Verktøy for Sosiale medier i kundesenteret

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
vi presenterer SLIDEPLAYER.NO
Advertisements

Blogg En blogg kan sammenlignes med en nettbasert dagbok. Her kan du publisere tekst, bilder, videoer. Leserne kan kommentere det du har skrevet i din.
TELEMARK FYLKESKOMMUNE Samtale om ny web / nye muligheter Åpen og involverende.
Nedlasting av apper på Apple
Markedsføring, rekruttering og lojalitet
HVA ER ?.
Plan for markedssatsing: <sett inn navn på markedssatsing>
Kontoinnstillinger Slik kommer du til «Kontoinnstillinger»:
Brukertesting •Lærefil fra •© 2004 Nina Furu.
HVA ER ?.
Hvordan lager du en konto?
Hvordan oppnå GOD kommunikasjon med dine målgrupper?
Den digitale hverdag Diskusjonsspørsmål
Slik kommer du til «Personverninnstillinger»: Logg inn på Facebook.
Intranett: Hvordan komme i gang
Hvordan intervjue en forsker?
9/19/11 Webbdagarna 2011 | Betala med mobilen | Copyright 2011 PayEx Betaling 2.0 -Er betalingsløsningene så viktige ?
Slik kommer du til «Personverninnstillinger»: Logg inn på Facebook.
IKT ressurser for e-læring NVU-konferansen 2005 Olav Skundberg HiST, AITeL
Sosiale medier Digitalt temakurs Innhold: Datasikkerhet og nettvett, generell bruk av PC og sosiale medier.
Larvik bibliotek Foredrag om sosiale medier Kl – Seniornett Larvik Sliperiet: Datakafé Kl – Minikurs: facebook Kl –
KAFFEKURS Tips til behandling av e-post Mars, 2014 Mars 2014.
Salgsteknikker & Sosial media
Hvordan utvikle og gjøre kandidater og parti kjent? - å drive kampanje.
Introduksjon til Internett
Velg sjøveien - medieomtale og annonsering Informasjonssjef Anne Kristin Hjukse Oslo Havn KF.
Workshop 8. februar 2013 Nye nettsider Maria og Martin.
LederAkademiet bygger fremtidens bedrift. Hvordan vil fremtidens bedrift se ut ? Er det noen signaler i horisonten ?
Ideutvikling - Problemdefinisjonen. Hva gjør de erfarne problemløserne? •Samler og analyserer informasjon og data •Snakker med mennesker som kjenner problemet.
- der du vokser som menneske Internasjonal engelsk - tilbys i Vg2 og Vg3 Samfunnsfaglig engelsk * Engelsk litteratur og kultur * * Bygger på faget internasjonal.
D ATASIKKERHET For foreldre med barn og unge som bruker datamaskin og internett - Hvilke trusler står vi ovenfor, og hvordan kan vi avverge disse?
Hva er blogg? Blogg, eller weblogg (vevlogg), er en internettside der en eller flere personer legger ut informasjon som andre kan kommentere Ofte brukt.
Step-by-step demonstrasjon av Refleks systemet!. - Kunder - Medlemmer - Ansatte - Abonnenter - Brukere - etc.. Refleks Løsning 1.Utvikle2.Respons 3.Gjennomføring4.Rapportering.
Acebook som strategisk verktøy Andreas Engen Willersrud, KSA Redaksjonsrådet UiT
Muntlige presentasjoner
+ Wiki i klassen Tonje Hilde Giæver og Louise Mifsud TOS IKT1.
Kommunikasjon Ordet stammer fra det latinske ordet communicare som betyr å gjøre felles/ gjøre sammen Nettsider = enveiskommunikasjon Sosiale medier =
Avdeling for sosionomutdanning
? Hva er.
Hva er ?. Facebook er et av de mest kjente sosiale medier eller nettsamfunn. Det er en gruppe mennesker som ved hjelp av data (internett) kommuniserer.
I Sykepleien nummer 11, 2012, bestemte vi å ta opp sosiale medier som tema.
 Sosiale Medier Sosiale Medier komiteen Rotary Møte 12. Oktober 2011.
Avdelings ingeniør ved HiB (AHS)
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
SOSIALE MEDIA OG WEB Norges bryteforbund Inger Wold.
Sosiale Medier SOSIALE MEDIER ER FREMTIDENS MARKEDSKANAL OG BRUKEN HAR EKSPLODERT DE SISTE ÅRENE VI GJØR DEG SYNLIG I MENGDEN.
Workshop Wiki/ Blogg Wiki. Hva er en wiki? wiki betyr fort, rask, hurtig, hastig (Hawaii) et personlig publiseringsverktøy gratis, åpent for.
Prosjektsamarbeid eDialog24 og Telehuset. Telenor Telehuset AS 100% eid av Telenor i eget AS Mer enn 10 års erfaring i markedet Markedsleder på SMB og.
The tastiest bookmarks on the web. Delicious er en bokmerke side hvor du kan lagre dele og finne bokmerker på nett. Du kan også se de mest populære bokmerkene.
11. Balancing technology with people’s needs Bruk av teknologi.
Mediene er den viktigste kanal for å skape debatt og nå ut med budskapet vårt. (eks. Sykepleierforbundets politikk eller Arbeiderpartiets politikk). Hvis.
Misjon Isave skal tilby en “do-it-your-self” løsning til markedsførere for å etablere automatisert dialog mot markedet.
Presseskrivet. presseskrivet Til hvem Når sende Innhold Oppfølging.
1 Kap. 57 – Cloud Computing How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
Informasjon og Internet Kjetil Otter Olsen Underdirektør IT-Drift, USIT.
Arbeiderpartiet.no HUSBESØK PÅ 1 – Valgkamp ansikt til ansikt.
Politisk påvirkning.
23. Spillere For spillere i Postenligaen og 1.div.
Sosiale medier - Hvordan forberede de unge og oss selv til en verden på nettet?
Digitale kommunikasjonsarenaer. Digital kommunikasjon Digital informasjon vil si informasjon som er lagret som tallkoder (0 og 1) Digitale medieplattformer.
Digitale medier. Wikipedia: Former for elektronisk kommunikasjon gjort tilgjengelig gjennom datateknologi. Mobiltelefon, cd, digital video, digital-tv,
Kap. 58 – Collecting Data How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen,
Markedsføring.
RETNINGSLINJER FOR TELIA NORGE I SOSIALE MEDIER OPPDATERT JANUAR 2017
Roede-kurslederen på Facebook
Kap. 65 Internet and Democracy
Tips for bruk av sosiale medier
Kap. 58 – Collecting Data How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Seniornett Norge             Det glemte gullet – ingen har mer kapital og tid enn eldre, og de er på nett. Hvordan kan du utnytte dette til din fordel?
Utskrift av presentasjonen:

Verktøy for Sosiale medier i kundesenteret Kundeservicedagene, Bergen 21.09.2011

Om meg Haakon Smeby Adm dir og utviklingsdirektør i Dolphin Mitt digitale liv: www.facebook.com/haakon.smeby 153 venner Google+ 9 personer i mine kretser, 8 har meg i sine kretser Twitter: @hsmeby 25 followers, following 34 LinkedIn: Haakon Smeby 111 connections Noen facts: Gjennomsnittsbrukeren har 130 venner Nr1: Lady GaGa har 13 mill followers Nr3: Barack Obama Har 9,8 mill followers (En av dem er meg) (Nr 2 er J.Bieber)

Tema: SOSIALE MEDIER Bør min bedrift være der? En modell for sosiale medier Hva kan teknologien hjelpe med? Verktøy for kundeservice

Husk forstørrelsesglasset

Bedriften og sosiale medier Kundeservice Dialog med brukere og kunder Tilgjengelighet Merkevarebygging Omdømmebygging Produktutvikling

Eric Qualman (@equalman) "We don’t have a choice on whether we do social media, the question is how well we do it."

«United breaks guitars» Videoen er sett av 10,8 millioner Sak på CNN Aksjeverdien av United falt 10%, tilsvarer 180 mill $ Dave Carrols musikkariere skjøt fart Taylor Guitar tilbød Dave Carrol 2 nye gitarer og laget en kampanje rundt saken Dave Carrol med band på turne Sender sitt bandutstyr som spesialbagasje Ser hvordan gitaren behandles av stuerne Gitaren ødelegges og han tar kontakt med United sin kundeservice Etter 9 månedes kommunikasjon bestemmer United at flypassasjeren ikke får noen form for kompensasjon Bandet sier de vil lage en video om sin opplevelse og spre den på sosiale medier

Mange ulike brukere og formål Geografi Hele verden har tatt det i bruk, men i ulike former Bruksområde Spenner ekstremt vidt! Nyhetskanal Kommunikasjonsplattform under revolusjon Erstatter e-post? Plassert reklame Påvirkning av samfunnet Også kundeservice da! Sikre dine merkenavn! Kjønn Overvekt av aktive damer på FB blant mine venner Alder Barn, ung, voksen, eldre

Kundeservice og sosiale medier En kommunikasjonsplattform der dine kunder er! Helt sikkert noen! Trolig mange! Er enkelt tilgjengelig for brukeren Mange ulike plattformer (iPhone, iPad, iPod, Nokia mob, TV, PC/mac, +++) Er identifisert (Alltid en utfordring i kundeservice!) Kanskje til og med en foretrukket kanal? I utgangspunktet en åpen kanal, men med mulighet for å sende direktemeldinger, ala sikker chat Vil trolig ikke tilfredsstille sikkerhetskravet til banker ol Slik mekanismer utvikles av selskaper som Dolphin Situasjonen er (for mange) Kundene er der! Bedriften er der på liksom Mange lurer på hva de skal gjøre Hvilke verktøy kan jeg bruke Tips: mange, men få tilpasset kundeservice! Eks: Tweetdeck De fleste: for privatbrukeren eller markedsavdelingen

