ALTERNATIV OG SUPPLERENDE KOMMUNIKASJON

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Å kunne kommunisere om seksualitet
Advertisements

Innflytterkvinners fortellinger om ”De viktige kvinnfolkan”
Nedlasting av apper på Apple
LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
HVA ER ?.
I.
15 Notater og markeringer i teksten
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
– tidlig kommunikasjon
Fra ord til liv Mars 2011.
Kommunikasjon – mennesker med alvorlig til dyp utviklingshemming Alternativ og supplerende kommunikasjon(ASK) utfordringer og muligheter.
Guide til Facebook - sider og arrangementer
Refleksjoner og tanker rundt bruk av C-map i skolen
Noen resultater fra Cerebral parese registeret i Norge
Hvordan lager du en konto?
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Bokanmeldelser..
Ledere for LP 7-skoler Gardermoen Torunn Tinnesand
Hvordan intervjue en forsker?
Sommervikar i Blend.
Last ned apper fra Google Play (Android) Åpne Internett på din enhet og søk deg inn på siden trykk på Play, som du finner på menylinjen.
DaTaTing Hva er internett? •Verdensomspennende nettverk av nettverk. •I likhet med mennesker, kan ikke datamaskiner kommunisere med hverandre gjennom et.
Salgsteknikker & Sosial media
Kommunikasjon og anerkjennende samtaler
Kapittel 28 Norgeskartet
Konfliktforståelse En konflikt eksisterer når 2 eller flere parter i et gjensidig avhengighetsforhold oppfatter at deres handlinger eller hensikter er.
MI – Motiverende intervju som hjelpemiddel ved livsstilsendring
Auditiv skanning bok Kommunikasjonsbok som støtte for å uttrykke seg
Kapittel 30 Fag og rutiner på skolen.

Hvem er Jesus?.
Workshop 8. februar 2013 Nye nettsider Maria og Martin.
- roller og forventinger
- Fast tilbud om brukertester som støtte til smidig – prosessen!
Tale- og debatteknikk av Lars-Henrik Paarup Michelsen
Veiledet lesing Mørkved skole
- Verdsettende ledelse
Muntlige presentasjoner
Hørsel og bevegelse Hvis målet er deltakelse og aktivitet og barnet er
Empiriske metoder Oppgaveanalyse, observasjon
Kommunikasjon Ordet stammer fra det latinske ordet communicare som betyr å gjøre felles/ gjøre sammen Nettsider = enveiskommunikasjon Sosiale medier =
PÅ SAMME LAG for å bedre læringsutbytte for alle
Kapittel 19 Hva er klokka? Vet du hvor mye klokka er? Har du klokke?
Fra ord til liv April 2010.
Skriveprosessen – …fra tanke i hodet til tekst i skriveboka…
”HVA MENER DU?” FORSTÅ OG BLI FORSTÅTT
Funksjoner og Innstillinger i
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
Er uglen smart? Vi har forsket litt og her er svarene.
Litterære virkemidler
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
Kapittel 36 Reza forteller om sin arbeidserfaring.
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
11. Balancing technology with people’s needs Bruk av teknologi.
Digitalt prosjektrom og samarbeidsteknologi Muligheter for meningsskaping og relevans i et «kombinert klasserom» Jorunn Thortveit og Hans Erik Bugge IGIS.
HIS august 2003: Telefonen ringer på kontoret til en på vår prioriterte kontaktliste Jaa Er det forsker NN? Ja God dag mitt navn er Ola Barkved, jeg arbeider.
Hafjellseminaret våren 2012
BARNAS BARNEVERN 2020.
Kapittel 15 På litteraturgruppe
Kapittel 2 oppgave i Kjenner disse personene ansvarsfølelse?
Lesing og lesestrategier
Problemløsning.
Kapittel 13 I begravelse.
Drama som læring Noen tips til aktiviteter. Samvittighetens røster En elev personaliserer personen som har et dilemma, et problem eller etisk utfordring.
Helsesøsterkongressen 2017
Sosial kompetanse og psykisk helse.
Hvordan støtte barn og unge når ALS rammer familien
Denne presentasjonen er ment for barn 9-12 år
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Cognita forenkler den digitale hverdagen og bidrar til mestring for personer med kognitiv svikt og språkvansker.
Utskrift av presentasjonen:

