjon på høgskolestyremøtet Ca.
Levanger kommune enhet Kommunedelplan oppvekst Visjon: Livskvalitet og vekst Kommunedelplan, oppvekst 1.
FARGERIK FOTBALL I ULLENSAKER KOMMUNE
St.meld. 25 (2005 – 2006) Mestring, muligheter og mening «De fleste undersøkelser peker på dagligliv, måltider, aktivitet, sosiale og kulturelle forhold.
Kompetanseutvikling om universell utforming regionalt og lokalt i fylker og kommuner Plan for statlig samarbeid om utarbeidelse av program for arbeidet.
Fysisk aktivitet, folkehelse og samhandling
INKLUDERING i NORSK IDRETT
Folkehelse, idrett og friluftsliv Handlingsplan for Troms 2008 – 2013
Regionalplan for folkehelse 2013 – 2017 Inghild Vanglo Leder politisk styringsgruppe Rogaland fylkeskommune.
Den norske idrettsmodellen
Stolt og unik Liv Overaae KS nfu konferanse 4. november 2008
Folkehelsearbeid i Lier kommune
Skolebesøk Presentasjon for HFs studieråd 31. mars 2011.
Idrettsglede for alle – en åpen og inkluderende idrett
STRATEGIPLAN LILLEHAMMER-SKOLENE
Gjennomføring i videregående opplæring – kort om status og utfordringer i Hamar kommune Paal Morken Andersen Avdelingssjef videregående opplæring Hedmark.
Forebygge sammen i Namdalen Overskrift Arial 28 Sett inn tekst og dato her.
Myndiggjorte medarbeidere – mer aktiv omsorg
Psykologer i kommunene
Forfatter: Aarsand, Sverre Åpen hall – tar ”løkka” tilbake til idrettshallen (T) Folkehelsekonferansen 2013.
Karine Haven og Ragnhild Dale Ringen, Fysioterapeuter Mandal Kommune
Organisasjons-struktur
Et samarbeidsprosjekt mellom: Norges Basketballforbund Norges Svømmeforbund Norges Rugbyforbund.
Bjørnar og Kjerstin.  Jobbet med helsesøstersaken i 15 år!  Hatt ulike innspill - stykkprisfinansiering  Ulike kartlegginger - hvor mange minutter.
Strategisk dokument for åra 2008 – 2012 Kva er viktig for idretten i Bømlo? Ein open og inkluderande idrett.
Fagsamling Prosjekt barn og unge i Hedmark
Norges idrettsforbund
VEDLEGG 1 til Virksomhetsplan for Hobøl IL - Handlingsplan årsmøteperioden 2015 Organisasjon og ledelse. Delmål: Gjøre organisasjon og aktivitetene synlig.
Kva er vår oppgåve i Bømlo?
Fylkesstrategi for lesing. Familien Politisk nivå og kommuneadministrasjon Skole Lærer Rektor Skolesjef Barnehage Førskolelærer Styrer Helsetjenesten.
Idrettsrådets ansvar og rolle
Anita R Kivijervi, Barn og ungetjenesten/ Habilitering
Velkommen til oppstartmøte Klubbutviklingsprosess A3.
”Selvhjelp og Vilje” – veien til mer helse av Irene Sørensen Konferansen i Lyngen
FORSLAG TIL VERDIGRUNNLAG IL HOLEVÆRINGEN (utdrag av versjon 3 med innspill fra undergruppene) ÅRSMØTE ILH SVENDSRUD 01 MAR 10.
Oslostudentenes Idrettsklubb Langtidsplan Vedtatt første gang årsmøtet 8.mars 2007.
Forebygge sammen i Namdalen Overskrift Arial 28 Sett inn tekst og dato her.
FRILUFTSLIV FRA Naturopplevelser for livet.
Oppsartsmøte Byåsen IL. ALLSIDIG TRENING, HVA ER DET? Finnes ingen regler Treningen i seg selv er lite forutsigbar Må være motiverende og utfordrende.
Frisklivssentral – samling Molde Fjordstuer
Økt læringstrykk gjennom praksisnærhet, fleksibilitet og kvalitet Team BA idrett.
Prosjekt ”Pårørende en ressurs”
Hvordan står det til med…
Klubbutvikling 3. SAMLING (KVINNEPROSJEKTET).
Nord-Trøndelag fylkeskommune – hva har vi gjort siden sist?
Idrettspolitisk manifest for Trøndelag
RULLERING HOVEDPLAN FOR FYSISK AKTIVITET, IDRETT OG FRILUFTSLIV
Idrettsservice Aktivitetsavdelingen
Spørrebibliotek Hvordan står det til med…
Utskrift av presentasjonen:

Folkehelse og breddeidrettens regionale kompetanseknutepunkt i Sør-Østerdal 8.6.2010

Prosjektleder – Dag André Nilsen Hedmarking BA i idrettsvitenskap med fordypning i fysisk aktivitet og helse Helsefremmende og forebyggende fysisk aktivitet Tilrettelegging og markedsføring av helsetiltak Master i idrettspsykologi med fordypning i motivasjon Arbeidserfaring fra forsvaret Arbeidserfaring fra administrasjonen på Stortinget Etablert firma, Kompetansesenter for Idrettspsykologi Dag André Nilsen

