Nettbasert undervisning i forskningsetikk

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Etikk i basisutdanningen ved universitetene Rapport fra en undersøkelse gjennomført for Tekna Etisk råd september 2005.
Advertisements

Bruk av nettstøtte i kreftsykepleierutdanningen
Forskning som grunnlag for studiekvalitet Rektor Sigmund Grønmo Nasjonalt seminar – Forskning i utdanningen Bergen 3. april 2008.
UiO – Forskningsadministrativ avdeling – 2007 Tiltaksplan for forebygging av uredelighet i forskningen Prorektor, prof. Haakon Breien Benestad Universitetet.
Nina K. Vøllestad Avdeling for helsefag Institutt for helse og samfunn Det medisinske fakultet TRANSFORMASJON AV VITENSKAPELIGE TENKE -, ARBEIDS- OG VURDERINGSMÅTER.
Etikkutvalg for fagskolen
Om praktisk tilrettelegging av fjernundervisningen Eksempel fra Praktisk Pedagogisk utdanning ved UMB Nasjonalt studieveilederseminar 2007 Hans Erik Lefdal.
En liten høyskole som tenker stort
Biblioteket som det elektroniske forlag: Digitale Utgivelser ved UiO Arne Jakobsson Universitetsbiblioteket i Oslo Bibliotek for medisin og helsefag.
NVU – aktører De som presenteres her er: •HiA •HiB •HiNT •HiST •UiS.
Humaniora og næringsutvikling Dekan Kathrine Skretting Det humanistiske fakultet NTNU.
Samarbeid for suksess - universitetssykehusfunksjonen Universitetsdirektør Gunn-Elin Aa. Bjørneboe.
Medlemsorganisasjonene: Medlemmer per oktober 2010.
Videreutdanning i supported employment Målrettet og systematisk oppfølging til arbeidsgiver og arbeidssøker Videreutdanningen tilbys av Høgskolen i.
ICF i undervisning og forskning.
Pedagogikk og veiledning for bibliotekansatte NFK / Høgskolen i Bodø Merete Hassel, Bodin vgs.
”Vurdering av hjemmesider” ”Vurdering av hjemmesider” en undersøkende oppgave om førsteklassenes hjemmesider. Av Fouzia, Benedicte og Svein.
Tiltaksplan for studiekvalitet: Status og videre utvikling Avdeling for IT Høgskolen i Østfold.
Dobbeltkompetanse i psykologi - hva ønsker vi fra prosjektet?
Innlegg på arbeids- og temamøte Thon Hotel Oslo Airport ved Anders Tveit Innlegget finnes i sin helhet på:
INSTITUTT FOR NATURFORVALTNING Hva kan UMB lære av saken om uredelighet i forskning?
UNIVERSITETET FOR MILJØ- OG BIOVITENSKAP ETIKK VED UMB 1 HVORFOR ER ETIKK VIKTIG VED UMB? På alle våre arbeidsfelter er det lett gjenkjennbare.
Presentasjon av NVH med vekt på strategiske utfordringer Styreseminar 4. september 2008 Lars Moe.
1 Hvor god er dagens norske ph.d. utdanning? Innlegg på Tekna Seminar ”Forskning og utdanning” Torsdag 15. oktober 2009 Prorektor forskning Kari Melby,
Hva er en artikkel?.
Fusjon HiO/HiAk - utfordringer og erfaringer
Kunnskapsdepartementets oppfølging på etikkområdet Ekspedisjonssjef Toril Johansson, Kunnskapsdepartementet.
Faglig informasjonssøking for protokollstudenter (IIC/IID)
Helsebiblioteket.no ”...og bedre skal det bli!” 9. oktober 2006, Grete Strand.
Undervisning i forskningsetikk Mandag 20.november 2006 Hilde W. Nagell sekretariatsleder i NESH.
Målbilde for byggstudiet ved NTNU i 2040
Muligheter og utfordringer for primærhelsetjenesten ved innføring av samhandlingsreformen Guri Rørtveit Professor dr. med. Institutt for samfunnsmedisinske.
Studieopplegget Bakgrunn Innhold Gjennomføring av studiegrupper
Arne Jakobsson. Universitetsbiblioteket i Oslo, Bibliotek for medisin og helsefag Open Access Journals Arne Jakobsson Universitetsbiblioteket i Oslo Bibliotek.
Universitets- og høgskolebibliotekene i kunnskapssamfunnet Randi E. Taxt Bibliotekmøtet på Hamar
Fakultet for humaniora og utdanningsvitenskap. (HiVe)
Rapport fra arbeidsgruppe om Internasjonalisering og studentmobilitet
Fra forskning til forretning Oslo, 13. Mai 2003 Perler for svin eller gråstein til gull Jo Klaveness Professor i farmasi Innhold: Dagens situasjon Viktige.
DRI 1001 Digital forvaltning Introduksjon Arild Jansen 1 DRI 1001 Digital forvaltning Hva skal dere få vite i dag Litt om avdeling for forvaltningsinformatikk.
Hvordan høyne vår kompetanse innen yrkesrettet attføring? Studium i yrkesrettet attføring APS – konferansen 11.April 2005 Aage Støren Tøssebro.
Ot. prp. nr. 58 ( ) om lov om etikk og redelighet i forskning Statssekretær Åge R. Rosnes.
Fyrtårnprosjekt Individuell Plan Kongsvinger og Eidskog Kommune i samarbeid med Sykehuset Innlandet HF Kongsvinger.
Steinar Hafto Myre 23. januar 2007 VALPRAKS PRAKSISORDNINGEN I PRAKSIS En gjennomgang av –Opplegget –Frister –Informasjonskilder.
HIS august 2003: Telefonen ringer på kontoret til en på vår prioriterte kontaktliste Jaa Er det forsker NN? Ja God dag mitt navn er Ola Barkved, jeg arbeider.
Utfordringer for Universitets- og høyskolesektoren Per Botolf Maurseth, Innledning UHRs direktørskole
Farmasøytisk institutt, 2006 Velkommen til nye studenter 14. august 2006 Instituttdirektør Karen Marie Ulshagen.
Nasjonale utfordringer i lærerutdanningen Per Botolf Maurseth Utdanningsforbundets konferanse om lærerutdanning 29. Januar 2007.
Hovedoppgaveforberedende seminar
Å skape noe helhetlig og helt nytt ----sammen Norgesuniversitetet Mike Moulton: Grete Jamissen:
Studentparlamentets handlingsplan Prioriteringer for utdanning Marianne Andenæs, leder av Studentparlamentet ved UiO Studiekomiteen
Basisgrupper en nær professoren-opplevelse Knut Kaasen Nordisk institutt for sjørett Det juridiske fakultet Knut Kaasen 1.
Å redusere unyttig helseforskning i Norge ved å bruke systematiske oversikter – kommentar sett fra erfaring med forskningsetiske vurdering i REKVEST Berit.
EVU på UiO Etter- og videreutdanning av lærere som ‘case’ Utdanningskomiteen 25. januar 2016 Eli Ottesen.
Anna K. Buverud og Anja Gil Spilling Avdeling for fagstøtte.
1 Forskning – en integrert del av kjernevirksomheten ”Hvem” Det medisinske fakultet, NTNU.
1 Etikkseminar, Ph.D, IVT Forskningsmetodikk, vitenskapsteori og etikk 3.mai Hva er det vi trenger? Bygge gode forskningskulturer 2.
1. Byuniversitet På Universitetet i Bergen er det for tiden 14 500 studenter. Det er et mellomstort universitet i europeisk forstand og er inndelt i 6.
Forslag til felles MA-struktur
Helsefakultet en mulighet?
Sensorveiledning ved Universitetet i Bergen
Forskningsstøtte ved UBA
Litt om å skrive forvaltningsinformatikk
Hvordan jobber FBA med internasjonalisering?
Nettmaster og industrimaster i Industrial IT and Automation
Miljø for Masteroppgaven?
Tematiske inngangsveier
Noragric studier (de rare engelske studiene)
Litt om å skrive forvaltningsinformatikk
Sensorveiledninger på MN
Utskrift av presentasjonen:

Nettbasert undervisning i forskningsetikk Universitetet i Oslo i samarbeid med NEM og NESH

Fem kurs Medisinsk forskningsetikk (1. gang 2001) Medisinsk og helsefaglig etikk (1. gang 2003) Forskningsetikk i humaniora og samfunnsfag (1. gang 2004) Etiske vurderinger ved kliniske utprøvinger (1. gang 2004) Medical research ethics in developing countries (1. gang 2007)

Tilblivelse Innmeldt behov fra forskere, institusjoner, sponsorer, og medlemmer av etikkomiteer Oppgave også for etikkomiteene: veiledning, forebygging, opplæring Forankret på TF, med samarbeidsavtaler med Filosofisk institutt og Medisinsk fakultet Tilgjengelighet av nettbasert læringsplattform: Classfronter, nå Fronter

Ambisiøse mål og forventninger Tverrfakultært samarbeid (ved UiO: medisin, farmasi, filosofi, nå til UiB og til universitet i Addis Abeba) Utarbeidelse av kurs over en pedagogisk mal: lesehjelp til ukeleksjoner, eksempler, oppgavetekster, pensum, lenker, tilgang bibliotekressurser Gruppedrevet aktivitet kun på nett, veiledning på nett Nye målgrupper (utenfor universitetet) Ikke spesiell utdanningsnivå: men minimum mastergradsnivå

Innfridd Kursene får godt skussmål (og kritikk fra andre faglærere for at jeg syr puter under armene på stud ved for eksempel å lage leseanvisninger) Nye målgrupper: forvaltning, industri, sykehus, sosialtjeneste: utfordrende og givende ”møte” mellom ulike aktører Når nye målgrupper fra hele landet Med ½ dags ”hands on” innføring funker Fronter for de aller fleste