En modell for sosiale medier i ks Oppdage Evaluere Respondere I SAMSVAR Et saklig svar, som kan være enig eller uenig med innlegget, som ikke inneholder faktafeil, sinne, negative ytringer eller angrep på andre. Du kan si deg enig med innlegget, la det stå eller skrive en positiv kommentar. Vil du respondere? LA STÅ! La innlegget stå ukommentert, ingen respons. NEI DEL SUKSESS! Vil du dele denne historien med andre? JA WEB HENDELSE Oppdage innlegg. Er den positiv eller balansert? JA NEI TROLL el TULLING Er det et angrep på bedriften eller personer, kun ment for å ødelegge? VITS el SPØK Er den sårende, satirisk, eller upassende? FEIL el MISFORSTÅELSE Er det faktafeil i teksten? MISFORNØYD KUNDE Er posten et resultat av en negativ opp-levelse eller dårlig kundebehandling? EVALUERING Skriv et svar dersom det er en aktuell hendelse. NEI NEI NEI NEI JA JA JA MONITORER Ikke svar! Diskuter med leder. FIKS FAKTA Svar med de korrekte fakta. FÅ KUNDEN FORNØYD! Tilby en kompensasjon eller foreslå en rimelig løsning. Når du svarer TRANSPARENS Opplys alltid hvem du er og representerer. KILDEHENVINING Vis til fakta i dine svar med hyper-linker, video, bilder eller andre referanser. BRUK NOK TID! Ikke vær for rask , ta deg tid til å utforme et godt svar! TONE Svar med en tone og sjargong som passer bedriftens kultur og verdier. BRANSJE Hold deg til bedriftens egne web-sider eller relaterte bransjesider. Etter en modell fra «Air Force Web Posting Response Assessment v.2», oversatt og tilpasset norske forhold av Dolphin

Hva kan teknologien hjelpe med OPPDAGE Automatisk overvåkning, noen enkle eksempler Sende nye innlegg til kundebehandler Sende oppdateringer eller nye kommentarer Oppdage tweets Automatiske søk på blogger og nettet Overvåkning av konkurrenter eller media EVALUERE Prioritere, køe og fordele etter skill Klassifisere innlegg (positive, nøytral, negativ) Automatisk tekstanalyse La kundebehandler klassifisere

Hva kan teknologien hjelpe med forts… RESPONDERE Gi kundebehandler mulighet for å svare fra en klient på mange sosiale tjenester Tidligere kommunikasjon (historikk) Autosvar, for eksempel på åpningstider Ha standardiserte svar Veilede kundebehandleren Husk tema man ofte ikke kommenterer Rykter og spekulasjoner Intern bedriftsinfo som kvartalstall, oppkjøp, kommende kampanjer, … Andre selskaper Politikk Direktemeldinger (private) Chat

Hva kan teknologien hjelpe med forts… STATISTIKK Lagring Lagre innlegg (om nødvendig og lovlig) Lagre kategorisering (Vi logger nå følelser i hht Colin Shaw!) Lagre tidsbruk og volum Benchmarking Mot konkurrenter og mellom avdelinger Geografisk statistikk Kundeverdi (estimert) Rapporter og oppfølging Volum, trender, behandlingstid, responstider

Teknologiske utfordringer Mye ligger på Web’en Skaper sikkerhetsmessig utfordringer for noen Fokus på nye skriftlige medier (dvs Chat og sosiale medier) Bedre verktøy for å evaluere og analysere innhold Stiller større krav til lagring og gjenfinning Samme svar i alle kanaler Multisesjon Gi god statistikk der kundebehandleren har mange aktive saker samtidig Brukervennlighet Stiller store krav til brukervennlighet når man skal behandle mange kanaler samtidig Redusere feilsvar

Noen verktøy, konkrete tips Freeware Eller bruke websidene til tjenesten Skytjenester (amerikanske) For CallCenter OIX2, ConversIQ: http://oix2.com/ Alterian SM2: http://www.alterian.com/socialmedia/products/sm2/ Mer generell plattform: monitorering, måling, benchmarking Radian6:  http://www.radian6.com/ Norske For call center Dolphin

Takk for meg! www.facebook.com/haakon.smeby Google+: Haakon Smeby Twitter: @hsmeby LinkedIn: Haakon Smeby Skype: haakon.smeby Ok da, gammeldags e-post også: hs@dolphin.no