ALTERNATIV OG SUPPLERENDE KOMMUNIKASJON Molde voksenopplæringssenter. Lisbeth S. Sørensen og Randi Gunnerød

Hvem er vi? Lisbeth Schødt Sørensen Randi Gunnerød Molde voksenopplæringssenter Molde voksenopplæringssenter. Lisbeth S. Sørensen og Randi Gunnerød

Det handler om å si det man ønsker å si, til dem man ønsker å si det, på den måten man vil og på det tidspunktet man ønsker. Gayle Porter Molde voksenopplæringssenter. Lisbeth S. Sørensen og Randi Gunnerød

Alle kan kommunisere noe Alle vil kommunisere Alle kan kommunisere noe Kommunikasjon er like viktig som å spise, drikke og røre på seg «Alle mennesker, uavhengig av funksjonshemning, har en grunnleggende rettighet til, gjennom kommunikasjon, å påvirke betingelsene for sin eksistens.» (The National Joint Committee for the Communication Needs of Persons with Severe Disabilities) Molde voksenopplæringssenter. Lisbeth S. Sørensen og Randi Gunnerød

Hva er ASK? Alternativ kommunikasjon: erstatter manglende funksjonell tale Supplerende kommunikasjon: støtter eksisterende tale Kommunikasjon Molde voksenopplæringssenter. Lisbeth S. Sørensen og Randi Gunnerød

ASK Samlingsterm for ulike metoder som brukes for å kompensere for kognitive og/eller kommunikative vansker. Styrke forståelse og uttrykksevne Midlertidig eller permanent Lav- og høyteknologi Bilder, symboler, tegn, hjelpemidler, teknikker, strategier, kroppsspråk osv. ASK er ikke ett hjelpemiddel, men flere komponenter som sammen skal fungere Molde voksenopplæringssenter. Lisbeth S. Sørensen og Randi Gunnerød

Forekomst ca 16.000 personer i alle aldre er uten funksjonell tale på grunn av utviklingsmessige vansker (anslag 2002) I tillegg: Mennesker med afasi Mennesker med CP Mennesker med erverva skader Molde voksenopplæringssenter. Lisbeth S. Sørensen og Randi Gunnerød

KOMMUNIKASJON ER SÅ MANGT Ulike områder: Kunne be om hjelp Kunne formidle ønsker og behov Dialog og felles fokus (snakke om…….) Gi informasjon Omgivelseskontroll. Viktig å kunne påvirke sine omgivelser ………………og kanskje litt underholdning Molde voksenopplæringssenter. Lisbeth S. Sørensen og Randi Gunnerød

Kommunikasjon – «toveis» Kommunikasjon fra den som trenger ASK til samtalepartner OG Kommunikasjon fra samtalepartner til personen som trenger ASK Viktig å sikre at dette er tilstede – ikke kun enveiskommunikasjon Molde voksenopplæringssenter. Lisbeth S. Sørensen og Randi Gunnerød

Samtalepartnere Kommunikasjon kommer ikke av seg selv… De personer som bruker ASK har ofte et stort behov for struktur og personlig støtte for at kommunikasjonen skal lykkes. Kommunikasjonspartnerens ansvar: - vise tillit og tro på, at personen har noe på hjertet - vise respekt - være nærværende og bruke nødvendig tid - være en god rollemodell Molde voksenopplæringssenter. Lisbeth S. Sørensen og Randi Gunnerød