Utfordrende Intern rekruttering av stud fra forskjellige fak på samme univ, enda vanskeligere hvis andre universiteter og utland (ingen fra med, ingen fra filosofi, noen få fra farmasi) Krav til mer enn kontakt på nett: ansikt til ansikt (fra tilbud om åpningsseminar til tre samlinger pr kurs) – alle kommer Stort behov for veiledning: må begrense til tider og avtaler Å utnytte mulighetene godt nok, for eksempel gjennom tilgjengelighet av lenker, video, film, arkivmateriale Studenter: mye vil ha mer (alle artikler tilgjengelig i pdf-format, osv)

Fronter tilpasset Beholder kun de funksjoner som følger mal Omdøper funksjonene hvis hjelper forståelse (for eksempel ”arbeidsrom”) Hvis opplæring for bruk nødvendig, viktig at den begrenser seg til de funksjonene som skal brukes! Å få en generell innføring i alle muligheter oppleves som for komplisert.

Gruppedrevet pedagogikk Vanskelig å få til, selv i trimmet arbeidsrom med gruppemapper osv Terskel høy, tekst blir stående Må sette arbeidskrav til deltakelse Må selv delta, men ikke først

Hva jeg har lært Nødvendig med obligatoriske arbeidskrav Frivillig tilbud blir ikke benyttet av utdanningene av studenter Frivillig tilbud blir ikke benyttet i videre- og etterutdanning Siste kurs er obligatorisk og matnyttig: må tas før man får anledning til å gjennomføre selve masteroppgaven, eksamen består i ferdig utfylt skjema til REK

Eksempel til etterfølgelse? Ja, kanskje: fordel: alle må ikke finne opp kruttet Kursene er alltid reviderbare Kursene i dag fokusert på ekstern forskningsetikk, men i liten grad på forskeretikk (intern vitenskapsetikk), hvor behovet ikke er størst for å forebygge åpenbar fusk, men for småskalajuks Kursene i dag har et grunnpensum – men det er vanskelig å enes om grunnstammen Utdanningene på master og drgrad bør ha obligatoriske kurs

Småskalajuks Cooking and trimming (Babbage): manipulering, seleksjon, Gjengivelse av andres arbeid Sitere primærkilder fra sekundærkilder Plagiat og parafrasering Uberettiget forfatterskap Bindinger til institusjon/oppdragsgiver: kompromisse, være snill osv. Trenger: Kurs i etisk skriving: Er med å utarbeide et nå for Ph.D. stud på TF

Mal for felles pensum Ego bygget på forståelsen i etikkomiteene, basert på historiske erfaringer og internasjonale retningslinjer m.m. Europeisk studie (DRZE) med forslag til felles pensum for undervisning i forskningsetikk, med utgangspunkt i Europakommisjonens Science and Society Action Plan Lanzerath, D. Research ethics and the problem how to teach it. Acta Medica Lituanica 2006; 13: 12-20.

Elementer til mal innen helsefag Generell bioetikk og forskningsetikk (inkl forskningsetikkhistorie) Distinksjon mellom forskning og klinisk praksis Metodiske problemer: risikovurderinger, bruk av samfunnsvitenskapelige metoder Lovgrunnlag Konflikter (habilitet, faglig uenighet, veiledere/studenter, motstrid mellom prinsipper)

Elementer forts Informert samtykke med unntak og vekting Uredelighet og god vitenskapelig praksis Behov for elementer til områder med særegne problemst: pediatri, psykiatri, embryoforskning, genetiske data, blodbank, kliniske utprøvinger Kommunikasjon og ansvar Reguleringer og politikk Fremgangsmåte for godkjenningsprosedyre

Elementer forts Oppdragsgivers rolle i forskning

Problemer For omfattende? Eks: Farmasi vil gjøre forskningsetikk obligatorisk: men kurset vi har laget blir ikke prioritert. Knut: lag et konsentrat: du får en hel dag. Det gir rett og slett ikke plass til ”felles mal” Hvordan skal man velge ut? Hvem skal velge ut? Eks. ualminnelig mange forespørsler om undervisning av studenter, jeg tilbyr nå heller undervisning av veiledere og studieansvarlige

Obligatoriske kurs Frivillig kurs tiltrekker de motiverte Bør legges inn som obligatorisk både på master- og doktorgradsnivå (kan selvfølgelig diskutere omfang, innhold, osv) Nettbasert, kan tilbys som samarbeid mellom institusjoner (alle behøver ikke å utarbeide nesten det samme) og evt også nasjonalt Eks. mitt siste kurs: kun UiO – og Addis Abeba – men ikke UiB ! Men det kommer. Mange snubletråder for tverrfaglig og tverrinstitusjonelt samarbeid. Viktig utfordring for Universitets- og høgskolerådet.