Vivi Sævik, journalist i PD

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvordan få Diabetesforbundet frem i nye og gamle medier?
Advertisements

Mye som før virket OK er i dag uakseptabelt
Markedsføring, rekruttering og lojalitet
HVA ER ?.
I.
Kommunalt omdømme – beslutningstaker Nordmøre (ORKíde) November 2010.
Logg inn med ditt brukernavn og passord. Glemt passord?
RAFT Prosjekt hørsel Leif Foss, NAV Lerkendal Marianne Simensen, NAV Sør-Trøndelag.
Sosiale medier og eDemokrati Førsteamanuensis Øystein Sæbø Informasjonsystemer UiA.
HVA ER ?.
Hvordan oppnå GOD kommunikasjon med dine målgrupper?
Foreldremøte om videregående skole
Bruk mediene - hvis ikke, vil mediene bruke deg Medieseminar Aurland 20. april Audun Tjomsland.
Organisasjoner for en grønnere fremtid !
Deltasenteret Foto: Einar M. Aslaksen
Larvik bibliotek Foredrag om sosiale medier Kl – Seniornett Larvik Sliperiet: Datakafé Kl – Minikurs: facebook Kl –
Sosiale medier - utfordringer for tillitsvalgte. Facebook større enn VG.
Naturvernskolen: Tema på foredrag: Medietrening Tid: 1 time For mer info om foredraget kontakt: Martin Ødegaard Andre relevante foredrag.
KOMMUNIKASJONS- STRATEGI
1 Web og sosiale medier Kvinne på Topp 22. September 2008 Sørmarka.
Surfing sosial media - Bilkjøring Her lærer vi hvordan du kan bruke Sosiale medier til å se på et bestemt tema - Bilkjøring Vi skal se på Twitter, Facebook,
Synlighet - Bruk av web og sosiale medier
Dyreparken på 300 sekunder.
Sosiale nettverk Hvilke kjennetegn har de?
Velg sjøveien - medieomtale og annonsering Informasjonssjef Anne Kristin Hjukse Oslo Havn KF.
Det gode Det rette Det rettferdige
Åpenhetstinget 2010 Per Anders Johansen, Aftenposten politiske redaksjon Oslo 28. sept 2010.
Hvordan jobber en redaksjon, hva tenker en journalist?
Ambulant Forskning / brukerperspektiv
Startkurs rådgivere 30 min. om Karrieresenter Telemark:
Den store ID-quizen Hvem er du? - Ta testen nå!.
Arbeidsgivers losteam Arbeid og psykisk helse
NATUR, KOMPETANSE OG EN STADIG SØKEN. Ungdomsprosjektet.
Hva hører du når du lytter? Hvem blir du når du svarer?
Mediehåndtering Kurs for ungdommens bystyre 21. januar 2011.
1 Ragnhild Indreeide 15. februar 2011 Departementets informasjonsarbeid.
Karrieresenteret ved Universitetet i Agder
Redaktørundersøkelsen 2008 Knut Petter Rønne Redaktør, Ukebrevet Mandag Morgen.
Kjønnstest av Trønder-Avisa 2 år etter…. Trønder-Avisa sine mål 1. Begge kjønn skal i spaltene være representert med minst 40 % 2. Det skal være kvinnelige.
NKIs erfaring med Læringspartnere
? Hva er.