Hvordan skal vi legge til rette for en funksjonell kommunikasjon? Utfordring! Hvordan skal vi legge til rette for en funksjonell kommunikasjon? kommunikasjonen skal i størst mulig grad Være spontan og faktisk kunne påvirke sine omgivelser, fungere i naturlige miljøer / situasjoner og fungere i samspill med omgivelsene INDIVIDUELL TILPASNING!!! VIKTIG Å TA HENSYN TIL MOTORISKE FORUTSETNINGER – SYN – HØRSEL – KOGNITIV FUNGERING (Heldigvis fins mange ideer og tips som det er mulig å ta utgangspunkt i – se ressursliste) Molde voksenopplæringssenter. Lisbeth S. Sørensen og Randi Gunnerød

Eksempel Dame – ca 50 år Fikk afasi for en del år siden Hadde et stort ønske da hun kom til voksenopplæringa – kunne sende og svare på SMS`er Eksempel - videosnutt Molde voksenopplæringssenter. Lisbeth S. Sørensen og Randi Gunnerød

Eksempel Ung dame med autisme Bruker ASK i sin kommunikasjon - kroppsspråk / noen enkelte lyder - Smil / blikk - foto / bilder - tegn og gester Molde voksenopplæringssenter. Lisbeth S. Sørensen og Randi Gunnerød

DAGSPLAN MED SYMBOLER OG BILDER Tar ut bildet av gjeldende aktivitet fra dagsplanen – snakker om det før vi igangsetter det vi skal gjøre….. (felles fokus, konsentrasjon, forberedelse) En oversikt over hva som skal skje ……….. Molde voksenopplæringssenter. Lisbeth S. Sørensen og Randi Gunnerød

Velge en aktivitet ved hjelp av bilder VALGTAVLE – ulike bilder til ulik tid til valg Velge en aktivitet ved hjelp av bilder Molde voksenopplæringssenter. Lisbeth S. Sørensen og Randi Gunnerød

Tematavle / samtaleark Samtaleark om HUSARBEID Molde voksenopplæringssenter. Lisbeth S. Sørensen og Randi Gunnerød

Tematavle / Samtaleark Samtale om hvor skal vi dra på tur Molde voksenopplæringssenter. Lisbeth S. Sørensen og Randi Gunnerød

Tematavle / samtaleark Samtaleark om 17. mai Molde voksenopplæringssenter. Lisbeth S. Sørensen og Randi Gunnerød

Tematavle / samtaleark Molde voksenopplæringssenter. Lisbeth S. Sørensen og Randi Gunnerød Fra boka 1000 ting å tenke på

Eksempel Mann 53 år med alvorlig progredierende sykdom Begynner å få utydelig tale Vet at talen vil forsvinne Har behov for løsninger for ulike behov og situasjoner Molde voksenopplæringssenter. Lisbeth S. Sørensen og Randi Gunnerød

Løsninger NN skal bruke minst mulig energi på å kommunisere rutiner, systemer etc. Rutiner og «taus» kunnskap er tilgjengelig og kjent for alle.   Ja/nei skal brukes og forstås likt hos alle Ja = se på personen som stiller spørsmålet. Nei=se bort NN skal være trygg for at han har mulighet til å gi uttrykk for kroppslig ubehag etc. Mye av hans kommunikasjonsbehov med hjelpeapparatet dreier seg om ytringer knyttet til kropp. Kroppsguide og ja/nei spørsmål Molde voksenopplæringssenter. Lisbeth S. Sørensen og Randi Gunnerød

Skal jeg ta det bort fra ansiktet? 1. Hodet? Hår?   Skal jeg ta det bort fra ansiktet? 1.2. Øyne? Rusk i øynene? Vil du at jeg skal vaska dem? Er det lekkasje fra masken? Klør det? Har du vondt? 1.3. Ører? Hører du dårlig? Voks? Vann? Kløe? Vondt? 1.4. Nesen? Tørr? Tett? Vil du snyte deg? 1.5 Munnen? Fukte munnen? Skylle munnen? Vil du pusse tenner? Smøre leppene? 6. Hodet? Vondt i hodet? Molde voksenopplæringssenter. Lisbeth S. Sørensen og Randi Gunnerød