Prosjektets bakgrunn og forankring NIF – ”En åpen og inkluderende idrett” Gi flere barn, unge og voksne et bedre tilbud Prioritere grupper som ikke finner seg godt nok til rette i idrettslagene Vise respekt for menneskeverdet og sikre like muligheter for vekst og utvikling Øke det frivillige engasjementet og den lokale verdiskapningen Samfunnsbidrag: Å skape gode oppvekstvilkår for barn og ungdom, og bedre helse og livskvaliteten gjennom fysisk aktivitet for alle aldersgrupper Etablering av regionale kompetanseknutepunkt Idrettens kompetansesenter innlandet (IKI), etablert i Lillehammer som et 3-årig samarbeidsprosjekt I tillegg skal det etableres kompetanseknutepunkt flere steder i Hedmark og Oppland Dag André Nilsen

Prosjektets bakgrunn og forankring Etablering av ”Folkehelse og breddeidrettens regionale kompetanseknutepunkt – Sør-Østerdal” Har tilsatt en koordinatorstilling knyttet til Høgskolen i Hedmark (avdelingen Helse og Idrett (HI)) Koordinatorstilling for de 5 kommunene i Sør-Østerdal i tillegg til Våler Utnytte HI sin kompetanse innenfor helse og idrett og knytte dette til lag, foreninger og skoler i regionen Være bindeleddet mellom NIF (IKI), kommunene, fylkeskommunen, idrettsrådene, forsvaret, frivillige organisasjoner m.m. 3-årig prosjekt Prosjektperiode 31.12.2009 – 31.12.2012 Prosjekteiere er ressursgivere til prosjektet NIF, Elverum kommune, Regionrådet for Sør-Østerdal og Høgskolen i Hedmark Prosjektansvarlig er Høgskolen i Hedmark Dag André Nilsen

Styringsgruppa for prosjektet HH/HI v. Thorsteinn Sigurjonsson Elverum kommune v. Rolf Storsveen IKI v. Torstein Ingvaldsen Regionrådet for Sør-Østerdal: Sigmund Vestad (ordfører i Stor-Elvdal), politisk repr. Roar Vingelsgård (Trysil), faglig repr. Idrettsrådsrepresentant for Sør-Østerdal: Leif Lorentsen Hedmark Idrettskrets v. Bjørn Kristiansen Dag André Nilsen

Arbeidsområder iht prosjektsøknad Utvikle samarbeidet mellom kompetansebedrifter i regionen med fokus på breddeidrett og folkehelse Igangsette og motivere for tiltak som fremmer breddeidrett- og folkehelseprofilen Utarbeide modeller og samarbeid av idrettsaktivitet på breddenivå og i et folkehelseperspektiv, modeller som også kan leve etter prosjektperioden Klubb-, leder- og trenerutvikling Idrett i skolen. Utnytte kompetansen i idrettsfaglige miljøer og bringe dette ut til lag og foreninger i regionen. Forebyggende arbeid for å redusere frafallet av elever på de videregående skolene Koordinering av Høgskolens studenter ute i praksisfeltet Kompetanseoverføring ute i idrettslagene og idrettsrådene i regionen Dag André Nilsen

Status Gjennomført en rekke møter med fagpersoner i regionen og andre potensielle samarbeidspartnere Bli kjent med regionen og treffe samarbeidsparter Innblikk i kommunenes arbeid og kartlegge nå- situasjonen Temaet har skapt engasjement og møtene har vært lærerike for PL Regionen preges av frivillighet og mange ildsjeler, men… lite samarbeid og kommunikasjon på tvers av kommunegrenser vanskelig å få oversikt over alle tilbud i regionen og hvilke personer som sitter i ulike verv og posisjoner Dag André Nilsen

Prosjektmodell 1.Samarbeid og kommunikasjon 2.Barnehage og skole 3.Idrett og fysisk aktivitet 4. Andre folkehelsetiltak 5.Praksis og utveksling 6. Kartlegging, oppfølging og evaluering Kategorisert prosjektet i ulike satsningsområder Dag André Nilsen

1. Samarbeid og kommunikasjon Delprosjekt 1.1 Internt kompetansenettverk: Faggrupper med utgangspunkt i de ulike satsningsområdene Kommunene er representert i faggruppe 1, 2 ,3 og 4 Faggruppe 5 og 6 blir interne grupper på Høgskolen i Hedmark PL blir bindeleddet mellom faggruppene Delprosjekt 1.2 Ekstern kommunikasjon: Internettportal Informasjon om prosjektet, både sentralt og ute i de respektive kommunene Foto og video fra ulike arrangementer Kurskalender og aktivitetskalender Oversikt over hvilke type lag og foreninger som finnes i de ulike kommunene Dag André Nilsen