Hva er ?. Facebook er et av de mest kjente sosiale medier eller nettsamfunn. Det er en gruppe mennesker som ved hjelp av data (internett) kommuniserer.
Markedsføring og pressearbeid Modul 4 Praktisk pressearbeid Få saken på trykk! 1 Studentliv - Kurs i Markedsføring og pressearbeid- Modul 4.
Drammensskolen ønsker foresatte velkommen inn i FRONTER
MED KLUBBEN I SENTRUM SOSIALE MEDIER. Hva er sosiale medier Sosiale medier Betegnelse på alle nettsteder der brukerne selv skaper innholdet Blandt de.
I Sykepleien nummer 11, 2012, bestemte vi å ta opp sosiale medier som tema.
Undersøkelse om Top Temps markedsposisjon 2008 Gjennomført for: Top Temp Gjennomført av: Synovate Februar 2008.
Kommunikasjonsarbeid - bakgrunn og fakta. Eksempel på samarbeid lokal og sentralt.
Kvinne på Topp 2008 Samling 2 Sørmarka september 2008.
Lokalpolitikere i sosiale medier. Dagens nettbruker Den aktive nettbrukeren Vi er alle produsenter Kommunikasjon fremfor monolog.
MediaLT fagseminar 21 november IKT og universell utforming – måleindikatorer og status Rudolph Brynn Seniorrådgiver Nasjonalt dokumentasjonssenter.
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
Roller og synsvinkler Bente Erlien
Høgskolen i Oslo Bruk av blogg og wiki i arbeid med bokbaser – et komparativt studium Vibeke Bjarnø (IKT) og Eva Michaelsen (norsk) Avdeling for lærerutdanning.
Sosiale medier og kriseinformasjon. «.. en teknologisk nyvinning som har potensial til å endre våre arbeidsvaner. Deltakelse i sosiale nettverk, samarbeid.
Krisekommunikasjon i Mattilsynet
Digital postkasse: Få med innbyggerne! Felles innbyggerrettet kommunikasjon fra offentlige avsendere Februar 2015.
KOMMUNIKASJON MED SPILLERE OG MEDIA. PÅ BANEN…OG UTENFOR BANEN AKTØRER Spillere, lagledelse, publikum, media DOMMEREN Ærlig, blid, tydelig, seg selv,
Presseskrivet. presseskrivet Til hvem Når sende Innhold Oppfølging.
Mellom skremsler og beroligelse Kommunikasjon med publikum om fugleinfluensa Gunhild Wøien Kommunikasjonsdirektør Folkehelseinstituttet
Digitale medier. Wikipedia: Former for elektronisk kommunikasjon gjort tilgjengelig gjennom datateknologi. Mobiltelefon, cd, digital video, digital-tv,
Hvordan skrive egne dilemma
Framtid - Samspill - Skaperglede
Informasjonssikkerhet i hverdagen
Nyansattdag Modum Kommunikasjonsrådgiver Eivind Kopland
Dilemmatrening Difis opplæringsmateriell informasjonssikkerhet.
Dilemmatrening Difis opplæringsmateriell informasjonssikkerhet.
NRK Dagsrevyen 12. august 2013 Masteroppgave fra NHH av Kristina Kjetland Skarsgaard (t.v.) og Mari Sakkestad.
Informasjonssikkerhet i hverdagen
Formidling fra BIOTOUR BIOTOUR referansegruppemøte 28. september 2017
Utskrift av presentasjonen:

Vivi Sævik, journalist i PD 2010

”Min tilnærming til og erfaring med sosiale medier”

Jeg er så heldig at jeg har fått en offentlig stemme i Telemark

Porsgrunn kommune – info - 1995 Full City-aksjonen i Telemark 2009 Min bakgrunn: Porsgrunns Dagblad 1975 NRK Telemark radio-TV 1982 Porsgrunn kommune – info - 1995 Full City-aksjonen i Telemark 2009 Porsgrunns Dagblad 2010

Det er mange grunnstøtinger i livet, Ett av mine mottoer: Det er mange grunnstøtinger i livet, men til nå har jeg ikke dødd av noen av dem

Jeg har opplevd 4 store kampsaker i mitt yrkesliv. Som har kostet blod, svette og tårer

”En radioreporter skal ikke lage TV.” Problemstillingen dukket opp i mitt yrkesliv i NRK i 1984

2. ”En programleder i radio skal ikke styre teknikken selv.” Aktuell kampsak i NRK i 1990. Selvkjør ble innført på distriktskontorene i NRK NRK Telemark var først ute

3. ”Internett er en flopp.” Startet kampen for internett som informasjonsverktøy i 1995 Den første webportalen til Porsgrunn kommune ble lansert i 1996

4. ”Sosiale medier er ikke noe vi skal drive med – det er bare tull.” – Farlig for enkeltpersoner, offentlig sektor og bedrifter? Vivi – Blogging fra 2006 Vivi - Facebook fra 2006 Vivi - Twitter fra 2008

Hvordan får vi kompetanse innen sosiale medier: Ved å prøve og feile Sosiale medier er fulle av etiske dilemmaer som man må erfare selv

Svar: de ansatte utforsker mediene på egen hånd Hva skjer når en virksomhets/bedrifts ledere ikke vil sette sosiale medier på agendaen? Svar: de ansatte utforsker mediene på egen hånd

SMS, Facebook, Blogg-debatt Vi ble en maktfaktor av stor betydning Aksjonen for Wrightegaarden som konsertsted i Langesund ble et prøveeksperiment i bruk av sosiale medier som aksjonsform i 2007. Jeg var aksjonsleder: SMS, Facebook, Blogg-debatt Vi ble en maktfaktor av stor betydning

Aksjonen for å bevare Wrightegaarden som konsertsted

IUA Telemark Vivi Sævik var kommunikasjonsansvarlig Full City – havariet Langesund 31. Juli 2009 www.fullcity.no IUA Telemark Vivi Sævik var kommunikasjonsansvarlig

Offensiv informasjonsstrategi og aktive virkemidler Intervjuer - reportasjer Pressemeldinger Pressekonferanser Interninformasjon Informasjonsmøter Foredrag E-post SMS Internett www.fullcity.no Facebook-gruppe: "Full City"-aksjonen IUA Telemark Twitter – @iuatelemark Nettmøte på Varden.no Kronikker – Blogg

Bruk av sosiale medier ble en naturlig del av informasjonsstrategien 7 dager i uka Bare gode erfaringer Fabelaktig gode tilbakemeldinger som kunne brukes i informasjonen

Direktoratet for Forvaltning og IKT, (DIFI), skriver i Veileder for sosiale medier i september 2010: ”Et godt eksempel på god bruk av sosiale medier i en beredskapsaksjon: Full City-katastrofen i Telemark.”

”Sosiale medier var for IUA Telemark et nyttig supplement til tradisjonell krisekommunikasjon.” (Kilde: DIFI 2010)

Studenters masteroppgaver sier: ” Full City-aksjonen i Telemark fulgte lærebøkenes teorier om kommunikasjon under kriser . Bruk av sosiale medier var unik i en norsk, offentlig aksjon.”

Fordeler med sosiale medier: Egenprofilering, markedsføring, merkevarebygging Økt åpenhet i forvaltning og næringsliv Samhandling og samfunnskontakt

Fordeler med sosiale medier forts…: Nå de ulike målgruppene Styre sin egen informasjon Tips om aktuelle saker Deling av informasjon Samhørighet Sosialt fellesskap

Fordelen med å være aktiv på sosiale medier selv: Hvis ikke din virksomhet eller bedrift kommuniserer en hendelse på de sosiale mediene, så er det andre som overtar rapporteringen om hendelsen direkte med SMS, video, blogg, ytringer

Tillit mellom arbeidsgiver og kommunikasjonsmedarbeider Forutsetninger for å gå ut i det sosiale medieliv på vegne av en arbeidsgiver: Tillit mellom arbeidsgiver og kommunikasjonsmedarbeider (som i Full City-aksjonen)

Romslighet for å få prøve og feile Interne diskusjoner om dilemmaer Utforming av Veileder for sosiale medier på den enkelte arbeidsplass

Det gode liv i Langesund sommeren 2010 – Her kommuniserer vi via skravling, SMS og iPhone til Facebook og Twitter