Forts. løsninger Mulighet til å kommunisere andre ting enn det som er lagt inn i guidene. Øyepeketavle Mulighet til å kommunisere med andre gjennom epost, SMS, Internett Datamaskin med øyestyring (Tobii med Communicator) Molde voksenopplæringssenter. Lisbeth S. Sørensen og Randi Gunnerød

KARTLEGGING - VIKTIG  Det er ikke lett å vite hva andre tenker, hva som er viktig å få sagt osv. Derfor er det veldig viktig å involvere personen det gjelder og nære kommunikasjonspartnere (pårørende, venner evt kollegaer) for å finne ut hva et alternativ – supplerende kommunikasjonssystem skal inneholde Hvordan ta vare på den gode dialogen med den som trenger et kommunikasjonshjelpemiddel? Molde voksenopplæringssenter. Lisbeth S. Sørensen og Randi Gunnerød

Kartlegging - fortsatt Det fins en rekke metoder til utredning av kommunikasjon, som kan benyttes i forskjellig omfang avhengig av typen kommunikasjonsnednettelse og behov Noen eksempler: - Social network - Pragmatisk profil - Gemensam problemløsning - samtalematte www.talkingmats.com (se under nettadresser m.m. – her finner du link til kartleggingsverktøy) Molde voksenopplæringssenter. Lisbeth S. Sørensen og Randi Gunnerød

Kartlegging fortsatt…. Uansett hvilken utredningsmetode som blir benyttet er det viktig å tenke på at dette aldri er en engangsforeteelse. Nye behov vil helt sikkert melde seg, og det vil være nødvendig å endre / justere kommunikasjonssystemet KONTINUERLIG PROSESS! Molde voksenopplæringssenter. Lisbeth S. Sørensen og Randi Gunnerød

HJELPEMIDLER «ASK-gruppa» ved Seksjon for Nevrohabilitering Molde voksenopplæringssenter. Lisbeth S. Sørensen og Randi Gunnerød

Tilgang til å si ja, nei, vet ikke Molde voksenopplæringssenter. Lisbeth S. Sørensen og Randi Gunnerød

Bokstavtavle Molde voksenopplæringssenter. Lisbeth S. Sørensen og Randi Gunnerød

Molde voksenopplæringssenter. Lisbeth S. Sørensen og Randi Gunnerød

Kommunikasjonsbøker Se video fra «Når ordene tryter» (Dart – Gøteborg) Molde voksenopplæringssenter. Lisbeth S. Sørensen og Randi Gunnerød

Tematavler som passer til det enkelte sted Fysioterapeut Sykehus Samtale om ulike tema osv Molde voksenopplæringssenter. Lisbeth S. Sørensen og Randi Gunnerød

Talemaskiner -enkle Vocaflex - Abilia Step by step Abilia Molde voksenopplæringssenter. Lisbeth S. Sørensen og Randi Gunnerød

iPad Det finnes flere apper for kommunikasjon. Grid Player er ett eksempel. Gratis å laste ned grid player (cognita) Molde voksenopplæringssenter. Lisbeth S. Sørensen og Randi Gunnerød

Mer avanserte talehjelpemidler - datamaskiner Roll talk (Abilia) Light writer (abilia) Molde voksenopplæringssenter. Lisbeth S. Sørensen og Randi Gunnerød

RollTalk http://www.youtube.com/watch?v=jx8zvhMWK-4#t=128 Molde voksenopplæringssenter. Lisbeth S. Sørensen og Randi Gunnerød

Ha ei verktøykasse med utstyr for kommunikasjon! Molde voksenopplæringssenter. Lisbeth S. Sørensen og Randi Gunnerød