2. Barnehage og skole Erfaringer Bra aktivitetstilbud for barn og unge i regionen Alder en faktor av betydning Høyere aktivitetsnivå for trinnene 1-10 enn den videregående skolen I henhold til nasjonale studier på området (Helsedirektoratet, 2008) Behov for kompetanseheving hos lærere i kroppsøvingsfaget - Regionale forskjeller Noe ulikt aktivitetstilbud Lite samarbeid mellom skoler og kommuner Ulik bakgrunn fra de ulike barneskolene Forskjellig grunnlag for karaktersetting i ungdomsskolen Dag André Nilsen

2. Barnehage og skole Delprosjekt 2.1 Utarbeide felles retningslinjer for basisferdigheter i grunnskolen (1-7 kl.) og ungdomsskolen (8-10 kl.) Kontrollere de mål som settes for kroppsøvingsfaget og tilrettelegge kurs Åpner for å gi en tilbakemelding på elevens funksjonsevne Skape et felles grunnlag for basisferdigheter gjennom mestring av oppgaver og utvikling av ferdigheter Delprosjekt 2.2 Basisdag for skolene i regionen (7. klassinger) En regional utgave av ”Utfordringen!” Kan koordineres med fysisk aktivitet i skolen og idretten generelt Dag André Nilsen

3. Idrett og fysisk aktivitet Erfaringer Mange anlegg og mye aktivitet i nærmiljøene En utfordring å få flere til å delta, og spesielt den gruppen som i liten eller ingen grad deltar på noen tilbud Alder en faktor av betydning Bra i alderen 6-12 år, et stort potensialet i alderen 13-19 år Ildsjelene er avgjørende for å drifte de ulike aktivitetene Et behov for å øke kompetansen på flere områder Økonomi og administrasjon Ernæring og kosthold Idrettens visjon – ”En åpen og inkluderende idrett” Definere idrettsrådenes rolle, samt presisere samarbeidet mellom idrettsråd og kommune Dag André Nilsen

3. Idrett og fysisk aktivitet Anbefalinger Kartlegge utviklingsområder og tilrettelegge kurs Finne en løsning på hvordan idrettslagene kan frigjøre administrative ressurser Finne en løsning på hvordan man kan rekruttere og engasjere nye idrettsledere ”Fremtidens ledere” Samarbeid mellom NIF, HIHM, kommunene og lokale idrettslag Fremtidens trenerutdanning i regi av NIF - Trenerløypa Aldersgruppene 16-35 og 35+ Kurs med fokus på idrettslig og administrativ kompetanse Studiepoeng 1.PL som en koordinerende part 1.Spesifikke kurs kan gjennomføres opp mot den enkelte kommune, samtidig som at det bør gjennomføres kurs/fagkvelder på regionsnivå 2.Kan gjennomføres sammen med arrangementsgjennomføring Dag André Nilsen

4. Andre folkehelsetiltak Erfaringer Flere lokale aktivitets- og treningsgrupper Mange i alderen 16-25 år faller ut av skole og jobb Knyttes mot NAV i en tidlig alder Mange voksne med livsstilssykdommer eller slitasjeskader Dag André Nilsen

4. Andre folkehelsetiltak Anbefalinger Opparbeider gode rutiner for grønn resept Etablere et regionalt kompetansesenter i regionen – Terningen Arena Egen lab med fokus på folkehelse God kompetanse innenfor fysisk aktivitet og psykisk helsearbeid Kort vei til NAV og hjelpemiddelsentralen Etablere tilbud i kommunene – egne frisklivssentraler Kartlegge nåværende FYSAK- tilbud Støtte opp de tilbudene som allerede finnes med kurs og lignende Knytte FYSAK- tilbud opp mot lokale frisklivssentraler Allmennlegene må motivres til å legge vekt på ikke-medikamentell behandling Under evalueringen av grønn resept i 2005 svarte mange leger at de var positive til tiltaket, men at de manglet steder å henvise pasientene Dag André Nilsen

5. Praksis og utveksling Erfaringer Regionen ønsker et tettere samarbeid med Høgskolen i Hedmark Opparbeide kompetanse Kurs og praksis Anbefalinger Utarbeide gode praksisordninger Finne og etablere steder for praksis i kommunene Løse problemer knyttet opp mot geografisk omfang og transport Kan tidligst settes i kraft ved studieåret 2011/2012 Dag André Nilsen

6. Kartlegging, oppfølging og evaluering Viktig å kartlegge nå- situasjonen for å sette i gang riktige og treffende tiltak, samt å måle effekten av konkrete tiltak Delprosjekt 6.1 Spørreundersøkelse, ”Fysisk aktivitet og Helse i Sør- Østerdal” Utgangspunkt i tidligere landsomfattende studie for 9- og 15- åringer, men med prosjektrettede tilpasninger Samarbeid mellom PL, fagpersoner ved HIHM og skolene i regionen 4 (6) studenter ved bachelor folkehelse Anbefaling Testlab med folkehelseprofil på Terningen Arena Teste fysisk form Dag André Nilsen

Sør-Østerdal - en region i bevegelse Dag André Nilsen