Verktøykasse - innhold - ja / nei (ark med bilder/symbol eller tekst) Papir og blyant (skrive / tegne) Bokstavtavle Talltavle Noen enkelte aktuelle tematavle (alt etter situasjon) En enkelt kommunikasjonsbok – med de enkleste behovsuttrykk (tørst, sulten, smerte, varm, kald, ring….., må på do, ligger vondt…) nettbrett (eks Ipad), med f.eks tilgang til Grid Player Molde voksenopplæringssenter. Lisbeth S. Sørensen og Randi Gunnerød

Nyttige nettadresser m.m. www.ask-loftet.no meget nyttig nettsted om ASK – gratis materiale til kopiering www.isaac.no meget nyttig nettsted (under lenker kan du finne adresser til mange andre interessante nettsteder) www.statped.no (søk f.eks på alternativ supplerende kommunikasjon) www.talkingmats.com www.naku.no www.erher.no www.dart-gbg.org (spennende svensk nettsted om ASK mm) www.tavs.dk www.vikom.dk www.abilia.no (forhandler av bla. kommunikasjonshjelpemidler) Cognita.no (forhandler av bla kommunikasjonshjelpemidler www.normedia.no trykk på fanen alternativ og supplerende kommunikasjon – skrål ned til Comminicate in print. Her får du mange gratis symboler www.kc-hil.dk Trykk fanen «download» – og her finner du ca 600 gratis symboler ARACAAC samt video i bruk av talking mats. ELLER last ned fra: http://www.tks2.no/ask/?p=2165 www.gratisskole.dk/?mod=minipic (ca 1500 gratis symboler) http://www.tks2.no/ask/?p=4662 lettleste nyheter med symboler (www.klartale.no – uten symboler) Molde voksenopplæringssenter. Lisbeth S. Sørensen og Randi Gunnerød

Når orden tryter – kommunikasjonsbøker ved afasi (kan bestilles via www.dart-gbg.org) Youtube: Hanne snakker med øynene http://www.youtube.com/watch?v=5ZXczUfdLks Språk- og talevansker hos voksne. Bestilles hos www.vox.no Veien videre – lesebok for voksne. Marie-Lisbet Amundsen Jeg finner ikke ordene – kommunikasjonsbok for afasirammede og for fremmedspråklige (fagforlaget) Tusen ting å tenke på. Bestilles på Trøndelag kompetansesenter. (bok med ulike tema – med symboler KARTLEGGING: (dette er kun noen enkelte forslag) Pragmatisk profil http://www.tavsgruppen.dk/download/pragmatiskprofil/ Sosial Networks: en kommunikasjonsoversikt for mennesker med store kommunikasjonsvansker og deres kommunikasjonspartnere . http://www.tks2.no/ask/?page_id=199 Gemensam problemløsning vid alternativ och kompletterande kommunikation (AKK). Dart eller hjelpmedelsinstitutet i Sverige Kartlegging og samtale: www.talkingmats.com Videosnutt: http://www.kc-hil.dk/produkter/sporgekit-med-symboler-oger-brugerinddragelsen.html Et annet tips er: www.you.tube.com Dr. Joan Murphy using Talking Mats Original with Ian IPAD – IPHONE: Nyttige apper til kommunikasjon: Grid Player (gratis), Predictable (koster ca 1000), tegnordboka, tap to talk, textplate. Det fins mange apper å bruke. På www.Frambu.no fins en oversikt over aktuelle apper å bruke innen opplæring / kommunikasjon. Ta kontakt om du ønsker mer informasjon. http://www.moava.org/ ideer og tips – litt av hvert Randi.gunneroed@molde.kommune.no eller lisbeth.sorensen@molde.kommune.no Molde voksenopplæringssenter. Lisbeth S. Sørensen og Randi Gunnerød

Takk for oss  Molde voksenopplæringssenter. Lisbeth S. Sørensen og Randi Gunnerød